مدلسازی راهبردهای انگیزشی و خودتنظیمی فراشناختی با یادگیری از طریق همسالان در دانشآموزان
محورهای موضوعی : روانشناسیمحمد مهدی بابائی منقاری 1 , مهرداد حامدنیا 2 , میلاد عابدی قلیچ قشلاقی 3
1 - گروه اقتصاد و مدیریت مالی آموزش عالی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2 - پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3 - گروه روانشناسی دانشگاه آزاد خمینی شهر، اصفهان، ایران
کلید واژه: راهبردهای انگیزشی خودتنظیمی فراشناختی یادگیری از طریق همسالان,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش تعیین رابطه بین راهبردهای انگیزشی و خودتنظیمی فراشناختی با یادگیری از طریق همسالان در دانش آموزان متوسطه آمل بود. جامعه آماری شامل 2958 نفر از دانش آموزان متوسطه شهرستان آمل بود. 333 نفر به عنوان نمونه به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب گردید. برای گردآوری پژوهش از پرسشنامه راهبردهای انگیزش برای یادگیری پینتریچ، شامل راهبردهای انگیزشی، خودتنظیمی فراشناختی و یادگیری از همسالان استفاده شد. داده ها با استفاده از نرمافزار SPSS21 و LISREL8.8 و با روش تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج یافته ها نشان داد بین راهبردهای انگیزشی با یادگیری از همسالان رابطه معناداری وجود دارد. بین خودتنظیمی با یادگیری از همسالان نیز رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که باور کنترل یادگیری، جهت گیری هدف درونی و ارزش تکلیف از طریق متغیر خودتنظیمی بر یادگیری از طریق همسالان اثر غیرمستقیم میگذارد و خودتنظیمی بر یادگیری از طریق همسالان دانش آموزان اثر مستقیم میگذارد. با توجه به یافته های به دست آمده، بر رشد و گسترش یادگیری از طریق همسالان و راهبردهای انگیزشی و خودتنظیمی در مدارس با توجه به علایق و توانایی های دانش آموزان تاکید میشود.
The purpose of present study was identifying the relations between motivational strategies and metacognitive self- regulation with peer-assisted learning among high school students Amol. The statistical population was the 2950 persons of Amol high schools' students in second ant thirst grade mathematics discourse. Among them selected 333 students as sample according to Cochran formula and multi cluster sampling. The research instrument was the part of Pintrich and et al. questionnaire containing motivational strategies, learning strategies and peer-assisted learning dimension. Data were analyzed with SPSS21and LISREL8.8. revealed that there is relation between the Motivational strategies subscales with peer-assisted learning statistically significance. there is relation between the metacognitive self- regulation subscales with peer-assisted learning statistically significance. A regression analysis revealed that share of value task, internal aim orientation, self- regulation and learning control belif in predicting peer-assisted learning students meaningful. But share of other variables were not significant in predicting peer-assisted learning. The results of path analysis showed that: Learning control belief, internal aim orientation and value task through variable of self- regulation has an indirect effect on peer-assisted learning, but self- regulation has a direct effect on peer-assisted learning students.
بیگدلی، زاهد؛ رجبی، غلامرضا؛ نصیری، ماریا. (1395). بررسی تأثیر باورهای انگیزشی و راهبردهای خودتنظیمی بر رفتار اطلاعاتی دانشجویان مقطع دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور اهواز، 7(4)، 366-377.
توکلی زاده، جهانشیر. (1390). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر سلامت روانی دانش آموزان پسر سال دوم راهنمایی شهر مشهد. مجله اصول بهداشت روانی، 13(51)، 9-250.
سرشار، عاطفه؛ ملتفت، قوام؛ نیکدل، فریبرز. (1396). بررسی رابطة کمالگرایی و سازگاری هیجانی با نقش واسطه باورهای انگیزشی. مجله روانشناسی، 84 (21)، 412 تا 427.
سلمانی، منصور؛ خامسان، احمد؛ اسدی یونسی، محمدرضا. (1396). نقش واسطهای باورهای انگیزشی در رابطهی ادراک از جوّ کلاس و تعللورزی دانشجویان. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 13(43), 141-169.
شهرآرای، مهرناز (1390). انگیزش در تعلیم و تربیت: نظریهها، پژوهشها و کاربردها، تهران: انتشارات علم.
عابدی، صمد؛ سعیدی پور، بهمن؛ فرج الهی، مهران؛ صیف، محمدحسن. (1394). مدلیابی روابط بین باورهای هوشی، معرفت شناختی و انگیزشی با راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشجویان دانشگاه پیام نور. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 2(8 )، 43-68.
عابدینی، یاسمین؛ باقریان، رضا؛ کدخدایی محبوبهالسادات. (1389). بررسی رابطۀ باورهای انگیزشی و راهبردهای شناختی- فراشناختی با پیشرفت تحصیلی: آزمون مدلهای رقیب. تازه های علوم شناختی. ۱۲ (۳) :۴۸-۳۴
عطاردی، مصطفی؛ کارشکی، حسین. (1396). نقش ابعاد کمال گرایی و جهت گیری هدف در پیش بینی خودتنظیمی دانشجویان. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 14(52)، 100-108.
قاسم زاده، سوگند؛ علائی، نیره؛ نقش، زهرا. (1400). اثر باورهای انگیزشی و تعلل ورزی برخودتنظیمی با نقش واسطه ای کمک طلبی بر دانشآموزان دوره اول متوسطه. مجله روانشناسی. 100 (25)،519-529.
