ارائه مدل رفتارهای نوآورانه به عنوان مصنوعات فرهنگی
محورهای موضوعی : مدیریت استراتژیکمرتضی مرادی 1 , رابعه زندی پاک 2
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور
2 - کارشناسی ارشد مدیریت MBA، دانشگاه پیام نور
کلید واژه: ارزش های حمایت کننده نوآوری, هنجارهای نوآوری, رفتارهای نوآورانه, چابکی شرکت, عملکرد شرکت, تلاطم فناوری, تلاطم بازار, مدل فرهنگ سازمانی شاین,
چکیده مقاله :
نوآوری کلید توسعه ی اقتصادی است؛ بنابراین، بررسی فرآیندها و سیاست هایی که از نوآوری پشتیبانی می کنند، می بایست مورد توجه باشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی سیاست ها، نگرش ها و رفتارهای نوآورانه، با توجه به تغییرات بازار و فناوری در شرکت های دانش بنیان، فناور و مراکز رشد است. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی_ پیمایشی از نوع همبستگی است. برای تست فرضیات، از پرسش نامه 78 سوالی طبق طیف 5 گزینه ای لیکرت استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، 600 نفر شاغل در بیش از 180 شرکت دانش بنیان، فناور و مراکز رشد خدماتی واقع در پارک علم وفناوری استان همدان است. حجم نمونه 234 نفر است که بر اساس جدول کرجسی و مورگان انتخاب شده است که از هر شرکت یک پرسشنامه تحلیل شده است. با استفاده از نرم افزار Spss، ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و به منظور بررسی اعتبار سازه از نرم افزار Lisrel از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل یافته ها از مدل تحلیل مسیر و برای تحلیل متغیر میانجی از آزمون سوبل و برای تحلیل متغیر تعدیل گر از روش آزمون رگرسیون چندگانه تعدیل شده استفاده گردید. نتایج نشان داد، ارزش های حمایت کننده نوآوری، رفتارهای نوآورانه و هنجارهای نوآوری می توانند بر چابکی و عملکرد شرکت به طور مستقیم و غیرمستقیم تاثیر مثبت و معنی داری بگذارند. نتایج آزمون سبل (میانجی) و آزمون رگرسیون چندگانه تعدیل شده (تعدیلگر) بیانگر آن بود که چابکی شرکت نقش متغیر میانجی و تلاطم فناوری و تلاطم بازار نقش متغیر تعدیل گر را در ارتباط بین متغیرهای دیگر ایفا می کنند.
Innovation is the key to economic development; Therefore, consideration of processes and policies that support innovation should be considered. The purpose of this study is to investigate innovative policies, attitudes and behaviors, considering the changes in the market and technology in knowledge-based companies, technology and growth centers. The research is applied in terms of purpose, descriptive-survey in terms of nature and method. To test the hypotheses, a 78-item questionnaire according to the 5-point Likert scale was used. The statistical population of the study is 600 people employed in more than 180 knowledge-based companies, technology and service growth centers located in the Science and Technology Park of Hamadan province. The sample size is 234 people who have been selected based on Krejcie and Morgan table and one questionnaire has been analyzed from each company. Using Spss software, Cronbach's alpha coefficient was calculated and confirmatory factor analysis was used to evaluate the validity of the structure using Lisrel software. In order to analyze the findings, the path analysis model was used and for the analysis of the mediating variable, the Sobel test was used and for the analysis of the moderator variable, the modified multiple regression test method was used. The results showed that the values supporting innovation, innovative behaviors and innovation norms can have a direct and indirect positive and significant effect on the agility and performance of the company. The results of the mustard test and the adjusted multiple regression test (moderator) indicated that the company's agility plays the role of the mediator variable and technology and market turbulence the role of the moderator variable in the relationship between other variables.
1. ایرجی¬راد، ارسلان، لطفی خاتون آباد، فاطمه (1398). نقش میانجی توانمندسازی در رابطه بین رفتار نوآورانه و خلاقیت کارکنان. مجله ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره نهم، شماره یک، صص 22-1.
2. آزاد، ناصر، ارشدِ، ایمان (1398). بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر درک حمایت از نوآوری (موردکاوی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران). مجله بررسی¬های بازرگانی، شماره 36. صص 38- 26.
