ساخت، اعتباریابی و رواسازی پرسشنامه مدیریت دانش بر اساس مدل نوناکا و تاکه اوچی در دانشگاه پیام نور
محورهای موضوعی : مدیریت دانشعباس عباسپور 1 , محمد رضا نیلی احمد آبادی 2 , عصمت مومنی 3 , فرهاد کیانفر 4
1 - دانشگاه علامه طباطبایی
2 - دانشگاه علامه طباطبایی
3 - دانشگاه علامه طباطبایی
4 - روانشناسی و علوم تربیتی
کلید واژه: پرسشنامه مديريت دانش اعتباریابی و رواسازی مدل نوناکا و تاکه اوچی,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف ساخت و تعیین اعتبار و روایی مقیاس پرسشنامه مدیریت دانش دربین اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور انجام شده است. در این تحقیق به دلیل گستردگی جامعه آماری این دانشگاه و نیز یکسان بودن ساختار سازمانی و آموزشی این دانشگاه در سطح کشور به صورت موردی کلیه اعضای هیأت علمی مراکز و واحدهای دانشگاه پیام نور استان خوزستان در سال تحصيلي 9613-1395 به عنوان جامعه آماري این پژوهش مورد مطالعه قرارگرفت. در این تحقیق بر مبناي مدل مدیریت دانش نوناکا و تاکه اوچی، مقیاسی آماده گردید، که وضعیت سطوح دانش و فرایندهای تبدیل آن را مورد ارزیابی قرار می دهد. این مقیاس با روش سرشماری بصورت الکترونیک و حضوری در بین 171 نفراز اعضای هیات علمی 31 مرکز و واحد دانشگاه پیام نور استان خوزستان توزیع شد. براي سنجش پایایی مقیاس از روش ضرایب فرمول آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن برای کل مقیاس 84/0 بدست آمد. روايي صوري و محتوایی مقیاس توسط 5 نفر ازاساتيد مجرب تاييد گردید و برای سنجش روایی سازه نیز از تحلیل عاملی به روش مولفه های اصلی همراه با چرخش واریماکس استفاده شد. میزان تبیین واریانس مشترک بین متغیرها برای8 عامل استخراج شده بر روی هم برابر با 66/77 درصد کل واریانس متغیر می باشد. همچنین از دیگر نتایج مطالعه و ساخت پرسشنامه حاضر اين است که پرسشــنامه به گونه اى تهيه شده كه قادر است مراكز توليد دانش را شناسايى و نحوه توزيع اطلاعات و دانش را در جامعه هدف بررسي نمايد. درواقع سوالات پرسشنامه مى تواند آرمان، غايت و ايده آل يك سازمان رامشــخص كند به نحوى كه سازمان با توجه به اجراي آنها، ميتواند به مقصود خود برسد.
The purpose of this study was to construct reliability and validity of Knowledge management questionnaire scale among faculty members of Payam Noor University. In this research, due to the wide extent of the statistical society of this university and the uniformity of the organizational and educational structure of this university in the country, the faculty members of the centers and units of Payam Noor University of Khuzestan province in the academic year of 2016-2017 were selected as the statistical population of this research. Was studied in this research, a scale has been prepared based on the Knowledge Management Model of Nonaka and Take uchi, which evaluates the status of knowledge levels and its conversion processes. This scale was distributed electronically and in a presence among 171 faculty members of 31 centers and Payam Noor University of Khuzestan province. Cronbach's alpha coefficients were used to measure the reliability of the scale and its value was 0.84 for the whole scale. The factual and content validity of the scale was confirmed by 5 experienced experts. In order to assess the construct validity, factor analysis was also performed using principal components along with Varimax rotation. The extent of the explanation of the variance of variables for the eight factors extracted is 66/77 of the total variable variance. Also, the other results of the study and the construction of the current questionnaire are that the questionnaire is prepared in such a way that it can identify the centers of knowledge production and how to distribute information and knowledge in the target society. In fact, questionnaire questions can set the ideal, purpose, and ideal of an organization in such a way that the organization can achieve its purpose according to their implementation.
