رابطه هوش هیجانی مدیران آموزشی مقطع دبیرستان و سبک مدیریت آنان
محورهای موضوعی :
1 - دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب
کلید واژه: هوش هیجانی, سبک مدیریت, مدیران, مقطع متوسطه.,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش بررسی رابطه هوش هیجانی مدیران آموزشی مقطع دبیرستان و سبک مدیریت آنان در مدیران مدارس مقطع دبیرستان شهر تهران است. جامعه آماری پژوهش عبارت است از کلیه مدیران مدارس مقطع متوسطه شهر تهران که در سال 1390- 1389 به عنوان مدیر در مدارس متوسطه مشغول به کار بوده اند. نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 130 نفر از مدیران (کلیه مدیران مدارس متوسطه) منطقه یک شهر تهران بودند که به صورت خوشه ای تصادفی تک مرحله ای انتخاب شده بودند. این پژوهش باتوجه به هدف از نوع مطالعات کاربردی و از لحاظ شیوه جمع آوری داده ها و تحلیل آنها؛ روش مورد استفاده روش توصیفی از نوع طرح های همبستگی است. ابزارهای اندازه گیری پرسشنامه آزمون هوش هیجانی بار- اُن و پرسشنامه سبک های مدیریت لوتانز بوده که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آزمون ماتریس همبستگی از نوع پیرسون و آزمون رگرسیون همزمان استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد بین متغیر هوش هیجانی مدیران و سبک مدیریتی رابطه مدار آنان رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد، بین متغیر هوش هیجانی مدیران و سبک مدیریتی تلفیقی آنان رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد میتوان به کمک و متغیرهای هوش هیجانی سبک مدیریت را پیش بینی کردد
سیاروچی، ژوزف فورگاس، مایر، جان (2003). هوش عاطفی در زندگی روزمره. ترجمه: اصغر نوری امامزاده¬ای، حبیب اله نصیری (1384). اصفهان: انتشارات نوشته.
شاه طالبی، سعیده (1385). بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سبک¬های مدیریت تعارض مدیران دبیرستان¬های دخترانه شهر اصفهان در سال تحصیلی 86-1385. پایان¬نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان¬شناسی دانشگاه شهید بهشتی.
عروقی موفق، لیلا (1383). بررسی تغییرات هوش هیجانی براساس منبع کنترل. خودپائی و هیجان خواهی در دانشجویان دانشگاه¬های تهران. خلاصه مقالات دومین سمینار بهداشت روانی دانشجویان. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
Austin, Elizabeth J. (2004). An investigation of the relationship between trait emotional intelligence and emotional task performance. Personality and Individual Differences 36. 1855- 1864.
Bar- On, R. (2000). Emotional and social intelligence: insights from the emotional quotient inventory . In R. Bar- On & J. D. A. Parker (Eds.), the handbook of emotional intelligence (pp. 363- 388). San Francisco: Jossey Bass.
Bar- On, R. 1997. Bar- On emotional quotient inventory: A measure of emotional intelligence. Toronto: Multi Health Systems, Inc.
Brackett, M.A., mayer, G.D., % warner, R.M. (2003). Emotional Intelligence and its relation to every day behavior, Journal of Personality and Individual Differences, 36, 1387-1402.
Deniz, M., Tras, Z., Aydogan, D (2009). An investigation of academic procrastination, locous of control, and emotional intelligence. Educational sience: Theory and practice, 9(2). 623-632.
Ferrari, J. R., O'Callaghan, J., & Newbegin, I. )2005). Prevalence of procrastination in the United States, United Kingdom, and Australia: Arousal and avoidance delays among adults. North American Journal of Psychology, 7, 1-6.
George J., (2000). "Emotions and leadership: The role of emotional intelligence"., Human Relations, No. 53.
Golman D., "Leadership that gets result"., Harvard business review, 2000.
Golman D., Boyatzis R.E., Mckee., A., Primal leadership: Realizing the power of emotional intelligence, Boston: Harvard Business School Publishing, 2002.
Golman, D. (1995). Emotional intelligence. New York: Bantam Books.
Halpin, A.W. "(1995). The leader Behavior Commanders". Harvard Educational Review minter 125.
Judge T. A., Bono J.E., (2000). "Five- factor model of personality and trans formalional leadership", Journal of Applied Psychology, No. 85.
Lopez, P. N., Salovey, P., & straus, R. (2003). Emotionalintelligence, personality, and the perceived quality of social relation ship. Journal of personality and individual Differences, 35, 641- 656.
Mayer, J. D. (2001). A field quide for emotional intelligence. In J. Ciarropchi., J. P. Forgass., & J. D. Mayer (Eds.), emotional intelligence in everyday life (pp. 3-24). New York: Psychology Press.
Mayer, J. D., Salovey, P., & Caruso, D.R (2000). Emotional intelligence as ziatgeist, as personality, and as a mental ability, In R, Bar- on., & J. D. A, Parker. The handbook of emotional intelligence: theory, development, assessment, and application at home, school, and in the work place (pp. 92- 117). San Francisco: Jossey- Bass.
Robins, S. (2002). A Consultant's Guide To Understanding And Promoting Emotional Intelligence In The Workplace. In Lowman, R. (ED), Handbook Of Organizational Consulting Psychology. John Wiley & Sons, Inc.