شناسایی عوامل موثر بر کارایی میزهای بانک ـ بیمه؛ مطالعه موردی: بانک ملت و بیمه ما
محورهای موضوعی :حمیدرضا نورعلیزاده 1 , علی بنیادی نایینی 2 , محسن صادقی 3
1 - مهندسی پیشرفت
2 - مهندسی پیشرفت
3 - دانشگاه علم و صنعت ایران
کلید واژه: کارائی بانکبیمه میز بیمه تحلیل پوششی دادهها رویه دو مرحله ای رگرسیون مدل تعالی سازمانی بانک ملت بیمه ما,
چکیده مقاله :
بسیاری از مطالعات مرتبط با سنجش کارایی، به محاسبه آن و نهایتا تحلیل ورودیها و خروجیهای میپردازد. این مطالعات هرچند که در برآورد و رتبهبندی واحدهای مورد مطالعه دستآوردهای درخوری داشتهاند اما از تبیین ریشههای کارآمدی و ناکارآمدی غافل ماندهاند. امری که به نظر میرسد ریشه آن در رویکردهای نسبتا مجزای مورد نیاز برای پژوهش در این دو بخش نهفته باشد. بر این اساس مطالعه پیشرو، پژوهشی دو مرحلهای را برای شناسایی عوامل موثر بر کارایی شعب بانکبیمه پیشنهاد میدهد که در مرحله نخست با استفاده از ادبیات کارایی و مشخصا روش تحلیل پوششی دادهها DEA، کارایی آنها برآورد شده و سپس با استفاده از ادبیات مدلهای تعالی و مشخصا بخش توانمندساز مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت EFQM به شناسایی عوامل تبیینکننده کارایی شعب بانکبیمه با استفاده از رگرسیون چندگانه یک متغیره میپردازد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش بدست آوردن دادهها تحلیلی– ریاضی میباشد. جامعهی آماری این تحقیق جهت برآورد و تبیین عوامل موثر بر کارایی، شعب بانکبیمهی بانک ملت در سال 94 بوده است. در اين پژوهش ابتدا، کارایی میز بانکبیمهی بانک ملت و بیمه ما، با استفاده از روش تحليل پوششي دادهها (DEA)، برآورد و رتبهبندی شدهاند و سپس با استفاده از چک لیست ارزیابی مبتنی بر EFQM، تاثیر عوامل توانمندساز مدل EFQM بر کارایی شعب، توسط تحلیل رگرسیون چندگانه یکمتغیره مورد تحقیق قرار گرفته است. بر این اساس، عوامل موثر بر کارایی میزهای بانکبیمهی بانک ملت و بیمه ما به ترتیب اثرگذاری: کارکنان، شراکت و منابع، فرآیند محصولات و خدمات، استراتژی و رهبری میباشد.
A majority of studies around efficiency assessment just estimate it. Indeed, they don’t address the roots of inefficiency of DMUs. These shortcomings could be resulted from silo approaches conducted by researchers. Our research aims address this gap. We propose a two-stage procedure in which first, the efficiency of bancassurance desks are estimated by DEA (Data Envelopment Analysis) and then, roots of inefficiency are identified by a survey designed based on enabler section of European Foundation for Quality Management model (EFQM) and conducted among bancassurance desks employees. This study is applied in terms of purpose, and mathematical as well as statistical in terms of data analysis. The population of this study consisted of all bancassurance desks of BANK MELLAT in 2015. After efficient and inefficient branches of bancassurance have been estimated and ranked, in order to identify factors affecting efficiency, a questionnaire designed according with criteria of EFQM. Reliability of questionnaire was tested by Cronbach's alpha coefficient, and normal distribution of data was tested by using the Kolmogorov-Smirnov test. The effects of variables (factors) on efficiency were evaluated via regression analysis, then obtained answers were tested for research questions. The results of ranking the impact of factors on the efficiency of bancassurance desks showed that employees, partnerships and resources, products and services, strategy, and leadership are the efficient factors, respectively.
