بررسی تأثیر ارتباطات داخلی و رضایتمندی کارکنان در یکپارچه سازی زنجیره تأمین
محورهای موضوعی : مدیریت صنعتیتوکل محرمی 1 , علیرضا ایرج پور 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
2 - دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
کلید واژه: ارتباطات داخلی , رضایتمندی کارکنان, یکپارچه سازی زنجیره تامین,
چکیده مقاله :
در این تحقیق به دنبال " بررسی تاثیر ارتباطات داخلی و رضایتمندی کارکنان در یکپارچه سازی زنجیره تامین " در شرکت خودرو سازی ایران ( ایران خودرو ) می باشیم. در مراحل اوليه، ادبيات نظري و مطالعات و تحقيقات انجام شده در رابطه با موضوع تحقيق مورد بررسي قرار گرفت و بخش ادبيات تحقيق با استفاده از اطلاعات جمع آوري شده، نگاشته شد. جامعه آماری این تحقیق مدیران و کارکنان شرکت های زیر مجموعه صنایع خودرو سازی ( ایران خودرو ) می باشد. در مجموع تعداد جامعه آماری این تحقیق به طور تقریبی در حدود 1400 تا 1500 مدیران و کارکنان شرکت را در بر می گیرد. در این تحقیق، با استناد به جدول تعیین حجم نمونه از جامعه مفروض که در سال 1970 توسط کرجسای و مورگان ارائه شده است، حجم نمونه در تحقيق حاضر 300 نفر می باشد. همچنین نمونه گیری تحقیق حاضر به صورت نمونه گیری تصادفی در دسترس می باشد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که یکپارچه سازی داخلی بر یکپارچه سازی خارجی تاثیر معناداری دارد و نیز یکپارچه سازی خارجی بر عملکرد رقابتی تاثیر معناداری دارد.
In this research, we are looking for "Investigating the Effect of Internal Connections and Staff Satisfaction in Supply Chain Integration" in Iranian Automobile Company (Iran Khodro)”. In the early stages, theoretical literature and studies on the subject of research were studied and the literature section of the research was compiled using the information collected. The statistical population of this research is the directors and employees of the companies of the automobile industry sub company (Iran Khodro). In total, the statistical population of this research is approximately roughly 1,400 to 1,500 managers and employees of the company. In this study, based on the sample size table for a given community, which was presented by Kerjesai and Morgan in 1970, the sample size is 300 in the study. Sampling of this study is also available through random sampling. The results of this study indicate that internal integration has a significant effect on external integration, and external integration has a significant effect on competitive performance.
احمدی، شهروز؛باقری، مهدی ( 1396 ) " اثر ارتباطات سازمانی روی رضایت شغلی و تعهد سازمانی و روی نقش واسطه ای رضایت از ارتباطات " مطالعات مدیریت و کارآفرینی ، بهار 1396 ، شماره 1 ، از 98 تا 106
باورصاد، بلقیس؛رضایی جاری وند، بتول؛رحیمی، فرج اله؛سینایی، حسنعلی ( 1395 ) " بررسی تأثیر همسویی راهبردهای زنجیرۀ تأمین و راهبردهای سیستم اطلاعاتی بر عملکرد مدیریت زنجیرۀ تأمین( مطالعۀ موردی: شرکتهای تولیدی استان خوزستان) " نشریه مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه تهران ، زمستان 1395 ، شماره 29
قاضی زاده، مصطفی؛صفری، سعید؛نوروززاده، فاطمه؛حیدری، قاسم ( 1394 ) " یکپارچه سازی رویکردهای مدیریت زنجیره تامین در قالب زنجیره تامین لارج با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری چند شاخصه در شرکت سایپا " پژوهشنامهی مدیریت اجرایی ، 1394 ، سال هفتم ، شماره 14 ، از 113 تا 134
کریمی، رسول؛صبحیه، محمدحسین؛رزمی، جعفر؛ترابی، سیدعلی ( ۱۳۹۵ ) “ ارتقای بهره وری با رویکرد مدل یکپارچه مدیریت زنجیره تأمین در پروژه های صنعت احداث” مدیریت بهره وری ، پاییز ۱۳۹۵ ،شماره ۳۵
Alomar, M. & Pasek, Z. J. (2014). Linking supply chain strategy and processes to performance improvement. Variety Management in Manufacturing, Proceedings of the 47th CIRP Conference on Manufacturing Systems, Procedia CIRP, 17, 628 - 634.
Alfalla-Luque, R. Marin-Garcia, J. Medina-Lopez, C ( 2015 ) " An analysis of the direct and mediated effects of employee commitment and supply chain integration on organisational performance" Int. J.ProductionEconomics162(2015)242–257
Borcaa, C.,Baesu,V.,2014.A possible managerial approach for internal organizational communication characterization .Procedia – Soc. Behav.Sci.124, 496–503.
Carbonell, P., Rodríguez-Escudero, A.I., The individual and joint effects of pro-cess control and process-based rewards on new product performance and job satisfaction. BRQ Bus. Res. Q. 2015, http://dx.doi.org/10.1016/j.brq.2015.04.001
Goodman , M.B.,2006 . Corporate communication practice and pedagogya the dawn of the new millennium . Corp.Commun.:Int.J.11(3),196–213.
Kosteas VD. Job Satisfaction and Promotions (July 17, 2009). Available at: http://ssrn.com/ abstract=1361628.
Kwai Fatt Choong etal (2010). The Impact of Organizational Justice on Employee’s Job Satisfaction:The Malaysian Companies Perspectives. American Journal of Economics and Business Administration .Vol.2 No.1. pp. 56-63
Men L.R. ( 2015 ) " The internal communication role of the chief executiveofficer: Communication channels, style, and effectiveness" Public Relations Review 41 (2015) 461–471
Md Norbin,S.,Halib,M.,Ghazali,Z.,2011. Strengthening internal communication : a case of communication satisfaction in an organization . Eur.J.Soc.Sci.24(4), 617–624.
Monnastes SN. Perceived organizational support and counterproductive work behavior: How personality moderates the relationship. M.A. thesis, San Jose State University, 2010.
Qi, Y; Huo, B. Wang, Z. Yan Jeff Yeung, H. ( 2017 ) “ The impact of operations and supply chain strategies on integration and performance” International Journal of Production Economics 185 (2017) 162–174
Rimienė, Kristina. 2011. “Supply Chain Agility Concept Evolution(1990- 2010)”, Journal of Economics and Management, 890-905.
Ruck, K. Welch, M. ( 2012) " Valuing internal communication; management and employee perspectives" Public Relations Review 38 (2012) 294– 302
Sebastiao, S., Public Relations Review (2017) " Internal communication and organisational culture: The management interplay in the view of the Portuguese communication consultant" Public Relations Review , http://dx.doi.org/10.1016/j.pubrev.2017.05.006
Schleicher, D. J., Hansen, D., & Fox, K. E. (2010). Job attitudes and work values. In S. Zedeck (Ed.), APA handbook of industrial and organizational psychology, Vol. 3. (pp. 137–190). Washington, DC: APA.
Singhapakdi, A. Joseph Sirgy M. Dong-Jin Lee, Kalayanee Senasu, Grace B. Yu, Amiee Mellon Nisius ( 2014 ) " Gender disparity in job satisfaction of Western versus Asian managers " Journal of Business Research 67 (2014) 1257–1266
Tkalac Verčič, N. Pološki Vokić ( 2017 )" Engaging employees through internal communication" Public Relations Review (2017), http://dx.doi.org/10.1016/j.pubrev.2017.04.005
Vercic,A.T.,Vercic,D.,Sriramesh,K.,2012.Internal communication :definition , parameters , and the future . Public Relat . Rev.38,223–230.
