مدلی برای تعامل نهادهای ناظر و موسسات گزارش دهنده قیمت به منظور ارتقای کارایی نظام قیمت گذاری نفت خام در بازارهای نفت با استفاده از تئوری داده-بنیاد کلاسیک
محورهای موضوعی : مدیریت دانشمحمدمهدی حاجیان 1 , عاطقه تکلیف 2 , حامد سلطانی نژاد 3
1 - گروه حقوق و علوم سیاسی،دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2 - دانشگاه علامه طباطبایی ره
3 - دانشگاه علامه طباطبایی ره
کلید واژه:
چکیده مقاله :
موضوع قیمت گذاری در بازار نفت به تبع تحولات این بازار در گذر زمان، دستخوش تغییراتی شده است. امروزه، موسسات گزارش دهنده قیمت (PRA) به نهادهای خصوصی که اقدام به انتشار اطلاعات و به ویژه قیمت در بازار جهانی نفت می کنند، نقش مهمی در تعیین قیمت نفت در بازارهای فیزیکی و کاغذی دارند. نگرانی از فعالیت این موسسات، موجب شکل گیری نهادهای ناظر بر این موسسات شده است. با این حال، همچنان این سوال مطرح است که الگوی مناسب برای تعامل موسسات گزارش دهنده قیمت و نهادهای ناظر به نحوی که نتیجه آن کارایی بیشتر مکانیزم قیمت گذاری نفت باشد چیست؟ هدف پژوهش حاضر، آن است که ضمن مرور مبانی نظری فعالیت موسسات گزارش دهنده قیمت و نهادهای ناظر، با استفاده از تئوری داده-بنیاد و با بهره گیری از نظرات خبرگان بازارهای جهانی نفت، مدلی را برای ارتباط این بازیگران ارائه دهد. پس از پیاده سازی استراتژی داده بنیاد، 60 مفهوم برساخت سازی شد که این تعداد در 7 مقوله فرعی و 4 مقوله اصلی دسته بندی شد. در مرحله کدگذاری نظری، مدل مفهومی برای ارتباط میان نهادهای ناظر و موسسات گزارش دهنده قیمت ارائه شد.
The subject of pricing in the oil market has undergone changes as the market evolves over time. Today, PRA reporting to private institutions that disseminate information, and especially prices in the world oil market, play an important role in determining the price of oil in the physical and paper markets. Concerns over the activities of these institutions have led to the formation of oversight bodies. However, the question remains as to what is the appropriate model for the interaction of price reporting institutions and supervisory bodies in a way that results in a more efficient oil pricing mechanism. The purpose of the present study is to review the theoretical foundations of the activities of price reporting institutions and supervisory institutions, using a data-base theory and using the opinions of experts in global oil markets, to provide a model for the relationship of these actors. Following the implementation of the foundation's data strategy, 60 concepts were constructed, categorized into 7 sub-categories and 4 main ones. At the theoretical coding stage, a conceptual model was developed for the relationship between supervisory bodies and price reporting institutions.
