بررسی تاثیر معنویت در کار بر کیفیت خدمات با تاکید بر رفتار شهروندی سازمان
محورهای موضوعی : مدیریت استراتژیک
سید نجم الدین موسوی
1
,
امیر غفوریان شاگردی
2
,
علی شریعت نژاد
3
1 - دانشگاه لرستان
2 - دانشگاه بین المللی امام رضا
3 - دانشگاه لرستان
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر معنویت در کار بر کیفیت خدمات با تاکید بر رفتار شهروندی سازمان است. با توجه به استفاده از نتایج پژوهش در عمل این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماري این پژوهش، شامل280 نفر از کارکنان کمیته امداد امام خمینی (ره) در شهرستان خرم آباد بوده است. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد که حجم نمونه برابر با 162 بدست آمد. روش نمونه گيري در این تحقیق به صورت تصادفی ساده بوده است. ابزار پژوهش پرسشنامه بوده که روایی آن از روش اعتبار محتوا و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تایید گردید. در این پژوهش برای بررسی و آزمون فرضیه ها از رویکرد معادلات ساختاری و نرم افزار AMOS 18 استفاده می شود. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در سطح اطمینان 95% معنویت در کار تاثیر مثبت و معنی داری بر کیفیت خدمات و رفتار شهروندی سازمانی در سازمان کمیته امداد امام خمینی (ره)دارد. به علاوه نتایج پژوهش نشان دهنده آن است که رفتار شهروندی سازمانی بر کیفیت خدمات در کمیته امداد امام خمینی (ره) خرم آباد تاثیر مثبت و معنی داری دارد.
The aim of this article was the effect of Workplace Spiritually on Service Quality with emphasize on Organizational Citizenship behavior. The research objective was applied and the research type was analytical survey. The statistical population was made up of over of 280 employee who work in Imam Khomeini organization. People the sample size was 162 people which were obtained using random sampling - stratification. The validity of questionnaire was proved using content validity method and their reliability using Cronbach's alpha. In this article to test hypothesis and conceptual model structural equation approach and Amos 18 software were used. The result show that Workplace Spiritually have significant effect on service quality and Organizational citizenship behavior. Also the result show that Organizational citizenship behavior have significant effect on service quality.
