ارائه الگوی کارآفرینی دیجیتالی در شرکت های کوچک و متوسط استان خراسان جنوبی در دوران کووید- 19
محورهای موضوعی : عمومىاسما تواضعی فر 1 , مهیم تاش 2 , سهیلا کشاورز 3
1 - کارشناسی¬ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
2 - استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
3 - کارشناسی¬ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
کلید واژه: کارآفرینی دیجیتالی, شرکت های کوچک و متوسط, تجارت الکترونیکی, فناوری اطلاعات,
چکیده مقاله :
در دوران همه گیری بیماری کووید-19، اهمیت و توجه به کسب وکارهای دیجیتالی بیشتر شده و لازمه رشد و بقای چنین کسب وکارهایی توجه به مزیت های رقابتی است. یکی از این مزیت های رقابتی، نوآورانه بودن محصولات کسب وکارهاست که نوآوری شاخص اساسی و جدایی ناپذیر مفهوم کارآفرینی است؛ بنابراین امروزه، توجه به کارآفرینی دیجیتالی در کسب وکارها نقش بسزایی در توسعه اقتصادی جوامع خواهد داشت؛ ازاین رو، هدف پژوهش حاضر، ارائه الگوی کارآفرینی دیجیتالی در شرکت های کوچک و متوسط استان خراسان جنوبی است. این پژوهش ازنظر هدف، جزو تحقیقات توصیفی، پیمایشی و هم بستگی است و به لحاظ تقسیم بندی بر مبنای نتیجه وکاربرد، پژوهشی کاربردی به شمار می آید. جامعه آماری پرسشنامۀ 1، متشکل از خبرگان شرکت های شهرک صنعتی بیرجند (به تعداد 143 نفر) است. به-منظور اولویت بندی ابعاد، مؤلفه ها و شاخص های الگو، پرسشنامۀ 2، طراحی شد که برای استفاده از تحلیل سلسله مراتبی، مدیران عالی شرکت های شهرک صنعتی بیرجند به منزله جامعه آماری انتخاب شدند. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از تحلیل عاملی تأییدی و الگوسازی معادلات ساختاری با نرمافزار Smart pls و بهمنظور اولویتبندی ابعاد و مؤلفهها، از روش تحلیل سلسله مراتبی با استفاده از نرمافزار Expert choice استفادهشده است. نتایج نشان می دهد تمامی شاخص های الگو بر شرکت های کوچک و متوسط استان خراسان جنوبی تأثیرگذار است و مهم ترین بعد، مؤلفه و شاخص الگوی پژوهش به ترتیب، درون سازمانی، قابلیت های سازمانی و حمایت دولت است.
During the Quidd-19 epidemic, the importance of paying attention to digital businesses has increased and the need for the growth and survival of such businesses is to pay attention to competitive advantages. One of these competitive advantages is the innovativeness of business products, which is a fundamental and inseparable indicator of the concept of entrepreneurship; Therefore, paying attention to digital entrepreneurship in businesses in the current situation will play a significant role in the economic development of societies; Therefore, the purpose of this study is to Providing a pattern of digital entrepreneurship in small and medium companies in South Khorasan province. This research is a descriptive, survey and correlational research, and in terms of classification based on results and application, it is an applied research. The statistical population of questionnaire 1 consists of experts of companies in Birjand Industrial Town. In order to prioritize the dimensions, components and indicators of the model, Questionnaire was designed that to use hierarchical analysis, senior managers of companies in Birjand Industrial Park were selected as the statistical population. To analyze the data, confirmatory factor analysis and modeling of structural equations with Smart pls software and in order to prioritize the dimensions and components, the method of hierarchical analysis using Expert choice software has been used. The results show that all model indicators affect small and medium enterprises in South Khorasan province. And the most important dimension, component and index of the research model are, respectively, internal organization, organizational capabilities and government support
1. ارفعی، ع.، محمدی، ر و اکبری، پ. (1395). ارائه الگوی مفهومی برای عوامل مؤثر در ایجاد موفقیت کارآفرینی الکترونیکی (مطالعه موردی: شرکت¬های کارآفرینی الکترونیک). مطالعات اقتصاد، مدیریت مالی و حسابداری، دوره 2، شماره 1/2.
2. ﺍﯾﻤﺎﻧﯽ، ﻋ.، ﺣﺴﯿﻨﯽ ﻓﺮ، ﺍ و ﻣﺒﺎﺭﮐﯽ، م. (1396). ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎﯼ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺮ ﮐﺎﺭﺁﻓﺮﯾﻨﯽ ﺩﯾﺠﯿﺘﺎﻟﯽ ﺩﺭ ﺷﺮﮐﺖﻫﺎﯼ ﺩﺍﻧﺶﺑﻨﯿﺎﻥ. ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻓﻨﺎﻭﺭﯼ ﺍﻃﻼﻋﺎت، شماره 22، 1-22.
