شناسایی و اولویت بندی مولفه های مدیریت متمایزسازی رقابتی با استفاده از روش Delphi Fuzzy
محورهای موضوعی : مدیریت تولیدسید نجم الدین موسوی 1 , علی شریعت نژاد 2
1 - دانشیار گروه مدیریت دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
کلید واژه: مدیریت متمایزسازی, رقابت پذیری, شرکت های داروسازی, روش دلفی فازی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین مولفه های مدیریت متمایزسازی رقابتی در صنعت داروسازی با استفاده از روش دلفی فازی انجام پذیرفت. این پژوهش از نوع پژوهش های آمیخته با رویکرد اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارخانجات داروسازی، بنگاه های تولید دارو و شرکت های داروسازی در استان لرستان هستند که در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی و در بخش کمی پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای اعضای نمونه آن انتخاب شده اند. از آنجا که پژوهش حاضر از نوع پژوهش های آمیخته با رویکرد کمی و کیفی است، به طور توامان از هر دو ابزار مصاحبه و پرسشنامه استفاده می شود. روایی و پایایی ابزار مصاحبه به ترتیب با روش CVR و آزمون کاپای کوهن و همچنین روایی و پایایی پرسشنامه با استفاده از روش های روایی محتوا و آزمون مجدد تایید شد. در خصوص چگونگی تحلیل داده های پژوهش نیز لازم به ذکر است که برای تحلیل داده های کیفی از روش کدگذاری و نرم افزار ATLAS.TI و در مرحله کمی پژوهش با استفاده از روش دلفی فازی Delphi Fuzzy داده ها تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان دهنده آن است که دشواری دسترسی به منابع مالی در جهت توسعه تکنولوژی، زنجیره دانش قدرتمند در تولید دارو، نوسان نرخ ارز و افزایش هزینه خرید مواد اولیه و توانایی تولید دارو در طیف متنوع و گسترده با قابلیت صادراتی از مهمترین عوامل اثرگذار بر مدیریت متمایزسازی رقابتی شرکت های داروسازی است.
The present study aimed to provide distinguish management cpmponent for pharmaceutical companies using Fuzzy Delphi method. This research is a mix research with exploratory approach which in terms of quantitative and qualitative research in the field of methodology and in terms of research philosophy includes deductive-inductive research. The statistical population of this study is all pharmacies, pharmacy companies in Lorestan province. In the qualitative section, the sample members of the research using a bullet-sampling method are selected and in the quantitative part of the research, they selected by Multi-stage cluster sampling. Since the present study is a mixed research with a quantitative and qualitative approach, both the interviewing tools and the questionnaire are used simultaneously. Regarding to analyze the research data, it should be noted that for analyzing qualitative data, the coding method and the ATLAS.TI software were used, also analysis in qualitative section with fuzzy Delphi were used. The results of the research show that the powerful knowledge chain in drug production, the use of medicinal plants, the dependence of the world's pharmaceutical companies on medicines and medicinal herbs, and the existence of a monopoly on the expertise in some of the drugs produced are most effective factors influencing for competitiveness of pharmaceutical companies.
جلال پور، صدیقه، نادی، فرانک. (1394). تحقيق و توسعه صنايع دارويي كشورهاي در حال توسعه، رشد فناوری، سال یازدهم، شماره چهل و دوم، ص 40-57.
حقیقی، محمد، شاه حسینی، علی، رجبی، باقر. (1390). موضع یابی رقابتی شرکت های داروسازی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت.
راسخی، ایمانی، علی، موسوی، زینب. (1393). بررسی رقابتپذیری بینالمللی صنعت داروسازی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران، دانشکده علوم اقتصادی.
صانعی، ایمان، خورشیدی، مینو. (1391). بررسی اثر شایستگی های محوری بر مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی درصنعت بیمه ایران (مطالعه موردی نمایندگی های شرکت های بیمه در تهران)، پنجمین کنفرانس و جشنواره کسب و کار بیمه، تهران.
صفری، سعید، ابراهیمی، عباس. (1391). اندازه گیری توان رقابتی بانک ها در نظام بانکداری ایران، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، سال سوم، شماره شصت و چهارم، 178-221.
سپهوند، رضا، شریعت نژاد، علی. (1394). بررسی تاثیر هوشمندی رقابتی بر توان رقابتی و رقابت صنعتی در استان لرستان، مدیریت صنعتی، سال سیزدهم، شماره سی و ششم، ص 173-198.
سالنامه آماری. (1395). دانشگاه علوم پزشکی، دانشکده داروسازی، گزارش عملکرد داروسازی استان لرستان، 1395.
شکرخدایی، فرشید، فروزان فر، حسن. (1395). مدل رقابت پذیری صنعت داروسازی، همایش مدیریت و حسابداری، شهریور 1395.
شهیکی، محمد نبی، محمدپور، کامران، محسنی، حدیث. (1394). بررسی عوامل تاثیرگذار بر رقابت پذیری کشورها، سیاست های مالی و اقتصادی، سال سوم، شماره یازدهم، ص 155-188
قاسمیان، عاطفه. (1394). جایگاه ایران در رقابت پذیری جهانی، اتاق بازرگانی و اصناف ایران، معاونت بررسی های اقتصادی.
[گزارش اتاق بازرگانی. (1391). اتاق بازرگانی لرستان، گزارش شرکت های دارویی استان.
گزارش شاخص رقابت پذیری. (1396). وزارت صنعت و معدن، معاونت آموزش و پژوهش، آبان 1396.
Akimova, I. (2000), “Development of market Orientation and Competitiveness of Ukrainian Firms” European Journal of Marketing, 34(9/10), pp.1128-1148.
Barkely Ian, Dann Zoe, Holroyd Pjilip. (2000). New Product Development: a Practical Workbook for Improving Performance, Management Decision, 65(4), p 235-248.
Booth, E.M. Philip. G. (1998), “Technology, Competencies, and Competitiveness: The Case for Reconfigurable and Flexible Strategies” Journal of Business Research, 41(1), pp. 29- 40.
Barry, S, Bader, P. (2008), Distinguishing goverence from management, great boards, 4(3), 1-9
Hax Arnoldo, C. & Wilde Dean, L. (2001) The Delta Model —Discovering New Sources of Profitability in a Networked Economy, European Management Journal 9(4), pp. 379–391.
Kaleka , A. .2002. Resources and capabilities driving competitive advantage in export markets: guidelines for industrial exporters, Industrial Marketing Management , 31(3) ,pp. 273– 283.
McGahan Anita M., Silverman Brian S. (2006); Profiting from technological innovation by others: The effect of competitor patenting on firm value, Research Policy,35 (8), pp. 1222-1242.
Maria angeles, A, Carmine, O. (2013), Competition in the pharmaceutical industry: How do quality differences shape advertising strategies? Journal of Health Economics, 2 (1): pp. 268-285.
Porter, M. E. (1990), “The Competitive Advantage of Nations” New York: The Free Press
Toit, A. (2003); "Competitive Intelligence in the Knowledge Economy, International Journal of Information Management, 23(1), pp. 111-120
Zangoui nejad, H, & Arasli, H. .(2009). Customer based brand equity: evidence from the hotel industry. ManagingService Quality, 17(1) , pp. 92-109.