شناسایی و اولویت¬بندی اصول راهنمای استقرار موفقیت آمیز مدیریت دانش چابک با رویکرد دلفی در مرکز رشد واحدهای فناور و دانشبنیان دانشگاه جامع امام حسین (ع)
محورهای موضوعی : مدیریت دانشمهدی فرمانی 1 , جبار باباشاهی 2 , محمد عربی 3 , اسماعیل لآلی 4
1 - پردیس فارابی دانشگاه تهران
2 - دانشگاه تهران
3 - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی،دانشگاه تهران ، قم، ایران
4 - کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کلید واژه: مدیریت دانش, چابکی, پیادهسازی مدیریت دانش چابک, اصول راهنما,
چکیده مقاله :
امروزه سازمانها براي موفقيت در حوزه رقابت، ميبايست به استفاده استراتژيك از منابع خود بپردازند. يكي از منابع بسيار حياتي سازمانها، دانش بالقوه و بالفعل آنهاست. در اين راستا نيز مديريت نمودن درست اين منابع بسيار اهميت دارد. در دهههاي اخير اكثر سازمانها به اين اهميت پي برده و به پيادهسازي مديريت دانش چابک در راستاي تحقق اهداف خود در سازمان رو آوردهاند. اما بسياري از اين پروژهها به دلايل مختلف با شكست مواجه شده است. پژوهشگر در اين پژوهش تلاش نموده است به شناسايي اصول راهنمايي بپردازد كه به پيادهسازي موفقيتآميز مديريت دانش چابک در مرکز رشد واحدهای فناور و دانشبنیان دانشگاه جامع امام حسین (ع) كمك كند. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه متخصصان مرکز رشد واحدهای فناور و دانشبنیان دانشگاه جامع امام حسین (ع) میباشد. این پژوهش شامل دو مرحله است. در ابتدا با استفاده از مرور و تحلیل پژوهشهای مرتبط اصول مدیریت دانش چابک استخراج و شناسایی گردید. در مرحله دوم، از روش دلفی به منظور شناسایی و رتبهبندی اصول مدیریت دانش چابک در مرکز رشد واحدهای فناور و دانشبنیان دانشگاه جامع امام حسین (ع) استفاده شد. بر اساس نتایج حاصل و نظر اعضای پانل، تعداد 25 اصل با مقدار ضریب کندال 0.809 بین صاحبنظران اجماع و اتفاقنظر حاصل شد. با جمعبندی نظرات خبرگان اصول راهنمای پیادهسازی مدیریت دانش چابک تدوین و رتبهبندی ارائه گردید.
Today, organizations need to strategically use their resources to succeed in the field of competition. One of the vital resources of organizations is their potential and actual knowledge. In this regard, management of these resources is also very important. During recent decades, most of organizations have realized this importance and have implemented agile knowledge management in organization in pursuit of their goals. But many of these projects have failed due to various reasons. In this research, the researcher has tried to identify the guiding principles that will help the successful implementation of agile knowledge management at the growth centre of technician and knowledge based units at Imam Hossein comprehensive University. The statistical population of the study includes all the professors of the growth Centre of Technician and Knowledge based Units of the Imam Hossein comprehensive University. This research has two steps. Initially, using the review and analysis of the related research, the principles of agile knowledge management were extracted and identified. In the second step, the Delphi method was used to identify and rank the principles of agile knowledge management at the growth centre of technician and knowledge based units of Imam Hossein comprehensive University. Based on panel members' comments and the results, the 25 principles with the Kendall coefficient of 0.809 were obtained by consensus among the experts. Generalizing the comments of the experts, the guiding principles for the implementation of agile knowledge management ware developed and ranked.
1. افرازه، عباس (1386)، مدیریت دانش، مفاهیم، مدل ها، اندازه گیری و پیادهسازی، تهران: انتشارات دانشگاه امیر کبیر.
2. جعفرنژاد، احمد و شهائی، بهنام (1386)، مقدمه¬ای بر چابکی سازمانی و تولید چابک، تهران: موسسه کتاب مهربان نشر.
3. سپهوند، رضا؛ عارف نژاد، محسن و شریعت نژاد، علی (1394)، تاثیر فناوری اطلاعات بر سرمایه فکری و استراتژی¬های مدیریت دانش با اثر تعدیلی چابکی سازمان، پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، دوره 5، شماره 3، ص 96-70.