3. بابائی¬میبدی، حمید، روستاپیشه، تینا (1396). بررسی نقش استراتژی¬های زنجیره تامین چابک بر بهبود عملکرد شرکت¬های صنایع غذایی و آشامیدنی شهرستان شیراز. بررسی¬های بازرگانی، شماره 84 و 85، صص 48-37.
4. پورعزت، علی اصغر، تصدیقی، سودابه، علوی، امیرعلی (1393). فرهنگ نوآوری برای کسب مزیت رقابتی در شرکت بنتون در ایران. مجله فرآیند مدیریت و توسعه، دوره 27، شماره 3، صص 100-75.
5. ثابت مهارلوئی، عباس، داودی، علی، هاشمی، علیرضا، افتخاری، عابدین، رکنی، احسان (1394). ارائه¬ی مدل علی بررسی متغیرهای مرتبط با رفتار نوآورانه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجله¬ی توسعه¬ی آموزش در علوم پزشکی، دوره 8، شماره 17، صص 11-1.
6. رجبی فرجاد، حاجیه، میرسپاسی، نیلوفر، حیدری، آزاده (1397). تاثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی نوآوری. مجله مدیریت فرهنگی، سال یازدهم، شماره 41، صص 34-19.
7. شیرازی، حسین، هاشم¬زاده خوراسگانی، غلام¬رضا، رادفر، رضا، ترابی، تقی (1398). تاثیر قابلیت نوآوری بر عملکرد تجاری¬سازی فناوری شرکت¬های دانش¬بنیان با تاکید بر نقش میانجی نوآوری سازمانی. فصلنامه مدیریت نوآوری در سازمان¬های دفاعی، سال دوم، شماره 5، صص 106-81.
8. صوابیه، شیوا (1394). بررسی و شناسایی عوامل موثر بر نوآوری خدمات. کنفرانس سالانه کسب¬وکار (مدیریت و اقتصاد)، 27 آذر ماه 94. صص 11- 1.
9. طوطیان اصفهانی، صدیقه، رجبیان فرجاد، حاجیه، علی¬نقی، فاطمه (1397). تاثیر فرهنگ نوآوری حمایت-کننده و عملکرد نوآوری سازمان بر امنیت مجموعه¬های اطلاعاتی. فصلنامه مطالعات حفاظت و امنیت انتظامی، سال سیزدهم، شماره چهل و نهم، صص 128-103.
10. فریاد، لعیا، خوراکیان، علیرضا، ناظمی، شمس¬الدین (1395). بررسی اثر توانمندسازی روانشناختی بر رفتار نوآورانه کارکنان با توجه به اشتیاق شغلی آنان. مجله مدیریت توسعه و تحول، شماره 25، صص 26- 17.
11. محمداسماعیلی، ندا (1395). شناسایی مکانیزم¬های توسعه فرهنگ نوآوری مورد مطالعه سه شرکت از گروه مپنا. مجله پژوهش¬های مدیریت عمومی، سال نهم، شماره سی و سوم، صص 250-223.
12. مرادی، مرتضی، زندی پاک، رابعه (1395). بررسی میزان تأثیر مشارکت یا عدم مشارکت شرکت¬ها در ایجاد خوشه صنعتی بر عملکرد نوآوری آن¬ها با نقش میانجی مدیریت دانش، مجله مدیریت نوآوری، سال پنجم، شماره 1، صص 28-1.
13. مرادی آیدیشه، شعبان، وثوقی نیری، عبداله، امیرمحسنی، شاپور، قزوهی، احمد (1391). تبیین و ارائه الگوی جامع فرهنگ نوآوری. فصلنامه علمی_ ترویجی مطالعات منابع انسانی، سال اول، شماره سوم، صص 26-1.
14. نمامیان، فرشید، فض¬الهی، صادق (1394). تاثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد سازمان با نقش میانجی نوآوری (مطالعه موردی: شهرک صنعتی ایلام). مجله فرهنگ ایلام، دوره شانزدهم، شماره 46 و 47، صص 174- 161.
15. نیکنامی، مصطفی، همت پور، مرحمت (1388). بررسی نقش فرهنگ سازمانی در نوآوری اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی. مجله پژوهش¬های مدیریت، شماره 80، صص 116- 103.
