تحلیل نقش فرهنگ سازمانی در بروز رفتارهای کارآفرینانه در کسب و کارهای کوچک و متوسط شهرسنندج
محورهای موضوعی : مدیریت تحقیق و توسعه
سید محمد موسوی جد
1
,
حیدر محمدی
2
,
آرمان احمدی زاد
3
1 - مدرس دانشگاه کردستان
2 - کارشناسی ارشد، رشته مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران
3 - دانشگاه کردستان
کلید واژه: رفتارهای کارآفرینانه فرهنگ سازمانی کسب و کارهای کوچک و متوسط,
چکیده مقاله :
داشتن روحیه و رفتار کارآفرینی برای شرکت های کوچک و متوسط امری ضروری و اجتناب ناپذیر است، تا بتوانند خود را با شرایط و تغییرات محیطی وفق دهند. این رفتار باید در دل فرهنگ آن سازمان نهادینه شود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نوع مطالعات توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش را مدیران کسب و کارهای کوچک و متوسط شهر سنندج تشکیل می دهند که اسامی شرکت های کوچک و متوسط به تعداد ۱۲۰ شرکت توسط شرکت شرکهای صنعتی سنندج اعلام شد. که با توجه به تعداد شرکت ها و استفاده از جدول مورگان تعداد ۹۲ از صاحبان این صنایع کوچک متوسط به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. همچنین در پژوهش حاضر برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از ابزار پرسشنامه استفاده شد. ﭘﺲ از تکمیل پرسشنامهها، داده ﻫﺎی گردآوری شده ﺑﺎ ﻛﻤﻚ ﻧﺮم اﻓﺰار ﻛﺎﻣﭙﻴﻮﺗﺮي SPSS در دو حوزه توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و ﺗﺤﻠﻴﻞ قرار گرفتند. نتایج نشان می دهد که فرهنگ سازمانی با رفتارهای کارآفرینانه ارتباط دارد. ولی مدیران این کسب و کارها در میان ابعاد فرهنگ سازمانی بیش ترین بها را به ارزش های بنیادین داده و همچنین از نظر آن ها هدف گذاری رابطه ی معکوسی با رفتارهای کارآفرینانه داشت.
Having entrepreneurial spirit and behavior for small and medium enterprises is essential and inevitable, in order to adapt to environmental conditions and changes. This behavior must be institutionalized within the heart of that organization's culture. This research is an applied and descriptive correlation study. The statistical population of this study is small and medium enterprise managers in Sanandaj, with the names of small and medium enterprises with 120 companies being announced by Sanandaj industrial partners. Based on the number of companies and the use of the Morgan table, 92 of the owners of these small and medium enterprise were randomly selected. In this study, the questionnaire was used to collect information. After completing the questionnaires, the collected data were analyzed using SPSS software in two descriptive and inferential fields. The results show that organizational culture is related to entrepreneurial behaviors. However, managers of these businesses gave the most value to the fundamental values among the dimensions of organizational culture and also aimed at reversing the relationship with entrepreneurial behaviors.
