استخراج و تعیین میزان شدت اثرگذاری قواعد فقهی در طراحی سامانه الکترونیکی ارتباطی صنعت و دانشگاهها در ایران
محورهای موضوعی : مدیریت دانشحسین علی احمدی جشفقانی 1 , آرش رومانی 2
1 - دانشگاه علم و صنعت ایران
2 - دانشگاه علم وصنعت
کلید واژه: دانشگاه, صنعت قوانین قواعد فقهی معیارهای فنی سامانه یکپارچه, مدیریت,
چکیده مقاله :
امروزه یکی از بزرگترین مسائل و مشکلات پیش و روی کشور ایران، جدایی صنعت کشور از مؤسسات علمی همچون دانشگاهها هست. کاهش فاصله نهتنها میتواند به دانشپژوهان دریافتن موقعیتهای شغلی مرتبط با تخصص و علاقه خود کمک کند بلکه میتواند به صنایع کشور دریافتن نیروی موردنیاز خودیاری رساند. از طرفی کاهش فاصله صنعت و دانشگاه موجب کاهش هرچه بیشتر نرخ بیکاری و کاهش هزینههای آموزشی بعد از استخدام و افزایش هرچه بیشتر روحیه دانشجویان خواهد شد. از طرفی دیگر واحدهای تحقیق و توسعه دانشگاهها میتوانند چالشهای موجود در صنعت را بیشتر شناخته و تحقیقات موردنیاز صنایع را آسانتر از قبل انجام دهند. همچنین از بین بردن این فاصله عاملی است که انتقال نوآوری از صنعت به دانشگاه را تسهیل کرده و به انتقال فنّاوری بین این دو کمک میکند. بدون شک برای ایجاد سامانه ارتباطی بین دانشگاه و صنعت قبل از هر کار باید نیازسنجیهای اولیه انجام شود که یکی از مهمترین عوامل موردنیاز شروع هر کسبوکار، شناخت قوانین، استانداردها و معیارهای موجود و مرتبط با این کسبوکار هست. در تجارت الکترونیک چند دسته قوانین در کشور وجود دارند که برای ایجاد این کسبوکار باید همه قوانین موجود بر آن در نظر گرفته شوند. این قوانین شامل قوانین تجارت در ایران، قانون تجارت الکترونیکی، قوانین فقهی و معیارهای فنی و ... میباشد. این مطالعه بر روی قوانین حاکم بر سامانه الکترونیکی ارتباطی صنعت-دانشگاه تمرکز دارد و نتایج نشان میدهد که ضمن تأیید فرضیههای تحقیق، قواعد فقهی در طراحی این سامانه تاثیرگذار خواهند بود. این مقاله مبتنی بر یک پژوهش کتابخانه ای و با جمعاوری پرسشنامه از نمونهی مورد مطالعهپ صورت گرفته است. دادهها با استفاده از مطالعه منابع موجود جمعآوری شده و با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل شدهاند.
One of the biggest problems facing the country, separation industry, academic institutions, such as universities, as well. Not only can reduce the distance students find jobs related to your favorite specialty and help, but can help the industry find their required force. On the other hand, narrowing the gap between industry and academia to further reduce unemployment and reduce costs of post-employment training will increase further the morale of students. The university Research & Donitz can be more well-known challenges in industry and research Industry needs to do more easily than before. Also eliminate the distance factor that has facilitated the transfer of innovation from industry and university technology transfer between the two helps. No doubt to create a communication system between universities and industry to do any work must one of the most important factors required to start a business, knowing the rules, standards and criteria is available and associated with this business. There are a number of laws in the country in e-commerce to create these businesses should consider all existing laws on this business. These laws include Iran's trade, e-commerce law, legal rules and technical standards, and ... well. On the other hand, there are many obstacles in the relationship between industry and academia. By knowing the rules of barriers to upstream and discovered the limitations facing the development of website and communication system implements the basic standards of the industry we are most familiar
]1[. دکتر سید محمد اعرابی، سهیل سرمدسعیدی، موانع محیطی و ارائه الگویی مناسب جهت استفاده از تجارت الکترونیکی در ایران. علوم اطلاعرسانی، دوره 18،شماره1
[2]. Mahdi Choshin a , Ali Ghaffari, An investigation of the impact of effective factors on the success of e-commerce in small- and medium-sized companies, Computers in Human Behavior Volume 66, January 2017, Pages 67–74.
]3[.قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اصل یکصد و شست و هفتم.
]4[تقریر بر مباحث آیهالله شیخ ضیاالدین عرقی،تحقیق سید قاسم حسینی جلالی، چاپ اول مرکزالنشر التابع لمکتب الاعلام الاسلامی،1418ق.
