ارائه الگوی ارتقاء مزیت رقابتی کسب وکارها از طریق آموزش عالی
محورهای موضوعی : مدیریت استراتژیکزهرا محمدی نصرآبادی 1 , زهرا طالب 2 , یعقوب انتظاری 3 , عصمت مسعودی 4
1 - دانشگاه آزاد اسلامی
2 - دانشگاه آزاد
3 - موسسه پزوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
4 - دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب
کلید واژه: مزیترقابتی کسبوکارها آموزش عالی سرمایه انسانی نوآوری,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر باهدف فراترکیب ادبیات گسترده در مورد ارتقاء مزیترقابتی کسبوکارها از طریق آموزشعالی انجام گرفته تا چارچوب جامعی از نقش آموزشعالی در ارتقاء مزیترقابتی کسبوکارها ارائه نماید. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی است و با روش کیفی فراترکیب یا سنتز پژوهی انجام شده است. جامعه آماری، کلیه مطالعات انجام شده در بازه زمانی 1991– 2018 است. در زمینه موضوع مورد نظر 150 پژوهش ارزیابی و در نهایت 28 مقاله به صورت هدفمند انتخاب گردید، پس از تحلیل محتوا و ترکیب ادبیات مربوطه با روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی در مجموع 200 کد، 82 مفهوم و 17مولفه کلیدی طی فرایند جستوجو و ترکیب نظاممند انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفت و اعتبار آن از طریق آزمون معادلات ساختاری تأیید گردید. نتایج تحلیل نشان داد مهمترین مولفههای کلیدی جامعه یادگیری، محیط سیاسی، محیط اقتصادی، محیط حقوقی، تولید دانش، سرمایه انسانی، تحقیقات، فناوری اطلاعات ، سرمایه اجتماعی، اجرای قراردادها، نظام مالیات، رژیم نهادی، جذب دانش، حکمرانی خوب، بهرهوری کل نهادهها، کیفیت محصولات، نوآوری است که در سه رده عوامل زمینهای، میانی و مستقل دستهبندی شدند و در نهایت پس از طی 6 مرحله پژوهش الگوی ارتقاء مزیترقابتی کسبوکارها از طریق آموزشعالی ارائه گردید. مراکز آموزشعالی رقابتپذیر در بستری از جامعه یادگیری پویا، نظام اقتصادی آزاد و نظام سیاسی مردم سالار، از طریق کمک به تولید دانش، انباشت سرمایه انسانی، انباشت سرمایه اجتماعی و تعاملات نوآورانه با صنعت، دولت و جامعه مدنی، به ارتقاء مزیترقابتی و رقابتپذیری کسبوکارها کمک میکنند.
The aim of this study is to provide a comprehensive literature on improving the competitive advantage of businesses through higher education to provide a comprehensive framework of the role of higher education in promoting the competitive advantage of businesses. This research is applied in terms of purpose and is done by qualitative method beyond research synthesis. The statistical population is all studies conducted in the period 1991-2018. n the field of the subject, 150 studies were evaluated and finally 28 articles were selected purposefully. And the systematic composition was selected and analyzed and its validity was confirmed by testing structural equations. The results showed that the most important key components of learning society are political environment, economic environment, legal environment, knowledge production, human capital, research, information technology , social capital, contract implementation, tax system, institutional regime. , Attracting knowledge, good governance, total productivity of inputs, product quality, and innovation are in three categories: contextual, intermediate and independent factors. Finally, after 6 stages of research, the model of promoting the competitive advantage of businesses was presented through higher education. Competitive Higher Education Centers in a Dynamic Learning Community, Free Economic System, and Democratic Political System, by promoting knowledge production, human capital accumulation, social capital accumulation, and innovative interactions with industry, government, and civil society, to promote Competitive advantage and competitiveness help businesses.
