نگاهی مجمل با دیدی ساختارگرایانه بر نفثهالمصدور زیدری
محورهای موضوعی : نقد متون
1 - دانشگاه پیام نور
کلید واژه: نفثهالمصدور, ساختارگرایی, فرم, تکنیک و محتوی,
چکیده مقاله :
مأموریت ساختارگرایی در حوزهی ادبیات، تجزیهوتحلیل نوشته، تفکیک آثار و انواع ادبی، بررسی مؤلفههای بیرونی تأثیرگذار در ظهور یک ژانر هنری است. ساختارگرایان قواعدی برای تشریع آثار نویسندگان معرفی نمودهاند؛ که جنبههای زیباشناختی یک اثر را معرفی کرده و نوشته را در مقام مقایسه با سایر آثار قرار میدهد و ضمن تسهیل نقد و ارزشیابی اثر، میزان توانمندی آفریننده آن را معلوم میسازد. آثار ادبی سنتی بیشتر از نوشتههای معاصر نیاز به این نوع بررسیها دارد و در این راستا این مقاله، نفثهالمصدور را از دیدگاه ساختارگرایی به بررسی نشسته و تجزیهوتحلیل عوامل بیرونی (ارزشهای اجتماعی و سیاسی، درآمدهای فکری مؤلف و ارادهی تاریخی) و عوامل درونی (فرم، تکنیک و محتوی) آفرینش این متن ادبی را عهدهدار است. آرایش کلامی نفثهالمصدور، مصنوع و فنی است و تاکنون اقدامات ادبی- پژوهشی صورت گرفته در حد شرح و توضیح بوده یا حداقل بضاعت مزجات نگارنده توانایی تحصیل یافتههای دیگر را احراز ننموده است. امید است این بررسی ساختاری، در حوزهی ادب، هرچند با قلت دادهها، مورداستفادهی ارباب تحقیق و پژوهش قرار گیرد.
The aim of structuralism in literature is to analyze texts and literary genres, and to examine the external parameters involved in the formation of a literary genre. The structuralists have introduced guidelines to describe writers' works, have introduced aesthetic aspects of works and have compared them with other works. They have also criticized works with a focus on the power of literary figures. The classical literary works require such studies more than contemporary works. As such, this article examines Nafsa tul-Masdoor from a structural perspective, and it analyzes the external parameters (social, political values, intellectual foundations of the writer, the history will) as well as internal parameters (form, technique and content) involved in the formation of this work. The figure of speech in Nafsa tul-Masdoor is technical and the literary studies to date have been limited to description and exposition. I hope this structural work help scholars although the data are limited.
1-آشوری – داریوش – شعر و اندیشه – تهران، نشر مرکز، 1373
2- ابراهیم، عبدالله – موسوعه السرد العربی، الطبعه الاول، بیروت، الموسسه العربیه الادرسات و النشر (2005)
3- اخوت، احمد – دستور زبان داستان – اصفهان، فردا، 1371
4- ایگلتون، تری – پیش درآمدی بر نظریه ادبی، ترجمه عباس مخبر – چاپ دوم، تهران، مرکز – 1380
5- بیات، عبدالرسول و جمعی از نویسندگان – فرهنگ واژهها – چاپ سوم – مؤسسه اندیشه و فرهنگ دینی – 1386
6- پرین، لارنس – درباره شعر، ترجمهی فاطمه راکعی – چاپ اول، تهران، اطلاعات 1373
7- غریب، رز- نقد بر مبنای زیباشناسی – ترجمه نجمه رجایی – چاپ اول، مشهد، دانشگاه فردوسی، 1387
8- زیدری نسوی، محمد – نفثهّالمصدور- تصحیح امیرحسین یزدگردی – چاپ دوم – نشر فرهنگ – 1370
9- شایگان فر، حمیدرضا – نقد ادبی – چاپ دوم، تهران، دستان، 1384
10- شفیعی کدکنی، محمدرضا – موسیقی شعر – چاپ سوم، تهران، آگاه، 1370
11- شفیعی کدکنی، محمدرضا – ادوار شعر فارسی از مشروطیت تا سقوط سلطنت – انتشارات توس، تهران 1359
12- شمیسا سیروس – نگاهی تازه به بدیع، چاپ هفتم، تهران، فردوسی- دیدگاه – 1374
13- فروزنده، مسعود، تحلیل ساختاری طرح داستان ورقه و گلشا عیوقی- مجله دانشکدهی ادبیات علوم انسانی دانشگاه تربیتمعلم، شماره 16 بهار 87
14- فورستر، ادوارد مورگان – جنبههای رمان، ترجمه ابراهیم یونسی – چاپ پنجم، انتشارات نگاه 1384
15- سرامی، قدمعلی – از رنگ گل تا رنج خار- شکل شناسی داستانهای شاهنامه – چاپ اول؛ تهران، انتشارات علمی و فرهنگی
16- کریم زاده، علی – ارادهی او و ارادت ما – کتاب ماه ادبیات و فلسفه. خرداد 1384
17- مقدادی، بهرام – فرهنگ اصطلاحات نقد ادبی از افلاطون تا عصر حاضر – چاپ اول، تهران، فکر روز – 1378
18- مکاریک، ایرناریما – دانشنامه نظریههای ادبی معاصر – ترجمه مهران مهاجر و محمد نبوی – چاپ اول، انتشارات آگه – 1384
19- ولک، رنه و وارن، آستن – نظریهی ادبیات – ترجمه ضیاء موحد و پوران مهاجر – چاپ اول، تهران – علمی و فرهنگی – 1373