بهينه سازي مسائل حمل و نقل حوزه مديريت شهري با استفاده از مسئله جهت يابي با افق زماني وابسته
محورهای موضوعی : مدیریت شهریمهدی جعفریان 1 , عزیزاله جعفری 2 , رامین ُصادقیان 3
1 - گروه مهندسي صنايع، دانشگاه پيام نور، تهران، ايران
2 - گروه مهندسي صنايع، دانشکده فني و مهندسي، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ايران
3 - گروه مهندسي صنايع، دانشگاه پيام نور، تهران، ايران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
مدل سازي و ارائه رويکردهاي حل جهت بهينه سازي اقتصادي و زماني مسائل مختلف موجود در حوزه حمل و نقل شهري از مهمترين و پرچالش ترين مباحث موجود در فضاي برنامه ريزي و مديريت شهري است. طيف وسيعي از پژوهش هاي داخلي و خارجي، مسائلي از جمله حمل و نقل هاي عمومي و مديريت ترافيک شهري، جمع آوري و مديريت پسماند، امداد و نجات و حتي گردشگري شهري را در اين حوزه مد نظر قرار مي دهند و معتقدند ماحصل چنين پژوهش هايي کاهش چشمگير هزينه ها، افزايش سرعت و تسهيل جابجايي ها در شهر، کاهش آلودگي ها و مضرات زيست محيطي و حرکت به سمت پايدارسازي شهرها مي باشد. از اين رو مقاله حاضر حالت خاصي از مسئله کلاسيک و مشهور جهت يابي را که از قابليت تطبيق بالايي با مسائل حمل و نقل شهري برخوردار بوده و در آن افق زماني متاثر از وقايع، اتفاقات و شرايط بوجود آمده حين بازديد هر يک از رئوس مي باشد، مدل سازي نموده و با استفاده از يک الگوريتم ابتکاري مبتني بر مفاهيم حريصانه به حل آن پرداخته است. به منظور بررسي نحوه عملکرد الگوريتم، تعداد 85 مسئله تصادفي در 7 دسته توليد شده و الگوريتم پيشنهادي جهت حل اين مسائل بکار گرفته شده اند.
In urban management area, modeling and proposing new solving approaches to optimize different related transportation problems, is one of the most important and challengeable subject. In the literature, researchers have considered different problems related to public transportation and urban traffic, waste management, rescue and crisis, and even urban tourism in this context, and have discussed these works have caused decreasing costs, increasing rapidity and ease of transportation, decreasing pollution, and accelerating movement to build a sustainable city. This paper proposes, describes and models a new type of Orienteering Problem (OP) which has high level of compatibility with urban transportation problems, and in which the time horizon is not constant and changes depending on the events and conditions of visiting vertices. To solve this problem, a heuristic algorithm, based on greedy concepts is proposed and its performance has been investigated by 85 random samples.