3. ايراني، م و حقيقي، م. (1392). تأثير شبکه هاي اجتماعي بر پايداري كسب وكارهاي اينترنتي (با تأكيد بر نقش ميانجي قصد كارآفرينانه در شركت¬هاي اينترنتي درگاه بانک ملي). مجله فناوری اطلاعات، دانشگاه تهران، دوره 5، شماره4، 23-46.
4. تواضعی¬فر، ا.، شیهکی¬تاش، م و کشاورز، س. (1398). شناسایی پیشران¬های مؤثر بر کارآفرینی دیجیتال در کسب وکارهای کوچک و متوسط با رویکرد فراترکیب، مجله سیاست¬نامۀ علم و فناوری، دوره 9، شماره 3، 61-72.
5. داوری، ع. و رضازاده، آ. (1393). مدل¬سازی معادلات ساختاری با نرم افزارPLS، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی.
6. رضایی، ب و نعمان موسی، س. (1395). کارآفرینی در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات. کنفرانس بین¬المللی کسب وکار: فرصت ها و چالش ها.
7. رودساز، ح.، ظریفیان، م. ر. و صوفی، ج. (1391). کارآفرینی در بستر فناوری اطلاعات، چاپ اول ، تهران، انتشارات دانش نگار.
8. رئیسی نافچی، س. (1396). مروری بر مدل¬های کسب و کار الکترونیک: بررسی عومل مؤثر بر پیاده سازی مدل کسب و کار الکترونیک در SMEها. سومین کنفرانس بین¬المللی کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری.
9. زاهدی، ش. (1389). ارزیابی کیفیت وب¬سایت¬ها، ابزارها و معیارها، فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، شماره4، 5-16.
10. سعیدی، پ و باقری، س. (1396). نقش فناوری اطلاعات در توسعه کارآفرینی شرکت¬های کوچک و متوسط. مجله علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، سال اول، شماره3، 97-103.
11. ضیاء، ب.، رضوانی، م و عین¬القضات، م. (1400). بررسی رابطه کارآفرینی شرکتی و توسعه پایدار شهری با استفاده از الگوی شهر کارآفرین، دوفصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی، دوره 10، شماره 19، 150-133.
12. طهرانی، م.، وکیلی، ی و موسوی، م. (1400). تأثیر مهارت¬های سیاسی کارآفرینان بر عملکردهای شرکت-های صنایع غذایی و آشامیدنی: نقش میانجی گرایش به کارآفرینی و رهبری اخلاقی. دوفصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی، سال 9، شماره 17، 142-123.
13. عزمی، م. (1386). کارآفرینی دیجیتالی، ماهنامه صنعت خودرو.
14. فرشادگهر، ن.، پشوتنی زاده، ه. و رضایی، ا. (1396). اولویت بندی عوامل مؤثر بر بازاریابی در کسب وکارهای دیجیتال. همايش ملي پژوهش هاي مديريت و علوم انساني در ايران.
15. مير شمسي، ف. (1390). کارآفرینی دیجیتالی در بستر توسعه کسبوکارهای مخاطرهآمیز الکترونیکی. دومین همایش فناوری اطلاعات، 1-6.
16. ناصری، ن.، مهر آرا، ا. (1393). اراﺋﻪ اﻟﮕﻮﯾﯽ ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ ﺑﺮاي ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻮاﻣﻞ مؤثر ﺑﺮ رﺿﺎﯾﺖ ﻣﺸﺘﺮي در ﺧﺮﯾﺪ آﻧﻼﯾﻦ. ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردي ﺧﺮﯾﺪاران آﻧﻼﯾﻦ اﯾﺮاﻧﯽ، دوﻣﯿﻦ ﮐﻨﻔﺮاﻧﺲ ﻣﻠﯽ ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ کسبوکارهای دانشبنیان.
17. ﻧﯿﮏ ﻧﮋﺍﺩ، ع.، ﻣﻘﯿﻤﯽ، م.، ﺭﻭﺷﻦ ﺩﻝ ﺍﺭﺑﻄﺎﻧﯽ، ﻃﺎﻫﺮ. (1391). ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺍﻟﮕﻮﯼ ﮐﺎﺭﺁﻓﺮﯾﻨﯽ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﺍﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺴﺐ ﻭ ﮐﺎﺭﻫﺎﯼ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﺩﯾﺠﯿﺘﺎﻝ ﮐﺸﻮﺭ، ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﺎﺭﺁﻓﺮﯾﻨﯽ، دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 15، 65-84.