[1] اعزازی، م. ؛ نوریان،م.؛ خسروی بابادی، ع.ا. و نوروزی، د. (1397). سنتز پژوهی در مطالعات تطبیقی نظامهای تربیت معلم ایران و جهان.
[2] بوذری، س. (1395). آمایش آموزشعالی در پهنه جغرافیایی کشور، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی.
[3] بیات، ن.؛ زند حسامی، ح. (1395). انتخاب مدل کسبوکار براي شرکتهاي دانشبنیان مستقر در مراکز رشد.
[4] جهانيزاده، ف.؛ مشبكي، ا.؛ كردنائيج، ا.؛ خدادادحسيني، ح. (1394). تبيين مباني فکري رويکرد اکوسيستم کسبوکار، پژوهشهاي مديريت در ايران.
[5] جانی، س. (1390). عوامل موثر بر رقابتپذیری در ایران و کشورهای جنوب غرب آسیا.
[6] جوانمردی، ش.؛ عباسپور، ع.؛ خورسندی طاسکوه، ع. و غیاثی ندوشن، س. (1398). طراحی الگوی دانشگاه نوآور در چارچوب اکوسیستم نوآوری در ایران.
[7] چهاربند، ف. و مومنی، ف. (1390) . چالشها و چشماندازهاي توسعه مبتنی بر دانایی در ایران: نگاه از زاویه آموزش پایه. فصلنامه علمیپژوهشی، پژوهشهاي رشد و توسعه اقتصادي.
[8] حسینپور، د و شمس، ف. (1395). تاثیر رفتار سازمانی مثبت و ابعاد آن بر مزیترقابتی.
[9] خواجه شکوهی، ع.؛ صحنه، ب. (1387). نقش آموزش عالی در توسعه اقتصادی
[10] زرآباديپور، س؛زرگرپور، زحمتکش،ح. (1384). مرور روشها وتوسعه سیستم مدیریت دانش بر پایه وب، مقاله ارائه شده در دومین کنفرانس بین المللی مدیریت ایران،16 -1.
[11] سهرابی، ب. ؛ اعظمی، ا. و یزدانی، ح.(1390). آسیب شناسی پژوهشهای انجام شده در زمینه مدیریت اسلامی با رویکرد فراترکیب، چشمانداز مدیریت دولتی
[12] عبدلی، س.؛ محمد حسنی، ن. (1394). سنتزپژوهی مؤلفهها، ابزارها و روشهای به کار رفته در ارزشیابی یادگیری الکترونیکی و ارائة الگویی جامع برای ارزشیابی آموزش الکترونیکی
[13] ﻋﻄﺎران، ج.؛ دﯾﻮاﻧﺪري، ع. و آدﯾﻨﻒ، ح. (1391). ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﺗﺤﮑﯿﻢ ﺑﺎزار (ﺗﺤﻘﻖ ﻣﺰﯾﺖرﻗﺎﺑﺘﯽ ﭘﺎﯾﺪار) ﺧﺪﻣﺎت ﺑﺎﻧﮑﯽ ﺑﺎﻧﮏ ﻣﻠﺖ، ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎي دﯾﺪﮔﺎه ﻣﻨﺒﻊ ﻣﺤﻮر، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺎزرﮔﺎﻧﯽ.
[14] طبرسا، غ.؛ رضاییان، ع. و نظریپور، ا.ه. (1390). طراحي و تبيين مدل مزيت رقابتي مبتني بر هوشمندي سازماني در سازمانهاي دانش بنيان.
[15] طیبی، ک. و زمانی،ز. ( 1396). آموزش عالی و بهبود محیط کسب وکار.
[16] طیبی، ک. ؛ زمانی، ز. ؛ سرمدی، ه. ؛ رضوی، س. ( 1392). اثرهاي هزینه مبادله و بهبود فضاي کسبوکار بر حجم تجارت خارجی بنگاههاي کوچک و متوسط در چند کشور منتخب آسیایی (چین، اندونزي، هند، مالزي، فیلیپین، سنگاپور،تایلند و ویتنام) .