آتشک، محمد و ماه زاده، پریسا. (1388). روش شناسی فرایند مدل های استقرار مدیریت دانش به منظور ارائه روشی تلفیقی. در مجموعه مقالات همایش ملی مدیریت دانش و علوم اطلاعات: پیوندها و برهم کنش ها. به کوشش محمد حسن زاده، امید فاطمی، ابراهیم عمرانی. تهران: کتابدار.#
افرازه، عباس.(1384). مدیریت دانش، مفاهیم، مدلها، اندازه گیری و پیاده سازی. مرکز نشر دانشگاه امیر کبیر،2 (30).#
اخوان، پیمان، و باقری، روح الله، 1391، مدیریت دانش از ایده تا عمل. تهران، انتشارات آتی نگر. #
انتهایی، علیرضا. (1387). مدیریت دانش: چالشی نو در سازمان ها. فصلنامه کتاب، 73(1)، 154-143.#
حسن زاده، محمد. (1385). بررسی زیرساخت مدیریت دانش در دولت جمهوری اسلامی ایران، رساله دکتری علوم کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه فردوسی، مشهد.#
حسینقلی زاده، رضوان.(1383). جایگاه مدیریت دانش در دانشگاه فردوسی مشهد بر اساس نظریه نوناکا و رابطه آن با فرهنگ سازمانی، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی، مشهد.#
حسین کشاورزی، علی. (1386). موانع و تسهیم کننده های تسهیم دانش در سازمان ها. مقاله ارائه شده در اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش؛ 1386 بهمن 3-14؛ تهران، ایران.#
رفعتی شالدهی، حسن؛ حسنوی، رضا؛ به آذین، فرید و بنی طباء، علیرضا.(1387). بررسی الگوی مدیریت دانش در یک مرکز تحقیقاتی نظامی. تهران، انتشارات طب نظامی، 10(3)، 237-252.#
سرمد، زهره؛ بازرگان هرندی، عباس و حجازی، الهه.(1390). روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگه.#
سلطان حسینی، محمد و موسوی، زهره،(1391). تعیین سهم نسبی مدیریت دانش بر سلامت سازمانی در ادارة کل تربیت بدنی و هیأتهاي ورزشی شهر اصفهان. نشریه پژوهشهای مدیریت ورزشی و علوم حرکتی، تهران، شماره91، سال دوم، سال 1391#
سید زاده، میر حسین، (1389). كاركردهاي مديريت دانش در دانشگاه ها: مطالعه موردي دانشگاه پيام نور، دو فصلنامه مديريت و برنامه ريزي در نظام هاي آموزشي، دوره 3 شماره5، پاييز و زمستان#
شفیعی زاده، مهدی و آفریده، احسان.(1386). ارزیابی سطح ریسک مدیریت دانش سازمانی و مدیریت دانش مشتریان( مطالعه موردی در یک شرکت پژوهشی صنعت پتروشیمی). مقاله ارائه شده در اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش؛ 1386 بهمن؛ تهران، ایران.#
علی احمدی، علیرضا؛ پیمان، اخوان و باقری، مرضیه.(1393). بررسی و تبیین نقش علی مدیریت دانش در اثربخشی سازمان یادگیرنده (مطالعه موردی دانشگاه علم و صنعت ایران). تهران، نشریه مدیریت فردا، 13 (38).#
کریمی، ندا.(1388). بررسی عوامل موثر بر اجرای مدیریت دانش در مجموعه کتابخانه های دانشگاه گیلان. در مجموعه مقالات همایش ملی مدیریت دانش و علوم اطلاعات: پیوندها و برهم کنش ها. به کوشش محمد حسن زاده، امید فاطمی، ابراهیم عمرانی. تهران: کتابدار.#
معمار، بابک و سعید، کاظم پوریان.(1392). واکاوی مدیریت دانش بر اساس مدل نوناکا و تاکوچی در دانشگاه صنعتی شاهرود، دومین همایش ملی علوم مدیریت نوین، گرگان، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی حکیم جرجانی. #
مینویی، مهرزاد؛ پورزرندی، محمد ابراهیم و ناردی، نازنین.(1389). ارزیابی وضعیت مدیریت دانش بر اساس مدل نوناکا و تاکه اوچی (مطالعه موردی: شرکت تالیا). تهران، مجله حسابداری مدیریت، 3(4).#
Adhikari, D.R .(2010). Knowledge Management academic institutions. international journaluca of Edcation management.24(2):94-104#.
