طراحی، ساخت و بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامة هوش چندگانه برای ورزشکاران رشتة هندبال
محورهای موضوعی : روانشناسیمحمدرضا شهابی کاسب 1 , فاطمه چشمی 2 , زهرا استیری 3 , محمدرضا محمدی 4 , رسول زیدآبادی 5
1 - دانشگاه حکیم سبزواری
2 - دانشگاه حکیم سبزواری
3 - دانشگاه حکیم سبزواری
4 - دانشگاه حکیم سبزواری
5 - علوم ورزشی
کلید واژه: هوش چندگانه, هندبال, پرسشنامه, تحلیل عاملی تاییدی,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر، طراحی، ساخت و روانسنجی پرسشنامه هوش چندگانه گاردنر (2002) در هندبال بود. ابتدا با بررسی متون موجود در زمینة هندبال و مصاحبه با متخصصان این رشته، سؤالاتی طراحی شد که بهترین سؤالات از بین آنها انتخاب و پرسشنامة اولیه (188سؤالی) تدوین گردید. جهت تأیید روایی صوری و محتوایی، پرسشنامه برای 10 نفر از متخصصان رفتار حرکتی و هندبال ارسال که درنهایت روایی صوری و محتوایی پرسشنامه تأیید شد (99/0 CVR=، 89/0 =CVI). براي تعيين روايي سازه پرسشنامه از تحليل عاملي تأييدي مبتني بر مدل معادلات ساختاري و براي تعيين همساني (ثبات) درونی پرسشنامه از ضریب الفای کرونباخ استفاده شد. 301 بازیکن هندبال در سطوح ملی و باشگاهی، پرسشنامه نهایی را تکمیل نمودند. یافته ها نشان داد مدل چهار مؤلفهای شامل هوش بدنی ـ جنبشی، هوش دیداری ـ فضایی، هوش منطقی ـ ریاضی و هوش هیجانی با 37 سؤال داراي شاخص های برازندگی (91/0=TLI ، 06/0 = RMSEA، 92/0 =CFI) قابلقبول می باشد و همسانی درونی نیز با استفاده از آلفای کرونباخ 9/0 گزارش و تأیید شد.
The aim of the current study was, development of psychometric Questionnaire Multiple Intelligences from Gardner (2002) in handball. First, by studying the literature in the field of handball and interviews with experts in the field, questions were designed that the best questions are selected from the initial questionnaire (188 items) was constructed. Specialists the face and content validity, of the questionnaire was sent to 10 motor behavior’s Specialists and handball’s experts that face and content validity of the questionnaire was confirmed (CVR= 0/99, CVI=0/89). Factor analysis based on structural equations was used for validation of structure of questionnaire and Cronbach alpha coefficient was used to assess internal consistency of questionnaire. Results showed four component model includes Bodily/ kinesthetic, visual/ spatial, mathematical / logical and emotional intelligence with 37 questions had acceptable fit index (RMSEA = 0.06, CFI = 0.92, TLI = 0.91), internal consistency were reported and verified also with using Cronbach’s alpha 0/90.
ابراهیمی، همین؛ امینی، حجت اله؛ سلمان، زهرا؛ مختاری، مهیار. (1391). بررسی متغییرهای شناختی، انگیزشی و شخصیتی به عنوان پیش بین های بروز استعدادهای ورزشی در نوجوانان 18-15 سال. دومین همایش ملی استعدادیابی ورزشی. مهرماه 1391.
آرمسترانگ، تامس. (1384). هوش های چندگانه در کلاس های درس. ترجمه: صفری، مهشید.
آزرمی، سمیه؛ فارسی، زهرا؛ سجادی، سیده اعظم. (1392). طراحی و اعتباریابی پرسشنامه الگوی سازگاری Roy در جانبازان قطع عضو اندام تحتانی. مجله دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران (حیات). 19(4)، 26-37.
امین رنجبر، مهناز. (1380). تأثیر بازی شطرنج بر مهارت های حل مسئله در دانشجویان دانشگاه الزهرا(س). پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهرا(س).