Vijayasarathy,L.R.,2010. Supply integration : an investigation of its multidimensionality and relational antecedents . Int.J.Prod.Econ.124,489–505.
White, C., Vanc, A., & Stafford, G. (2010). Internal Communication, information satisfaction, and sense of community: the effect of personal influence. Journal of Public Relations Research, 22(1), 65–84.
Yu,W.,Jacobs,M.A.,Salisbury,W.D.,Enns,H.,2013.The effects of supplychain integration on customer satisfaction and financial performance : an organizational learning perspective . Int .J.Prod.Econ.146(1),346–358.
در این تحقیق به دنبال " بررسی تاثیر ارتباطات داخلی و رضایتمندی کارکنان در یکپارچه سازی زنجیره تامین " در شرکت خودرو سازی ایران ( ایران خودرو ) می باشیم. در مراحل اوليه، ادبيات نظري و مطالعات و تحقيقات انجام شده در رابطه با موضوع تحقيق مورد بررسي قرار گرفت و بخش ادبيات تحقيق با استفاده از اطلاعات جمع آوري شده، نگاشته شد. جامعه آماری این تحقیق مدیران و کارکنان شرکت های زیر مجموعه صنایع خودرو سازی ( ایران خودرو ) می باشد. در مجموع تعداد جامعه آماری این تحقیق به طور تقریبی در حدود 1400 تا 1500 مدیران و کارکنان شرکت را در بر می گیرد. در این تحقیق، با استناد به جدول تعیین حجم نمونه از جامعه مفروض که در سال 1970 توسط کرجسای و مورگان ارائه شده است، حجم نمونه در تحقيق حاضر 300 نفر می باشد. همچنین نمونه گیری تحقیق حاضر به صورت نمونه گیری تصادفی در دسترس می باشد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که یکپارچه سازی داخلی بر یکپارچه سازی خارجی تاثیر معناداری دارد و نیز یکپارچه سازی خارجی بر عملکرد رقابتی تاثیر معناداری دارد.
کلید واژه:
ارتباطات داخلی ، رضایتمندی کارکنان ، یکپارچه سازی زنجیره تامین
مقدمه
چالشهای پيچيدة جهاني مانند رقيباني با توليدات كم هزينه، نوسان قيمت كالاها، افزايش انتظارات مشتريان، اوضاع وخيم اقتصادي توليدكنندگان و عدم اطمينان به اين عوامل ، از يك سو در محيط تجاري تغييرات جدي ايجاد كرده و فرصت ها و رشد چشمگيري براي بازارهاي جديد به وجود آورده و از سوي ديگر ، موجب افزايش مداوم و پيچيدة چالش هايي شده است كه عمليات و ابقاي شركت ها را تهديد مي كنند. ( آلومار و همکاران، 2014؛ Alomar, M. & Pasek, Z. J.) . اين فشارهاي رقابتي، شركتها را به ارزيابي دوباره و مستمر زنجير ة تأمين براي بهبود عملكرد رقابتي و حضور طولانی در بازار وادار كرده است (باورصاد و همکاران ، 1395). از این رو شرکت ها به دنبال یکپارچه سازی زنجیره تامین می باشند ( قاضی زاده و همکاران ، 1394 ) .منظور از یکپارچه سازی زنجیره تامین این است که شرکت ساختارهای استراتژی سازمانی و روش های خود را در فرآیندهای هماهنگ ، به منظور برآورده ساختن نیازهای مشتری هدایت می شود، ایجاد می کند ( جاکوبز و همکاران(2016)؛ Jacobs, Mark A. Wantao Yu, Chavez ) .حال با وجود آنکه یکی از استراتژی هایی که سازمان ها جهت مقابله با پیچیدگی های زنجیره تامین و نیز افزایش عملکرد رقابتی سازمان مورد استفاده قرار می دهند، یکپارچه سازی زنجیره تامین می باشد اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که ارتباطات داخلی و رضایتمندی کارکنان هر کدام نقش بسیار مهمی در زنجیره تامین ایفا می کند و می توانند موجب ارتقاء عملکرد رقابتی سازمان گردند ( جاکوبز و همکاران ( 2016 ) ) . در واقع شناخت عواملی که بر شکلگیری رابطه کاری موفق بین کارکنان و سازمان مهم است، شناخت عواملی که به بروز رفتارهای خوشایند مثل رفتار بهرهوری کمک میکنند و موجب توسعه عملکرد رقابتی سازمان می گردد نیز حائز اهمیت است (مونستس، 2010 ؛ Monnastes,). بنابراین با عنايت به اين كه افرادي كه در سازمان فعاليت مي كنند در عملكرد سازماني نقش بسزايي دارند بنابراین رضايت اين افراد از سازمان خود، نقش قابل ملاحظه اي در بازدهي و نوع عملكرد سازمان ايفا مي كند ( توحیدی، 2010 ) . یکی از دلایلی که به مفهوم رضایت شغلی بسیار در تحقیقات سازمانی توجه می باشد، احتمالا ارتباط اصلی این مفهوم با طیف گسترده ای از رفتارهای کارکنان مانند غیبت، عملکرد و ... می باشد (شیلچر و همکاران، 2010 ؛ Schleicher, D. J., Hansen, D., & Fox, K. E.) . در واقع رضایت شغلی از متغیرها و پارامترهای اصلی و موثر سازمانی است که درصد بالای آن در سازمان می تواند، پویایی و بهره وری بیشتر سازمان را بدنبال داشته باشد و بالعکس درصد پایین آن می تواند در بین کارکنان موجب بروز مشکلات عدیده ای نظیر جابجایی، ترک خدمت، بی علاقگی به کار، از دست دادن انگیزه و کاهش بهره وری و ... شود ( کاوی فات و همکاران، 2010 ؛ Kwai Fatt et al.) . یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در یکپارچه سازی زنجیره تامین ، زنجیره ارتباطات در سازمان می باشد که موجبات تبادل موثر اطلاعات و دانش در سازمان می گردد ( یو و همکاران، 2013؛ Yu, W., Jacobs, M.A., Salisbury, W.D., Enns, H.,) که در این میان ارتباطات داخلی سازمان به دلیل اهمیت استراتژیکی که بر موفقیت سازمانی و مزیت رقابتی سازمان دارد، توجه بسیاری از محققان را به خود جلب نموده است ( سباستیایو و همکاران، 2017 ؛ Sebastiao, S., Public Relations Review). ارتباطات داخلی را به عنوان مبادله اطلاعات و ایده ها در میان کارکنان یا اعضای یک سازمان (بازیگران اجتماعی) برای ایجاد روابطی باز و مبتنی بر اعتماد تعریف می شود ( ورسیک و همکاران، 2012؛ Vercic, A.T., Vercic, D., Sriramesh, K.,). مـایرز و مایزر (Myers and Myers ،1982)معتقدند که ارتـباطات سـازمانی داخلی عبارت است از عامل اساسی پیونددهندهای که امکان ایجاد هماهنگی میان افراد و در نـتیجه رفـتار سازماندهی شده را فراهم میسازد (قلیچ لی و ایمانی پور ، 1386 ) . بنابراین می توان ارتباطات داخلی را زیربنایی جهت موفقیت سازمان و نیز زنجیره تامین سازمانی دانست ( بورکا و بائسو، 2014 ، Borcaa andBaesu) . تحقیقاتی که اخیرا در خصوص ارتباطات داخلی صورت گرفته است ، نشان می دهد که ارتباطات داخلی با رضایت شغلی کارکنان در ارتباط می باشد ( جاکوبز و همکاران،2016 ) . حال با توجه به مطالب بیان شده در این تحقیق به بررسی تاثیر ارتباطات داخلی و رضایتمندی کارکنان در یکپارچه سازی زنجیره تامین و تاثیر آن بر عملکرد رقابتی سازمان می پردازیم .