16. ویسی، کوروش، کوزه¬چیان، هاشم، احسانی، محمد، کشتی¬دار، محمد (1395). ارائه مدل اثر چابکی سازمانی بر عملکرد سازمانی در شرکت¬های تولیدی ورزشی. مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 39، صص 36-17.
17. Alexiev, A.S. Volberda, H.w, Van den Bosch, F.A, (2015). Inter organizational collaboration and firm innovativeness: Unpacking the role of the organizational environment. Journal of Business Research.
18. Al-kalouti, J., Kumar, V., Kumar, N., Garza-Reyes, JA., Upadhyay, A., Zwiegelaar, JB. (2020). Investigating innovation capability and organizational performance in service firms. Strategic Change, 29:103–113.
19. Ashrafi, A., & Zare Ravasan, A. (2018). How market orientation contributes to innovation and market performance: The roles of business analytics and flexible IT infrastructure. Journal of Business & Industrial Marketing, 33(7), 970–983.
20. Ashrafi, A, Zare Ravasan, A., Peter Trkman, P., & Afshari, S. (2019). Theroleofbusinessanalyticscapabilitiesinbolsteringfirms’agilityandperformance, International Journal of Information Management, Vol 47, Pp 1-15.
21. Avlonitis, G. J., & Salavou, H. E. (2007). Entrepreneurial orientation of SMEs, product innovativeness, and performance. Journal of Business Research, 60, 566–575.
22. Bharadwaj, S., Varadarajan, P. R., & Fahy, J. (1993). Sustainable competitive advantage in service industries: A conceptual model and research propositions. Journal of Marketing, 57(4), 83–99.
23. Bhatt, G., Emdad, A., Roberts, N., & Grover, V. (2010). Building and leveraging information in dynamic environments: The role of IT infrastructure flexibility as enabler of organizational responsiveness and competitive advantage. Information & Management, 47(7), 341–349.
24. Caldwell, D. F., & O'Reilly, C. A., III (2003). The determinants of team-based innovation in organizations: The role of social influence. Small Group Research, 34, 497–517.
25. Cefis, E., & Marsili, O. (2006). Survivor: The role of innovation in firms' survival. Research Policy, 35(5), 626–641.
26. Chakravarty, A., Grewal, R., & Sambamurthy, V. (2013). Information technology competencies, organizational agility, and firm performance: Enabling and facilitating roles. Information Systems Research, 24(4), 976–997.
27. Chen, C.-J. (2018). Developing a model for supply chain agility and innovativeness to enhance firms’ competitive advantage. Management Decision.
28. Chen, C. J. (2009). Technology commercialization, incubator and venture capital, and new venture performance. Journal of Business Research, 62(1), 93–103.
29. Cheng, C., Zhong. H., & Cao, L., (2020). Facilitating speed of internationalization: The roles of business intelligence and organizational agility. Journal of Business Research 110, 95–103.
30. Corte-Real, N., Oliveira, T., & Ruivo, P. (2017). Assessing business value of Big Data Analytics in European firms. Journal of Business Research, 70(1), 379–390.
31. Dewett, T. (2004). Creativity and strategic management: Individual and group considerations concerning decision alternatives in the top management teams. Journal of Managerial Psychology, 19(2), 156–169.
32. Dove, R. (2001). Response ability: The language, structure, and culture of the agile enterprise. John Wiley & Sons.
33. Esterhuizen, D., Schutte, C., & Du Toit, A. (2012). Knowledge creation processes as critical enablers for innovation. International Journal of Information Management, 32(4), 354–364.
34. Ettlie, J. E., & Rosenthal, S. R. (2011). Service versus manufacturing innovation. Journal of Product Innovation Management, 28, 285–299.
35. Esterhuizen, D., Schutte, C., & Du Toit, A. (2012). Knowledge creation processes as critical enablers for innovation. International Journal of Information Management, 32(4), 354–364.
36. Khazanchi, S., Lewis, M. W., & Boyer, K. K. (2007). Innovation-supportive culture: The impact of organizational values on process innovation. Journal of Operations Management, 25, 871–884.
37. Ganguly, A., Nilchiani, R., & Farr, J. V. (2009). Evaluating agility in corporate enterprises. International Journal of Production Economics, 118(2), 410–423.
