فراوانی "راهبردی" در عملیات روانی شاهنامه (مطالعۀ موردی داستان رستم و سهراب بر اساس نمودار فراوانی)
محورهای موضوعی :
1 - دانشگاه پیام نور
کلید واژه: شاهنامه, رستم و سهراب, عملیات روانی و راهبرد,
چکیده مقاله :
عملیات روانی تدبیری است عاری از خشونت که زمینۀ نفوذ و غلبه بر دشمن را فراهم میسازد. امروزه دانش سیاست و امنیت این تدبیر را در عقلانیت راهبردی حاکمیتها قرار داده است. در حکومتهای کهن نیز این تدبیر به صورت تعلیمی، ورزشی و تفریحی مورد تمرین قرار میگرفت و با بررسی عملکردهای سیاسی و نظامی گذشتگان همواره میتوان برای این تدبیر پیچیده و سیاسی بشریت نمونههای فراوانی چه در بخش راهبردی و چه در بخش تاکتیکی ذکر کرد. در این مقاله از باب نمونه بخش تاکتیکی عملیات روانی داستان "رستم و سهراب" مورد بررسی قرار گرفته و پس از ذکر مصداق برای هفتاد و هشت مورد از انواع نوزده گانۀ عملیات روانی تاکتیکی به این نتیجه میرسد که انگاره سازی و پلیس خوب و بد هر کدام با ضریب 82/12% بالاترین و دسته واگن با ضریب 29/1% در پایینترین سطح از فروانی نمودار قرار گرفته است. قابل ذکرست که سطوح و انواع عملیات روانی همواره از گفتمان و عقلانیت زمان پیروی کرده است.
The psychological warfare is a non-violent tactic, which provides a platform for infiltration and overcoming the enemy. Today, the knowledge of politics and security has given this policy the strategic rationality of sovereignty. In ancient societies, this strategy was taught as a form of educational, sports and recreation. By examining the political and military functions of the past, it is always possible to list many examples of this complex and political plan of mankind, both in the strategic and tactical sectors. In this article, the sample of the tactical part of the psychological operation of the story "Rostam and Sohrab" is examined. After mentioning the case for seventy eight of the nineteen types of tactical psychological operations, it is concluded that good and bad imagination and police Which with the highest coefficient of 12.82% and the wagon category with the coefficient of 1.29% at the lowest level of the flow of the diagram. It is noteworthy that levels and types of psychological operations have always followed the discourse and the rationality of time.
منابع
الف-کتاب
اسماعیلی، علی محمد (1389) جنگ نرم در همین نزدیکی، تهران، نشر ساقی.
حسینی، حسین (1382)، اصول و مبانی عملیات روانی، تهران: گستر
جنیدی، رضا (1389) تکنیکهای عملیات روانی و شیوههای مقابله، چ اول، مشهد، نشر آستان قدس رضوی.
دارابی، علی (1388) رفتار انتخاباتی در ایران، تهران، نشر سروش
زورق، محمد حسن (1372) مبانی تبلیغ، تهران، نشر سروش.
سلطانی فر، محمد، هاشمی، شهناز (1382) پوشش خبری، تهران، نشر سیمای شرق.
عاصمی، محمد رسول (1388) مجموعه مقالاتی بر جنگ نرم، تهران، نشر قلم علم.
شیرازی، محمد (1376)، جنگ روانی و تبلیغات، مفاهیم و کارکردها، تهران: دانشگاه امام حسین
فردوسی، ابوالقاسم (1376)، شاهنامه، بر اساس چاپ مسکو، ج 6، تهران: نشر قطره
کاپفرر، ژان نوئل (1380) شایعه. تهران، انتشارات شیراز.
گال، م و والتر، ب و جویس، گ (1382): روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی (جلد اول)؛ ترجمه احمدرضا نصر و همکاران، چاپ اول، تهران: سمت
لطفی، حمید (1381) روانشناسی اجتماعی؛ روانشناسی همرنگی با جماعت، تهران، نشر مؤلّف.
مهرداد، هرمز (1380) مقدمهای بر نظریات و مفاهیم ارتباط جمعی، تهران، نشر فاران.
هاروارد دیوید (1388)، زندگی ما در گرو رسانهها، ترجمهی هلن صدیق بنای، سایت مرکز تحقیقات و مطالعات رسانهای همشهری، تهران.
چشم انداز عملیات روانی (مقالات ترجمه شده)، معاونت فرهنگی ستاد مشترک سپاه، نشر ندای دوست، قم، 1383
ب-مقالات
الیاسی، محمّد حسین، روانشناسی نفوذ اجتماعی، مجموعهی مقالات دومین همایش عملیات روانی، معاونت فرهنگی سپاه، تهران، 1384
امامزاده فرد، پرویز (1383)، عملیات روانی امریکا در جنگ سوم خلیج فارس در سال 2003، فصلنامهی عملیات روانی، سال اول، شمارۀ 3، تهران، صص 73-102
خدامرادی، فریده (1386)، تحلیل عملیات روانی شبکههای ماهوارهای در حوادث سال 1385 آذربایجان، فصلنامۀ عملیات روانی، سال پنجم، شمارهی 18، تهران، صص 36-66
سبیلان اردستانی، حسن (1383)، عملیات سازی عملیات روانی، فصلنامه عملیات روانی، سال 2، شماره 5
محمّدی نجم، حسین (1384)، متقاعد سازی و افکار عمومی در رسانههای غربی، فصلنامهی عملیات روانی، سال سوم، شمارۀ 9، ص 5
مرادی حجّت اله، عملیات روانی (1386)، چشم انداز مفهومی، ماهنامهی نگاه، سال اول، شمارۀ 1، ص 4.