بررسی نقش ابزارهای مدیریت دانش در توانمندسازی کارکنان با استفاده از AHP فازی
محورهای موضوعی :علیرضا علی احمدی 1 , میثم جعفری 2
1 - دانشگاه علم و صنعت ایران
2 -
کلید واژه: توانمندسازی کارکنان, ابزارهای مدیریت دانش, AHP فازی, توان رقابتی,
چکیده مقاله :
کارکنان عامل حیاتی برای بقای سازمان ها هستند، بنابراین توانمندسازی آنها می تواند نقشی به سزا در افزایش توان رقابتی سازمان ها داشته باشد. مطالعات نشان می دهد در توانمندسازی کارکنان پنج بعد «احساس معنی دار بودن»، «احساس شایستگی»، «احساس داشتن حق انتخاب»، «احساس موثر بودن» و «احساس اعتماد» موثر می باشند. از موضوعات مرتبط با حوزه مدیریت منابع انسانی و توانمندسازی کارکنان مدیریت دانش می باشد. ابزارهای متعددی در فرایندهای مرتبط با مدیریت دانش در سازمانها مورد استفاده قرار می گیرد. هدف این تحقیق بررسی میزان تاثیر ابزارهای مدیریت دانش بر توانمندسازی کارکنان می باشد. برای این منظور با استفاده از نظر خبرگان هفت ابزار مدیریت دانش انتخاب شدند. جامعه آماری این تحقیق شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری در نظر گرفته شد که نهایتا چهل و سه پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق به منظور رتبه بندی ابزارهای هفت گانه مدیریت دانش از روش AHP فازی بهره گرفته شد. نتایج نشان داد در میان ابزارهای هفت گانه « در کنار هم قرار دادن کارکنان با سابقه و جوان » و « آموزش های حین خدمت » بیشترین میزان تاثیر را بر توانمندسازی کارکنان داشته و « گردش شغلی » و« مرور بعد از عملیات » کمترین تاثیر را بر توانمندسازی کارکنان دارند.
[1] اخوان, پ., & باقری, ر. ا. (1389). مدیریت دانش از ایده تا عمل. تهران: آتی نگر.
[2] اورعي يزداني, ح. (1381). نگرشی بر توانمندسازي. تهران: مطالعات بازرگاني.
[3] خالقی نیا, ش., & قربانی زاده, و. ا. (1388). نقش انتقال دانش ضمنی در توانمند سازی کارکنان. 1 (2).
[4] داونپورت, ت. ا., & پروساک, ل. (1379). مدیریت دانش. تهران: انتشارات ساپکو.
[5] دفت, ر. (1381). مبانی طراحی و تئوری سازمان ترجمه علی پارسائیان. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
[6] رفیعی, س. ح. (1388). شناسایی ابزارها و راهکارهای سنتی مدیریت دانش در بنگاهها با سطح فناوری پایین. 24.
[7] سعادت, ا. (1389). مدیریت منابع انسانی. تهران: سمت.
[8] عبدالعلی, ع., & نوه ابراهیم, ب. (1385). توانمند سازی کارکنان کلید طلایی مدیریت منابع انسانی. تهران: نشر ویرایش.
[9] فتحی واجارگاه, ک. (1386). برنامهریزی آموزش ضمن خدمت کارکنان. تهران: سمت.
[10] مشبکی, ا. (1379). مديريت رفتار سازماني. تهران: ترمه.
[11] مشبکی, ع. ا., خانعلیزاده, ر., & کرد نائیج, ا. (1389). رابطه بین توانمند سازی و یادگیری سازمانی. 2 (3).
[12] نوروزی, م., حسن پور, ا., & عباسی, ط. (1390). بررسی نقش رهبری تحول آفرین در توانمند سازی کارکنان. 71.
[13] وتن, د. ا., & کمرون, ک. ا. (1381). توانایی و تفویض اختیار. تهران: نشر مدیران.
[14] Appelbaum, K., Steven, H., & Hongger. (1998). Empowerment: a contrasting overview of organizations in general and nursing in particularan examination of organizational factors, managerial behaviors, job design and structural power. 6 (2).
[15] Argote, L., McEvily, B., & Reagans, R. (2003). Introduction to the special issue on managing knowledge in organizations: Creating, retaining, and transferring knowledge. 49 (4).
[16] Bass, B. M., & Stogdill, R. M. (1989). A survey of theory and research. 15 (2).
[17] Beijerse, R. u. (2000). Knowledge management in small and medium-sized companies: knowledge management for entrepreneurs.
[18] Bellman, R., & Zadeh, L. (1970). Decision-making in a fuzzy environment management. 17 (4).
[19] Boedker, a. (2005). An integrated framework for visualising intellectual capital. 6 (4).
[20] Bowen, D., & Lawler, E. (1995). Empowering service employees. 19 (3).
[21] Boxell, C. (1996). The strategic HRM debate & the resources based view of the firm. 26 (7).
[22] Buckley, J. (1985). Fuzzy hierarchical analysis. 17 (1).
[23] Cartwright, R. (2002). Empowerment. -: Easton publishing.
[24] Celemmons Rumizen, M. (2002). The complete idiot's guide to knowledge management.
[25] Cyert, R. M., & March, J. (2007). A behavioral theory of the firm. Upper saddle river: Prentice hall.
[26] Daum, J. (2003). Intangible assets and value creation. -: John wiley & sons.
[27] Forman, E., Saaty, H., Selly, T., & Mary, A. W. (2000). Expert Choice 1982–2000. Pittsburgh: McLean, VA, Decision Support Software Inc.
[28] Foy, N. (1997). Empowering people at work. -: Gower Publishing.
[29] Gelinas, U., Sutton, S., & fedorowicz, J. (2004). Business processes and information technology. cincinnati: south western.
[30] Gretghen, M., & Spreitzer. (1995). Psychological empowerment in the workplace: dimentions,measurement and validation. 38 (5).
[31] Lawer, E. (1994). 10 New realities. -: Executive Excellence.
[32] McCune, J. (1999). Thirst for knowledge.
[33] Pearce, C., Sims, J. R., Cox, J. F., & Ball, G. O. (2003). A multimethod development of theorical typology of Leadership. 22 (4).
[34] Ronald Maier, T. H. (2008). Enterprise Knowledge Infrastructures. springer.
[35] Rue. L, L., & Byars. (2003). Management. -: Mc Graw-Hill.
[36] Saaty T., L. (1988). Multi-criteria decision-making: the analytic hierarchy process. Pittsburgh: PA University of Pittsburgh Press.
[37] Smith, R. (2001). A roadmap for knowledge management.
[38] Teece, D. (2000). strategies for managing knowledge asset:The role of firm structure and industrial context . 33 (1).
[39] Thomas Kenneth, W. &. (1990). Cognitive Elements of Empowerment: An Interpretive Model of Intrinsic Task Motivation. 15 (4).
[40] Tubbs. S and Moss. S, e. e. (2000). Human communication. McGraw-Hill.
[41] Wunram, M. (2000). Consepts of the CORMA knowledg management model,.