امینایی، علیرضا. (1392). طراحی و ساخت پرسشنامه ترصد در دیدبانی منجیان غریق. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزش دانشگاه حکیم سبزواری.
باقرزاده، فضل اله؛ شیخ، محمود. (1386). یادگیری و کنترل حرکتی: نظریه ها و مفاهیم.تهران: انتشارات بامداد کتاب.
بیابانگرد، اسماعیل (1386). روانشناسی تربیتی، روانشناسی آموزش و یادگیری. تهران: نشر ویرایش.
جوشن لو، محسن؛ نصرت آبادی، مسعود؛ رستمی، رضا. (1385). بررسی ساختار عاملی مقیاس بهزیستی جامع. فصلنامه روانشناسان ایرانی، 3 (9)، 35-51.
حسن زاده رنگی، ن؛ الهیاری، ت؛ خسروی، ی؛ زائری، ف؛ صارمی، م. (1391). طراحی پرسشنامه شکست هایشناختی شغلی: تعیین روایی و قابلیت اعتماد ابزار. فصلنامه سلامت کار ایران، 9(1).
حسنی، فهیمه؛ زيدآبادي، رسول ؛ شهابي كاسب،محمدرضا.(1393). تعيين روايي و پايايي نسخه فارسي پرسشنامه راهبردهاي مقابلهاي(CICS) ورزشكاران در ورزش رقابتي.پايان نامه كارشناسي ارشد.دانشگاه آزاد اسلامي واحد كرج.
درودیان، علی اصغر؛ شهبازی، معصومه. (1391). فراتحلیل مطالعات نقش هوش در ورزش شطرنج. کتاب مقالات دومین همایش ملی استعدادیابی ورزشی. مهرماه 1391.
زمانی، آزیتا؛ زیدآبادی، رسول؛ متشرعی، ابراهیم. (1392). تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی مقیاس کمال گراییچندبعدی ورزشی- 2. مطالعات روانشناسی، 3، 103-118.
زیدآبادی، رسول؛ رضایی، فاطمه؛ متشرعی، ابراهیم. (1393). ویژگی های روان سنجی و هنجاریابی نسخه فارسی پرسشنامه سنجش مهارت های ذهنی اوتاوا- اومست3. مطالعات روان شناسی ورزشی. 7. 63-82.
ساعتچیان، وحید؛ زارعی، جواد؛ طالب پور، مهدی؛ سررشته داری، محمد. (1391). اخلاق در هندبال: بررسی منش ورزشی بازیکنان لیگ برتر کشور. دومین همایش ملی علم و هندبال. دانشگاه شهید بهشتی. مهرماه 1391.
عبداله پور، ابراهیم؛ نجات، سحرناز؛ نوروزیان، مریم؛ مجدزاده، سیدرضا. (1389). اجرای فرآیند روایی محتوا در طراحی پرسشنامه ها. مجلة تخصصی اپیدمیولوژی ایران، 6 (4)، 66-74.
عبدلی، بهروز (1386). مبانی روانی – اجتماعی تربیت بدنی و ورزش. تهران: انتشارات بامداد کتاب. ص 77.
فیشر، ریچارد؛ بیلی، ریچارد (1391). استعدادیابی و استعدادپروری در ورزش. ترجمه: فرناز ترابی، شقایق جعفرپور. تهران: انتشارات نشر علوم ورزشی (حتمی).
کامکاری، کامبیز؛ غلامعلی، افروز (1388). اصول روان سنجی و هوش آزمایی (آزمون هوشی تهران- استانفورد- بینه خردسالان). موسسه انتشارات دانشگاه تهران. فصل اول و دوم.
مهرمحمدی، محمود. (1385). نظریة هوش های چندگانه و دلالت های آن برای برنامه درسی و آموزش. فصلنامه تعلیم و تربیت، 88. 31-7.