آذر، عادل. صفری، سعید. (1381) مدلسازی تعالی سازمانی با رویکرد تحلیل پوششی دادهها، مجتمع آموزش عالی قم، سال چهارم، شماره سیزدهم، ص 95-65#
بیک زاد، جعفر. بهبودی، امیر (1388)، " بررسی میزان مشتری محور بودن بر اساس شاخصهای مدل تعالی (مطالعه موردی: شعب موسسه مالی و اعتباری مهر استان آذربایجان شرقی)". مجله مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج ـ سال چهارم. شماره نهم.پاییز88. صص 119-130.#
پاکدل بناب، مهدی. طالبی، بهنام. (1390) خودارزیابی عملکرد سازمان بر مبناي مدل تعالی سازمانی#
حنيفه زاده. ل، (1390). "ساختار مالکیت و کارايی شرکتهای بيمه در ايران"، فصلنامه صنعت بیمه، سال بیست و پنجم، شماره 2.#
تقی زاده مهرجردی،روح الله: فاضل یزدی، علی: محبی،رضا. (1392).«مدل سازی و پیش بینی کارایی بانک های دولتی و خصوصی ایران با استفاده از مدل های شبکه عصبی مصنوعی، شبکه عصبی فازی و الگوریتم ژنتیک». فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت دارایی و تامین مالی، سال اول، شماره دوم، صص103-126.#
جلالی نائینی. سیدغلامرضا، مهدوی مزده. محمد، نورعلیزاده. حمید، (1392). "تجزیه و تحلیل اثر لغو انحصار ورود بر کارایی شرکتهاي بیمه ایرانی"، پژوهشنامۀ بیمه#
جعفرزاده افشاری، احمد. محمدپور عمران، محمد. عباسی، سمیه.(1392) "تدوین رویکردی جهت ارزیابی عملکرد سازمانها با تلفیق تکنیکهای تصمیم گیری چند معیاره و مدل تعالیEFQM مطالعه موردی بانک ملی ایران"، پایان نامه کارشناسی ارشد#
خدامی عباسیه، فهیمه؛ ضماهنی، مجید؛ خدابخشی، محمد. (1393). راهکارهای بهبود عملکرد بر اساس مدل تعالی سازمانی EFQM "مطالعه موردی در صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری. مجله تحقیق در عملیات در کاربردهای آن، سال یازدهم، شماره دوم (پیاپی 41)، 123-107.#
اقتصاد «بانکمحور» جواب میدهد یا «بازارمحور»؟ دنیای اقتصاد، شماره 4097.#
صادقپور. بهرام، مرادی. وهاب، (1389). "تحلیل آماری با نرم افزارهای spss و amos "، چاپ اول،بابلسر، انتشارات مازندران#
عالم تبریز، اکبر. طالبی زرین کمر، روزبه(1393). "ارزیابی عملکرد و رتبه بندی شعب بانک ملت با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها"، همایش بین المللی مدیریت#
کریمی جعفری، فاطمه. حقیقی کفاش، مهدی. بهرامی، امیر (1393) "رابطه بين فرهنگ سازماني و توانمندسازهاي مدل تعالي سازماني با تاکيد بر نقش تعهد عاطفي کارکنان صنعت بيمه"، پژوهشنامه بیمه، سال 29، شماره 1، شماره مسلسل 113، ص 179-153.#
مظلومی، نادر. کشوری فینی، مرضیه. (1390) بهينه سازي ارزيابي عملکرد صنعت بيمه با استفاده از روش تلفيقي مدل تعالي سازماني و کارت امتيازي متوازن، پژوهشنامه بیمه، سال 26، شماره 4، شماره مسلسل 104، ص 55-27.#
مومنی. منصور، شاه خواه. نادر(1389)، "ارزيابی کارايی شرکت های بيمه ايران". پژوهشنامه بیمه، بهار و تابستان 1388 . علمی ترویجی شمار ه 93 و94. صص45-72#
همفری، جان؛ فانا، هابس،(1376). بهبود بهره وری و فوايد آن، ترجمه دانش، هوردخت و خليلی شورينی، سهراب، انتشارات فيروزه تهران#
Barros, C.P., Caporale, G.M. and Ibiwoye, A., 2008. A two stage efficiency analysis of the insurance industry in nigeria. Uxbridge, UK: Centre for Empirical Finance (CEF).#
Coelli, T. (1996). A Guide to Frontier Version 4.1: A Computer Programming for Stochastic Frontier Production and Cost Function Estimation. CEPA Working Paper, 96/07, University of New England, Australia#
Chuan Hu,W, Lai, M-Ch & Huang H-Ch 2009,' Rating the relative efficiency of financial holding companies in an emerging economy: a multiple DEA approach', Expert Systems with Applicationsvol. 36, pp. 5592–9#
Cummins, J. D., Weiss, M. A., Xie, X., & Zi, H. (2010). Economies of scope in financial services: A DEA efficiency analysis of the US insurance industry. Journal of Banking & Finance, 34(7), 1525-1539.#
Cummins, J.D. and Rubio-Misas, M., 2006. Deregulation, consolidation, and efficiency: evidence from the spanish insurance industry. Journal of Money, Credit, and Banking, pp. 323–55.#
EFQM Model, 2016. http://www.efqm.org/efqm-model/what-is-excellence#
Fujii, H & Managi, S & Matousek,R.(2013). Indian bank efficiency and productivity changes with undesirable outputs: a disaggregated approach, journal of banking & finance, volume 38, pp 41-50.#
Hussels, S. and Ward, D. R., 2006. The impact of deregulation on the german and UK life insurance Markets: an analysis of efficiency and productivity between 1991–2002’. Working Paper, Cranfield Research Paper Series#
Kao, Chiang; Liu, Shiang-Tai. (2009).Stochastic Data Envelopment Analysis in Measuring the Efficiency of Taiwan Commercial Banks. European Journal of Operational Research, pp 312- 322.#
Noshirvani,t.(2016).” evaluating and predicting performance of pasargad insuranc using models DEA ,neural networks genetic algoritms-case study pasargad insuranc mazandaran province” .Journal of Administtrative Management, education and training(JAMET),1823-6049, www.jamet-my.org.#
Wong, C., Barnshaw, M., Bevere, L. (2007). Bancassurance: Emerging trends, Opportunities and challenge. Swiss Re. No 5 Sigma Reports#
Wu Dosh, Yang Z, Liang L. (2005) Using DEA-neural network approach to evaluate branch efficiency of a large Canadian Bank, Expert System with application, pp 1-8#