1. تعاریف
1. 1. یکپارچگی زنجیره تأمین :
مدیریت زنجیره تأمین را می توان یکپارچه سازی فرآیندهای کلیدی کسب وکار کاربر نهایی از طریق تأمین کنندگان اصلی است که محصولات، خدمات و اطلاعاتی را که ارزش افزوده برای مشتریان و سایر ذینفعان ایجاد می کنند، فراهم می کند، تعریف نمود ( ریمن، Rimienė, Kristina، 2011 ؛ به نقل از قاضیزاده و همکاران ، 1394 ) . یکپارچه سازی زنجیره تأمین شامل روابط فرآیندهای کسب و کار درگیر در ارائه محصولات، خدمات و اطلاعات در مسیری که منجر به ایجاد ارزش برای ذینفعان از زمان طراحی تا تحویل،( تامین کنندگان اصلی تا مصرف منندگان نهایی)، با هدف فراهم آوردن حداکثر ارزش به مشتریان می گردد ( جاکوبز و همکاران، 2016 ) . به طور عمده دو نوع یکپارچه سازی زنجیره تامین وجود دارد : داخلی و خارجی( ویجای اسراسی، Vijayasarathy، 2010 ).
- یکپارچگی داخلی حالتی است که شرکت دارای استراتژی های سازمانی مخصوص به خود است و این فرآیندهای داخلی بصورت منسجم و هماهنگ در جهت رفع نیازهای مشتری بوجود می آید.
- یکپارچه سازی خارجی شامل طرح و برنامه هایی برای تسهیل ارتباط بین شرکای تجاری میباشد. به عنوان مثال اشتراک گذاری اطلاعات بازار. به این ترتیب، یکپارچه سازی خارجی شامل جریان اطلاعات( از خریدار به تامین کننده) ، خدمات، و مواد برای بهبود وضعیت رقابتی می باشد و به طور گسترده توسط متخصصان و محققان به عنوان یکی از عوامل حیاتی در موفقیت شرکتها در نظر گرفته شده است.
1. 2. ارتباطات داخلی(internal communication) :
عمليات ارتباطات داخلي سازمان از قالب کاملي از فعاليت هاي ارتباطي رسمي و غير رسمي تشکيل شده که به وسيله اعضاي سـازمان ، به منظور انتشار اطلاعات از يک يا بيش از يک شنونده در محدوده سازمان انجام مي شود ( احمدی و باقری ، 1396). در واقع ارتباطاتی که در تحرک یک سازمان به عنوان اقداماتی که باعث به جریان افتادن "تبادل اطلاعات و ایده ها در یک سازمان"، میگردد ارتباطات داخلی نامیده می شود. چنین ارتباطی بین کارمندان باعث ایجاد یک فضای احترام بین همه کارکنان سازمان شده و روی رضایت کارکنان تاثیر گذارد ( نوربین و همکاران، Md Norbin,S.,Halib,M.,Ghazali,Z.,، 2011) . بنابراین می توان عنوان نمود که ارتباطات داخلی بخشی از بافت سازمانی می باشد که کارکنان در سازمان با آن درگیر می باشند ( تکالاک ورچیچ و وکیچ، Tkalac Vercic , Nina Pološki Vokić ، 2017 ) . اهمیت استراتژیک استفاده از ارتباطات داخلی را می توان در فرآیندهای ارتباطی مختلفی که در داخل سازمان توسعه می یابد، بررسی نمود به طوری که وایت و همکاران(White, Vanc, & Stafford، 2010 ) در مطالعات خود به اهمیت ارتباط چهره به چهره و ارتباطات میان فردی و تاثیر آن بر توسعه ارتباطات داخلی و تاثیر آن بر توسعه عملکرد سازمانی پرداخته است ( سباستیایو و همکاران، 2017 ) .
1. 3. رضایت کارکنان :
رضايت شغلي جهت گيري عاطفي است كه يك شخص در رابطه با شغلش دارد . به این معنا که رضايت شغلی يك فرد بر اساس تعيين درجه ی سازش يافتگی و ويژگی های رواني، اجتماعي آن فرد با شرايط كار، ارزشيابي مي شود، معياری براي تعيين عملكرد شغلي است ( کوتیاس، Kosteas، 2009 ) . رضايتمندی کارکنان ارتباط نزديكي با ميزان درآمد، شرايط كاري، نياز به تلاش، شانس ترفيعات شغلي، توانايي خود واقع بيني و بيشتر از آن مرتبط است (سینگپاکدی و همکاران، Singhapakdi , et al.، 2014) . کارمندانی که از شغل خود رضایت دارند بیشتر در عملیات شرکت خود را درگیر کرده و کیفیت بالایی از کار ارائه میدهند که به توسعه زنجیره تامین کمک خواهد کرد. علاوه بر این، نقش رضایت کارکنان تا حد زیادی در تحقیقات زنجیره تامین نادیده گرفته شده وبیشتر بروی رابطه عملکرد زنجیره تامین و تمرکز مستقیما بر عملکرد کسب و کار بوده است (جاکوبز و همکاران( 2016 )) .
2. پیشینه تحقیق
2. 1. پیشینه داخلی :
معبودی و همکاران ( 1389 ) در مقاله ای با عنوان " بررسی تاثیر به کارگیری مدیریت زنجیره تأمین بر رضایت مشتری در صنعت نساجی " عنوان می کنند که در اين تحقيق كيفيت روابط زنجيره تأمين كه ابعاد آن شامل ارتباطات، همكاري، تعهد، وابستگي، انطباق و اعتماد است به عنوان يكي از فرآيند هاي اصلي مديريت زنجيره تأمين و متغير مستقل، مورد بررسي قرار گرفته است. همچنين رضايت مشتري كه يكي از معيار هاي مهم براي سنجش كيفيت قلمداد مي شود به عنوان متغير وابسته تحقيق مورد بررسي قرار گرفت. در ادامه به تعيين رابطه بين اين دو متغير پرداخته شده است. از نظر اجرا، اين تحقيق از نوع همبستگي بوده و به صورت ميداني انجام شده است. جامعه آماري تحقيق تأمين كنندگان شركت نساجي مازندران با 30 نمونه مي باشد. ابزار اندازه گيري تحقيق پرسش نامه بوده و از طريق آزمون پيرسون رابطه بين دو متغير مورد بررسي قرار گرفت. يافته هايي كه تحقيق به آن اشاره كرده است عبارتند از مديريت روابط تأمين كنندگان در صنعت نساجي كه ارتباط مستقيم با رضايت مشتري دارد. نتايج نشان داد بيشترين بعدي كه با رضايت مشتري رابطه دارد ارتباطات و كمترين بعد وابستگي مي باشد. در انتها مشخص گرديد مديريت زنجيره تأمين صنعت نساجي با رضايت مشتري رابطه مستقيم دارد.
