تحليل و بررسي زمينهگرايي و پيامد آن در نظريه «تفكر انتقادي منصفانه» ريچارد پاول
محورهای موضوعی : نقد فلسفۀ غرب در پارادایم فلسفه و کودک
1 - علامه طباطبائي
2 - علامه طباطبائي
کلید واژه: تفکر انتقادی زمینهگرایی ریچارد پاول کنش انسانی ,
چکیده مقاله :
ریچارد پاول متفکری مشهور در زمینة تفکر انتقادی است که بر کاربرد آن در تصمیمات و کنشهای انسانی تأکید میورزد. وی با تحلیل استدلال و تفکر به مجموعه مؤلفههایی دست یافت که کلید تحلیل تفکر بحساب میآیند. زمینهگرایی او در این مجموعه آشکار است. زمینهگرایی بموازات نظریههای مبناگرایی و انسجامگرایی، واکنشی متفاوت به شکاکیت است. با توجه به این منظر، توجیه، در چرخش معرفتی به زمینههای اجتماعی التفات خواهد کرد. به این ترتیب، زمینهگرایی از مؤلفههای زمینهيی همچون اعمال، روابط اجتماعی، فرهنگ و دیگر موقعیتهای جوامع انسانی جهت موجه یا ناموجه ساختن یک باور بهره میجوید. زمینه به این معنا میتواند فرض گرایش پاول را به متنمحوری، کثرتگرایی و نسبیتگرایی صورتبندی کند. بررسی این پیامدها در نظریه ریچارد پاول، سؤال اصلی پژوهش حاضر است. حل تعارض زمینهگرایی با تفکر انتقادی را میتوان از نوآوریهای رویکرد پاول بحساب آورد که از نظر پژوهشگران مغفول مانده است. اقبال جهانی به الگوی وی، پژوهش حاضر را براي تحلیل چگونگی همنشست آنها ضروری ساخته است. فرضیة این پژوهش آن است که پاول توانسته روشی اعتدالگرایانه اتخاذ کند که حاوی ملاکهایی جهانشمول بوده و در عین حال توجه به زمینه دارد. نتیجه آنکه پاول در الگوی تفکر انتقادی منصفانه خود، هشیارانه از تقلیلگرایی در ابعاد تفکر اجتناب داشته و به این وسیله پیامدهای زمینهگرایی را کاهش داده است.
Richard Paul is a renowned thinker in the field of critical thinking who believes in the implementation of critical thinking in human decisions and actions. By analyzing reasoning and thinking, he found certain ideas that turned out to be significant in analyzing thinking. Here his contextualism is blatant which along with foundationalism and coherenticism seem to be a kind of reaction to skepticism. From this perspective, in epistemology, there is a turn towards social contexts. In this way, contextualism enjoys certain contextual elements such as actions, social relations, culture, and other human situations in justifying a belief or vice versa. Context, in this sense, can formulate Paul’s inclination towards textulism, pluralism, and relativism. The main objective of the present work is to explore the consequences of Richard Paul’s theory. Resolving the problem of contextualism by critical thinking is one of the Paul’s innovations that so far has remained unnoticed. So universal attention towards his ideas made this research necessary for analyzing his views. According to this research, Paul has succeeded to follow a moderate method that contains in itself certain universal standards which at the same time attended to context. Consequently, in his fair-minded critical thinking, Paul has sought to be saved from falling into reductionism, and in this way he has succeeded to reduce the consequences of contextualism.
بارت، رولان (1373) «مرگ نویسنده»، ترجمه داریوش کریمی، مجله هنر، شماره 25.
پاول، ریچارد (1390) «پرسشگری سقراطي و پرورش تفكر نقاد»، ترجمه نسرین ابراهیمی لویه، اطلاعات حكمت و معرفت، سال ششم، ش8.
پاول، ریچارد؛ الدر، لیندا (1392) تفکر انتقادي، ترجمه اکبر سلطانی و مریم آقازاده، تهران: شهرتاش.
تولایی، نوین (1380) «زمینه¬گرایی در شهرسازی»، هنرهای زیبا، ش 10.
دکارت، رنه (1371) اصول فلسفه، ترجمه منوچهر صانعی، تهران: الهدی.
فوکو، میشل (1373) «مؤلف چیست؟»، ترجمه عزت الله فولادوند، مجله هنر، ش 25.