Alavi, M., & Leidner, D. E.(2001). Knowledge management and knowledge management systems: Conceptual foundations and research issues. MIS Quarterly,25(1), 107–136#.
Alony, I., Whymark, G., & Jones, M. (2007). Sharing tacit knowledge: A case study in the Australian film industry. Informing Science Journal, 10, 41–59#.
Anothayanon, W. (2006). Knowledge Management and Characteristics, Ph.D Dissertation, Walden University, Minneapolis, Minnesota.#
Cerny, B.A. and Kaiser, H.F. (1977). A Study of a Measure of Sampling Adequacy for Factor-Analytic Correlation Matrices, Multivariate Behavioral Research, 12, 43 -47#
Choo, C.W. and Bontis, N. (Eds). (2002). The strategic management of intellectual capital and organizational knowledge, Oxford, New York: Oxford University Press#.
Choi, B., & Lee, H. (2002). "Knowledge Management Strategy and Its Link to Knowledge Creation Process. Expert Systems with Applications, 23 (3), 173–187#.
Chu, Y. & Ling, Y. & Hua, C. (2012). From knowledge sharing to nowledge creation: A blended knowledge-management model for improving university students’ creativity. Journal of Science Direct, Thinking Skills and Creativity 7, (2012) 245-257.#
Cranfield, D. (2011). Knowledge Management and Higher Education: A UK Case Study using Grounded Theory. UK: University of Southampton, School of Management, Unpublished Ph.D. Thesis.#
Devi, S.R., Chong, S., Wong, K.(2013). Knowledge management practices and enablers in public universities: A gap analysis. Campus- Wide Information Systems, 30(2), 76-94.#
Esterhuizen, D. and Schutte, C.S.L. and du Toit, A.S.A.(2012). Knowledge creation processes as critical enablers for innovation, International Journal of Information Management, Vol. 32, pp. 354–364.#
Erickson, S., Rothberg, H. )2014(. Big data and knowledge management: Establishing a conceptual foundation. The Electronic Journal of Knowledge Management, 12(2), 108-116.#
Fullwood, R., Rowley, J., Delbridge, R. (2013). Knowledge sharing amongst academics in UK universities. Journal of Knowledge Management, 17(1), 123-136.#
Ferguson, G., Mathur, S., & Shah, B. (2005). Evolving from information to insight. The MIT Sloan Management Review, 46(2), 50–58.#
Gao, F. (2011).Designing a discussion environment to enhance connectivity and sustainability in asynchronous online discussion. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 20(1), 43–59.#
Gautier, M.(2011). A Case Study to Explore The Impact of Knowledge Management System on Workplace Diversity Programs, A Dissertation Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Management in Information Systems Technology, University of Phoenix.#
Gorry, G. A., & Westbrook, R. A.(2013). Customers, knowledge management, and intellectual capital. Journal Knowledge Management Research & Practice., Vol. 11, 92-97.#
Graziele Dickel, D. & Luiz de Moura, G.(2016). Organizational performance evaluation in intangible criteria: a model based on knowledge management and innovation management, RAI Management and Innovation Magazine 13 (2016) 211-220.Available online at www.sciencedirect.com#
Honarpour, A. Jusoh, A. Sang Long, C. (2017)," Knowledge management and total quality management: a reciprocal relationship ", International Journal of Quality & Reliability Management, Vol. 34 Iss 1 pp. 91 – 102#
Pässilä, A. and Uotila, T. and Melkas, H.(2013). Facilitating future-oriented collaborative knowledge creation by using artistic organizational innovation methods: Experiences from a Finnish wood-processing company, Futures, Vol. 47, pp. 59-68#
Imani, Y.(2007). Knowledge creation, business and art: Exploring the contradictions and commonalities. Journal of Visual Art Practice, 6(2), 141–153.#
Kumar, K. K., Jain, K. K. & Rajiv R. T.(2013). Leadership Activities and their Impact on Creating Knowledge in Organizations. International Journal of Leadership Studies, 8(1), 15-27.#
Lambe, P. (2011). The unacknowledged parentage of knowledge management, Journal of Knowledge Management, Vol. 15 Iss 2 pp.175 -197#
