بررسی میزان تاثیرگذاری عوامل موثر بر اثربخشی یادگیری الکترونیکی و آمیخته در آموزش سازمانی
محورهای موضوعی : مدیریت دانش
1 - دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
کلید واژه: آموزش سازمانی , یادگیری الکترونیکی , اثربخشی آموزشی ,
چکیده مقاله :
سازمانها و موسسات در دنیای کنونی نیازمند مدیران و پرسنل تحصیل کرده و ماهری هستند که ضمن برخورداری از دانش بروز، قدرت تصمیم گیری داشته و بتوانند با تکیه بر توانایی در اندیشه و عمل و برقراری ارتباط با دیگران، تصمیمات خود را اجرایی نموده و همگام با انجام بهینه امور از طریق تصمیمات تخصصی و بروز، فرایند جانشین پروری برای نسل آتی را نیز در دستور کار قرار دهند که این موضوع با توجه به شرایط زندگی خصوصی و کاری امروزی دیگر در کلاس های فیزیکی صرف و یا کارآموزی تطویل المدت میسر نخواهد شد؛ بعبارتی می توان گفت روشهای آموزشی سنتی دیگر به تنهایی ، پاسخگوی جهان متغیر و متحول امروز نیست و ضرورت دارد فضای یادگیری الکترونیکی در سازمان ها نهادینه گردد. این پژوهش به دنبال بررسی میزان اثربخشی عوامل موثر بر یادگیری الکترونیکی در آموزش سازمانهاست که با استفاده از روش کمی و رویکرد زمینه یابی (پیمایشی) انجام شده است. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه بوده و بمنظور گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ها در بین پرسنل استان تهران بانک ملت توزیع و اطلاعات گردآوری شده در قالب نرم افزار SPSS تحلیل گردید. نتایج پژوهش حاضر، بیانگر آنست که عوامل موثر بر یادگیری الکترونیکی و آمیخته آموزش غیررسمی سازمانها که شامل 5 بخش مدیریت آموزشی ، محتوای آموزشی ،شرایط مدرسان ، شرایط فراگیران و روشهای آموزشی می باشند ، مورد تایید پاسخگویان بوده و پاسخ ها نشانگر اینست که انجام آنها به نحو مطلوب ، تاثیر بسزایی در اثربخشی آموزش سازمانی خواهد داشت.
Organizations and institutions in the current world require well-trained and skilled managers and personnel who, while being knowledgeable, have the power to make decisions and can make their decisions based on the ability to think and act and communicate with others, and in line with Making optimal decisions through special decisions and upgrades will put the success of the next generation on the agenda, which will not be possible due to the current conditions of private life and today's work in physical classes or full-time apprenticeships. In other words, traditional teaching methods alone can not respond to the changing and changing world of today, and the e-learning environment needs to be institutionalized. This research seeks to investigate the effectiveness of effective factors on e-learning in organization training, which has been conducted using quantitative approach and survey approach. The data gathering tool was a questionnaire and in order to collect information, questionnaires were distributed among staff of Tehran Mellat province and the data were analyzed using SPSS software. The results of this study indicate that the factors influencing e-learning and the combination of informal education of organizations, which include 5 educational management departments, educational content, instructors 'conditions, learners' conditions and educational methods, are confirmed by respondents and their responses indicate that their performance Ideally, it will have a significant impact on the effectiveness of organizational education.
1. اکبری عمروآبادی، احمدرضا و رجایی پور سعید . 1389. تاثیر شیوه های مختلف تدریس در افزایش کیفیت دوره های آموزش ضمن خدمت دبیران شیمی دوره متوسطه . برنامه ریزی درسی- دانش و پژوهش در علوم تربیتی،25،107:125.
2. اندرسون، تری. و فتی الومی. 1393 . یادگیری الکترونیکی از تئوری تا عمل . ترجمهی عشرت زمانی ؛ سید امین عظیمی.تهران: موسسه توسعه فناوری اطلاعات آموزشی مدارس هوشمند.
3. بهشتی ، ناهید (1382).بررسی میزان اثربخشی آموزش های ضمن خدمت (کوتاه مدت شغلی) .سازمان مدیریت و برنامه ریزی مدیریت آموزش و پژوهش استان تهران.
4. بیکر،ترزال.1385. روش پژوهش نظری در علوم اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی، تهران: انتشارات پیام نور.
5. دسلر، گری. (1386). مبانی مدیریت منابع انسانی . ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی . تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی .
6. جهانیان، رمضان و شکوفه اعتبار. 1391. ارزیابی وضعیت آموزش مجازی در مراکز آموزش الکترونیکی دانشگاه های تهران از دیدگاه دانشجویان. فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی, 2(4), 53:65.
7. صباغیان، زهرا و سهیلا اکبری. 1389. آموزش جامع انسانی ( بارویکرد آموزش بزرگسالان). تهران: انتشارات سمت.