دعایی و همکاران ( 1391 ) در مقاله ای با عنوان " بررسی ارتباطات سازمانی بر اثربخشی عملکرد مدیران و رضایتمندی کارکنان در آموزش عالی " عنوان می کنند که این پژوهش با بهره گیری از نظریه ارتباطات حمایتی و تدافعی ، به بررسی و ارزیابی جو ارتباطی و عملکرد مدیران و رضایتمندی کارکنان و اثربخشی گروه ها یا بخش ها در این مراکز پرداخت. مدیران حلقه ارتباطی تعیین کننده میان کارکنان و سامانه های اداری مراکز آموزش عالی هستند که شیوه ارتباطی آنها اثری تعیین کننده بر عملکردو اثربخشی گروه ها یا بخش ها دارد. یافنه های حاصل از این پژوهش نشان می دهد که اغلب مدیران مراکز آموزش عالی مورد بررسی ، از رفتارهای حمایتی استفاده می کنند. مدیرانی که رفتارهای حمایتی در ارتباطات سازمانی را در پیش گرفته اند، اثربخشی شغلی بیشتری داشته، رضایتمندی کارکنانش نیز بالاتر است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که متغیرهای جهت گیری مسئله دار، مشروط بودن رفتار و رفتار کنترلی با اثربخشی شغلی مدیران ، دارای ارتباط مثبت و معنادار و رفتارهای راهبردی با ارتباطات تدافعی دارای رابطه منفی معنادار است. این مطالعه نشان می دهد که مدیران در مراکز آموزش عالی باید بر چگونگی و ویژگی های محیط کلی ارتباطات تمرکز کرده و به ادراکات ، رفتارها و عملکرد کارکنان و تعامل آنها با سازمان توجه کنند.
صبحی نصرت و همکاران ( 1394 ) در مقاله ای با عنوان " سنجش شاخص های موثر بر رضایت خریدار صنعتی در زنجیره تامین صنعت مبلمان چوبی منزل در استان های تهران " در اين پژوهش با استفاده از نظر استادان و متخصصان و مطالعه مقالات مرتبط، فاكتورهاي تعيين كننده روابط شركت (خريداران صنعتي) و تأمين كننده ها شناسايي و مفهوم رضايت در زنجيره تأمين با بررسي متغيرهاي اعتماد، ارتباط، همكاري، تطابق با انتظارات، كيفيت، هزينه و زمان تأمين مواد اوليه و توليد، زمان سفارش و زمان تحويل تا رسيدن به دست مشتري نهايي اندازه گيري شد. جامعه آماري اين تحقيق، كليه مديران و مسئولان تأمين كننده مواد اوليه كارخانه هايي كه در صنعت مبلمان چوبي منزل در سطح استان تهران فعال مي باشند، در نظر گرفته شد و داده هاي مورد نظر با استفاده از پرسشنامه جمع آوري گرديد. روش تحقيق بر اساس هدف از نوع كاربردي و بر اساس نحوه اجرا و گردآوري داده ها از نوع توصيفي همبستگي بود. براي توصيف يافته ها از جدولهاي توزيع فراواني استفاده گرديد. در مرحله استنباط از آزمون هاي همبستگي اسپيرمن و تحليل مسير استفاده گرديد. هفت فرضيه در اين پژوهش به كار رفته كه يكي از آنها در مرحله تجزيه و تحليل حذف گرديد و از شش فرضيه پژوهش به كار رفته يك فرضيه آن مورد تأييد واقع نشد. نتايج تحقيق نشان داد كه بين متغيرهاي اعتماد، ارتباط و همكاري، و هزينه با رضايت خريداران صنعتي ارتباط معني دار و قوي وجود دارد. در مورد متغير سرعت تحويل به موقع، گرچه اين ارتباط از نظر آماري معني دار است، اما همبستگي چنداني وجود ندارد.
یحیی زاده ( 1395 ) در پایان نامه ای با عنوان " تاثیر یکپارچگی زنجیره تامین بر رضایت مشتری و عملکرد مالی (مطالعه موردی: شرکت های تولیدی استان آذربایجان شرقی" عنوان می کند که هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر یکپارچگی زنجیره تامین بر رضایت مشتری و عملکرد مالی بود که برای این منظور 7 فرضیه طراحی گردید؛جامعه آماری این پژوهش را مدیران عامل شرکت های تولیدی استان آذربایجان شرقی تشکیل می دهد که نتایج نشان داد یکپارچه سازی داخلی بر یکپارچه سازی مشتری و یکپارچه سازی تامین کنندگان؛یکپارچه سازی مشتری و یکپارچه سازی تامین کنندگان بر رضایت مشتری؛ یکپارچه سازی مشتری و یکپارچه سازی تامین کنندگان بر عملکرد مالی و رضایت مشتری بر عملکرد مالی تاثیر مثبت و معناداری دارد .
کریمی و همکاران ( ۱۳۹۵ )در مقاله ای عنوان می کنند که دارد و مدیریت آن نیازمند رویکردهاي متفاوتی است. با توجه به اهمیت مدیریت زنجیره تأمین پروژه، مدل هایی در این زمینه در کشورهاي توسعه یافته ارائه شده است اما نظر به تفاوت مبانی توسعۀ مدل ها بین کشورهاي توسعه یافته و کشورهاي در حال توسعه، ویژگیهاي مدیریت زنجیره تأمین در این کشورها تفاوت هاي بسیاري دارند. این مقاله به توسعه مدل مفهومی مدیریت زنجیره تأمین در پروژه هاي صنعت احداث کشور جهت تطبیق ساختار مدیریت زنجیره تأمین پروژه با چالش هاي موجود در زنجیره تأمین پروژه ها می پردازد. در این مدل با استفاده از تئوري ساخت یافته داده بنیاد، شرایط علی یا ظهور چالش ها، عناصر بستر ساز، عناصر اقتضایی و ارتباط بین آنها در زنجیره تأمین پروژه هاي صنعت احداث ایران شناسایی شده و راه کارهاي مدیریت چالش ها و نتایج مورد انتظار از اجراي آنها در راستاي موفقیت زنجیره و موفقیت پروژه در قالب مدل مفهومی مدیریت یکپارچه زنجیره تأمین پروژه ارائه شده است.
2. 2. پیشینه خارجی :
کی و همکاران ( ۲۰۱۷ ) در تحقیقی با عنوان ( تاثیر عملیات و استراتژی های زنجیره تامین در ادغام و عملکرد) عنوان می کنند که این مطالعه با هدف ایجاد یک مدل جامع که درک روابط بین استراتژی های عملیاتی (OS)، استراتژی های زنجیره تامین (SCS)، ادغام زنجیره تامین (SCI) و عملکرد شرکت را تسهیل می کند،انجام شده است . این شروع درک نقش استراتژی های عملیاتی در طراحی زنجیره تامین است. ما مدل سازی معادلات ساختاری را برای آزمون روابط بر اساس داده های جمع آوری شده از 604 تولید کنندگان چینی اتخاذ می کنیم. براین اساس مدل زیر ارائه گردیده است :
شکل (1) مدلسازی معادلات ساختاری(کی و همکاران ( ۲۰۱۷ )
نتایج نشان می دهد که یک زنجیره عرضه ناب برای شرکت هایی که اولویت های بالاتر را در هزینه ها، کیفیت و راهبردهای تحویل قرار می دهند، مناسب است، در حالی که یک زنجیره عرضه چابک برای شرکت هایی که در استراتژی انعطاف پذیری رقابت دارند مناسب است. علاوه بر این، هر دو سبک تولید ناب و چابک نیاز به سطوح بالاتری از فعالیت ها در شرایط ادغام داخلی و خارجیدارند ، اما تولید ناب تاثیر قابل توجهی بیشتری در یکپارچه سازی خارجی زنجیره تامین نسبت به تولید چابک دارد.