Lee, H. & Choi, B.(2003). Knowledge Management Enablers, Processes, and Organizational Performance: An Integrative View and Empirical Examination. Journal of Management Information System, 20(1), 179-228.#
Lopez-Nicolas, C. & Soto-Acosta, P.(2010). Analyzing Ict Adoption And Use Effects On knowledge Creation: An Empirical Investigation In Smes, International Journal Of Information Management, 30, 521–528.#
Kamens, D. (2012). Knowledge societies: Agency, and new actors. In: Kamens, D., editor. Beyond the Nation-State: The Reconstruction of Nationhood and Citizenship, Research in the Sociology of Education. 18,(2) UK: Emerald Group Publishing Limited. p35-54.#
Kumar, K. K., Jain, K. K. & Rajiv R. T (2013). Leadership Activities and their Impact on Creating Knowledge in Organizations, International Journal of Leadership Studies, 8(1), 15-27.#
Kong, Eric . (2007). The Strategic importance of intellectual capital in the non nonprofit sector, journal of intellectual capital, 8)4(, 721-731.#
Michael, A. & James, M.(2014). Knowledge Management and Competitive Advantage: Issues and potential solution. copyright:(2014). IGI Global.#
Nunnally, J. C., & Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory (3red Ed). New York: Mc Grew Hill Nonaka, I. & Konno, N .(1998). The Concept of "Ba": Building a Foundation for Knowledge Creation. California Management Review, 40 (3), 40 – 54.#
Nonaka, I., and Takeuchi, H.(1995). The Knowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation, Oxford University Press, New York, USA.#
Nonaka, I. (1991). The knowledge creating company , harvard business review. 69 , 96 – 104#.
O'Dell, C. , & Grayson, J.(1999). Knowledge transfer: discover your value proposition, Strategy & Leadership, 10-15#.
Pablos, Patricia Ordóňez DE. (2003). Measuring and Reporting Structural Capital. Journal of ntellectual Capital,5(4) , 629-647.#
Ramezan, M.(2011). Examining the impact of knowledge management practices on knowledge-based results. Journal of Knowledge-based Innovation in China,. 3(2).#
Rossi R. (2010), The governance of university-industry knowledge transfer. Eur J Innov Manag.;13(2):155-71#.
Ruikar, K., Anumba, C., Carrillo, P. (2006). VERDICT- an e-readiness assessment application for construction companies, Automation in Construction , 98– 110 .www.elsevier.com#
Songsangyos, P. (2012). The Knowledge Management in Higher Education in Chiang Mai: A Comparative Review, Journal of Social and Behavioral Sciences Vol. 69(2012)399–403#.
Soon, T. T., & Zainol, F. A.(2011). Knowledge management enablers, process and organizational performance: Evidence from Malaysian enterprises. Journal Asian Social Science, Vol. 7(8), 186 –202#.
Sundaresan, Sh. and Zhang, Z. (2012). Parallel teams for knowledge creation: Role of collaboration and incentives, Decision Support Systems, 54, pp. 109-121#.
Sharma, M, & Kaur, M.(2016). Knowledge Management in Higher Education Institutions. IRA-International Journal of Management & Social Sciences, 4(3), 548-555#.
Tim Vorley, Z. (2017)," Big data text analytics: an enabler of knowledge management ", Journal of Knowledge Management, Vol. 21 Iss 1 pp#. -
Yu-chu Yeha , Yi-ling Yehb, Yu-Hua henb. (2012). From knowledge sharing to knowledge creation: A blended knowledge-management model for Improving university students’ creativity. Thinking Skills and Creativity. 7. 245– 257.htt p://www.elsevier.com/locate/tsc#.
Žarkovic, N., Vrecko, I., Barilovic, Z. (2014). Creating holistic project-knowledge society through project management education in research and development. Procardia-Social and Behavioral Sciences, 119, 210-21#.
Zwilling, M. (2016). Knowledge management systems support SECI model of knowledge-creating process, International conference may 2016, Timisoara Romania, 25-27#.
Tayyar, S, H. Kazemi, S., Mireftekhari, P. (2016). Proposing an Integrated Model on Knowledge Management for Organizational Excellence. Mediterranean Journal of Social Sciences MCSER Publishing, Rome-Italy, 7 ( 4 S2),90-95#.