تدوین مدل اجتناب متضاد در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر
محورهای موضوعی : روانشناسیمعصومه شفیعی 1 , فاطمه رضایی 2 , مسعود صادقی 3
1 - گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران
2 - گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران
3 - گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران
کلید واژه: آسیب های دوره کودکی, اجتناب متضاد, مشکلات بین فردی, روان آزردگی, اختلال اضطراب فراگیر,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل اجتناب متضاد اختلال اضطراب فراگیر انجام گرفت. روش پژوهش همبستگی از نوع مدل سازی معادلات ساختاری است، جامعه آماری شامل، 457 نفر از افراد دارای علایم اختلال اضطراب فراگیر بودند که به صورت در دسترس انتخاب شدند و از ابزارهای آسیب های دوره کودکی، روان آزردگی، مشکلات بین فردی، اجتناب متضاد از نگرانی، اجتناب متضاد هیجانی و اضطراب فراگیر استفاده شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل معادلات ساختاری به وسیله نرم افزار SPSS و AMOS مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی به خوبی برازش شده است. در این مدل روان آزردگی، مشکلات بین فردی و اجتناب متضاد از نگرانی بر علایم اختلال اضطراب فراگیر اثر مستقیم و معناداری داشتند، ولی آسیب های دوره کودکی و اجتناب متضاد هیجانی بر علایم اختلال اضطراب فراگیر اثر مستقیم و معناداری نداشتند، همچنین مشکلات بین فردی و اجتناب متضاد از نگرانی به طور معناداری بین روان آزردگی و علایم اختلال اضطراب فراگیر میانجیگری کردند و مشکلات بین فردی و اجتناب متضاد از نگرانی به طور معنی داری بین آسیب های دوره کودکی و علایم اختلال اضطراب فراگیر میانجیگری کردند. بر اساس یافته های پژوهش علایم اختلال اضطراب فراگیر تحت تأثیر آسیب های دوران کودکی، روان آزردگی، مشکلات بین فردی و اجتناب متضاد از نگرانی قرار دارد.
The aim of this study was to develop a model of of contrast avoidance of Generalized anxiety disorder in people with symptoms of Generalized anxiety disorder. .The present study is a correlation of structural equation modeling, The statistical population included 457 individuals with symptoms of generalized anxiety disorder. And questionnaires Neuroticism, interpersonal problems, Contrast Avoidance of Worry and generalized anxiety were used. Data were analyzed using structural equation And were analyzed using AMOS and SPSS software. the results showed that The proposed model fits well. In this model, neuroticism, interpersonal problems, and Contrast Avoidance of Worry had a direct and significant effect on the symptoms of generalized anxiety disorder. But Childhood Trauma and Emotional Contrast Avoidance did not have a direct and significant effect on the symptoms of generalized anxiety disorder. Interpersonal problems and Contrast Avoidance of Worry also significantly mediated between neuroticism and symptoms of generalized anxiety disorder and Interpersonal problems and Contrast Avoidance of Worry significantly mediated between childhood trauma and symptoms of generalized anxiety disorder. According to the research findings, the symptoms of generalized anxiety disorder are affected by childhood trauma, neuroticism, interpersonal problems, and Contrast Avoidance of Worry.
ابراهیمی، حجت؛ دژکام، محمود؛ ثقه الاسلام، طاهره (1392). تروماهاي دوران کودکی و اقدام به خودکشی در بزرگسالی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 4، 282-275.
اظهری، ستایش.، حشمتی، رسول.، دهقان، صفرعلی (1396). مدل يابي معادلات ساختاري تعيين گرهاي مشکلات بين فردي: نقش سبک هاي دلبستگي و انحرافات شناختي بين فردي در دانش آموزان. روانشناسی معاصر. 13(1)، 3-18.
بیتا، فاطمه.، محمدی، نوراله (1396). ویژگي های روانسنجي چهارمین ویرایش پرسشنامه تشخیصي اختلال اضطراب فراگیر. فصلنامه علمی- پژوهشي روش ها و مدل های روانشناختي، 8(3)، 87-104.
شفیعی، معصومه.، رضایی، فاطمه.، صادقی، مسعود (1398). تدوین مدل اجتناب متقابل اختلال اضطراب فراگیر: مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر این مدل و درمان شناختی رفتاری هیجان مدار بر علایم اضطراب، شدت هیجان و کنترل عاطفی زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. رساله دکتری دانشگاه لرستان.
شاهقلیان، مهناز.، آزاد فلاح، پرویز.، فتحی آشتیانی، علی (1395). اثر پردازش های فراشناختی بر فعالیت ناحیه ای مغز با توجه به اضطراب و زودانگیختگی. مجله روانشناسی. 20(13)، 246-262.
