ارزیابی عملکرد مراکز آموزش فنی و حرفهای استان گیلان، با رویکرد کارت امتیازی متوازن و به روش تحلیل سلسله مراتبی
محورهای موضوعی : مدیریت تحقیق و توسعهمهناز همتی نوعدوست گیلانی 1 , علیرضا المئی 2
1 - دانشگاه پیام نور
2 - دانشگاه پیام نور
چکیده مقاله :
سازمانها بمنظور موفقیت در پیادهسازی و اجرای کامل راهبردها یا مدیریت عملیات خود، نیازمند ارزیابی هدفمندند. این مقاله، مراکز آموزش فنی و حرفهای استان گیلان را، برای بررسی و بیان ادغام دو روش کارت امتیازی متوازن (BSC) (که یک چارچوب چشم انداز متعدد برای ارزیابی عملکرد است)، و فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) (که ابزاری برای تصمیمگیری در جهت اولویتبندی دیدگاههای عملکرد چندگانه و شاخص ها و برای ایجاد یک استاندارد واحد برای رتبهبندی گزینهها می باشد)، ارائه میکند. مهمترین مزیت آن، عدم اتکا به ارزیابی صرفاً مالی و جامع الوجوه بودن آن است. نوع این پژوهش، توصیفی-استنباطی است و نمونه برداری آن بصورت سرشماری توسط پرسشنامه و مصاحبه با خبرگان و کارشناسان در سازمان انجام شد، سپس، شاخصهای کیفی با این روش تحلیلی به مقادیر کمی تبدیل و استاندارد میشوند. در نهایت مشخص شد با ارزیابی چندبعدی حاضر شاهد یافتن وزن شاخصها و در نتیجه، تاکید بر سرمایهگذاری و برنامهریزی هدفمند روی شاخصهای با اولویت بالاتر، و تمرکز بر شاخصهای با اولویت پایینتر خواهیم بود. واژگان کلیدی : اندازهگیری عملکرد، کارت امتیازی متوازن، فرایند تحلیل سلسله مراتبی، تصمیمگیری چندمعیاره، AHP، BSC.
Organizations in order to have successfully implementation and fully establishing their strategy or management operations need targeted assessment. In this paper, using the combination of BSC (a framework for performance evaluation of multiple perspectives) and AHP ( a Multi-criteria decision model which Deciding tools to prioritize multiple views of performance indicators and to establish a single standard for ranking of alternatives), technical and vocational organization centers in Guilan are considered for investigating their performance. The best important of advantage this approach, based on several indicators which consider the whole aspects of evaluation not only rely on financial evaluation For this research, the descriptive and inferential type is defined which uses questionnaires and interview from the experts in technical and vocational organization centers in Guilan. The results of this paper from the multi-dimensional assessment assist the managers of technical and vocational organization centers, ranking the indicators, and major centralize and reinforcement on indicators with low priority, and further emphasize and for indicators with high priority in investing and targeted schematization.