مدل تحلیل جو سازمانی خلاق در سازمانهای تحقیق و توسعه
محورهای موضوعی : مدیریت صنعتی
1 -
کلید واژه: خلاقیت جو سازمانی خلاق آزادی اعتماد تشویق منابع تعامل,
چکیده مقاله :
با توجه به اهمیت خلاقیت در بقای موفقیت آمیز سازمانها، این پژوهش معطوف به چیستی جو سازمانی خلاق، انجام شده است. بنابراین، چیستی جو سازمانی خلاق با رویکرد اکتشافی بر محور ادبیات علمی چندگانه معتبر در عرصه سازمان مورد بررسی قرار گرفت که منجر به اکتشاف ابعاد جو سازمانی خلاق شد. مبتنی بر ابعاد اکتشافی، پرسشنامه سنجش ابعاد تهیه و تنظیم و میان افراد نمونه که پژوهشگران سازمانهای تحقیق و توسعه علوم پایه هستند، توزیع، تکمیل و جمعآوری شد. تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامهها با استفاده از روشهای تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی، روایی همگرا، روایی واگرا و سازگاری درونی، نشان میدهد که در محیط تحقیق و توسعه کشور، ابعاد پنجگانه آزادی، اعتماد، منابع، تشویق و تعامل در سنجش و اندازه گیری مفهوم جو سازمانی خلاق موثر هستند. همچنین بررسی وضعیت موجود جو سازمانهای مورد مطالعه بر اساس ابعاد پنجگانه نشان میدهد که از میان سطوح سه-گانه جو سازمانی (خلاق، متوسط و غیر خلاق) از وضعیتی متوسط برخوردار هستند. ابعاد جو این سازمانها از بیشترین تا کمترین فاصله با جو سازمانی خلاق عبارتند از تشویق، منابع، اعتماد، تعامل و آزادی.
The importance of creativity in successful conservation organizations, this research has focused on the nature of creative organizational climate. So, what creative organizational climate heuristic approach based on multiple scientific literatures published in the field was investigated, leading to the discovery of the creative organizational climate. Dimension based on exploratory, assessment questionnaire, and the subjects that prepare and basic science research and development organizations, researchers are distributed, completed and collected. The data were analyzed using exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, convergent validity, divergent validity and internal consistency shows that research and development in the country, five dimensions of freedom, trust, resources, encouragement and interaction assay ¬ size of the creative organizational climate are effective. The atmosphere of the current state of organizations based on five dimensions shows that the levels of organizational climate Tues ¬ tions (creative and non-creative medium) are the medium. The climate of these organizations is creative organizational climate from most to least encouragement, resources, trust, cooperation and freedom