فتح، نجمه.، آزاد فلاح، پرویز.، رسولزاده طباطبایی، سیدکاظم.، رحیمی، چنگیز (1392). روایی و اعتبار پرسشنامه مشکلات بین فردی (IIP-32. روانشناسی بالینی. 5(3)، 19-34.
موسوی هندری.، طلیعه.، علیلو، مجید محمود.، مدنی، یاسر (1397). روابط ساختاری کودک آزاری و بدنتظیمی هیجانی با نشانه های شخصیت مرزی. مجله روانشناسی، 22(2)، 188-201.
گروسی فرشی، میرتقی (1380). رویکردهای نوین در ارزیابی شخصیت. کاربرد تحلیل عاملی در مطالعات شخصیت. تبریز، نشر جامعه پژوه (نشر دانیال). چاپ اول.
Bernstein, D. P., Stein, J. A., Newcomb, M. D., Walker, E., Pogge, D., Ahluvalia, T., Stokes, J., Handelsman, L., Medrano, M.., Desmond, D., Zule, W. (2003). Development and validation of a brief screening version of the Childhood Trauma Questionnaire. Child Abuse Negl, 27, 169–190.
Borkovec, T. D., Newman, M. G., Pincus, A. L., & Lytle, R. (2002). A component analysis of cognitive-behavioral therapy for generalized anxiety disorder and the role of interpersonal problems. Journal of consulting and clinical psychology, 70(2), 288.
Bourgeois, M. L., & Brown, T. A. (2015). Perceived emotion control moderates the relationship between neuroticism and generalized anxiety disorder. Cognitive therapy and research, 39(4), 531-541.
Brodsky, B.S., Mann, J. J., Stanley, B., Tin, A., Oquendo, M., Birmaher, B. (2008). Familial transmission of suicidal behavior: Factors mediating the relationship between childhood abuse and offspring suicide attempts. J Clin Psychiatry, 69, 584-96.
Cho, S., Przeworski, A., & Newman, M. G. (2019). Pediatric generalized anxiety disorder. In Pediatric Anxiety Disorders (pp. 251-275). Academic Press.
Costa, PT. Jr. Mc Crae, RR. (1990).Personality and five-factor model of personality. Journal of personality Disorders. 4(4),362-371.
Cougle, J. R., Timpano, K. R., Sachs-Ericsson, N., Keough, M. E., & Riccardi, C. J. (2010). Examining the unique relationships between anxiety disorders and childhood physical and sexual abuse in the National Comorbidity Survey-Replication. Psychiatry research, 177(1-2), 150-155.
Crouch, T. A., Lewis, J. A., Erickson, T. M., & Newman, M. G. (2017). Prospective investigation of the contrast avoidance model of generalized anxiety and worry. Behavior therapy, 48(4), 544-556.
Danese, A. (2020). Annual Research Review: Rethinking childhood trauma‐new research directions for measurement, study design and analytical strategies. Journal of child psychology and psychiatry, 61(3), 236-250.
Erickson, T. M., & Newman, M. G. (2007). Interpersonal and emotional processes in generalized anxiety disorder analogues during social interaction tasks. Behavior Therapy, 38(4), 364-377.
Greenfield, M. F., Gunthert, K. C., & Forand, N. R. (2014). Sex Differences in the Effect of Neuroticism on Interpersonal Interaction Quality. Individual Differences Research, 12(2).
Hale III, W. W., Klimstra, T. A., & Meeus, W. H. (2010). Is the generalized anxiety disorder symptom of worry just another form of neuroticism? a 5-year longitudinal study of adolescents from the general population. The Journal of clinical psychiatry.
Hettema, J. M., Neale, M. C., Myers, J. M., Prescott, C. A., & Kendler, K. S. (2006). A population based twin study of the relationship between neuroticism and internalizing disorders. The American Journal of Psychiatry, 163, 857–864. doi:10.1176/appi.ajp.163.5.857.
Huh, H. J., Kim, S. Y., Yu, J. J., & Chae, J. H. (2014). Childhood trauma and adult interpersonal relationship problems in patients with depression and anxiety disorders. Annals of general psychiatry, 13(2):26-36.
Judge, T. A., Bono, J. E., Ilies, R., and Gerhardt, M. (2002). Personality and leadership: A qualitative and quantitative review. Journal of Applied Psychology, 87, 765–780.
Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications.
Llera, S. J., & Newman, M. G. (2017). Development and validation of two measures of emotional contrast avoidance: The contrast avoidance questionnaires. Journal of anxiety disorders, 49, 114-127.
Mackintosh, M. A., Gatz, M., Wetherell, J. L., & Pedersen, N. L. (2006). A twin study of lifetime generalized anxiety disorder (GAD) in older adults: genetic and environmental influences shared by neuroticism and GAD. Twin research and human genetics, 9(1), 30-37.
MacNamara, A., Kotov, R., & Hajcak, G. (2016). Diagnostic and symptom-based predictors of emotional processing in generalized anxiety disorder and major depressive disorder: An event-related potential study. Cognitive therapy and research, 40(3), 275-289.
