ارائه مدل ارزیابی عملکرد با استفاده از رویکرد تلفیقی تاپسیس فازی و کارت امتیازی متوازن BSC-FTOPSIS
محورهای موضوعی : مدیریت تحقیق و توسعهمحمد احسانی فر 1 , کیومرث عباسی 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
کلید واژه: ارزیابی عملکرد, کارت امتیازی متوازن, تاپسیس فازی,
چکیده مقاله :
اين پژوهش با هدف ارائه یک رویکرد تلفیقی فازی به منظور ارزیابی عملکرد با استفاده از کارت امتیازی متوازن انجام گرفت است. بدین منظور ابتدابا توجه به اطلاعات حاصل شده از تجزيه و تحليل اجزای مدیریت استراتژیک،اهداف کلان، عوامل کلیدی موفقیت و شاخص های ارزیابی عملکرد، شناسایی شدند، سپس این شاخص ها از طريق روش تاپسيس فازي اولويت بندي گردیده تا تاثیرگذارترین شاخص ها در ارزیابی عملکرداستخراج و در قالب کارت امتیازی متوازن دسته بندی شوند.جهت دستیابی به هدف پژوهش پرسشنامه در بین 29 نفر از خبرگان، روئسا و کارشناسان کلیدی تکمیل گشت. روایی پرسشنامه از طریق نظر اساتید و خبرگان و پایایی آنتوسط ضریب آلفای کرونباخ که مقدار آن برابر با 89/0 بدست آمد.در نهایت مدل ارائه شده در یکی از شعب بانک ملی تهران پیادهسازی شد.تقريباً در تمامي شاخص هاي تعريف شده با توجه به ابتکاراتی که اعمال شد، بهبود ایجاد شده است، به طوریکه شاخص كارآيي كل سازمان براي دوره برنامه ريزي شده در اول سال 94، برگرفته از نتایج سه ماه پایانی سال 93، برابر با 72.38 % بود، كه پس از گذشتن سه ماه از پياده سازي و اجراي اين مدل اين رقم در انتهای سه ماهه اول 94، به 79.16 % افزايش يافته است.
ABSTRACT The present paper aims at presenting an incorporative fuzzy approach towards evaluating of performance using Balanced Scorecard (BSC). To do so, first, based on the data collected from evaluating the components of strategic management, main objectives, key factors of success, and performance evaluation indices are identified. Next, using TOPSIS fuzzy method, the indices are prioritized and ranked so the indices with the highest impact on performance evaluation are identified and classified in the form of balanced scorecards. 29 people from among the elite, chiefs and key experts filled out a questionnaire, in order to achieve the goals of the study. The validity of the questionnaire was confirmed through the experts, and its reliability was defined using Cronbach's alpha (0.89%). At the end, the proposed model was executed in a branch of Saderat Bank in Tehran. The application of the improvisations resulted in the improvement in almost all defined indices, i.e., the Total Performance Index for the studied organization was 72.38% by April, 2015 (based on the last three months prior to that), which was raised to reach 79.16% three months after executing the model (the end of July, same year).
[1] S.Wongrassamee, J.E.L. Simmons, P.D. Gardiner. Performance measurement tools: the Balanced Scorecard and the EFQM Excellence Model, Measuring Business Excellence, Vol. 7 , 2003 , p 16
[2] Kaplan,R.S. Norton, D.P. , The Office Of Strategy, Harvard Business Review, September-October,2005 , p 73
[3] Alaa M. Ghalayini, James S. Noble, “The changing basis if performance measurement”, International Journal of Operations & Production Management, Vol. 16 ,1996 , p 63
[4] Van Grembergen, W., Haes,D., Guldentops,E , Information strategies and tactics for Information Technology governance. In W. Van Grembergen (Ed.), " Strategies for Information Technology Governance. Hershey ", PA: Idea Group Publishing , 2003
[5] Fernandes, K. J., Raja, V. ،Whalley, A., Lessons from implementing the balanced scorecard in a small and medium size manufacturing organization .Vol 26, NO. 5-6 , 2005 , p 106
[6] AhnHeiniz, Applying the Balanced Scorecard concept: An Experience , Report Long Range Planing, Vol.34, NO.4 , 2001 , p 445
]7[اثني عشري، ا، فرهنگ، ص و ]دیگران[،ارزيابي عملکرد صنعت بانکداري با استفاده از روش تحليل پوششي داده ها (DEA) (مورد مطالعه: شعب صندوق قرض الحسنه ولي عصر (عج) بابل، نامه مفيد،دوره 14, شماره69 (اقتصاد) ،1387 ، ص 12
[8] David Young, Economic Value Added: A primer for Europen Managers, European Management journal , 1997 , p 84
]9[کوره¬پزان دزفولي، ا،اصول تئوري مجموعه¬هاي فازي و کاربرد آن¬ در مدل¬سازي مسائل مهندسي آب. چاپ اول. تهران: جهاددانشگاهي، واحد صنعتي امير کبير ، 1384 ، ص 33
]10[شاهمرادي، م، ارزيابي عملكرد واحدهاي تابعه يك مجتمع صنعتي با استفاده از كارت امتيازي متوازن،دانشکدهفنی – مهندسي (صنايع) ، دانشگاه تهران ، 1383 .