38. Garcia-Morales, V. J., Matías-Reche, F., & Verdu-Jover, A. J. (2011). Influence of internal communication on technological proactivity, organizational learning, and organizational innovation in the pharmaceutical sector. Journal of Communication, 61, 150–177.
39. Gligor, D. M., Esmark, C. L., & Holcomb, M. C. (2015). Performance outcomes of supply chain agility: When should you be agile? Journal of Operations Management, 33-34, 71–82.
40. Gregory, B. T., Harris, S. G., Armenakis, A. A., & Shook, C. L. (2009). Organizational culture and effectiveness: A study of values, attitudes, and organizational outcomes. Journal of Business Research, 62, 673–679.
41. Gumusluoglu, L., & Ilsev, A. (2009). Transformational leadership, creativity, and organizational innovation. Journal of Business Research, 62, 461–473.
42. Hitt, M. A., Keats, B. W., & DeMarie, S. M. (1998). Navigating in the new competitive landscape: Building strategic flexibility and competitive advantage in the 21st century. The Academy of Management Executive, 12(4), 22–42.
43. Hogan, S.J. & Coote, L.V. (2014). Organizational culture, innovation, and performance: A test of Schein's model. Journal of Business Research 67 (2014) 1609–1621.
44. Hogan, S. J., Soutar, G. N.,McColl-Kennedy, J. R., & Sweeney, J. C. (2011). Reconceptualizing professional service firm innovation capability: Scale development. Industrial Marketing Management, 40(8), 1264–1273.
45. Homburg, C., & Pflesser, C. (2000). A multiple-layer model of market-oriented organizational culture: Measurement issues and performance outcomes. Journal of Marketing Research, 37(4), 449–462.
46. Hung, K.-P., & Chou, C. (2013). The impact of open innovation on firm performance: The moderating effects of internal R&D and environmental turbulence. Technovation, 33(10), 368–380.
47. Jaworski, B. J., & Kohli, A. K. (1993). Market orientation: Antecedents and consequences. The Journal of Marketing, 57(3), 53–70.
48. Krejcie, RV. Morgan, DW. (1970). Determiniing sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.
49. Lee, O.-K., Sambamurthy, V., Lim, K. H., & Wei, K. K. (2015). How does IT ambidexterity impact organizational agility? Information Systems Research, 26(2), 398–417.
50. Liu, Y., Wang , W., & Chen, D. (2019). Linking Ambidextrous Organizational Culture to Innovative Behavior: A Moderated Mediation Model of Psychological Empowerment and Transformational Leadership. Frontiers in Psychology, 10, 1-12.
51. Mazur, J., & Zaborek, P. (2016). Organizational Culture and Open Innovation Performance in Small and Medium-sized Enterprises (SMEs) in Poland. International Journal of Management and Economics, 51,104–137.
52. Morente, F., Ferràs, X., & Žižlavský, O. (2018). Innovation Cultural Models: Review and Proposal for Next Steps. Universidad & Empresa, 20(34), 53-82.
53. Mumford, M.D., Scott, G. M., Gaddis, B., & Strange, J. M. (2002). Leading creative people: Orchestrating expertise and relationships. Leadership Quarterly, 13(6), 705–750.
54. Naranjo-Valencia, J.C., iménez-Jiménez, D., & Sanz-Valle, R. (2016). Studying the links between organizational culture, innovation, and performance in Spanish companies. Revista Latinoamericana de Psicologia, 48, 30-41.
55. OECD (2010). Launch of the OECD's innovation strategy. http://www.oecd.org/document/ 12/0,3343,en_2469_34273_45330700_1_1_1_1,00.html
56. Overby, E., Bharadwaj, A., & Sambamurthy, V. (2006). Enterprise agility and the enabling role of information technology. European Journal of Information Systems, 15(2), 120–131.
57. Rokeach, M. (1973). The nature of human values. New York: Free Press.
58. Rosenbusch, N., Brinckmann, J., & Bausch, A. (2011). Is innovation always beneficial? A meta-analysis of the relationship between innovation and performance in SMEs. Journal of Business Venturing, 26(4), 441–457.
59. Rud, O. P. (2009). Business intelligence success factors: Tools for aligning your business in the global economy. John Wiley & Sons.
