فهم از حقيقت نزد پيشاسقراطيان
محورهای موضوعی : اندیشههای حکمی و فلسفی ایران باستان
1 - دانشگاه آزاد اسلامی
کلید واژه: فلسفه حقيقت پيشاسقراطيان پوشيدگي ناپوشيدگي ,
چکیده مقاله :
تفکر پيشاسقراطي يونان باستان با فلاسفه ملطي و جستجوي آنها براي منشأ و آرخه عالم، آغاز ميشود. هراکليتوس با بيان اينکه طبيعت دوست دارد خود را پنهان کند، نخستين انديشمندي است که در پي دانستن حقيقت بود و پارمنيدس نيز يکي از مهمترين متفکراني است که بدنبال فهمِ حقيقت، با نشان دادن راههاي گمان و حقيقت در شعر تعليميش، طريقِ رسيدن به حقيقت را بازگو نمود. در ادامه تفکر پيشاسقراطيان، آناکساگوراسِ مادي مسلک، چيزي بر اين فهم اضافه نكرد، اما اشاره ميکند که بر اثر ناتواني حواس، انسان قادر به تشخيص حقيقت نميباشد، اتميستها (اتميان) هم مطلبي بيش از اينکه حقيقت در گردابي پنهان است و از حقيقت چيزي نميدانيم، بر مطالب قبل نيفزودند. حاصل اين تفکرات درنهايت به يک نقطه مشترك ميرسد که فهم از حقيقت همواره با کلماتي مانند فوزيس، پوشيدگي و ناپوشيدگي، ارتباط تنگاتنگي داشته است.
The pre-Socratic philosophy of ancient Greece begins with Milesian philosophers and their search for the origin and arche of the world. By stating that nature likes to hide itself, Heraclitus was the first thinker who tried to learn about the truth. Parmenides was also one of the most important thinkers who, in his quest for understanding the truth, explained the way towards attaining it by showing the ways of opinion and truth in his instructional poem. Continuing the trend of pre-Socratic philosophy, the materialist Anaxagoras did not add anything to this perception of the truth; however, he mentioned that, due to their weak senses, human beings are not capable of identifying the truth. Atomists, too, did not add anything to previous ideas more than saying that the truth is hidden in a whirlpool, and we know nothing about it. All these ideas finally reach a common point by concluding that the understanding of the truth has always coupled with such words as physis, lethe, and aletheia.
استيس، والتر ترنس، تاريخ انتقادي فلسفه يونان، ترجمه يوسف شاقول، قم، انتشارات دانشگاه مفيد، چ2، 1386. #
افلاطون، دوره آثار افلاطون، ترجمه محمدحسن لطفي، تهران، انتشارات خوارزمي، چ3، 1380. #
بريه، اميل، تاريخ فلسفه، ترجمه عليمراد داوري، تهران، مرکز نشر دانشگاهي، چ2، 1374. #
بيمل، والتر، بررسي روشنگرانه انديشههاي مارتين هايدگر، ترجمه بيژن عبدالکريمي، تهران، انتشارات سروش، چ2، 1387. #
خراساني(شرف)، شرفالدين، نخستين فيلسوفان يونان، تهران، انتشارات علمي و فرهنگي، چ3، 1382. #
ديوگنس لائرتيوس، فيلسوفان يونان، ترجمه بهزاد رحماني، تهران، نشرمرکز، 1387. #
ورنو، روزه؛ وال، ژان و ديگران، نگاهي به پديدار شناسي و فلسفههاي هست بودن، ترجمه يحيي مهدوي، تهران، انتشارات خوارزمي، 1372. #
ريختهگران، محمدرضا، حقيقت و نسبت آن با هنر، تهران، انتشارات سوره مهر، 1386. #
ضيمران، محمد، گذر از جهان اسطوره به فلسفه، تهران، انتشارات هرمس، چ2، 1384. #
فاطمي، سعيد، مباني فلسفي اساطيريونان وروم، ج1، زئوس و خانواده المپ، تهران، دانشگاه تهران، چ2، 1387. #
گادامر، هانس گئورگ، آغاز فلسفه، ترجمه عزتالله فولادوند، تهران، هرمس، چ 3، 1387. #
گمپرتس، تئودور، متفکران يوناني، ترجمه محمدحسن لطفي، تهران، انتشارات خوارزمي، 3ج، 1375. #
نيچه، فردريش، فلسفه، معرفت و حقيقت، ترجمه مراد فرهادپور، تهران، انتشارات هرمس، 1385. #
وال، ژان، بحث در مابعدالطبيعه، ترجمه يحيي مهدوي و ديگران، تهران، انتشارات خوارزمي، چ2، 1380. #
هايلند، درايو، بنيادهاي فلسفه در اساطير و حکمت پيش ازسقراط، ترجمه رضوان صدقينژاد و کتايون مزدا پور، تهران، نشرعلم، 1384. #
هسيودس، تئوگوني هسيودس، ترجمه و شرح فريده فرنودفر، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، 1387. #
هسيود و هومر، کارها و روزها و تبارنامه خدايان و نبرد غوکها و موشها، ترجمه و تدوين ابراهيم اقليدي، تهران، نشرمرکز، 1388. #
يگر، ورنر، الهيات نخستين فيلسوفان يونان، ترجمه فريده فرنودفر، تهران، مؤسسه انتشارات حکمت، 1392. #
يگر، ورنر، پايديا، ترجمه محمدحسن لطفي، تهران، شرکت سهامي انتشارات خوارزمي، 3ج، 1376. #
Cooper, David E. and Fosl, Oeter S. (eds.), Philosophy The Classic Readings. UK. Wiley-Blackwell Publishing Ltd, 2010. #
Hesiod, Theogony and Works and Days, translated and with introduction by Cattherin M. Schlegel and Henry Weinfield, USA, The University of Michigan Press, 2006. #
Jaeger Werner, The Theology of the Early Greek Philosophers. Edwards Robinson, Oxford, 1948. #
Louhse Gill, Mary and Pellegrin, Pierre (eds), A Companion to Ancient Philosophy. UK. Wiley-Blackwell Publishing Ltd, 2009. #
Gadamer, Hans-Georg, Dialogue and Dialectic: Eight Hermeneutical Studies on Plato, P. Christopher Smith, Newhaven and London, Yale University, 1980. #