نظرپوری دره تنگ، شهرام؛ خلجی، حسن. (1391). ارتباط بین بهره هوشی، هوش هیجانی و آمادگی حرکتی با سیر پیشرفت عملکرد مهارت های دریبل و شوت هندبال. دومین همایش ملی علم و هندبال. دانشگاه شهید بهشتی. مهرماه 1391. ص 277.
هاشمی، ویدا؛ بهرامی، هادی؛ کریمی، یوسف.(1385). بررسی رابطه هوش هشتگانه گاردنر با انتخاب رشته تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. مجلة روانشناسی. 39 (10) 276.
Badr, N. M., & Radwan, L. (2010). Building up sports IQ in handball and its relation with psychological fitness. World, 3, 1125-1140.
Falk, B., Lidor, R., Lander, Y., & Lang, B. (2004). Talent identification and early development of elite water-polo players: A 2-year follow-up study. Journal of Sports Sciences, 22(4), 347-355.
Gardner, H. (2003). Intelligence in seven steps. New Horizons for Learning, Creating the Future. Report retrieved December, 21, 2005.
Hardy, L, Roberts, R, Thomas, P.R, & Murphy, S.M. (2010). Test of performance strategies (TOPS): Instrument refinement using confirmatory factor analysis. Psychology of Sport and Exercise, 11 27–35.
Hong-Shih, H., & Wen-chang, C. (2011). Multiple intelligences development of athletes: Examination on dominant intelligences. World Academy of Science, Engineering and Technology, International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic, Business and Industrial Engineering, 5(5), 614-617.
Jowett, S., & Ntoumanis, N. (2004). The coach–athlete relationship questionnaire (CART‐Q):Development and initial validation. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports. 14(4): 245-257.
Karimy, M., Niknami, S., Heidarnia, A. R., & Hajizadeh, E. (2012). Psychometric propertiesof a theory of planned behavior questionnaire for tobacco use in male adolescents, Volume 19, Number 2.
Konter, E., & Yurdabakan, I. (2010). Nonverbal intelligence of soccer players according to their age, gender and educational level. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 915-921.
Kuhpayehzade J, Hemmati A, Baradaran H, Mirhosseini F, & Sarvieh M. (2014). Validity and reliability of direct observation of procedural skills in evaluating clinical skills of midwifery students of Kashan nursing and midwifery school. Quarterly Journal of Sabzevar University of Medical Sciences, 21(1).
Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28(4), 563-575.
Lindahl, A. (2006). The relationship between game intelligence and emotional intelligence in Ice Hockey. Department of Psychology D thesis, Spring, 6.
Pino Medina, J. M., Gómez Milán, E., Moreno Ríos, S., Gálvez García, G., & Mula Pérez, F. J. (2009). Inteligencias múltiples y deporte. Apunts. Educación física y deportes, (95), 5-13.Press, 1-38. Prospects and limits. New York: Cambridge University Psychology of Sport and Exercise, 4, 125-39.
Polit, D. F., & Beck, C. T. (2006). The content validity index: Are you sure you know what’s being reported? Critique and recommendations. Research in Nursing & Health, 29(5), 489-497.
Rink, J. E., French, K. E., & Tjeerdsma, B. L. (1996). Foundations for the learning and instruction of sport and games. Journal of Teaching in Physical Education; (15): 399-417.
Schutz, R. W., & Gessaroli, M. E. (1993). Use, misuse, and disuse of psychometrics in sport psychology research. In Singer, R. N., Murphy, M., & Tennant L. K. (Eds.), Handbook of research on sport psychology. New York: McMillan. 901–917.
Smith M, K. & Howard G. (2008) Multiple intelligences. The encyclopedia informal education. Available from: URL http://www.infed.org/thinkers/gardner.htm.
Tabachnick, BG., & Fidell, L .S. (1996). Using multivariate statistics. New York: Happer Collins College.
Thomas, K. T. (1994). The development of sport expertise: Leeds to MVP legend. Quest; 46(2): 199-210.
Turner, A., & Martinek, T. (1995). Teaching for understanding: A model for University Annals, Series Physical Education and Sport / Science Movement and Health, 9, (2) 2009, Constanta, Romania.