بررسی افزایش اثربخشی آموزش فلسفه برای کودکان و نوجوانان در شادکامی دانشآموزان دختر متوسطه اول شهر تهران
محورهای موضوعی :
1 - دانشگاه آزاد رودهن
کلید واژه: شادکامی لذت فلسفهورزی مهارتهای آموزش تفکر مهارتهای ارتباطی مهارتهای بین فردی,
چکیده مقاله :
هدفپژوهش حاضر، بررسی تأثیر اجرای برنامه مهارتهای تفکر بر افزایش شادکامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر تهران است. نمونه این پژوهش شامل شصت دانشآموز دختر مقطع متوسطه اول شهر تهران هستند که بصورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدهاند. ابزار جمعآوری دادهها، آزمون شادکامی آکسفورد است و در ضمن برای بررسی فرضیههای پژوهش از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شده است. بمنظور تحلیل دادهها از مقایسه میانگین افتراقی(تفاوت نمرهها در پیشآزمون و پسآزمون) با بهرهگيري از آزمون T استودنت برای گروههای مستقل استفاده شده است. یک کارگاه بيست جلسهيی که بصورت هفتهيی يك جلسة 45 دقیقهيی تشکیل شد و از روش کلاسداری به شیوة حلقه کندوکاو شارپ ـ لیپمن و از داستانهای فکری فیلیپ کم و رابرت فیشر بهره گرفته شد. نتایج پژوهش نشان ميدهد که اجرای برنامه آموزش «فلسفه و کودک» با روش حلقه کندوکاو میتواند بر رشد شادکامی دانشآموزان مؤثر بوده و تأثیر مثبتی برجاي بگذارد.
The objective of the present work is tostudy the impact of implementing programof thinking skills upon augmentation ofhappiness of first grade middle girl studentsin Tehran. This research work includes sixtyfirst grade middle girl students in Tehranand are divided casually into experimentaland control groups. The instrument forcollecting data is Oxford test of happiness.Meanwhile, pre-test and post-test withcontrol group are used for studying thehypothesis of research work. For theanalysis of data the comparison of marksbefore and after tests have been made,employing the test T Student forindependent groups.A workshop consists of twenty sessions,one session (45 minutes) in a week washeld, using the method of Sharp-Lipman’scommunity of inquiry with reference toPhilip Kamp and Robert Fisher’s intellectualstories. The conclusion of the researchindicates that the implementation ofteaching philosophy for children withcommunity of inquiry is effective in thedevelopment of happiness of children andhas positive impact in its wake.
آمدى، عبدالواحد، غررالحکم و درر الکلم، بیروت، مؤسسه الاعلمی للمطبوعات، 1407ق.
آیزِنک، مایکل، روانشناسی شادی، ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺯﻫﺮﺍ ﭼﻠﻮﻧﮕﺮ، ﺗﻬﺮﺍﻥ، ﺍﻧﺘﺸــﺎﺭﺍﺕ ﻧﺴﻞﻧﻮﺍﻧﺪﻳﺶ، ۱۳۷۸.
الیس، آلبرت، زندگي شادمانه، ترجمه مهرداد فیروزبخت و وحیده عرفانی(1382)،تهران، انتشارات رسا، 1972.
امام خمینى(ره)، صحیفه نور، تهران، سازمان انتشارات انقلاب اسلامى، 1376.
بهشتی، سعید، «آیین خردپروری» پژوهشی در نظام تربیت عقلانی بر مبنای سخنان امام علی(ع)، تهران، مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، 1386.
پلاچیک، روبرت، هیجانها، ترجمه محمود رمضانزاده، مؤسسه نشر آستان قدس رضوى، 1371.
دهخدا، علی اکبر، لغتنامه دهخدا، تهران، مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه، 1372.
ریو، جان مارشال، انگیزش و هیجان، ترجمه یحیی سید محمدی، نشر ویرایش، 1380.
سلیمانی، فاطمه، «لذت و الم از نگاه ابنسینا»، دو فصلنامه تخصصی حکمت سینوی(مشکة النور)، ش45، بهار و تابستان1390.
سید رضی، محمدبن حسین، نهجالبلاغه، ترجمة محمد دشتی، قم، انتشارات مشهور، چ1، 1379.
شارپ، آن مارگارت؛ لورنس، اسپلیتر، بیمارستان عروسکها، ترجمه فاطمه رنجبران و مانا پار(1387)، تهران، نشر شهرتاش، 1942.
شولتس، دوآن، روانشناسی کمال، ترجمه گیتی خوشدل، تهران، نشر نو، چ5، 1369.
صياديفر، سميه؛ دوستي، علي، «جامعهشناسی شادی»، روزنامه همشهری، 22/12/1384.
طباطبایی، علامه سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسين حوزه علميه چ5، 1417ق.
طریقهدار، ابوالفضل، شرع و شادی، انتشارات حضور، چ2، 1383.
فیشر، رابرت، آموزش تفکر به کودکان، ترجمه مسعود صفاییمقدم و افسانه نجاریان (1386)، نشر رسش، 1943.
مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، بیروت، مؤسسه الرساله، 1403ق.
مطهری، مرتضی، سیری در سیره نبوی، انتشارات صدرا، 1368.
مطهری، مرتضی، مقالات فلسفی، انتشارات صدرا، ج2، 1366.
معین، محمد، فرهنگ معین، تهران، انتشارات زرین، چ2، 1386.
هینس، جوانا، بچههای فیلسوف، ترجمه رضاعلی نوروزی و عبدالرسول جمشیدیان و مهرناز مهرابی، قم، انتشارات سماء قلم، 1384.