ارائه الگوی ارتقاء مزیت رقابتی کسب وکارها از طریق آموزش عالی
محورهای موضوعی : مدیریت استراتژیکزهرا محمدی نصرآبادی 1 , زهرا طالب 2 , یعقوب انتظاری 3 , عصمت مسعودی 4
1 - دانشگاه آزاد اسلامی
2 - دانشگاه آزاد
3 - موسسه پزوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
4 - دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب
کلید واژه:
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر باهدف فراترکیب ادبیات گسترده در مورد ارتقاء مزیترقابتی کسبوکارها از طریق آموزشعالی انجام گرفته تا چارچوب جامعی از نقش آموزشعالی در ارتقاء مزیترقابتی کسبوکارها ارائه نماید. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی است و با روش کیفی فراترکیب یا سنتز پژوهی انجام شده است. جامعه آماری، کلیه مطالعات انجام شده در بازه زمانی 1991– 2018 است. در زمینه موضوع مورد نظر 150 پژوهش ارزیابی و در نهایت 28 مقاله به صورت هدفمند انتخاب گردید، پس از تحلیل محتوا و ترکیب ادبیات مربوطه با روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی در مجموع 200 کد، 82 مفهوم و 17مولفه کلیدی طی فرایند جستوجو و ترکیب نظاممند انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفت و اعتبار آن از طریق آزمون معادلات ساختاری تأیید گردید. نتایج تحلیل نشان داد مهمترین مولفههای کلیدی جامعه یادگیری، محیط سیاسی، محیط اقتصادی، محیط حقوقی، تولید دانش، سرمایه انسانی، تحقیقات، فناوری اطلاعات ، سرمایه اجتماعی، اجرای قراردادها، نظام مالیات، رژیم نهادی، جذب دانش، حکمرانی خوب، بهرهوری کل نهادهها، کیفیت محصولات، نوآوری است که در سه رده عوامل زمینهای، میانی و مستقل دستهبندی شدند و در نهایت پس از طی 6 مرحله پژوهش الگوی ارتقاء مزیترقابتی کسبوکارها از طریق آموزشعالی ارائه گردید. مراکز آموزشعالی رقابتپذیر در بستری از جامعه یادگیری پویا، نظام اقتصادی آزاد و نظام سیاسی مردم سالار، از طریق کمک به تولید دانش، انباشت سرمایه انسانی، انباشت سرمایه اجتماعی و تعاملات نوآورانه با صنعت، دولت و جامعه مدنی، به ارتقاء مزیترقابتی و رقابتپذیری کسبوکارها کمک میکنند.
The aim of this study is to provide a comprehensive literature on improving the competitive advantage of businesses through higher education to provide a comprehensive framework of the role of higher education in promoting the competitive advantage of businesses. This research is applied in terms of purpose and is done by qualitative method beyond research synthesis. The statistical population is all studies conducted in the period 1991-2018. n the field of the subject, 150 studies were evaluated and finally 28 articles were selected purposefully. And the systematic composition was selected and analyzed and its validity was confirmed by testing structural equations. The results showed that the most important key components of learning society are political environment, economic environment, legal environment, knowledge production, human capital, research, information technology , social capital, contract implementation, tax system, institutional regime. , Attracting knowledge, good governance, total productivity of inputs, product quality, and innovation are in three categories: contextual, intermediate and independent factors. Finally, after 6 stages of research, the model of promoting the competitive advantage of businesses was presented through higher education. Competitive Higher Education Centers in a Dynamic Learning Community, Free Economic System, and Democratic Political System, by promoting knowledge production, human capital accumulation, social capital accumulation, and innovative interactions with industry, government, and civil society, to promote Competitive advantage and competitiveness help businesses.