[17] فلاح تفتی، ی.؛ کردنائیج، ا.؛ خداداد حسینی، س.ح.؛ جمالی، م. (1394). تبیین اهداف استراتژیک تعاملی صنعت بانکداري ایران با استفاده از مفهوم اکوسیستم کسب وکار.
[18] کاویانی، ح.؛ نصر، ا. ر. (1395). سنتز پژوهی چالشهای برنامههای درسی آموزش عالی کشور در دهه اخیر و راهکارهای پیشرو
[19] کرمخانی، ز.؛ صالحی عمران، ا.؛ هاشمی، س. و مهر علیزاده، ی.(1398). طراحی الگوی مشاوره حرفهای در دانشگاه های ایران.
[20] کیایی طالقانی، ن.، زین آبادی، ح.ر.، آراسته، ح.ر. و عباسیان، ح. (1398). تأملی بر علل مؤثر بر بروز کارکردهای پژوهش در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ایران.
[21] گودرزوند چگینی، م.(1397). رویکرد دانشگاههای نسل چهارم کار وعمل.
[22] مدرسی یزدی، ج.؛ عباسپور، ع.؛ غیاثی ندوشن، س. و سخدری، کمال، (1398). ارائه الگوی دانشگاه کارآفرین با رویکرد فرا ترکیب.
[23] مارش، کالین جی1387. پژوهش تلفیقی: سنتز پژوهی ، در شورت، ا. 1991. روش شناسی مطالعات برنامه درسی، ترجمه دکتر محمود مهر محمدی و همکاران، تهران : انتشارات سمت.
[24] محسنی تبریزی، ع.؛ قاضی طباطبایی، م.؛ مرجانی، ه. (1389). تاثیر مسائل و چالشهای محیط علمی بر جامعه پذیری دانشگاهی
[25] یمنی دوزی سرخابی، م؛ گلدسته، ا؛ صفری، ر؛ سهرابی، طرقی، ج و حاجی خواجه لو، ص. ر. (1398). مقایسه برنامههای راهبردی دانشگاهها و مؤسسات آموزشعالی کشور با رویکرد کمی
Adner, R. & Kapoor, R. (2010). Value creation in innovation ecosystems: How the structure of technological interdependence affects firm performance in new technology generations. Strategic management journal, 31(3), pp. 306–333. [26]
Asachi, GH. & Dimitrit Mangeron,D. (2014). Symbiosis Process in Business Ecosystem. [27]
Bettis, R. A. & Hitt, M. A. (1995). The new competitive landscape, Strategic Management Journal, 16, pp. 7-19. [28]
Bridgstock, R. & Cunningham, S. (2016).Creative labour and graduate outcomes: implications for higher education and cultural policy.international Journal of cultural Policy,22(1),10-26. [29]
Clarysse, B.; Wright, M.; Bruneel, J& Mahajan, A. (2014). Creating value in ecosystems: Crossing the chasm between knowledge and business ecosystems. [30]
Cooper, H. & Hedges, Larry V. (2009). Research Synthesis as a Scientific Process. A chapter on: The Handbook of Research Synthesis and Meta-Analysis, Second Edition. Russell Sage Foundation. [31]
Schaeffer,P.R,et al. (2016). A new typology of university – industry interaction. [32]
Davenport, Thomas H.; Leibold, M. & Voelpel, S. (2006). Strategic Management in the Innovation Economy: Strategy Approaches and Tools for Dynamic Innovation Capabilities, Publicis KommunikationsAgentur GmbH, GWA, Erlangen, PP. 444. [33]
D’Aveni, R. A. (1994). Hypercompetition. Managing The Dynamics Of Strategic Maneuvering, New York, The Free Press. [34]
Drucker, P. (1994). Managing the Future: 1990 and then. Translation Rezaei-Nejad, A., Tehran: Institute for Cultural Services Expressive (in Persian). [35]
Dyer, J. H. & Singh, H. (1998). The relational view cooperative strategy and sources of inter-organizationai competitive advantage. Academy of Management Review,Vol.23No.4,pp.660-679. [36]
Entezari,Y.(2018). Analysis of the impact of universities on regional development in Iran. [37]
Ebrahimzadeh, I. (٢٠١٠). Land use and environmental planning in the South East of Iran. Press Etlaat (in Persian). [38]
Eurico, S. T.; Matos De Silva, J. A. & Oom Do Valle, P. (2015). A model of graduates' satisfaction and loyalty in tourism higher education: The role of employability. [39]