Marshall, M., Shannon, C., Meenagh, C., Mc Corry, N., & Mulholland, C. (2018). The association between childhood trauma, parental bonding and depressive symptoms and interpersonal functioning in depression and bipolar disorder. Irish Journal of Psychological Medicine, 35(1), 23-32.
Mohammadkhani, P., Abasi, I., Pourshahbaz, A., Mohammadi, A., & Fatehi, M. (2016). The Role of Neuroticism and Experiential Avoidance in Predicting Anxiety and Depression Symptoms: Mediating Effect of Emotion Regulation. Iranian journal of psychiatry and behavioral sciences, 10(3).
Newman, M. G., & Llera, S. J. (2011). A novel theory of experiential avoidance in generalized anxiety disorder: A review and synthesis of research supporting a contrast avoidance model of worry. Clinical psychology review, 31(3), 371-382.
Newman, M. G., Castonguay, L. G., Borkovec, T. D., Fisher, A. J., & Nordberg, S. S. (2008). An open trial of integrative therapy for generalized anxiety disorder. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, 45(2), 135.
Newman, M. G., Llera, S. J., Erickson, T. M., & Przeworski, A. (2014). Basic science and clinical application of the Contrast Avoidance model in generalized anxiety disorder. Journal of Psychotherapy Integration, 24(3), 155.
Newman, M. G., Zuellig, A. R., Kachin, K. E., Constantino, M. J., Przeworski, A., Erickson, T. & Cashman-McGrath, L. (2002). Prelim-inary reliability and validity of the generalized anxiety disorder questionnaire-IV: A revised self-report diagnostic measure of generalized anxiety disorder. Behavior Therapy, 33, 215–233.
Patrick, F. S. (2019). The nature of neuroticism: individual differences in psychopathology (Doctoral dissertation, King’s College London).
Roemer, L., Salters, K., Raffa, S. D., & Orsillo, S. M. (2005). Fear and avoidance of internal experiences in GAD: Preliminary tests of a conceptual model. Cognitive Therapy and Research, 29(1), 71−88. doi:10.1007/s10608-005-1650-2.
Salzer, S., Pincus, A. L., Hoyer, J., Kreische, R., Leichsenring, F., & Leibing, E. (2008). Interpersonal subtypes within generalized anxiety disorder. Journal of Personality Assessment, 90(3), 292-299.
Shevlin, M., McElroy, E., & Murphy, J. (2015). Loneliness mediates the relationship between childhood trauma and adult psychopathology: evidence from the adult psychiatric morbidity survey. Social psychiatry and psychiatric epidemiology, 50(4), 591-601.
Shin, K. E., & Newman, M. G. (2019). Self-and other-perceptions of interpersonal problems: Effects of generalized anxiety, social anxiety, and depression. Journal of anxiety disorders, 65, 1-10.
Sodano, S. M., & Tracey, T. J. (2011). A brief Inventory of Interpersonal Problems–Circumplex using nonparametric item response theory: Introducing the IIP–C–IRT. Journal of Personality Assessment, 93(1), 62-75.
Soenke, M., Hahn, K. S., Tull, M. T., & Gratz, K. L. (2010). Exploring the relationship between childhood abuse and analogue generalized anxiety disorder: The mediating role of emotion dysregulation. Cognitive Therapy and Research, 34(5), 401-412.
Subica, A. M., Allen, J. G., Frueh, B. C., Elhai, J. D., & Fowler, J. C. (2016). Disentangling depression and anxiety in relation to neuroticism, extraversion, suicide, and self‐harm among adult psychiatric inpatients with serious mental illness. British Journal of Clinical Psychology, 55(4), 349-370. Affectionless.
Suveg, C., Jones, A., Davis, M., Jacob, M. L., Morelen, D., Thomassin, K., & Whitehead, M. (2018). Emotion-focused cognitive-behavioral therapy for youth with anxiety disorders: A randomized trial. Journal of abnormal child psychology, 46(3), 569-580.
Uhmann, S., Beesdo-Baum, K., Becker, E. S., & Hoyer, J. (2010). Specificity of interpersonal problems in generalized anxiety disorder versus other anxiety disorders and depression. The Journal of nervous and mental disease, 198(11), 846-851.
Van Nierop, M., Viechtbauer, W., Gunther, N., Van Zelst, C., De Graaf, R., Ten Have, M., ... & OUtcome of Psychosis (GROUP) investigators. (2015). Childhood trauma is associated with a specific admixture of affective, anxiety, and psychosis symptoms cutting across traditional diagnostic boundaries. Psychological medicine, 45(6), 1277-1288.
Williams, T. F., & Simms, L. J. (2016). Personality disorder models and their coverage of interpersonal problems. Personality Disorders: Theory, Research, and Treatment, 7(1), 15.