آموزش حین خدمت منابع انسانی دانشگاه و تاثیر آن در کیفیت زندگی کاری و عملکرد کارکنان ( مطالعه موردی:کارکنان دانشگاه علم و صنعت ایران)
محورهای موضوعی : مدیریت تحقیق و توسعهعلی بنیادی نایینی 1 , سید محسن اقبالی 2
1 - مهندسی پیشرفت
2 -
کلید واژه: کیفیت زندگی کاری کارکنان دانشگاه علم و صنعت ایران ارزیابی عملکرد آموزش حین خدمت,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسي تاثیر آموزش حین خدمت بر كيفيت زندگي كاري و عملکرد در ميان كاركنان دانشگاه علم و صنعت ایران به مرحله اجرا درآمده است. در راستاي اين هدف جامعه آماري (كليه كاركنان دانشگاه علم و صنعت ایران) که 1180 نفر بودندرا به 3 گروه کارکنان خدماتی، کارکنان اداری و اساتید تقسیم بندی نموده ایم و از این میان، 500 نفر از كاركنان كه به صورت تصادفي ساده از روي فهرست اسامي كاركنان دانشگاه انتخاب شده بودند، به پرسشنامه هاي تحقيق پاسخ دادند. روش پژوهش همبستگي بوده و پرسشنامه هاي مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامه كيفيت زندگي كاري (با 27 سوال)که بر اساس مولفه های کیفیت زندگی کاری کاسیو، مرت ون طراحی، پرسشنامه نحوه آموزش (با 19 سوال)و پرسشنامه ارزیابی عملکرد کارکنان(با 12 سوال) بود. بمنظور سنجش پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ و برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شده است که درآن ضریب پایایی پرسشنامه ارزیابی عملکرد 84/.، ضریب پایایی پرسشنامه کیفیت زندگی کاری 88/. و ضریب پایایی پرسشنامه نحوه آموزش79/. حاصل شد. در این پژوهش بمنظور تجزیه و تحلیل داده ها و تعیین رابطه ی بین 3دسته متغیرمورد بررسی از آزمون همبستگی و بمنظوربررسی داشتن یا نداشتن تفاوت معنادار از تحلیل واریانس استفاده شده است. پژوهش حاضر نشان دهنده آن می باشد که"2 دسته متغیر کیفیت زندگی کاری و عملکرد کارکنان دارای رابطه ی معناداری در سطح 014/. با آموزش کارکنان می باشند" ثانیا" متغیر کیفیت زندگی کاری دارای بالاترین تاثیر رگرسیونی و همبستگی می باشد" همچنین از مهمترین نتایج این پژوهش بدست آمدن رابطه ی معکوس میان سطح تحصیلات کارکنان سازمان و میزان تمایل آنان به آموزش درون سازمانی می باشد.
This study has been implemented aimed to investigate the effect of training on quality of work life and work performance among employees Iran University of Science and Technology. In order to achieve this target statistical population (all employees Iran University of Science and Technology) which were 1180, have divided into 3 groups; service staff, administrative staff and professors. And of these, 500 employees that randomly selected from a list of employees, responded to the survey questionnaire. Research method is Correlation and questionnaires used in the survey includes: Quality of work life questionnaire (with 27 questions) components are designed based on the quality of work life, Casio Merton’s and Training questionnaire (with 19 questions) and performance assessment questionnaire (with 12 questions). To assess the reliability are used Cronbach's alpha and SPSS software, Where was obtained; reliability coefficient of performance assessment questionnaire 0/84, Reliability coefficients quality of work life questionnaire 0/88 and Reliability coefficient of training method 0/79. In order to analyze data and determine the relationship between the three variables, we used correlation test and to check whether or not a significant difference was used analysis of variance. This study indicates that "the relationship between quality of work life and performance of staff is significant in level of 0/014 with training staff. The main results of this study indicated an inverse relation between the level of education of employees and their willingness to learn.