[11] Simson, R., 2005. Performance Measurement&Control Systems for Implementing Strategy: Prenntice Hall, 2005 , p 68
[12] Schnieder man, A.M, Why Balanced Scorecard Fail, Journal of Strategic Performance Measurement , 1999 , p 231
[13] Rigby,D.k , Annual survey of senior executives: brains and company 2001 management tools and techniques survey profiles the usage and effectiveness of managementtools among 451 companies in 22 countries around the world, management tools, global results , 2001
[14] Johnsen, A, Balanced Scorecard: Theoretical perspectives Public Management, Managerial Auditing Journal, Vol.16 ,NO.6, 2001 , p 433
[15] Geert , J.M., Braam and Edwin J.N, Performance effects of using the balanced scorecard , A note on the Dutch experience . Vol. 37, NO. 2, 2004
]16 [منهاج، م.ب، محاسبات فازي. چاپ اول. تهران: دانش نگار ، 1386 ، ص 18
[17]Hwang,C.L. Yoon,k., 1981. Multiple Attribute Decision Making: Methods and Applications, Berlin, Springer.
[18] Hsu,H.M. and Chen, C.T. , Aggregation of fuzzy opinions under group decision making, Fuzzy Sets and Systems, Vol.79, NO.3, 1996
[19] Olson, D.L., Wu, D., Simulationof Fuzzy Multiattribute Models for Grey Relationships , European Journal of Operational Research, in press, corrected proof,Vol.175, NO.1 , 2005
[20] Chen ,M.F.Tzeng ,G.H., Combining grey relation and TOPSIS concepts for selecting an expatriate host country, Mathematical and Computer Modeling, Vol.40, NO. 1 , 2004
[21] Triantaphyllou E., Lin C.T. , Development and evaluation of five fuzzy multiattribute decision-making methods, International Journal of Approximate Reasoning, Vol.14, NO.4 , 1996
[22] Chen C.T. , Extension of the TOPSIS for group decision-making under fuzzy environment, Fuzzy Sets and Systems, Vol.114, NO.1 , 2000
[23] Jahanshahlooa G.R.,HosseinzadehLotfia,F. Izadikhah,M . Extension of the TOPSIS method for decision-making problems with fuzzy data, Applied Mathematics and Computation, Vol.181, NO.2 , 2006
[24] Wua, H.Y.,Tzeng, G.H.,Chen, y.h.A fuzzy MCDM approach for evaluating banking performance based on Balanced Scorecard, Expert Systems with Applications,Vol.36,NO.6 , 2009
[25] FarzinRezaei,HamedGheibdoust . Performance evaluation of Banking Industry in IRAN by VIKOR Method, International Journal of Management and Humanity Sciences.Vol., 3 , 2014
]26 [بخت ياوران ،استفاده از روش يكپارچه براي همراستا سازي كارت امتيازي متوازن و مدل EFQM و پياده سازي آن در شركت گسترش انفورماتيك ايران،پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشكده فني مهندسي، دانشگاه تربيت مدرس ، 1384
[27]Papalexandris, A., Ioannou, G., Prastacos, G.P. and Soderquist, K.E., 2005. An Integrated Methodology for Putting the Balanced Scorecard into Action, European Management Journal,Vol.23, NO.2.
]28[آسیان،س، استفاده از كارت امتيازي متوازن (BSC)به منظور ارزيابي عملكرد سازمان: گروه کارخانجات نورد
و لوله سمنان، پايان¬نامه كارشناسي ارشد ، دانشکده مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد سمنان ، 1387