4. شامی زنجانی، مهدی و نوری، مژگان (1394)، مدیریت دانش چابک: راهنمای عملی پیادهسازی، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
5. طرهانی، فرزاد و ضیاء پور، اشکان (1396)، بررسی تاثیر مدیریت دانش بر چابکی شرکت¬های دانشبنیان همکار با صندوق توسعه فناوری، کنفرانس ملی مدیریت دانش.
6. قنبری، سیروس؛ اردلان، محمد رضا؛ نصیری ولیک بنی، فخرالسادات و بهشتی راه، رقیه (1393)، ارزیابی اثر فرایندي و زیرساختی مدیریت دانش برچابک سازي سازمان، پژوهشهای مدیریت عمومی، سال هفتم، شماره 23، ص 52-27.
7. محمد رائی نائینی، سعیده (1390)، شناسایی و رتبهبندی اصول راهنمای استقرار موفقیت آمیز مدیریت دانش با استفاده از مدل مرکز کیفیت و بهره وری آمریکا، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
8. محمدبیگی، محمدرضا؛ سید نقوی، میرعلی؛ قربانی زاده، وجه الله و محمدبیگی، ابوالفضل (1396)، بررسی نقش فراموشی فعال دانش بر چابکی سازمانی و مولفه های آن درکارکنان دانشگاه علوم پزشکی قم، مجله علمی پژوهش در روانشناسی و علوم رفتاری ایران، جلد اول، ص 56-47.
9. نجف بیگی، رضا؛ صرافی زاده، اصغر و طاهری لاری، مسعود (1390)، طراحی الگوی زیرساختی مورد نیاز به منظور پیادهسازی مدیریت دانش در سازمان، پژوهش نامه مدیریت تحول، سال سوم، شماره 5، صص 176-149.
10. Alves, A. C., Dinis-Carvalho, J., & Sousa, R. M. (2012). Lean production as promoter of thinkers to achieve companies' agility. The Learning Organization, 19(3), 219-237.
11. Al-Zayyat, A. N., Al-Khaldi, F., Tadros, I., & Al-Edwan, G. (2010). The effect of knowledge management processes on project management. IBIMA Business Review.
12. Fernandez, I., & Sabherwal, R. (2014). Knowledge management: Systems and processes. Routledge.
13. Calvo-Mora, A., Navarro-García, A., & Periañez-Cristobal, R. (2015). Project to improve knowledge management and key business results through the EFQM excellence model. International Journal of Project Management, 33(8), 1638-1651.
14. Cao, Y., & Xiang, Y. (2012). The impact of knowledge governance on knowledge sharing. Management Decision, 50(4), 591-610.
15. Carrasco-Hernández, A. J., & Jiménez-Jiménez, D. (2016). Knowledge management, flexibility and firm performance: The effects of family involvement. European Journal of Family Business, 6(2), 108-117.
16. Claver-Cortes, E., Zaragoza-Saez, P., & Pertusa-Ortega, E. (2007). Organizational structure features supporting knowledge management processes. Journal of Knowledge Management, 11(4), 45-57.
17. Conforto, E. C., & Amaral, D. C. (2010). Evaluating an agile method for planning and controlling innovative projects. Project Management Journal, 41(2), 73-80.
18. Denning, S. (2013). Why Agile can be a game changer for managing continuous innovation in many industries. Strategy & Leadership, 41(2), 5-11.
19. Dove, R. (1999). Knowledge management, response ability, and the agile enterprise. Journal of knowledge management, 3(1), 18-35.
20. Hansson, C., Dittrich, Y., Gustafsson, B., & Zarnak, S. (2006). How agile are industrial software development practices?. Journal of Systems and Software, 79(9), 1295-1311.
21. Hsiao, Y. C., Chen, C. J., & Chang, S. C. (2011). Knowledge management capacity and organizational performance: the social interaction view. International Journal of Manpower, 32(5/6), 645-660.
22. Kettunen, P. (2009). Adopting key lessons from agile manufacturing to agile software product development—A comparative study. Technovation, 29(6-7), 408-422.
23. Larson, D., & Chang, V. (2016). A review and future direction of agile, business intelligence, analytics and data science. International Journal of Information Management, 36(5), 700-710.
24. Levy, M., & Hazzan, O. (2009). Agile knowledge management. In Encyclopedia of Information Science and Technology, Second Edition (pp. 112-117). IGI Global.