8. صیادی سی سخت، یزدان،(1387). بررسی میزان اثربخش آموزش ضمن خدمت مدیریت آموزش و پژوهش استانداری استان کهکیلویه و بویراحمد از دیدگاه شرکت کنندگان در این دوره ها در سال 1386، دانشگاه مرودشت.
9. علی پور ، وحیده و مریم افضل خانی.1389. فرهنگ آموزش، عاملی اجتماعی- فرهنگی و نقش آن بر توسعه آموزش مجازی ایران. رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه ازاد اسلامی واحد گرمسار. سال 4 شماره 4. 164:145.
10. هداوند، سعید، مشیر زاده، فرهاد و مهدی رئیسی. 1392. بررسی تأثیر یادگیری الکترونیکی بر توسعه دانش و بهبود مهارتهای شغلی مهندسان (مورد پژوهی: شرکت مهندسی برق رسا نیرو). آموزش مهندسی ایران, 14(54), 57:75.
11. Aguinis, Herman, and Kurt Kraiger.2009.Benefits of training and development for individuals and teams, organizations, and society. Annual review of psychology 60 . 451:474.
12. Bhatti, M. A., & Kaur, Sh., (2010).The role of individual and training design factors on training transfer. Journal of European IndustrialTraining, 34 (7),656-672.
13. Ballot,G, and taymaz,EFires Haman capotal.(2001): Astudy on French and Swedish Fires labour economics.vol.8,pp.443-462.
14. Benseman, John. (2010). Transferring literacy skills in the workplace. Reflect, 13, 9:11.
15. Engelbrecht, Elmarie. (2005). Adapting to changing expectations: Postgraduate students experience of an e-learning Tax Program. Computers and Education, 45(2), 217:229.
16. Grabowski,Barbara;McCarthy,Marianne and Koszalka,Tiffany .NASA:National Aeronautic and Space Administration,Dryden Flight Research Center1998.Web-Based Instruction and Learning:Analysis and Needs Assessment.. U.S.A:NASA/TP-206547.
17. Hara,Norika.(2000).Student`s Distresswith a Web-based Distance Education Course:An Ethnographic Study of Participant`s Experiences.Information,Communication & Society.3 (4):557:579.
18. Harris, Richard, et al. 2013. Knowledge management as a source of innovation and competitive advantage for SMEs in peripheral regions. The International Journal of Entrepreneurship and Innovation 14.1 .49:61.
19. Hung, Shin-Yuan, et al. (2009). Exploring E-learning Effectiveness Based on Activity Theory: An Example of Asynchronous Distance learning, MIS Review, 15 (1),63:87.
20. Lohman, M.C. (2005). A survey of factors influencing teachers engagement in informal learning groups in informal workplace learning avtivities.HUMMAN RESOURCE DEVELOPMENT QUARTERLY 16(4), 501-527.
21. Ouzts, Karen. 2006. Sense of community in online courses. Quarterly Review of Distance Education, 7(3).
22. Paris,M,& white,H.S.(1986).The education of special librarian .vol.77,no.4,PP.202-212.
23. Parker,Ch.D.2004.A descriptive study to identify deterrents to participation in employer-provided e-learning. Unpublished doctoral dissertation. CAPELLA UNIVERSITY. Degree PhD.
24. Pomales Garcia and Lui,Yili.2006.Web-Based Distance Learning Technology:Interface Design Variable and their Effects.International Journal of Instructional Technology & Distance Learning 3 (5).
25. Schneider, Kathe and Paltz Stauche.2014. Transfer of learning in organizations. Springer International Switzerland Publishing.
26. Scott, Phil. Hilary Asoko and John Leach.2007. Student conceptions and conceptual learning. Handbook of research on science education.
27. Selemani-Meke, E. (2013). Teacher Motivation and Implementation of Continuing Professional Development Programmes in Malawi.Journal of Anthropologist, 15(1): 107-115.
28. Starr, S. (2003), Application of Mobile Technology in Learning & Teaching:M-learning, Learning & Teaching Enhancement Unit (LTEU), Briefing Paper.
29. Stephens, Keri and Stephanie Dailey.2015.Human Resources Development in a Technology-Infused Workplace. Encyclopedia of Information Science and Technology, Third Edition. IGI Global. 3694:3702.
30. Talja, Sanna. (2007). The role of formal and informal learning . Journal of workplacelearning . Vol.19. pp. 469-481.
31. Thompson, S. A., Tilden, V. P. (2009). Embracing quality and safety education for the 21st century: building inter professional education.Journal of Nursing Education, 48, 698-701.
32. Waller, L. (2012). Enhancing the transfer of learning: A focus on the individual.360 The Ashridge Jornal, spring, 34-41.
33. Werner, Jon and Randy DeSimone.2011. Human resource development. Cengage Learning.