بهينهسازي چندهدفه موتورهاي با آهنرباي سطحي با روش مدلسازي تحليلي جابهجايي قطبهاي آهنربا
محورهای موضوعی : مهندسی برق و کامپیوتروحید زمانی فرادنبه 1 , صمد تقیپور بروجنی 2
1 - دانشگاه شهركرد
2 - دانشگاه شهركرد
کلید واژه:
چکیده مقاله :
در اين مقاله يك مدل تحليلي براي مطالعه اثر جابهجايي قطبها در ماشينهاي با آهنرباي سطحي در شرایط بیباری ارائه شده است. از مهمترین نمایههای رفتاری ماشین آهنربایی در حالت بیباری گشتاور دندانه و محتوای هارمونیکی چگالی شار فاصله هوایی میباشند. اگرچه روش جابهجايي آهنرباهاي روتور، گشتاور دندانه را كاهش ميدهد ولي تقارن نيمموج فرد در قطبهاي روتور را از بين برده و سبب ايجاد هارمونيكهاي مکانی زوج در توزيع چگالي شار ماشين ميشود. از آنجايي که وجود هارمونيكهاي غير از هارمونيك اصلی، به ويژه هارمونيکهاي مرتبه پايين، سبب توليد ضربان گشتاور ميشود، حذف آنها بسيار ضروري و مهم ميباشد. با استفاده از مدل تحليلي فراهمشده به بهينهسازي همزمان گشتاور دندانه و نسبت هارمونيك مکانی اصلي به هارمونيكهاي مکانی مرتبه بالاتر چگالي شار فاصله هوايي اقدام شده است. روش بهينهسازي استفادهشده الگوريتم جستجوي مستقيم میباشد. از آن جهت كه دو متغير ذكرشده در تابع هدف از يك جنس نميباشند، از مقادير نرماليزهشده متغيرها در تابع هدف استفاده شده است. همچنين نتايج بهينهشده براي ضرايب وزني مختلف به دست آورده و در نهايت نتايج بهينهشده با روش المان محدود تأييد شدهاند.
In the presented work an analytical model is developed for the pole-shifting method in the surface-mounted PM machine at no-load condition. The machine cogging torque and the harmonic spectrum of the air gap flux density are most no-load indexes of the machine performance. It is shown that, although, the pole-shifting reduces the machine cogging torque; it destroyed the half-odd symmetry in the PMs and produces even harmonics in the air gap flux density. The even harmonics of the air gap flux density, results in undesired torque pulsations. Using the developed analytical model and the direct search method a multi-objective optimization is carried out for the machine cogging torque and the total harmonic distortion of the air gap flux density. Since, the considered variables are not in a same unite; a normalized technique is applied. Finally, the developed model and the obtained results are verified by finite element analysis.
