بررسی کاربرد ترکیبی QFD و VA در طراحی محصول برای دستیابی به موقعیت رقابتی برتر (مطالعه موردی: شرکت سایپا)
محورهای موضوعی : مدیریت صنعتیحسن فارسیجانی 1 , سمیه کشاورز دستک 2
1 -
2 - دانشگاه شهید بهشتی
کلید واژه: گسترش عملكرد كيفيت مهندسي ارزش تحليل ارزش ابزار تركيبي QFDVA,
چکیده مقاله :
شركت هاي موفق دراقتصاد رقابتي امروز،آنهايي هستند كه قادرند به طور كارا طراحي كنند، توسعه دهند و محصولاتي را توليد نمايند كه به وسيله مشتريان نسبت به رقبايشان ترجيح داده شوند.اين ايده بيان مي كند كه نياز به ارائه طراحي هايي است كه نيازهاي مشتري را تامين كرده و طراحي ها قابليت توليد با هزينه و كيفيت رقابتي راداشته باشند. شركت سايپا نيز به عنوان يكي از بزرگ ترين خودروسازان ايراني، مي بايستي همراه با صنعت كشور در مسير رقابتي شدن توليدات به تلاش و تكاپو بپردازد و از طريق بهبود طراحي خودروهاي توليدي خود، به موقعيت رقابتي برتر دستيابد. لذا به منظور رسيدن به اهداف ذكر شده،دراين پژوهش ازادغام ابزارهاي گسترش عملكرد كيفيت(QFD)وتحليل ارزش(VA) استفاده مي شود. بنابراين هدف اصلي چگونگي استفاده توام از ابزارهاي QFD و VA به صورت نظري و موردي است كه خودرو پرايد از بين توليدات سايپا به علت مشكلات كيفيتي كه دارا مي باشد، انتخاب شده و فرايند تركيبي QFDVA براي طراحي نماي خارجي خودرو پرايد اجرا گرديده است. سرانجام در پايان تحقيق به تحليل يك فرضيه اصلي و سه فرضيه فرعي مطرح شده در تحقيق پرداخته مي شود كه بدين منظور از توزيع پرسشنامه بين گروه نمونه و انجام تحليل هاي آماري با نرم افزار SPSS بهره گرفته شده است. با بكارگيري ابزار تركيبي QFDVA، يكي از مشكلات اجرايي تكنيك QFD كه عدم شناسايي كليه نيازهاي مشتري مي باشد، با ادغام با تكنيك VA برطرف گرديده و همچنين مي توان از طريق اين ابزار، ارزش بهينه مشخصه هاي طراحي محصول را محاسبه و درباره تخصيص بهينه منابع به كاركردهاي شناسايي شده و انجام سرمايه گذاري مربوطه اقدام نمود.
Successful companies in todays competitive economy are those which are capable to design efficiently, develop and to produce products which are preferrable by customers. This idea shows that there is a need to draw a plan which can meet the needs of the customers and also the plan should be capable to be produced with a competitive cost and quality. Saypa company as one of the greatest car making companies must try hard to produce competitive products and by improving the design of the cars should struggle to reach the best position in the competition. So in order to reach the above-mentioned aims, in this research a merger of the tools for expanding quality proceeds(QFD) and value analysis has been used. Therefore the main goal is to use both QFD and VA theoretically and occasionally. ‘Pride’ as a car with quality problems was chosen and the combined process of QFDVA has been used for designing the outward appearance of this car. Finally, at the end of this research project, one main hypothesis and three subordinate hypotheses has been analyzed . For analyzing the hypotheses the researcher has used a questionnaire among a sample group. For statistical analyses, SPSS software has been used. One of the main problems of QFD is not having the ability to identify the needs of the customers, and that was solved by combining the use of VA technique. Also by using this technique, we can evaluate the value of product designing and we can take action in allocating the resources to identified operations and investments.