مرکیور، ژوزه گیلیِرمه (1389) میشل فوکو، ترجمه نازی عظیما، تهران: کارنامه.
نیچه، فردریش ویلهم (1377) تبارشناسی اخلاق، ترجمه داریوش آشوری، تهران: آگه.
نیوتن، ک.ام. (1373) «هرمنوتیک»، ترجمه یوسف اباذری، ارغنون، ش 4.
ویتگنشتاین، لودویگ (1385) کتابهای آبی و قهوهای (تمهیدات پژوهش¬های فلسفی)، ترجمه ایرج قانونی، تهران: نشرنی.
ویتگنشتاین، لودویگ (1387) در باب یقین، ترجمه مالک حسینی، تهران: هرمس.
Annis, D. (1993). A contextual theory of epistemic justification. In L. P. Pojman (Ed.). The theory of knowledge: classical and contemporary readings. California: Wadsworth Publishing Company.
Cohen, S. (1999). Contextualism, Skepticism and the structure of reasons. Nous, 33, 57-89.
Derrida, J. (1974). Of grammatology. Translated by Gayatri Spivak. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
Derrida, J. (1981). Positions. Translated and annotated by Allan Bass. Chicago: The University of Chicago Press.
Elder, L. & Paul, R. (1996). Critical thinking development: A stage theory (with implication instruction). Library/ Articles, Fundamental of Critical Thinking. Retrieved from www.criticalthinking.org
Elder, L. & Paul, R. (2006). The miniature guide to the art of asking essential questions. USA: Foundation for Critical Thinking.
Elder, L. & Paul, R. (2012). Dogmatism, creativity and critical thought (The reality of human minds and possibility of critical societies).
Foundation for Critical Thinking. In D. Ambrose & R. I. Sternberg (Eds.). How dogmatic beliefs harm creativity and higher-level thinking. New York: Routledge.
Elder, L. (2010). Richard W. Paul: A biographical sketch. Retrieved from www.criticalthinking.org
Foucault, M. (1980). Power/knowledge; selected interviews and other writings 1972-1977. Edited by C. Gordon. Translated by. C. Gordon, L. Marshall, J. Mepham, K. Soper. New York: Pantheon Books.
Foucault, M. (1994). The order of things. New York: Random House USA Inc.
Frege, G. (1960). The foundations of arithmetic: A logico-mathematical enquiry into the concept of number. Translated by J. L. Ausin. New York. Harper and Brothers.
Hatcher, D. (1994). Critical thinking, postmodernism, and rational evaluation. Informal Logic, XVI (3).
Levinson, J. (2007). Aesthetic contextualism. Postgraduate Journal of Aesthetics, 4 (3).
Paul, R., & Elder, L. (1997). The elements of reasoning and the intellectual standards. The Foundation for Critical Thinking. Retrieved from www.criticalthinking.org#3 Paul, R., & Elder, L. (2002). Critical thinking tools for taking charge of your professional and personal life. New Jersey: Financial Times Prentice Hall.
Paul, R., & Elder, L. (2008). The miniature guide to critical thinking concepts and tools (special edition for announcing the 28th Annual International Conference on Critical Thinking). The Foundation for Critical Thinking. Retrieved from www.criticalthinking.org.
Paul, R., & Elder, L. (2014). Critical thinking tools for taking charge of your professional and personal life. New Jersey: Pearson Education.
Paul, R. (1968). Logic as theory of validation: An essay in philosophical logic. USA: University of California.
Paul, R., & Elder, L. (2011). Reflection on the nature of critical thinking, its history, politics, and barriers, and on its status across the college/university curriculum part I. In Oxman, W. & others, Inquiry: critical thinking across the disciplines. USA: Sam Houston State University.
Paul, R., & Elder, L. (2012). Reflection on the nature of critical thinking, its history, politics, and barriers, and on its status across the college/university curriculum part II. In Oxman, W. & others, Inquiry: critical thinking across the disciplines. USA: Sam Houston State University.
Paul, R., & Elder, L. (no date). Three type of Question. USA: Foundation for Critical Thinking.
Scriven, M., & Paul R. (1987). Critical thinking as defined by the national council for excellence in critical thinking. Presented at the 8th Annual International Conference on Critical Thinking and Education Reform, Retrieved from www.criticalthinking.org