طراحی مدل مفهومی همسویی اهداف فردی و سازمانی با تاکید بر رویکرد ارزشی
محورهای موضوعی : مدیریت تحقیق و توسعهلطف الله فروزنده دهکردی 1 , محمد علی سرلک 2 , هادی مولودیان 3
1 - دانشيار دانشكده مديريت، دانشگاه تربيت مدرس.
2 -
3 - دانشگاه پیام نور
کلید واژه: همسویی اهداف فردی و سازمانی عوامل ساختاری عوامل رفتاری عوامل زمینه ای عوامل ارزشی,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این تحقیق، طراحی مدل مفهومی همسویی اهداف فردی و سازمانی با تاکید بر ارزشهای حاکم در مدیریت اسلامی است. این تحقیق از نظر هدف، بنیادی و از نظر چگونگی تحلیل داده ها، توصیفی می باشد. شاخصها و متغیرهای مهم تاثیر گذار بر همسویی اهداف با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و مصاحبه های اکتشافی استخراج شد و مبنای روش دلفی قرار گرفت. در این تحقیق،59 شاخص شناسایی شده در غالب پرسشنامه دلفی در اختیار 25 نفر از اساتید و متخصصان حوزه و دانشگاه در رشته مدیریت قرار گرفت که با تکرار آن در چهار دور، در نهایت 32 شاخص که تاثیر زیادی برهمسویی اهداف فردی و سازمانی داشتند مشخص و در غالب سه عامل ساختاری، رفتاری و زمینه ای به عنوان عوامل مستقل، و عامل ارزشی به عنوان عاملی تعدیل گر تفکیک و مبنای طراحی مدل مفهومی تحقیق قرار گرفت.
The purpose of this research is to exploration individual and organizational goals alignment model with emphasis on dominant values in Islamic management. This research is fundamental whit respect of its purpose and descriptive whit respect of data analyzing. Variables and factors affecting on goals alignment have been elicited by library studies and exploratory interviews as basis of Delphi method. In this study Delphi questionnaire constituted with 59 indexes and filled by 25 experts of Hawzah and university. After four times repetition, the conceptual model included 32 specified indexes that have more impact on individual and organizational goals alignment which formatted 3 categories named structural, behavioral and contextual as independent variables and value as moderator variable