تحليل كارآمدي نظرية وضع الفاظ براي ارواح معاني
محورهای موضوعی : مطالعات حوزه عرفان و کلام اسلامیعبدالله میراحمدی 1 , مونا امانی پور 2
1 - استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه خوارزمی
2 - دانشگاه علامه طباطبایی
کلید واژه:
چکیده مقاله :
يكي از ديدگاههاي كارگشا در توسعهپذيري معنا در قرآن، نظرية «وضع الفاظ براي ارواح معاني» است. اين ديدگاه برگرفته از اصلي عرفاني است كه بر اساس آن، مراتب طولي معناي الفاظ، روح واحدي دارند كه براي تمام مصداقها بنحو حقيقي صادق است. طرفداران قاعدة روح معنا، با توسعهدادن مفاهيم محسوس و مادي به معاني فرا عرفي، معتقدند كه ويژگيهاي نشئت گرفته از مصاديقِ واژگان، در اصل معنا تأثيري ندارند زيرا موضوعله الفاظ عام است. بر اين اساس، حقيقت لفظ بر همة مراتب اعم از حقايق غيبي و مرتبة نازلِ در حد فهم عرف، قابل انطباق است. طرفداران اين نظريه، مفهوم توسعهيافته را مرتبهيي از معناي كلام ميدانند، بيآنكه مخالف با فهم عرفي و معناي لغوي واژگان باشد. در اين پژوهش، ضمن تحليل دقيق نظرية روح معنا و استخراج مباني آن در تقريرهاي گوناگون طرفدارانش، آسيبهاي وارد بر آن نيز بررسي شده است. مخالفت با حمل صفات خبري بر مجاز، تمركز بر امور عيني در معناشناسي الفاظ و بيتوجهي به ديدگاههاي جديد زبانشناسي از مهمترين آسيبهاي اين نظريه است.
One of the useful views regarding the expansibility of meaning in the Qur’an is rooted in the theory of “coining words for spirits of meaning”. This view originates in a gnostic principle based on which the vertical levels of the meanings of words have a single spirit that applies to all referents in the real sense of the word. Through expanding sensible and material concepts to meta-gnostic meanings, the advocates of the principle of the spirit of meaning maintain that the features originated in the referents of words cannot affect the real meaning because the signified objects of words are general. Accordingly, the truth of words can be applied to all levels of meaning from the level of hidden truth to a lower level which is comprehensible to all. The followers of this theory consider “expanded concept” to be a level of word meaning without rejecting the common understanding of the lexical meanings of words. In this paper, the writers have examined the defects of the theory of the spirit of meaning through an accurate analysis of its nature and extracting its principles from the various interpretations provided by its advocates. The disagreement with predicating predicate adjectives on metaphoric expressions, concentration on objective affairs in word semantics, and lack of attention to new linguistic views are among the most important defects of this theory.