]5[نراقی، احمد، عوائد الایام، قم، مکتب الإعلام الاسلامی، 1375ش. ص 8.
]6[.حسینی مراغی، میرعبدالفتاح، العناوین، قم، مؤسسة النشر الاسلامی، 1418ق
]7[.قرآن کریم، بقره (2)، 185 و 286؛ حج (22)، 78؛ مائده (5)، 6
]8[.موسوی خمینی، سیّدروح الله، تحریر الوسیله، قم، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1379ش
]9[.فصلنامه رهبري و مديريت آموزشي،1389.
]10[صدر، سیّدمحمّدباقر، الاسلام یقود الحیاة، قم، مرکز الأبحاث و الدراسات التخصصیة للشهید الصدر، 1421ق
]11[.موسوی خمینی، سیّدروح الله، تحریر الوسیله، قم، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1379ش
]12[.قرآن کریم مائده (5)، 2
]13[.مکارم الشیرازی، ناصر، القواعد الفقهیه، قم، مدرسة الامام أمیرالمؤمنین، الطبعة الثالثه، 1411ق
]14[.مجلسی، محمّدباقر، بحارالانوار، بیروت، داراحیاء التراث العربی، 1403ق.
]15[.طباطبائی یزدی، سیّدمحمّدکاظم، العروة الوثقی، قم، مؤسسة النشر الاسلامی، الطبعة الاولی، 1420ق، ج4 و 5.
]16[.مکارم الشیرازی، ناصر، القواعد الفقهیه، قم، مدرسة الامام أمیرالمؤمنین، الطبعة الثالثه، 1411ق
[17] Siegel, D.S., Waldman, D.A., Atwater, L.E., Link, A.N., 2003. Commercial knowledge transfers from universities to firms: improving the effectiveness of university-industry collaboration. Journal of High Technology Management Research 14, pp. 111-133.
[18] Valentín, E.M.M., 2000. University-industry cooperation: a framework of benefits and obstacles. Industry and Higher Education, June, pp. 165-172.
[19] Lee, Y.S., 2000. The Sustainability of University-Industry Collaboration: An Empirical Assessment. Journal of Technology Transfer, 25, pp. 111-133.
[20] Lai, W-H., 2011. Willingness-to-engage in technology transfer in industry-university collaborations. Journal of Business Research 64, pp. 1218-1223.
[21] Riis, J.O., 2001. Stimulating manufacturing excellence through university-industry interaction. Problem-based learning at Aalborg University, Denmark. Industry & Higher Education, December, pp. 385-392.
[22] Bruneel, J., D’Este, P., Slater, A., 2010. Investigating the factors that diminish the barriers to university-industry collaboration. Research Policy 39, pp. 858-868.
[23] Mead, N., Beckman, K., Lawrence, J., O’Mary, G., Parish, C., Unpingco, P., Walker, H., 1999. Industry/university collaboration: different perspectives highten mutual opportunities. The Journal of Systems and Software 49, pp. 155-162.
[24] Balconi, M., Laboranti, A., 2006. University-industry interactions in applied research: The case of microelectronics. Research Policy 35, pp. 1616-1630.
[25] Sanchez, A.M., Tejedor, A-C.P., 1995. University-industry relationships in peripheral regions: the case of Aragon in Spain. Technovation 15(10), pp. 613-625.
[26] Landry, R., Amara, N., 1998. The impact of transaction costs on the institutional structuration of collaborative academic research. Research Policy, 27, pp. 901-913.
[27] Barnes, T., Pashby, I., Gibbons, A., 2002. Effecitve University-Industry Interaction: A Multicase Evalution of Collaborative R6D Projects. European Management Journal, vol. 20, No. 3, pp. 272-285.
[28] Rohrbeck, R., Arnold, H.M., 2006. Making university-industry collaboration work – a case study on the Deutsche Telekom Laboratories contrasted with findings in literature. ISPIMConference, 2006 – “Networks für innovation”; Athens, Greece, number of pages: 11.
[29] Hall, Bronwyn H., Link, Albert N., Scott, John T., 2001. Barriers Inhibiting Industry from Partnering with Universities: Evidence from the Advanced Technology Program. Journal of Technology Transfer, 26, pp. 87-98.
[30] Etzkowitz, H., Andrew Websterb, Christiane Gebhardtc, Branca Regina Cantisano Terra (2000). "The future of the university and the University of the Future: evolution of ivory tower to entrepreneurial paradigm "Research policy 29, 313- 330.
[31] Martin, B R (2007). The changing social contract for science and the evolution of the university spru-university of Sussex bright onbni 9rf united kingdom.