در تحقیقی که توسط جاکوبز و همکاران ( 2016 ) انجام شده است ، محققان به دنبال بررسی نظریه سرمایه اجتماعی از دیدگاه تاثیر ارتباطات داخلی و رضایت کارکنان در یکپارچه سازی زنجیره تامین می باشند. در این تحقیق عنوان می گردد که یکپارچه سازی زنجیره تامین از طریق یکپارچه سازی شرکای تجاری داخلی و خارجی ایجاد می گردد. در بررسی فرضیه های این تحقیق و نیز بررسی مدل مطرح شده، از داده های بدست آمده از یک بازار در حال ظهور و در حال تحول تولید کننده چینی استفاده گردید. در این تحقیق از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. مقاله به تجزیه و تحلیل داده های نظرسنجی جمع آوری شده از 214 تولید کننده چینی می پردازد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که ارتباطات داخلی نمی تواند اثر مثبت قابل توجهی در رضایت کارکنان داشته باشد و ارتباطات داخلی و رضایت کارکنان به طور قابل توجهی تحت تاثیر یکپارچه سازی داخلی و خارجی می باشد. علاوه بر این تحقیقات نشان میدهد که
· رضایت کارکنان تا حدی رابط بین ارتباطات داخلی و یکپارچگی داخلی می باشد.
· یافته ها نیز نشان می دهد که ارتباطات داخلی دارای اثر مستقیم و مثبت بر یکپارچه سازی خارجی دارد،
· رضایت کارکنان به طور غیر مستقیم تحت تاثیر ارتباطات خارجی از طریق یکپارچه سازی داخلی قرار دارد.
پیامدهای ناشی از موارد فوق به شرح زیر می باشد.
· مدیران نباید منحصرا به رضایت کارکنان تمرکز داشته باشند، بلکه باید بیشتر در برقراری ارتباط با کارکنان متمرکز شوند که این امر باعث بهبود تسهیل رضایت کارکنان گشته و منجر به یکپارچه سازی داخلی و با شرکای تجاری میگردد
· شرایط لازم در ارتباط موثر با رضایت کارکنان برای بهبود عملکرد سازمان در هماهنگی بین مواد، اطلاعات و پول است.
· با این حال،باید به آنها هشدار داد که هرچند رضایت کارکنان می تواند به عنوان یک راه بسمت یکپارچه سازی باشد نمی توان آن را به عنوان یک محرک در نظر گرفت و سرمایه گذاری بیش از حد دراین راه توصیه نمی شود.
در نهایت، این نکته هم برای مبارزان برای کارمندان جهت ارتباط موثرتر با مشتری و هم برای مبارزان حقوق مشتری دارای اهمیت باشد و نتیجتا به رشد اقتصادی و بهبود عملکرد بازار منجر میگردد.
هیو و همکاران(Baofeng Huo, Yuxiao Ye, Xiande Zhao, Yongyi Shou، 2015 ) در مقاله ای با عنوان " بررسی تاثیر سرمایه انسانی بر روی یکپارچه سازی زنجیره تامین و عملکرد رقابتی " عنوان می کنند که با توجه به توسعه سریع نظریه ها و نیز شیوه های مدیریت زنجیره تامین، یکپارچه سازی زنجیره تامین تبدیل به موضوع تحقیقاتی نوینی در میان محققان و مدیران شده است. تحقیقاتی بسیاری در خصوص بررسی تاثیر یکپارچه سازی زنجیره تامین و عملکرد سازمانی انجام شده است. بنابراین نیاز به تحقیق درخصوص تاثیر یکپارچه سازی زنجیره تامین بر نیروی انسانی بسیار در این تحقیقات به چشم میخورد. هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر سرمایه انسانی ( نظیره تعهد سازمانی و چند مهارتی بودن کارکنان) بر روی یکپارچه سازی زنجیره تامین می باشد. مدل تدوین شده در این تحقیق به صورت زیر می باشد :
(شکل 2)مدل هیو و همکاران(Baofeng Huo, Yuxiao Ye, Xiande Zhao, Yongyi Shou، 2015 )
جهت بررسی فرضیه های تحقیق ، نمونه ای متشکل از 317 کارخانه در 10 کشور انتخاب شدند. در این تحقیق، محققان از روش معادلات ساختاری و تحلیل رگرسیونی جهت تایید و رد فرضیه های تحقیق استفاده نموده اند. نتایج این تحقیق نشان می دهد که تعهد سازمانی تاثیر مثبت و معناداری بر 3 بعد یکپارچه سازی مشتریان دارد. همچنین نتایج این تحقیق نشان می دهد که مدیران چند مهارتی و کارمندان چندمهارتی تاثیر معناداری بر یکپارچه سازی داخلی دارند. در آخر نتایج این تحقیق نشان می دهد که یکپارچه سازی داخلی بر یکپارچه سازی مشتریان و تامین کنندگان تاثیر داشته و این متغیرها نیز بر عملکرد رقابتی شرکت ها تاثیر مثبتی دارند.
در مقاله ای که توسط کاربونل و همکاران ( 2015) با عنوان " اثرات فردی و مشترک فرآیند کنترل و پاداش بر اساس فرآیند بر عملکرد محصول جدید و رضایت شغلی" تهیه شده است عنوان می گردد که از جمله چالش های پیش روی مدیران در خط تولید و نیز پروژه ها این موضوع می باشد که چگونه می توانند با آموزش از مدیران کنترل فرآیند به توسعه محصولات جدید و نیز اهداف سازمانی دست یابند. مطالعه حاضر پیشرفت تحقیق بر روی این عنوان با کمک تجزیه و تحلیل اثرات منفرد و مشترک کنترل فرآیند و فرآیند مبتنی بر پاداش بر رضایت شغلی و چهار اقدامات از عملکرد محصول جدید می پردازد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که فرآیندهای مبتنی بر پاداش می تواند هم تاثیر مثبت و هم منفی بر رضایت شغلی و 4 بعد تولید محصول جدید داشته باشد.
در مقاله ای که توسط لین جوان ریتا من ( 2015) با عنوان " نقش ارتباطات داخلی از مدیر اجرایی: کانالهای ارتباطی، سبک، و اثربخشی " تهیه شده است عنوان می گردد که این مطالعه به بررسی نقش ارتباطات داخلی مدیران اجرایی (CEO ها) با تأثیر نقش کانالهای ارتباطی، سبک مدیریت و همچنین کیفیت و میزان نفوذ آنها بر کارکنان سازمان را مورد بررسی قرار میدهد.
نتایج نشان داد که مدیران اجرائی می بایستی اغلب اوقات از کانال ایمیل و چهره به چهره برای برقراری ارتباط با کارکنان به عنوان کانال ارتباطی استفاده نماید. حضور مدیران در صفحات اجتماعی تاثیر مثبتی بر کیفیت ارتباطات و با کیفیت رابطه با دیگر کاکنان دارد. سبک های ارتباطی مدیران اجرائی تاثیر مثبتی بر کیفیت ارتباطات و رابطه مدیران با کارمندان را دارد. از جمله نتایج این تحقیق نشان می دهد که سبک های ارتباطی قاطعانه از مدیران اجرائی اثر مثبت و معنادار کمتری بر کیفیت روابط کارکنان سازمان اما اثر قابل ملاحظه در کیفیت ارتباطات مدیر عامل شرکت نشان می دهد.