قدم پور، عزت الله؛ سرمد، زهره. (1382). نقش باورهای انگیزشی در رفتار کمک طلبی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. مجله روانشناسی، 7 (2) پیاپی 26، 112-126.
لواسانی، مسعود؛ خضری¬آذر، هیمن؛ امانی، جواد. ( 1390). تفاوت¬های جنسیتی در خودکارآمدی، اهداف پیشرفت، ارزش تکلیف، درگیری شناختی و پیشرفت ریاضی. مطالعات اجتماعی روانشناسی زنان، 9(1): 32-7.
محمد امینی، زرار. (1392). مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و حل مسئله بر فرسودگی تحصیلی، خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی دانشآموزان اهمال کار. پایان¬¬ نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردیبل.
مصطفایی؛ علی؛ مهاجر، یحیی. (1387). بررسی اثربخشی آموزش مؤلفههای یادگیری خودگردان مبتنی بر مدل پینتریچ، برخودکارآمدی. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 4(12)، 66-87.
موسوی، سیده ماهرخ؛ اخوان تفتی، مهناز؛ کیامنش، علیرضا؛ خادمی اشکذری، ملوک. (1394). ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش یادگیری به کمک همسالان (PAL) دانشآموزان هنرستانی. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 10(34), 127-153.
موسوی، ماهرخ؛ کیامنش، علیرضا؛ اخوان تفتی، مهناز. (1394). دستاورد تحصیلی از راه کیفیت آموزشی، درگیری تحصیلی، یادگیری به کمک همسالان و انگیزش تحصیلی (یک مطالعه دو سطحی). فصلنامه نوآوری¬های آموزشی. (55): 86-69.
میرافشار، سحر؛ خانآبادی، مهدی؛ آزادنیا، ابوالفضل؛ سلطانی گردفرامرزی، سمیه. (1391). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان بر پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر یزد. پژوهش در برنامه¬ریزی درسی، 2 ( 7): 117-105.
Bembenutty, Hifer. (2008). Self- Regulation of Learning and Academic Delay of Gratification: Gender and Ethnic Differences Among College Students. The Journal of Secondary Gifted Education، 4(18): 99-107.
Cazan, A.M. (2012). Self-regulated Learning Strategies-predictors of Academic Achievement. Social and Behavioral Sciences, (33): 104-108.
Dembo, Myron. H. (2004). Motivation and learning strategies for college success; A Self-Management Approach. University of Southern California.
Gherasim, Loredana Ruxandra, Mairean, Cornelia, Butnaru, Simona (2012). Prediction of school performance: the role of motivational orientation and classroom environment. Procedia Social and Behavioral Sciences، 1 (46), 3931-35.
Koutsoulis, M. K., Campbell, J. R. (2001). Family processes affect students ‘motivation and science and math achievement in High School. Structural Equation Modeling، 8(1): 108-127.
Lee. c. (2010). The Effect of Learning Motivation, Total Quality Teaching and Peer- Assisted Learning on Study Achievement: Empirical Analysis from Vocational Universities or Colleges’ students in Taiwan. The Journal of Human Resource and Adult Learning. 6. (2).56-73.
Linenbrink, E. A., Pintrich. P. R. (2002). Motivation As enabler of academic success. School Psychology Review، 31 (3): 313-327.
Palos, Ramona, Munteanu, Anca, Costea, Iuliana, Macsinga, Irina. (2011). Motivational and cognitive variables with impact on academic performance Preliminary study. Procedia Social and Behavioral Sciences، 1 (15) : 138-142.
Patterson, L. J. (2013). What are the Effects of Peer Assisted Learning Strategies on Reading Achievement In Elementary Students In An Urban Area. Unpublished master’s thesis. Northern Michigan University.
Paulsen, M. B., Gentry, J. A. (1995). Motivational, learning strategies, and academic performance: A study of the college finance classroom. Financial Practice and Education، 95(5): 78-89.
Peng, Cuixin (2012). Self-regulated Learning Behavior of College Students of Art and Their Academic Achievement. Physics Procedia, (33): 1451-55.
Pintrich, P. R., Smith, D. A., Garcia, T., McKeachie, W. J. (1993). A manual for the use of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). National Center for Research to Improve Postsecondary Teaching and Learning. Ann Arbor: University of Michigan.
Pintrich, P.R., DeGroot, E.V. (2002). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82: 33-40.
Pintrich, P. R., DeGroot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning component of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology، 82(1): 33-40.
Sadi, Ö., Uyar, M. (2013). The relationship between cognitive self-regulated learning strategies and biology achievement: A path model. Social and Behavioral Sciences، 93: 847-52.
Santrock, J. W. (2008). Educational Psychology (3rd. ed.). New York: Mc Graw Hill.
Topping, K. J., Ehly, S. W. (2001). Peer Assisted Learning: A Framework for Consultation. Journal of Educational and Psychological Consultation، 12(2): 113-132.
Ucar, H., Kumtepe, A. T. (2020). Effects of the ARCS‐V‐based motivational strategies on online learners' academic performance, motivation, volition, and course interest. Journal of Computer Assisted Learning, 36(3), 335-49.
Wang, M.T., Eccles, J. S. (2013). School context, achievement motivation, and academic engagement: A longitudinal study of school engagement using a multidimensional perspective. Learning and Instruction, 28: 12–23.