بررسی موانع و راهکارهای ارتباط صنعت و دانشگاه (مورد کاوی شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ )
محورهای موضوعی : تخصصیمسعود شفیعی 1 , محمد رحمانپوری 2 , مرتضی بهادری 3
1 -
2 -
3 - شرکت توزیع برق تهران
کلید واژه: صنعت و دانشگاه , کانالهای ارتباطی , راهکارها,
چکیده مقاله :
ارتباط صنعت و دانشگاه موضوعی است که طی سالهای اخیر بارها و بارها ازسوی صاحبنظران مورد بررسی قرار گرفته است و ابعاد مختلف آن از زوایای تخصصی ارزیابی و تحلیل شده است. با توجه به تأثیرگذاری عمیقی که این نوع از ارتباط بر توسعه درونزای کشور برجای میگذارد و در حوزههای استراتژیک نظیر خودکفایی، تولید علم و ... آثار مستقیم و بلاواسطه دارد، راهکارهای متعدد، متنوع و گاه متناقضی نیز از سوی سیاستگزاران پیشنهاد و اجراء شده است. در این مقاله که بر گرفته از پروژه تحقیقاتی با همین مضمون است ضمن بررسی ارتباط دانشگاه و صنعت در کشورهای توسعه یافته و ایران به اجمال به جایگاه تحقیق و توسعه در این دسته از کشورها و ازجمله ایران پرداخته خواهد شد . و پس از بیان روشها و کانالهای ارتباطی فی مابین صنعت و دانشگاه بلاخص صنعت برق به مورد کاوی روشهای ارتباطی و تحلیل عملکردی ارتباط شرکت توزیع برق تهران بزرگ با دانشگاهها در طی سالیان اخیر پرداخته می شود .در ادامه پس از بررسی وضعیت ارتباط این شرکت و جایگاه آن از نگاه SWOT به اهم نکات و موانع ومشکلات موجود در برقراری این روابط خواهد رسید که در نهایت با تحلیل آن و با در نظر گرفتن عوامل موفقیت در برقراری و توسعه ارتباط به تدوین استراتژیها ، راهبردهای مدیریتی و عملیاتی که بتواند در یک برنامه زمانی پنج ساله بعنوان ابزار اجرایی در توسعه و برقراری ارتباط هرچه بیشتر و نهادینه نمودن ارتباط شرکت توزیع برق تهران بزرگ با دانشگاهها ایجاد نماید. ارائه شده است .
Relationship industry and universities is an issue that in recent years has repeatedly been investigated in respect of experts and Different aspects of the technical aspects have been analyzed and evaluated , Given the profound impact that this type of Relationship being left on the endogenous development In strategic areas such as self-reliance, knowledge and ... Has a direct and immediate impact Multiple solutions, diverse, and sometimes conflicting, as the policy is proposed and implemented. In this paper, inspired by the theme of this research project is The relationship between universities and industry in developed countries and Iran A synopsis of research and development in these countries, including Iran, The methods and channels of communication between industry and the University of Electric Power Industry. The mining techniques to analyze the functional relationship between the universities of Tehran Electricity Distribution Company paid in recent years After investigating the relationship between the company and its position at the SWOT points to important problems and obstacles in establishing these relationships Finally, the analysis and consideration of critical success factors in establishing and developing communication strategies, Management and operational strategies that can be implemented as a five year implementation schedule And institutional development and greater communication with the university to establish the relevance of Tehran Electricity Distribution Company