نگاهي انتقادي به محتواي فضاهاي مجازي در حلقه¬هاي کندوکاو فلسفي
محورهای موضوعی :مهرنوش هدايتي 1 , الهام صابري 2
1 - پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي
2 - دانشگاه خوارزمي
کلید واژه:
چکیده مقاله :
حلقه هاي کندوکاو فلسفي داراي رويکردي کاربردي، خردورزانه و فيلسوفانه در جهت پرورش نگاه انتقادي، خلاق و مراقبتي به موضوعات پيرامون است. از آنجا که در عصر جديد بخصوص در جوامع مدرن و شهري، بخش زيادي از شکلگيري باورها و تفکر و جهان بيني افراد در فضاهاي مجازي صورت ميگيرد، از اينرو پرورش نگاه انتقادي به محتواي اين فضا و نحوه مواجهه صحيح با خيل وسيع اطلاعات دنياي مجازي از دوران کودکي ضرورتي انکارناپذير است. اين پژوهش بر آن است تا با مشارکت کودکان در حلقه هاي کندوکاو فلسفي، توان مواجهه انتقادي، خلاق و مسئولانه آنان را با محتوا و اطلاعات موجود در فضاهاي مجازي بالا ببرد. تجزيه و تحليل دادهها با استفاده از روش تحليل کوواريانس و با اطمينان 99% بعد از دوازه جلسه حاکي از آن است که مشارکت دانشآموزان در حلقههاي کندوکاو فلسفي بر مهارت تفکر انتقادي آنان، شامل مهارت استدلال استقرائي، استدلال قياسي، تحليل مشاهدهيي پيامهاي رسانه يي، قدرت اعتمادپذيري، و قدرت فرضيه سازي در خصوص رسانه اينترنت تأثير ميگذارد (p≤0.01). براين اساس، جهت تعميق فهم اطلاعات در دنياي مجازي و کاهش آثار مخرب اين رسانه فراگير و ارزشمند، ميتوان از روش پيشنهادي برنامة آموزشي «فلسفه براي کودک» بهره گرفت.
Philosophical communities of inquiryenjoy a practical, rational and philosophicalattitude toward the development of critical,creative, and controlling insight into thesurrounding issues. Since a great deal ofpeople’s ideas, beliefs, thoughts, andworldviews are under the influence ofcyberspaces in the present time, particularlyin modern communities, it is necessary todevelop a critical approach among childrenin dealing with the contents of thecyberspaces, and teach them how toconfront with these immense informationprovided by these centers. The presentpaper, as carried out with the participationof children in philosophical communities ofinquiry, is an attempt to enhance the critical,creative and accountable ability of childrenin confronting with the content and existinginformation of the cyberspaces. An analysisof the data as collected by Covariancemethod with %99 certainty in twelvesessions indicate that the participation ofstudents in philosophical community ofinquiry can affect their critical thought skillsincluding the skills of inductive anddeductive reasoning, analysis of mediamessages, enhancing self confidence, andincreasing hypothesis making ininternet(p≤0.01). Accordingly, we canbenefit from the teaching program of“philosophy for children” in deepening ourunderstanding of information in cyberspacesand reducing the destructive impacts of thisinvaluable and overall media.