Evans, S.;Vladimirova, D.;Holgado, M.; Van Fossen, K.; Yang, M., Silva, E. A. & Barlow, C.Y. (2017). Business Model Innovation for Sustainability: Towards a Unified Perspective for Creation of Sustainable Business Models. [40]
Fauziah , W.; Yusoff , W.; Rajah , S.; Ahmad , K. & Ismail , K. (2017). University-Based Entrepreneurial Ecosystem: How Graduates Perceive and React? [41]
Fazeli, E. (2004). Increase access and improve the capacity of higher education using distance learning program. Proceedings of Higher Education and Sustainable Development, Vol. ١, Institute for Research and Planning in Higher Education (in Persian). [42]
Gloal Competitivness Reoprt(2017) [43]
Ghanei Rad, M.A. (٢٠٠٤). The uneven development of higher education, graduate unemployment and brain drain. Social Welfare Magazine, (١٥) ٣ (in Persian). [44]
Gholipor, R., & Aghabozorgi, M. (2003). A review on the relationship between industry and university. The Brue of Cultural Studies, Higher Education Committee, 6677, Retrieved from c.majlis.ir/m/report/
download/733223 (in Persian). [45]
Hamel ,G. (2000). Leading the Revolution New York: Plume [46]
Harris, G.R.; Robertson, P.E. & Xu, J.Y. (2010). The international effects of China’s growth, trade and education booms. Discussion Paper, No. 10.04. [47]
Heidari, H.; Dabbag, R., & Sanginabadi, B. (2011). The effect of higher education on economic growth in Iran: An application of bounds test approach. Qurterly Journal of Research and Planing in Higher Education, 59, 115-136 (in Persion). [48]
Huizingh, E. (2010). Open innovation: state of the art and future perspectives”, Technovation, Vol. 31 No.1,pp.2-9,doi:10.1016/j.technovation. .10.002. [49]
Ingham, M. (1994). L’Apprentissage Or ganisationnel dans les Coopérations, Revue française de gestion, 97: 105-121. [50]
Jackson, D . (2016). Modelling graduate skill transfer from university to the workplace. Journal of Education & Work. Mar2016, Vol. 29 Issue 2, p199-231.33p. [51]
Geiger, R. L. (2004). Knowledge and money: American research universities
and the paradox of the marketplace. Palo Alto, CA: Stanford University
Press [52]
Khanna, T.; Gulati, R. & Nohria, N. (1998). The Dynamics of Learning Alliances: Competition, Cooperation, and Relative Scope, Strategic Management Journal. [53]
Kim, Ch.;Park, S.H.& Seol,B.M. (2018). The role of universities for the change of a network structure in the regional business ecosystem . [54]
Lane, P. J.; Salk, J. E. & Lyles, M. A. (2001). Absorptive Capacity, Learning, and Performance in International Joint Ventures, Strategic Management Journal, 22(12): 1139-1161. [55]
Lengyel, B. (2004). Egyetem – gazdaság – kormányzat együttműködése: A triple helix modell a gyakorlatban. In Lengyel I. (eds.): A Szegedi Tudományegyetem lehetőségei a tudásalapú helyi gazdaságfejlesztésben. Kutatási háttéranyagok V. kötet. K+F és egyetemek az Európai Unióban. Szeged, pp. 1-31 [56]
Lee C.C. & Yang, J. (2000). knowledge value chain, The Journal of Management Development ,Voulume 19, Number9,pp.783-794(12). [57]
Mahnegar, F.& Peykarifar, F. (2012). Investigating the role od universities in enterpronorship development. [58]
McDowell, C.W., & Voelker, A.T. (2008). Information, resources and transaction cost economics: The effects of informal network centrality on teams and team performance. Journal of Behavioral and Applied
Management, 9(2), 134-147 [59]