18. یعقوبی فرانی، ا.، معتقد، م.، کریمی، س. (1395). نقش دانش و مهارت کارآفرینانه در توسعه قصد کارآفرینی دیجیتالی دانشجویان دانشگاه¬های دولتی استان همدان. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، دوره 31، شماره 3، 802-785.
19. Bai, C., Quayson, M., & Sarkis, J. (2021). COVID-19 pandemic digitization lessons for sustainable development of micro-and small-enterprises. Sustainable Production and Consumption. DOI: 10.1016/j.spc.2021.04.035.
20. Brem, A., Viardot, E., & Nylund, P.A. (2021). Implications of the coronavirus (COVID-19) outbreak for innovation: which technologies will improve our lives?Technol. Forecast. Soc. Change. DOI: 10.1016/j.techfore.2020.120451.
21. Chatterjee, Sh., Chaudhuri, R., Vrontis, D and Thrassou, A. (2022). SME entrepreneurship and digitalization – the potentialities and moderating role of demographic factors, Technological Forecasting and Social Change,Volume 179.
22. Davidson, E., and Vaast, E. (2010). " Digital entrepreneurship and its sociomaterial enactment, Proceeding of the 43rd Hawaii International Conference on System Science. p. 1-10.
23. Fathian, M., Akhavan, P. and Hoorali, M. (2008). E-readiness assessment of non-profit ICT SMEs in a developing country: the case of Iran. Technovation, 28(1), p. 59-578.
24. Fornell, C., and Larcker, D. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable and measuring error. Journal of High Technology Management Reasearch, p. 39-50.
25. Jafari-Sadeghi, V., Garcia-Perez, A., Candelo, E and Couturier, J. (2021). Exploring the impact of digital transformation on technology entrepreneurship and technological market expansion: The role of technology readiness, exploration and exploitation, Journal of Business Research, Volume 124, p. 100-111.
26. Li, D., Lai, F. and Wang, J. (2010). E-Business Assimilation in China's International Trade Firms: The Technology-Organization-Environment Fremework. Journal of Global Information Management, 18(1), p. 39-65.
27. Liu, H., Li, X., & Wang, S. (2021). A bibliometric analysis of 30 years of platform research: developing the research agenda for platforms, the associated technologies and social impacts. Technol. Forecast. Soc. Change. DOI: 10.1016/j. techfore.2021.120827.
28. Magner, N., Welker, R. B. and Campbell, T. L. (1996). Testing a Model of Cognitive Budgetary Participation Processes in a Latent Variable Structural Equations Framework. Accounting and Business Research, 27(1), p. 41-50.
29. Modgil, S., Dwivedi, Y. K., Rana, N. P., Gupta, Sh & Kamble, S. (2022). Has Covid-19 accelerated opportunities for digital entrepreneurship? An Indian perspective. Technological Forecasting & Social Change.
30. Ratten V. (2018). Social entrepreneurship through digital communication in farming. Word Journal of Entrepreneurship, Management link to this document.
31. Rodrigues, M. and Franco, M. (2021). Digital entrepreneurship in local government: Case study in Municipality of Fundão, Portugal. Sustainable Cities and Society, Volume 73 32. Schiavone, F., Mancini, D., Leone, D., & Lavorato, D. (2021). Digital business models and ridesharing for value co-creation in healthcare: a multi-stakeholder ecosystem analysis. Technol. Forecast. Soc. Change. DOI: 10.1016/j.techfore.2021.120647.
33. Sharma, S., Singh, G., Sharma, R., Jones, P., Kraus, S., & Dwivedi, Y.K. (2020). Digital health innovation: exploring adoption of COVID-19 digital contact tracing apps. IEEE Trans. Eng. Manag., doi: 10.1109/TEM.2020.3019033
. 34. Song, A.K., (2019). The digital entrepreneurial ecosystem—a critique and reconfiguration. Small Bus. Econ. 53 (3), 569–590.
35. Subramanian, S.V. (2021). India faces a challenge with its mass vaccination efforts. Lancet Global Health. DOI: 10.1016/S2214-109X(21)00260-6.
36. Tumbas, S., Berente N and Brocke J.V. (2018). Digital innovation and institutional entrepreneurship: Chief Digital Officer perspectives of their emerging role. Journal of Information Technology, 33(1):1-15.