یو و همکاران ( 2013) در مقالهای با عنوان " اثرات یکپارچه سازی زنجیره تأمین بر رضایت مشتری و عملکرد مالی: چشمانداز یادگیری سازمانی " بیان میکنند که این مطالعه در زمینه بررسی زنجیره تأمین و نقش رضایت مشتری و تأثیرات عملکرد از طریق دیدگاه تئوریهای یادگیری سازمانی میباشد. این مطالعه به بررسی روابط میان یکپارچگی داخلی و خارجی ( همانند ارتباط با مشتریان و تأمین کنندگان ) رضایت مشتری و بررسی عملکرد مالی نمونه مورد بررسی از 214 شرکت مورد بررسی در چین میباشد.
(شکل 3)مدل یو و همکاران ( 2013)
نتایج این تحقیق نشان می دهد که یکپارچگی داخلی به طور قابل توجهی بر ابعاد یکپارچگی خارجی و انسجام مشتریان و تامین کنندگان تاثیرگذار می باشد و همچنین مشخص گردید که رضایت مشتری تاثیر مثبتی بر عملکرد مالی شرکت ها دارد. نتایج این تحقیق حاکی از تاثیرپذیری مثبت رضایت مشتریان از عملکرد مالی شرکت و نیز به طور کامل ، آزرمایش رسانه ای در خصوص رابطه رضایت مشتریان و عملکرد مالی شرکت ها صورت پذیرفت. مطابق با نظریه یادگیری سازمانی این مطالعه نشان میدهد که یکپارچگی داخلی به عنوان عاملی برای یکپارچگی خارجی می باشد که عنوان می کند که شرکتها بایستی ابتدا پیشرفت مناسبی در یکپارچگی داخلی داشته باشد تا بتواند در بر فرآیندهای یکپارچگی خارجی تاثیر مثبتی داشته باشد.
3. روششناسی پژوهش
از یک منظر، روش شناسی، مطالعه منظم، منطقی و اصولی است که کاوش علمی را راهبری میکند. از این دیدگاه، روششناسی به عنوان شاخهای از منطق و یا حتی فلسفه است. دیدگاهی دیگر روششناسی را شاخهای از علم میداند. در مقابل، تالکوت پارسونز معتقد است که روششناسی در اصل با روشهای پژوهش تجربی نظیر آمارشناسی، مطالعه موردی، مصاحبه و غیره سروکار ندارد، بلکه ملاحظه زمینههای کلی برای اعتبار کار علمی است. روششناسی نه دقیقاً یک رشته فلسفی و نه دقیقاً رشتهای علمی است. اندیشمندان مختلف براساس معیارهای گوناگون از قبیل هدف، زمان، ژرفایی، وسعت، کاربرد و میزان کنترل پژوهشگر تقسیمبندیهایی انجام داده و انواعی از پژوهشها را در آثار خود ارائه دادهاند (طبیبی و همکاران، 1388، 115-113). در این تحقیق از مدل جاکوبز و همکاران ( 2016 ) و هیو و همکاران ( 2015 ) استفاده می گردد.
(شکل 4)مدل ترکیبی تحقیق حاضر
در این راستا فرضیات زیر مطرح می گردد :
- ارتباطات داخلی بر رضایتمندی کارکنان تاثیر معناداری دارد.
- یکپارچه سازی داخلی بر رضایتمندی کارمندان تاثیر معناداری دارد.
- رضایت مندی کارمندان بر یکپارچه سازی خارجی تاثیر معناداری دارد.
- ارتباطات داخلی بر یکپارچه سازی خارجی تاثیر معناداری دارد.
- یکپارچه سازی داخلی بر یکپارچه سازی خارجی تاثیر معناداری دارد.
- یکپارچه سازی خارجی بر عملکرد رقابتی تاثیر معناداری دارد.
جامعه آماری این تحقیق به طور تقریبی در حدود 1400 تا 1500 مدیران و کارکنان شرکت را در بر می گیرد. در این تحقیق، با استناد به جدول تعیین حجم نمونه از جامعه مفروض که در سال 1970 توسط کرجسای و مورگان ارائه شده است، حجم نمونه در تحقيق حاضر 300 نفر می باشد. همچنین نمونه گیری تحقیق حاضر به صورت نمونه گیری تصادفی در دسترس می باشد. در این تحقیق خطای برآورد معادل 5% در نظر گرفته شده است و از طرفی برآوردهای اولیه در مورد تایید فرضیه ها توسط مشاهدات را معادل 5/.در نظر می گیریم.دراین تحقیق ابتدا با استفاده ازمطالعات کتابخانه ای و اسناد چهارچوب مفهومی موضوع به دست آمده و سپس از ابزار پرسشنامه برای گردآوری داده ها استفاده شده است. در این تحقیق ارتباطات داخلی از طریق پرسشنامه پاول و همکاران(PowellandDent-Micallef، 1997 ) و جاکوبز و همکاران ( 2016 )که شامل 4 سئوال ، رضایتمندی کارکنان از طریق پرسشنامه کازینز و سوتریو(Kassinis and Soteriou، 2003 ) که شامل 3 سئوال، یکپارچه سازی داخلی ، مشتریان و تأمین کنندگان از طریق پرسشنامه فلین و همکاران( Flynn et al. ، 2010 ) که شامل 10 سئوال و در آخر عملکرد رقابتی از طریق پرسشنامه هیو و همکاران ( 2015 ) که شامل 16 سئوال میباشد مورد بررسی سنجش قرار گرفت. همچنین پیش از اطمینان نهایی به ابزار اندازهگیری و بهکارگیری آن در مرحله اصلیِ جمعآوری دادهها، ضرورت دارد که پژوهشگر از طریق علمی، اطمینان نسبی لازم را از روا بودن استفاده از ابزار مورد نظر و معتبر بودن آن پیدا کند لذا برای اینکه مطمئن شویم سنجهها به طور مناسب و صحیح تدوین شدهاند، میتوان از دو معیار روایی و پایایی بهره گرفت. آزمون روایی و پایایی ابزار اندازهگیری، از دو منظر مختلف قابل بررسی است که در این پژوهش به آنها پرداخته شده است. عموماً از قضاوت متخصصان در باره سوالهای آزمون (روایی محتوا) استفاده میشود. از طرف دیگر، از روش آلفای کرونباخ جهت بررسی پایایی آن استفاده شد. آلفای کرونباخ بدست آمده به صورت جدول زیر میباشد :
جدول (1)بررسی پایای تحقیق،
عامل | آلفای کرونباخ |
| |
χ2 | df | ||
ارتباطات داخلی | 0.763 | 213.967 | 16 |
رضایتمندی کارکنان | 0.793 | 148.800 | 14 |
یکپارچهسازی داخلی | 0.838 | 252.493 | 21 |
یکپارچه سازی مشتریان | 0.793 | 172.900 | 14 |
یکپارچهسازی تأمینکنندگان | 0.841 | 138.080 | 15 |
عملکرد رقابتی | 0.939 | 153.946 | 69 |
شایان ذکر است، سؤالات جمعیت شناختی در استخراج آلفای کرونباخ لحاظ نشده است. پرسشنامه اين پژوهش پاياست، زيرا مقدار آلفاي خروجي از نرمافزار آماري بيش از 70/0 است (اثباتی، 1382). ضريب آلفاي كرونباخ قابل قبول در اين تحقيق نشانگر همساني سؤال ها و برداشت يكسان پاسخگويان از سؤال هاست (منصورفر، 1385).