60. Schein, E. H. (1992). Organizational culture and leadership. San Francisco: Jossey-Bass Inc.
61. Schuldt, K. S., & Gomes, G. (2020). Influence of organizational culture on the environments of innovation and organizational performance. Gestão & Produção, 27(3); 1-26.
62. Sherehiy, B., Karwowski, W., & Layer, J. K. (2007). A review of enterprise agility: Concepts, frameworks, and attributes. International Journal of Industrial Ergonomics, 37(5), 445–460.
63. Shin Hsu, M.; Lung Lai, Y. & Jhy Lin, F. (2014). The Impact of Industrial Clusters on Human Resource and Firms Performance. Journal of Modelling in Management, 9(2), pp. 141-159.
64. Song, M., & Swink, M. (2009). Marketing–manufacturing integration across stages of new product development: Effects on the success of high- and low-innovativeness products. IEEE Transactions on Engineering Management, 56(1), 31–44.
65. Storey, C., & Kahn, K. B. (2010). The role of knowledge management strategies and task knowledge in stimulating service innovation. Journal of Service Research, 13(4), 397–410.
66. Subramaniam, M., & Youndt, M.A. (2005). The influence of intellectual capital on the types of innovative capabilities. Academy of Management Journal, 48(3), 450–463.
67. Taggar, S., & Ellis, R. (2007). The role of leaders in shaping formal team norms. The Leadership Quarterly, 18(2), 105–120.
68. Tallon, P. P., & Pinsonneault, A. (2011). Competing perspectives on the link between strategic information technology alignment and organizational agility: Insights from a mediation model. MIS Quarterly, 35(2), 463–486.
69. Tan, F. T. C., Tan, B., Wang, W., & Sedera, D. (2017). IT-enabled operational agility: An interdependencies perspective. Information & Management, 54(3), 292–303.
70. Teece, D., Peteraf, M., & Leih, S. (2016). Dynamic capabilities and organizational agility. California Management Review, 58(4), 13–35.
71. Tellis, G. J., Prabhu, J. C., & Chandy, R. K. (2009). Radical innovation across nations: The preeminence of corporate culture. Journal of Marketing, 73(1), 3–23.
72. Trkman, P., Budler, M., Groznik, A., & Wagner, B. (2015). A business model approach to supply chain management. Supply Chain Management: An International Journal, 20(6), 587–602.
73. Trinh-Phuong, T., Molla, A., & Peszynski, K. (2012). Enterprise systems and organizational agility: A review of the literature and conceptual framework. Communications of the Association for Information Systems, 31(1), 167–192.
74. Van Oosterhout, M., Waarts, E., & van Hillegersberg, J. (2006). Change factors requiring agility and implications for IT. European Journal of Information Systems, 15(2), 132–145.
75. Wagner, H.-T., Beimborn, D., & Weitzel, T. (2014). How social capital among information technology and business units drives operational alignment and IT business value. Journal of Management Information Systems, 31(1), 241–272.
76. Wang, C. L., & Ahmed, P. K. (2004). The development and validation of the organizational innovativeness construct using confirmatory factor analysis. European Journal of Innovation Management, 7(4), 303–313.
77. Weerawardena, J. (2003). The role of marketing capability in innovation-based competitive strategy. Journal of Strategic Marketing, 11, 15–35.
78. Yauch, C. A. (2011). Measuring agility as a performance outcome. Journal of Manufacturing Technology Management, 22(3), 384–404.
79. Yu, Y., Dong, X.-Y., Shen, K. N., Khalifa, M., & Hao, J.-X. (2013). Strategies, technologies, and organizational learning for developing organizational innovativeness in emerging economies. Journal of Business Research, 66(12), 2507–2514.
80. Yusuf, Y. Y., Gunasekaran, A., Musa, A., Dauda, M., El-Berishy, N. M., & Cang, S. (2014). A relational study of supply chain agility, competitiveness and business performance in the oil and gas industry. International Journal of Production Economics, 147, 531–543.
81. Zheng, W., Yang, B., & McLean, G. (2010). Linking organizational culture, structure, strategy, and organizational effectiveness: Mediating role of knowledgemanagement. Journal of Business Research, 63, 763–771.