25. Lindner, F., & Wald, A. (2011). Success factors of knowledge management in temporary organizations. International Journal of project management, 29(7), 877-888.
26. Mahmoudsalehi, M., Moradkhannejad, R., & Safari, K. (2012). How knowledge management is affected by organizational structure. The learning organization, 19(6), 518-528.
27. Mandal, A., & Pal, S. C. (2015). Achieving agility through BRIDGE process model: an approach to integrate the agile and disciplined software development. Innovations in Systems and Software Engineering, 11(1), 1-7.
28. Misra, S., Kumar, V., Kumar, U., Fantazy, K., & Akhter, M. (2012). Agile software development practices: evolution, principles, and criticisms. International Journal of Quality & Reliability Management, 29(9), 972-980.
29. Noor, M. A., Rabiser, R., & Grünbacher, P. (2008). Agile product line planning: A collaborative approach and a case study. Journal of Systems and Software, 81(6), 868-882.
30. Ouriques, R. A. B., Wnuk, K., Gorschek, T., & Svensson, R. B. (2018). Knowledge Management Strategies and Processes in Agile Software Development: A Systematic Literature Review. arXiv preprint arXiv:1807.04962.
31. Parkinson, S. (1999). Agile manufacturing. Work Study, 48(4), 134-137.
32. Rusli, A., Selamat, M. H., Azmi, J., & Salfarina, A. (2008). An empirical study of knowledge management system implementation in public higher learning institution.
33. Schmidt, R. C. (1997). Managing Delphi surveys using nonparametric statistical techniques. decision Sciences, 28(3), 763-774.
34. Schroeder, A., Pauleen, D., & Huff, S. (2012). KM governance: the mechanisms for guiding and controlling KM programs. Journal of Knowledge Management, 16(1), 3-21.
35. Sharifi, H., & Zhang, Z. (1999). A methodology for achieving agility in manufacturing organisations: An introduction. International journal of production economics, 62(1-2), 7-22.
36. Singh, A., Singh, K., & Sharma, N. (2014). Agile knowledge management: a survey of Indian perceptions. Innovations in Systems and Software Engineering, 10(4), 297-315.
37. Surendra, N. C. (2008). Using an ethnographic process to conduct requirements analysis for agile systems development. Information Technology and Management, 9(1), 55-69.
38. Taylor, G. (2013). Implementing And Maintaining A Knowledge Sharing Culture Via Knowledge Management Teams: A Shared Leadership Approach, Journal Of Organizational Culture, Communications And Conflict, 17 (1): 69-92.
39. Tolf, S., Nyström, M. E., Tishelman, C., Brommels, M., & Hansson, J. (2015). Agile, a guiding principle for health care improvement?. International journal of health care quality assurance, 28(5), 468-493.
40. Torrecilla-Salinas, C. J., Sedeño, J., Escalona, M. J., & Mejías, M. (2015). Estimating, planning and managing Agile Web development projects under a value-based perspective. Information and Software Technology, 61, 124-144.
41. Wong, K. Y., & Aspinwall, E. (2004). Knowledge management implementation frameworks: a review. Knowledge and Process Management, 11(2), 93-104.
42. Lee, J. H., & Kim, Y. G. (2001). A stage model of organizational knowledge management: a latent content analysis. Expert Systems with Applications, 20(4), 299-311.
43. Wang, C. C., & Wu, A. (2016). Geographical FDI knowledge spillover and innovation of indigenous firms in China. International business review, 25(4), 895-906.
44. Donate, M. J., & de Pablo, J. D. S. (2015). The role of knowledge-oriented leadership in knowledge management practices and innovation. Journal of Business Research, 68(2), 360-370.
45. Gharehbiglo, H., Shadidizaji, B., & Yazdani, S. (2012). The survey of affecting Factors on knowledge management (Case Study: Municipality of the city of Rasht in Iran). Procedia-Social and Behavioral Sciences, 62, 1155-1163.
46. Blome , C., Schoenherr , T., & Eckstein , D. (2014). The Impact of Knowledge Transfer and Complexity on Supply Chain Flexibility:A Knowledge-Based View. International Journal of Production Economics (Forthcoming),147, 307-316.
47. Barcelo-Valenzuela Mario, Carrillo-Villafana Patricia Shihemy, Perez-Soltero Alonso, Sanchez-Schmitz Gerardo. (2016). A framework to acquire explicit knowledge stored on different versions of software. Information and Software Technology. 70 40–48.