4. یافتههای پژوهش
ابتدا به بررسی شاخصهاي جمعیت شناختی مورد بررسي در پرسش نامه می پردازیم که به شرح زير بوده است:
بر اساس یافته های این پژوهش، 32 % افراد مورد پژوهش زن و 68% بقیه افراد مرد بودند. میانگین سنی افراد در سازمان برابر 48.3 سال می باشد. در خصوص سابقه کار نیز بیشترین فراوانی مربوط به گروه 3 یعنی دارای سابقه کاریبین 10 تا 20 سال می باشد. در خصوص تحصیلات نیز بایستی بیان کرد که بیشتر افراد ( 64.34 % ) دارای تحصیلات کارشناسی می باشند.
جدول (2)شاخصهای جمعیتشناختی
درصد | تعداد | متغیر | ردیف | |
68 % | 204 | مرد | جنسیت | 1 |
32 % | 96 | زن | ||
- | 48.3 | میانگین | سن | 2 |
4.67 % | 14 | دیپلم | تحصیلات | 3 |
8.6 % | 26 | کاردانی | ||
64.34 % | 193 | کارشناسی | ||
22.34 % | 67 | ارشد و دکتری | ||
2.67 % | 8 | کمتر از 10سال | سابقه شغلی | 4 |
57.67 % | 173 | 10 تا 20 سال | ||
39.67 % | 119 | 20 سال به بالا |
آمار توصیفی داده های بدست آمده به صورت زیر میباشد .
جدول (3)آمار توصیفی دادهها،
Descriptive Statistics |
| |||||
| تعداد | میانگین | انحراف معیار | Kolmogorov-Smirnov Z | Sig. (2-tailed) | T-Value |
ارتباطات داخلی | 300 | 3.5547 | .74082 | 1.454 | .029 | 83.110 |
رضایتمندی کارکنان | 300 | 3.0794 | .93175 | 1.463 | .028 | 81.589 |
یکپارچهسازی داخلی | 300 | 3.3398 | .70900 | 1.353 | .051 | 50.562 |
یکپارچهسازی مشتریان | 300 | 2.9483 | .87558 | 1.902 | .082 | 75.009 |
یکپارچهسازی تامین کنندگان | 300 | 2.8194 | .96583 | 1.284 | .074 | |
عملکرد رقابتی | 298 | 2.9752 | .79022 | 1.354 | .051 | 64.994 |
با توجه به z بدست آمده که بين 96/1+ و 96/1- می باشد، یا سطح معنيداری برای آزمونهای دو دامنه که بزرگتر از 025/0 باشد، با اطمينان 95% ميتوان توزيع دادهها را نرمال فرض کرده و از آزمونهای پارامتریک استفاده کرد.
حال به بررسی فرضیات مطرح شده در این تحقیق می پردازیم :
جدول (4)بررسی فرضیات،
همچنین نتایج حاصل از معادلات ساختاری به صورت زیر می باشد :
شکل ( 5)نتایج معادلات ساختاری،
با توجه به آنکه RMSEA ≤ ./ 1 و همچنین P ≥ ./05 می باشد بنابراین نتایج آزمون مورد قبول می باشد.
جدول (5)نتایج آزمون،
P | IFI incremental index of fit | CFI comparative fit index | CMIN/DF (chisqure/degree of freedom). | PNFI | PCFI | RMSEA |
0.07912 | 0.914 | 0.912 | 4.538 | 0.069 |
نتیجه گیری
نتایج نشان میدهد که فرضیه نخست ( ارتباطات داخلی بر رضایتمندی کارکنان تاثیر معناداری دارد) تایید میگردد و همچنین میزان رابطه بدستآمده به صورت (( رضایت کارکنان = 0.345 + ارتباطات داخلی ( 0.769 ) )) میباشد. نتایج بدستآمده با مطالعات ( بورکا و بائسو، 2014 ) و جاکوبز و همکاران ( 2016 ) و نیز یحییزاده ( 1395 ) هماهنگی دارد. در بررسی فرضیه دوم ( یکپارچهسازی داخلی بر رضایتمندی کارمندان تاثیر معناداری دارد ) مشخص گردید که با توجه به سطح معناداری بدست آمده این فرضیه تایید نمی گردد . این نتایج در رد نتایج بدست آمده از جاکوبز و همکاران ( 2016 ) و نیز گودمن(Goodman، 2006 ) میباشد . در بررسی فرضیه سوم (( رضایت مندی کارمندان بر یکپارچه سازی خارجی تاثیر معناداری دارد. )) مشخص گردید که این فرضیه تأیید می گردد و میزان رابطه بدستآمده به صورت (( یکپارچهسازی خارجی = 2.813 + رضایتمندی ( 0.107 ))) میباشد. این نتایج نیز در راستای تحقیقات هیو و همکاران ( 2015 ) و یحیی زاده ( 1395 ) و نیز ( بورکا و بائسو، 2014 ) قرار دارد. در بررسی فرضیه چهارم ( ارتباطات داخلی بر یکپارچه سازی خارجی تاثیر معناداری دارد. ) مشخص گردید که این فرضیه نیز تایید می گردد و رابطه به صورت (( یکپارچه سازی خارجی = 2.787 + ارتباطات داخلی ( 0.142) ) می باشد. در بررسی فرضیه پنجم ( یکپارچه سازی داخلی بر یکپارچه سازی خارجی تاثیر معناداری دارد. ) نیز مشخص گردید که ( یکپارچه سازی خارجی = 1.471 + یکپارچه سازی داخلی ( 0.423 ) ) می باشد. این نتایج نیز با مطالعات جاکوبز و همکاران ( 2016 ) ، لین جوان ریتا من ( 2015) و یو و همکاران ( 2013) هماهنگی داشته و در راستای این تحقیقات می باشد .همچنین در بررسی فرضیه آخر ( یکپارچه سازی خارجی بر عملکرد رقابتی تاثیر معناداری دارد. ) مشخص گردید که رابطه میان یکپارچه سازی خارجی و عملکرد رقابتی به صورت ( یکپارچه سازی خارجی = 3.099 + عملکرد خارجی ( 0.043 ) ) می باشد. که این نتایج در تایید نتایج تحقیقات هیو و همکاران( 2015 ) ، ریتا من ( 2015) و وو همکاران ( 2013) و صبحی نصرت و همکاران ( 1394 ) می باشد.
