تمرین خلاقیت در خانه و مدرسه
محورهای موضوعی :
1 - -
کلید واژه: خلاقيت مدرسه فلسفه و كودك,
چکیده مقاله :
بسیاریاز مردم بر این باورند که خلاقیت استعدادی است که برخی مردم با آن به دنیا میآیند و بقیه میتوانند تنها حسرت آن را بخورند كه این یک باور منفی و کاملاً اشتباه است. خلاقیت یک مهارت است که هر کسي میتواند آن را یاد بگیرد، تمرین کند و بکار بندد. خلاقیت مانند اسکی کردن، تنیس بازی کردن، آشپزی یا یادگیری ریاضی، یک مهارت است. هرکسي میتواند این مهارتها را یاد بگیرد و از طریق تمرین بهتر شود؛ ولی در پایان قرار نیست که همة افراد به یک اندازه در این مهارتها خوب باشند. بر همین اساس و با توجه به اهمیت خلاقیت، اغلب جوامع مدتهاست برای پرورش خلاقیت به برنامهریزیهای جدی پرداختهاند. با توجه به اینکه پرورش خلاقیت به بستر و محیط مناسب نیاز دارد، شیوهها و متدهای گوناگونی در این راستا مطرح گرديدهاند كه بر مبنای مؤلفههای خلاقیت و بمنظور پرورش و رشد آنها طرح شدهاند. در نوشتار حاضر به توضیح برخی از این مؤلفهها و نحوة پرورش آنها میپردازیم و با تعریف، اهمیت و موانع خلاقیت آشنا میشویم.
It is generally believed that creativity is an inborn talent that coexists with men since their birth, so others should only begrudge such merits. But such impression is totally wrong and unfounded belief. Creativity is a skill that everybody can learn, exercise, and apply it. Creativity is just like skiing, playing tennis, cooking or learning mathematics. So everybody can learn these skills and improve themselves through exercising them. But, at the end, all may not succeed to learn these skills equally. Accordingly, given the importance of creativity, some communities since long ago have sorted out certain strict plans to foster the creativity of their people. Since the development of creativity needs proper environment and atmosphere, it is necessary to adopt various methods. The present paper is an attempt to elaborate these points and by referring to the way of developing creativities, seeks to be familiar with the definition, importance and obstacles of creativity.
استاین، سیلور، چراغی زیر شیروانی، ترجمة طوبی یکتایی، تهران، کتابسرای تندیس، 1379.
A حسینی، افضلالسادات؛ محمودی نورالدین، «خلاقیت از منظر معرفتشناسی ملاصدرا و دلالتهای تربیتی آن»، مجله اندیشه نوین تربیتی،6(2)، ص125ـ91، 1389.
سلیمانی، افشین، سیب خلاقیت، شناخت و پرورش مهارتهای تفکر خلاق، تهران، انتشارات فرا روان، 1392.
سعیدی، علی، پرورش خلاقیت در کودکان، تهران، انتشارات لوح زرین، 1389.
شمسیا، علی، خلاقیت و نوآوری، تهران، ذهن آویز، 1388.
قاسمیفر، نصرتالله، مکانیسم فکر، تهران، انتشارات قصیدهسرا.
Amabile, T. M., “Motivating Creativity in Organizations: On Doing What You Love and Loving What You Do (Creativity in Management)”, California Management Review, vol. 40, 1, 1997.
Brown, R. T., “Creativity: What are We to Measure?” in J.A. Glover, R.R. Ronning & C.R. Reynolds (eds.), Handbook of Creativity (pp. 3-33), New York: Plenum Press, 1989.
Humes, W., “Barriers to Creativity in the Classroom”, published in TESS on 1 July. http://www.tes.co.uk/article.aspx (accessed January 2, 2012 ), 2005.
4. Elden, M, & Kocabafl, F., Reklamcilik, letiflim Yayinlari, Istanbul, 1997. 5. Robinson, K., The Element, New York: Viking Penguin, 2009. 6. Pryce, V., Creativity, Design and Business Performance, DTI Economics Paper, no. 15, November 2005.