بررسی نقش یادگیری سازمانی در افزایش عملکرد نوآوری
محورهای موضوعی : عمومىسید احمد محمدی حسینی 1 , علیاکبر امینبیدختی 2 , لاله جمشیدی 3
1 - استادیار گروه علوم تربیتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران.
2 - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
3 - دانشگاه سمنان
کلید واژه:
چکیده مقاله :
چکیده نوآوری به سازمان ها کمک می کند تا در بازارهای پویا به مقابله با تلاطم محیط خارجی بپردازند و به اهداف بلند مدت دست یابند. یکی از اصلی ترین آغازگران نوآوری، یادگیری است. هدف اصلی از پژوهش حاضر عبارت است از بررسی تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد نوآوری و این که مؤلفه های یادگیری می تواند نقش مؤثری در افزایش عملکرد نوآورانه داشته باشد. براین اساس، جامعه آماری این پژوهش را کلیه سرپرستان و کارکنان شرکت تولیدی و صنعتی آب بند مازندران تشکیل می دهند. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. در این پژوهش از دو پرسشنامه یادگیری سازمانی و عملکرد نوآوری با طیف 5 گزینه ای لیکرت استفاده شده که این پرسشنامه ها میان 220 نفر از سرپرستان و کارکنان شرکت آب بند مازندران توزیع شد. روایی محتوایی دو پرسشنامه توسط تعدادی از صاحبنظران و متخصصین مدیریت و روایی سازه آن با استفاده از تحلیل عامل تأئیدی مورد تأیید قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که یادگیری سازمانی تأثیر مثبت، مستقیم و معناداری بر عملکرد نوآوری دارد و می تواند نقش مؤثری در افزایش عملکرد نوآورانه داشته باشد.
Abstract Innovation to help organizations cope with the dynamic markets turbulence in the external environment and can achieve long-term goals. One of the most initiators of Innovation, learning. The main aim of this study is to examine the effect of the Organizational Learning on innovation performance. Accordingly, the study population is all supervisors and employees of manufacturing and industrial Ab Band Mazandaran Company.The research design was descriptive and Correlation type and typically is based on structural equation modeling. For measuring variables two tools is used based on the Likert 5 options and the questionnaires were distributed among 220 supervisors and employees of Ab Band Mazandaran Company. Construct validity of both questionnaires were confirmed by a number of experts and management professionals and a confirmatory factor analysis. The results show that Organizational Learning has a positive effect on innovation performance and have a direct and significant role to increase the performance.