براساس نتایج بدست آمده پیشنهاد می گردد که سازمان ها به برقراري روابط دوستانه با کارکنان و توجه به نيازهاي خانواده ي کارکنان اهميت دهند. درواقع با بـرقراري روابط دوستانه با کارکنان ، بحث هاي لازم درمورد اهميت اين مسأله در خـودگشودگي، حـمايتگري، هـمدلي و مهارت اجتماعي مديران که همگي از شاخص هاي تأثيرگذار بر رضايت شغلي کارکنان مي باشند می تواند در سازمان موجب رضایتمندی هرچه بیشتر در سازمان شود. همچنین پیشنهاد می گردد تا سازمان با ایجاد کارگروه هایی نسبت به شناسایی مشکلاتی که افراد در خصوص برقراری ارتباط موثر در سازمان با آن روبرو می باشند، اقدام نموده و سپس نسبت به رفع این مشکلات توسط مدیران اقدام گردد. همچنین پيشنهاد مي شود مديران از سيستم ارزيابي عملکرد کارمندان مناسبي که مورد قبول کارکنان و مديران سازمان باشد جهت شناسایی کارمندان فعال و غیرفعال استفاده کنند که پس از آن می توان با راه اندازی سیستم های پاداش و تنبیه در سازمان نسبت به بهبود عملکرد کارکنان اقدام نمود. در واقع می توان بـا کمک متخصصان جهت ایجاد تـصویر مـناسب از سـازمان اقدام نماید و بـا اقـداماتی زمینه ای را فراهم کنند کـه هـر فردی در این سازمان برای ایجاد تصویر مناسب و مثبت از خود در این سازمان کمک کنند. در این تحقیق مشخص گردید که یکپارچه سازی خارجی بر عملکرد رقابتی تاثیر معناداری دارد. بنابراین پیشنهاد می گردد تا سازمان با راه اندازی راه های ارتباطی مناسب در زنجیره تامین سازمانی نسبت به رفع موانع و مشکلات در این خصوص اقدام نماید. همچنین می توان با الگوگیری از شرکت های خارجی فعال در این زمینه و شناسایی فرآیندهای یکپارچه سازی زنجیره تامین در این سازمان، نسبت به بومی سازی و پیاده سازی آن با توجه به فرهنگ داخلی اقدام نمود.
منابع :
احمدی، شهروز؛باقری، مهدی ( 1396 ) " اثر ارتباطات سازمانی روی رضایت شغلی و تعهد سازمانی و روی نقش واسطه ای رضایت از ارتباطات " مطالعات مدیریت و کارآفرینی ، بهار 1396 ، شماره 1 ، از 98 تا 106
باورصاد، بلقیس؛رضایی جاری وند، بتول؛رحیمی، فرج اله؛سینایی، حسنعلی ( 1395 ) " بررسی تأثیر همسویی راهبردهای زنجیرۀ تأمین و راهبردهای سیستم اطلاعاتی بر عملکرد مدیریت زنجیرۀ تأمین( مطالعۀ موردی: شرکتهای تولیدی استان خوزستان) " نشریه مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه تهران ، زمستان 1395 ، شماره 29
قاضی زاده، مصطفی؛صفری، سعید؛نوروززاده، فاطمه؛حیدری، قاسم ( 1394 ) " یکپارچه سازی رویکردهای مدیریت زنجیره تامین در قالب زنجیره تامین لارج با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری چند شاخصه در شرکت سایپا " پژوهشنامهی مدیریت اجرایی ، 1394 ، سال هفتم ، شماره 14 ، از 113 تا 134
کریمی، رسول؛صبحیه، محمدحسین؛رزمی، جعفر؛ترابی، سیدعلی ( ۱۳۹۵ ) “ ارتقای بهره وری با رویکرد مدل یکپارچه مدیریت زنجیره تأمین در پروژه های صنعت احداث” مدیریت بهره وری ، پاییز ۱۳۹۵ ،شماره ۳۵
Alomar, M. & Pasek, Z. J. (2014). Linking supply chain strategy and processes to performance improvement. Variety Management in Manufacturing, Proceedings of the 47th CIRP Conference on Manufacturing Systems, Procedia CIRP, 17, 628 - 634.
Alfalla-Luque, R. Marin-Garcia, J. Medina-Lopez, C ( 2015 ) " An analysis of the direct and mediated effects of employee commitment and supply chain integration on organisational performance" Int. J.ProductionEconomics162(2015)242–257
Borcaa, C.,Baesu,V.,2014.A possible managerial approach for internal organizational communication characterization .Procedia – Soc. Behav.Sci.124, 496–503.
Carbonell, P., Rodríguez-Escudero, A.I., The individual and joint effects of pro-cess control and process-based rewards on new product performance and job satisfaction. BRQ Bus. Res. Q. 2015, http://dx.doi.org/10.1016/j.brq.2015.04.001
Goodman , M.B.,2006 . Corporate communication practice and pedagogya the dawn of the new millennium . Corp.Commun.:Int.J.11(3),196–213.
Kosteas VD. Job Satisfaction and Promotions (July 17, 2009). Available at: http://ssrn.com/ abstract=1361628.
Kwai Fatt Choong etal (2010). The Impact of Organizational Justice on Employee’s Job Satisfaction:The Malaysian Companies Perspectives. American Journal of Economics and Business Administration .Vol.2 No.1. pp. 56-63
Men L.R. ( 2015 ) " The internal communication role of the chief executiveofficer: Communication channels, style, and effectiveness" Public Relations Review 41 (2015) 461–471
Md Norbin,S.,Halib,M.,Ghazali,Z.,2011. Strengthening internal communication : a case of communication satisfaction in an organization . Eur.J.Soc.Sci.24(4), 617–624.
Monnastes SN. Perceived organizational support and counterproductive work behavior: How personality moderates the relationship. M.A. thesis, San Jose State University, 2010.
Qi, Y; Huo, B. Wang, Z. Yan Jeff Yeung, H. ( 2017 ) “ The impact of operations and supply chain strategies on integration and performance” International Journal of Production Economics 185 (2017) 162–174
Rimienė, Kristina. 2011. “Supply Chain Agility Concept Evolution(1990- 2010)”, Journal of Economics and Management, 890-905.
Ruck, K. Welch, M. ( 2012) " Valuing internal communication; management and employee perspectives" Public Relations Review 38 (2012) 294– 302
Sebastiao, S., Public Relations Review (2017) " Internal communication and organisational culture: The management interplay in the view of the Portuguese communication consultant" Public Relations Review , http://dx.doi.org/10.1016/j.pubrev.2017.05.006
Schleicher, D. J., Hansen, D., & Fox, K. E. (2010). Job attitudes and work values. In S. Zedeck (Ed.), APA handbook of industrial and organizational psychology, Vol. 3. (pp. 137–190). Washington, DC: APA.
Singhapakdi, A. Joseph Sirgy M. Dong-Jin Lee, Kalayanee Senasu, Grace B. Yu, Amiee Mellon Nisius ( 2014 ) " Gender disparity in job satisfaction of Western versus Asian managers " Journal of Business Research 67 (2014) 1257–1266
Tkalac Verčič, N. Pološki Vokić ( 2017 )" Engaging employees through internal communication" Public Relations Review (2017), http://dx.doi.org/10.1016/j.pubrev.2017.04.005
Vercic,A.T.,Vercic,D.,Sriramesh,K.,2012.Internal communication :definition , parameters , and the future . Public Relat . Rev.38,223–230.
Vijayasarathy,L.R.,2010. Supply integration : an investigation of its multidimensionality and relational antecedents . Int.J.Prod.Econ.124,489–505.
White, C., Vanc, A., & Stafford, G. (2010). Internal Communication, information satisfaction, and sense of community: the effect of personal influence. Journal of Public Relations Research, 22(1), 65–84.
Yu,W.,Jacobs,M.A.,Salisbury,W.D.,Enns,H.,2013.The effects of supplychain integration on customer satisfaction and financial performance : an organizational learning perspective . Int .J.Prod.Econ.146(1),346–358.