رویکردیکپارچه در تنظیم سیاست نگهداری و قیمت گذاری کالا از طریق برنامه ریزی چند سطحی و چند هدفه در شرایط بدون همکاری
محورهای موضوعی :سيد غلامرضا جلالي نائيني 1 , کامران شهانقی 2
1 - صنایع
2 - صنایع
کلید واژه: مدیریت زنجیره تامین, برنامه ریزی چند سطحی, بازی استاکلبرگ, سیاست موجودی و بازاریابی,
چکیده مقاله :
در این مقاله مساله برنامه ریزی چند سطحی از منظر سه بازیکن با رویکرد استاکلبرگ جهت آنالیز یک زنجیره تامین سه سطحی با رفتار بدون همکاری بررسی می شود که این زنجیره تامین از چندین تامین کننده، یک تولید کننده و چندین خرده فروش مستقل و متجانس تشکیل می شود و همگی درگیر تدارک، تولید و فروش یک نوع محصول در بازارهای مستقل و جدا از هم می باشند. این مساله ابتدا بصورت دو بازی استاکلبرگ دو سطحی و چند هدفه مدلسازی شده و سپس نتایج آنها بوسیله یک مدل یکپارچه سازی تلفیق می شود. از آنجائیکه این مدل های دو سطحی و چند هدفه جزو مدل های NP-Hard می باشند، یک الگوریتم ترکیبی متشکل از دو فاز برای بدست آوردن حل های استاکلبرگو متغيرهاي تصميم مرتبط با سياست يكپارچه موجودي- توليد و قيمت در هر سه سطح پیشنهاد شده است. بعلاوه قابلیت اجرایی مدل پیشنهادی بوسیله یک مساله واقعی ارزیابی گردیده است. نهایتا با آناليز حساسيت بر روی پارامترهاي مهم مدل تغييرپذيري جواب، نسبت به شرايط محيط بررسي گرديد.
] Abad, Prakash L., Jaggi, C.K., 2003. Joint approach for setting unit price and the length of the credit period for a seller when end demand is price sensitive. International Journal of Production Economics 83, 115–122.
[2] Cachon, G., Netessine, S., 2004. Game theory in supply chain analysis. In: Simchi-Levi, D., Wu, S.D., Shen, M. (Eds.), Handbook of Supply Chain Analysis in the E-Business Era. Kluwer Academic Publishers, USA.
[3] Ching-Ter Chang, Chei-Chang Chiou, Yi-Shin Liao, Shu-Chin Chang, 2008. An exact policy for enhancing buyer–supplier linkage in supply chain system. Int. J. Production Economics 113, 470–479.
[4] Chen L.H., Fu-SenKang, 2009. Coordination between vendor and buyer considering trade credit and items of imperfect quality.Int.J. of Production Economics.
[5] Chen L.H., Fu-Sen Kang, 2010. Integrated inventory models considering permissible delay in payment and variant pricing strategy. Applied Mathematical Modeling 34, 36–46.
[6] Chu H. W. J., ChingChyi Lee (2006) Strategic information sharing in a supply chain. European Journal of Operational Research 174 1567–1579
[7] Esmaeili M. (2009). Optimal selling price, marketing expenditureand lot size under general demand function. Int. J. Advanced Manufacturing Technology. 45:191–198.
[8] Esmaeili, M., Aryanezhad, M.B., Zeephongsekul, P., 2009. A game theory approach in seller–buyer supply chain. European Journal of Operational Research 195, 442–448.
[9] Esmaeili, M., Zeephongsekul, P., 2009. Seller–buyer models of supply chain management with an asymmetric information structure. Int. J. Production Economics .
[10] Goyal S.K. , 1977. An integrated inventory model for a single supplier-single customer problem. International Journal of Production Research 15 (1), 107–111.
[11] Hsiao J.M., Lin C. (2005). A buyer-vendor EOQ model with changeable lead-time in supply chain. Int. J. Advanced Manufacturing Technology 26: 917–921.
[12] Huang, Z. M., & Li, S. X. (2001). Co-op advertising models in manufacturer–retailer supply chains: A game theory approach. European Journal of Operational Research, 135(3), 527–544.
[13] Kohli, R., Park, H., 1994. Coordinating buyer–seller transactions across multiple products. Management Science 40 (9), 45–50.
[14] Kotler, P. (1971). In market decision making: A model building approach. New York: Holt RinchartWinstion.
[15] Kelle P., Pamela A. Miller, Asli Y. Akbulut, 2007. Coordinating ordering/shipment policy for buyer and supplier: Numerical and empirical analysis of influencing factors. Int. J. Production Economics 108, 100–110.
[16] Kim S.L., Daesung Ha, 2003. A JIT lot-splitting model for supply chain management: Enhancing buyer–supplier linkage. Int. J. Production Economics 86, 1–10
[17] Lal R., Staelin R., 1984. An approach for developing an optimal discount pricing policy. Management Science, 30, 1524–1539.
[18] MingmingLeng, MahmutParlar, 2009. Lead-time reduction in a two-level supply chain: Non-cooperative equilibria vs. coordination with a profit-sharing contract. Int. J. Production Economics 118, 521–544.
[19] Monahan J. P., 1984. A quantity discount pricing model to increase vendor profits. Management Science, 30(6), 720–726.
[20] Munson, C.L., Rosenblatt, M.J., 2001. Coordinating a three-level supply chain with quantity discounts. IIE Transactions 33 (5), 371–384.
[21] Osman M.S., M.A. Abo-Sinna, A.H. Amer, O.E. Emam, 2004. A multi-level non-linear multi-objective decision-making under fuzziness. Applied Mathematics and Computation 153, 239–252.
[22] Rosenblatt M. J., Lee H. L., 1985. Improving profitability with quantity discounts under fixed demand. IIE Transactions, 17, 388–395.
[23] Wang H. , Min Guo , Janet Efstathiou (2004) A game-theoretical cooperative mechanism design for a two-echelon decentralized supply chain. European Journal of Operational Research 157, 372–388
[24] Weng, Z. K., 1995. Channel coordination and quantity discounts. Management Science, 41(9), 1509–1522
[25] Yugang Yu, George Q. Huang, Liang Liang, 2009. Stackelberg game-theoretic model for optimizing advertising, pricing and inventory policies in vendor managed inventory (VMI) production supply chains Computers & Industrial Engineering 57, 368–382