Metcalfe,A.S. (2010). Examining the trilateral networks of the triple helix: intermediating organizations and academy-industry-government relations. Critical Sociology, Vol.36No.4,pp.503-519. [60]
Moon, H. ; Chang, Rugman, A. & Verbeke, A. (1998). A Generalized Double Diamond Approach to the Global Competitiveness of Korea and Singapore; International Business Review, Vol. 7, pp. 135–150. [61]
Moore, J. (1993). Predators and prey: a new ecology of competition. Harvard Business Review, 71(3), pp. 75–86. [62]
Moore, J. (1996). The Death of Competition: Leadership & Strategy in the Age of Business Ecosystems, Published by John Wiely & Sons Ltd, England, 297. [63]
Moffett, J. (2015). Twelve tips for “flipping” the classroom. Medical teacher, 37 (4), 331-336. [64]
Normann, R. & Ramirez, R. (1994). Designing Interactive Strategy: From the Value Chain to the Value Constellation, John Wiley & Sons, Chichester. [65]
Osterwalder, A. Y.& Pigneur, T. C. (2005). Clarifying business models: Origins, present, and future of the concept, Communications of AIS, 15. [66]
Prashar, A. (2015). Assessing the flipped classroom in operations management: A pilot study. Journal of Education for Business, 90 (3), 126-138. [67]
Pertuze, J.A.; Calder, E.S., Greitzer; E.M. & Luca, W.A. (2010). Best practices forindustry-university collaboration. [68]
Perkmann, M. & Walsh, K. (2007). University–industry relationships and open innovation: towards aresearchagenda. [69]
Porter, M. E. (1998). Clusters and the new economics of competition, Harvard Business Review, 76 (6), pp. 77-90. [70]
Raufi, M. (1995). Higher education and cultural development. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education.(in Persian). [71]
Shaffer, P.R.; Dullius A.C. ; Rodrigues, R.M. & Zawislak,P.A. (2017). Searching to bridge the gaps: a new typology of university – industry interaction [72]
Sharifzadeh, F. (2011). The necessity of reidentifying educational system and its role regarding country’s social-scientific development: A research on university undergraduate public administration program. Journal Management System, 2(1), 79-112 (in Persion). [73]
Tosyfyan, S. A. (2008). Role of higher education, research and employment. Higher Education and Sustainable Development Conference, Vol. ١, Institute for Research and Planning in Higher Education (in Persian). [74]
Umbach, P. D. Smart J. C. (2007). Faculty and academic environments: Using Holland's theory to explore differences in how faculty structure undergraduate courses. Journal of College Student Development, 48(2):
183-195. [75]
Wagner Mainardes, E & Ferreira, J.M. (2011). Creating a competitive advantage in Higher Education Institutions: proposal and test of a conceptual model. [76]
Zimmer, L. (2009). Quantities meta-synthesis: a question of dialoguing with texts, Informing practice and Policy Worldwide through Research and Scholarship, 53(3), 311-318. [77]
Virameteekul, V. (2011). Message from ministry of science and technology. Retrieved from [78]
Sigalas,C. (2015). Competitive advantage: the known unknown concept. [79]
Distanont, A. & Khongmalai, O. (2018). The role of innovation in creating a competitive advantage [80]
Ferrer Lorenzon,J.R.; Maza Rubio,M. T. & Garcés,S.A. (2018). The competitive advantage in business, capabilities and strategy. What general performance factors are found in the Spanish wine industry? [81]