کلینیکهای حقوقی؛ سازوکار مطلوب حمایت و تحقق حقوق کودک
محورهای موضوعی : حقوق کودک
1 - دانشیار، رئیس مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
2 - دانشجوی دکتری حقوق بین الملل، معاون اجرایی و امور کمیسیون ها، کانون وکلای دادگستری استان یزد، یزد، ایران
کلید واژه: حقوق کودک, کلینیک حقوقی, حقوق بشر,
چکیده مقاله :
حقوق کودکان همواره در معرض نقض جدی می باشد و ارائه راهکارهای تحقق حقوق کودکان باید با رعایت مصالح عالیه آنان صورت گیرد. گذشته از سازوکارهای اسناد بین المللی و قوانین داخلی، جوامع مردم نهاد با توجه به نقش سازنده خود می توانند به تحقق همه جانبه این حقوق یاری رسانند. کلینیک های حقوق کودک نیز در همین راستا ایجاد شده است تا بتواند به عنوان مرکزی برای آموزش و هماهنگی اقدامات و نیز مشاوره های تخصصی گام جدی بردارد. تحلیل ساختار، اهداف و عملکرد چنین مراکزی می تواند نقش هماهنگ کننده و روشنگرانه آنان را به عنوان یک ضرورت غیر قابل انکار، متجلی نماید. بررسی اهداف کلینیک ها نشان می دهد، آموزش، پژوهش، خدمات مشاوره ای و اقدامات اجرایی از اصلی ترین کارکردهای آنان است. البته این اقدامات با چالش های جدی نیز مواجه می باشد که مسائلی چون عدم تخصیص بودجه، رایگان بودن خدمات، عدم مشارکت کودکان در تصمیم گیری های مربوط به خود و... از آن جمله اند. با این حال، کلینیک های حقوق کودک می توانند از این موانع، فرصت هایی را جهت ارائه راهکارهای علمی و عملی، ایجاد نمایند. در راستای مسئله اصلی این پژوهش، یافته ها حاکی از آن است که آنچه می تواند ضامن اجرای موثر حقوق کودک باشد، همکاری واقعی نهادهای متولی با نهادهای مدنی است. مقاله حاضر به روش توصیفی– تحلیلی و با مطالعه موارد داخلی و بین المللی نگارش یافته است. نگاه چند بعدی به آسیب های حوزه کودک، ایجاد نگرش جدید وکلا و قضات به مسئله بزه دیدگی و بزهکاری کودکان و اعمال عدالت ترمیمی، آموزش و ترویج حقوق کودک به کودکان، والدین و مربیان، فرهنگ سازی ورود قوانین به بستر اجتماع و ایجاد نگرش اجتماعی نسبت به حقوق کودکان، باید در افق اقدامات کلینیک های حقوق کودک قرار گیرد.
Children's rights are always subject to serious violations, so providing solutions for the substantiation of children's rights must be done in accordance with their highest interests. In addition to the mechanisms of international instruments and domestic law, non-governmental organizations can also contribute to the full substantiation of these rights due to their constructive role. in this regard child rights clinics have also been established so that they can take a serious step as a center for training and coordination of measures as well as specialized counseling. Analysis of the structure, objectives and performance of such centers can manifest their coordinating and enlightening role as an undeniable necessity. Examination of the objectives of these clinics shows that education, research, consulting services and executive measures are among their main functions. Of course, these measures also face serious challenges, such as non-allocation of funds, free services, non-participation of children in decisions related to themselves, and so on. However, children's rights clinics can create opportunities to provide scientific and practical solutions through these barriers. In line with the main issue of this study, the findings indicate that what can ensure the effective implementation of children's rights is the real cooperation of the responsible institutions with civil institutions. The present article has been written in a descriptive-analytical method with the study of domestic and international cases. A multidimensional view of the problems in the field of children, creating a new attitude of lawyers and judges to the issue of child victimization and delinquency and applying restorative justice, educating and promoting children's rights to children, parents and educators, creating a culture of entering rules to the community and creating a social attitude to Children's rights, should be at the forefront of child rights clinics.
1. Abbasi M, Meghdadi M, Mousavi Mirkalaie ST, Erfanimoghaddam H, Eerfanmanesh MH, Rahbar N. Citizenship Rights; From Legal Aid to Citizenship Rights Clinics. Human Rights and International Affairs Deputy Department of Justice; 2017, p.27-141.
2. Ranjbarian AH, Nawab Daneshmand F. A Study of the Impact of Human Rights Education on Peace and Development, Journal of Private Rights Thoughts. University of Tehran.2011; 5(12): 97-114.
3. Meghdadi MM, Nasab AE. The role of legal clinics of law schools in human rights education; Mofid University legal clinic experience. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2011; 15: 3014-3017.
4. Meghdadi MM. legal assistance. 1st Ed. Tehran: the Islamic Consultative Assembly Library Publications; 2016.
5. https://www.childrenslawcenter.org/our-approach/education, accessed June 2021
6. Nowroozi F, Bozorgian A. Examine the role of social workers in promoting a sense of social security citizens. International Conference on Humanities, Psychology and Social Sciences: 2015 November 18; Tehran, Iran.
7. https://resourcecentre.savethechildren.net/our-thematic-areas/child-rights-governance/global-theme, accessed June 2021.
8. www.law.ua.edu/academics/law-clinics/childrens-rights-clinic/ accessed June 2021.
9. https://coraminternational.org/unlocking-childrens-rights/ accessed June 2021.
10. https://archive.crin.org/en/home/law/legal-assistance/childrens-rights-legal-clinics.html, accessed June 2021.
11. https://www.end-violence.org/partners, accessed June 2021
12. https://www.isna.ir/news/98060603250, accessed June 2021.
13. https://www.isna.ir/news/98071612112, accessed June 2021.
14. Regulation of Child Rights Clinics of Iranian Scientific Association of Child Rights, 4/6/2020.