اثربخشی آموزش سه وجهی اشترنبرگ بر بهبود مهارتهای خواندن کودکان نارساخوان
محورهای موضوعی : روانشناسیمعصومه فارسی نژاد 1 , الهه حجازی 2 , جواد اژه ای 3
1 - دانشگاه تهران
2 - دانشگاه تهران
3 - دانشگاه تهران
کلید واژه: آموزش سه وجهی, هوش موفق, مهارتهای خواندن, نارساخوانی,
چکیده مقاله :
هدف مطالعة حاضر تعیین اثربخشی آموزش سه وجهی اشترنبرگ بهعنوان یکی از روشهای فراشناختی بر بهبود مهارتهای خواندن دانش آموزان نارساخوان بود. به این منظور از میان کودکان مراجعه کننده به مراکز درمانی آتیه و روانمهر در شهر تهران که به عنوان نارساخوان تشخیص دادهشده بودند، 12 دانش آموز پایة دوم تا پنجم ابتدایی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ملاک تشخیص نارساخوانی آنها، مصاحبة تشخیصی، آزمون خواندن وودکاک جانسون و آزمون اجرای همزمان دیداری شنیداری بود. آزمودنی ها برحسب تصادف به دو گروه کنترل و آزمایش تخصیص یافتند. گروه آزمایش به مدت ده هفته و طی 16 جلسه یک و نیم ساعته تحت آموزش خواندن با روش پیشنهادی اشترنبرگ قرار گرفتند. نتایج نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بهبود معناداری را در هر سه خرده آزمون خواندن (روان خواندن، واج شناسی و درک خواندن) نشان دادند. آزمون پیگیری که سه ماه بعد از اجرای پس آزمون انجام شد نیز نشان داد نه تنها اثرات آموزش پایدار بود، بلکه افزایش معناداری نیز نسبت به پس آزمون حاصل شده است.
This study aims to investigate the effectiveness of triarchic instruction method to improve reading skills in dyslexic students. In order to achieve the goal of the study, 12 second to fifth grade students were selected among children visiting Atieh and Ravanmehr therapeutic centers in Tehran city who were diagnosed with dyslexia. The diagnosis criteria were Woodcock- Johnson Reading Test, Integrated Visual and Auditory Test (IVA) and diagnostic interview. Students were assigned to experimental and control group randomly. The experimental group passed sixteen 1.5 hour sessions for ten weeks learning to read through the method suggested by Sternberg. Significant improvement in all three reading subtests (fluency، phonology، and knowledge and information) of post test showed. The follow up test conducted three months later also indicated that the experimental group had an increase in the scores of reading.
بشارت، محمدعلی؛ شبنم، حمیدی؛ رستمی، رضا (1392) اثربخشی آموزش پسخوراند عصبی بر برانگیختگی و توجه کودکان مبتلابه کمتوجهی/فزونکنشی. فصلنامه علوم روانشناختی. 47.
راقبیان و همکاران (1391). بررسي اثربخشي برنامة طراحیشده بر اساس رويكردهاي پرسش از نويسنده و درك خواندن سه وجهي برافزایش درك خواندن دانشآموزان. فصلنامه روانشناسی مدرسه.1 (2).
سانتراک، جان دبلیو (1387). روانشناسی تربیتی. ترجمه: شاهده سعیدی، مهشید عراقچی و حسن دانشور. تهران: موسسه خدمات فرهنگی رسا.
شهیم، سیما (1373). کاربرد مقیاس هوش وکسلر کودکان در ایران، پژوهشهای روانشناختی. 1 (3 و 4). غباری بناب، باقر؛ افروز، غلامعلی؛ حسنزاده، سعید؛ بخشی، جعفر و چیرزادی، حجت (1391). تأثیر راهبردهای فراشناختی فعال تفکر مدارانه و خود نظارتی بر درک مطلب خواندن دانشآموزان با مشکلات خواندن، ناتوانیهای یادگیری، 1 (2)، 97-77.
کرمی نوری، رضا؛ مرادی، علیرضا؛ اکبری زرادخانه، سعید و غلامی، علیرضا (1387). بررسی تحول واژگان کلامی و مقولهای در گفتار کودکان فارسی زبان. فصلنامه نوآوریهای آموزشی. 10 (25، پیاپی 7): 98-118.
Afflerbach, P. (2012). Understanding and using reading assessment, K-12. Newark, DE: International Reading Association, 2 nd edition.
Aksan, N., & Kisac, B. (2009). A descriptive study: Reading comprehension and cognitive awareness skills. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 1 (1), 834-837.
Abreu.E.D., Pascale M. J., et al. (2014). Executive functioning and reading achievement in school: A study of Brazilian children assessed by their teachers as “poor readers”. Frontiers in Psychology, 5.
Boer.D.,H, Donker-Bergstra, Anouk S, Kostons, Danny Daniël N. M., Korpershoek, H., & van der Werf, M PC. (2013). Effective strategies for self-regulated learning: A Meta-Analysis: GION/RUG.
Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring. American Psychologist. 34, 906-911.
Graham.E,J.,& Bellert. A. (2004). Difficulties in reading comprehension for students with learning disabilities. Learning about Learning Disabilities,3,251-279.
Griffiths, G. G., Sohlberg, M. M., Kirk, C., Fickas, S., & Biancarosa, G. (2015). Evaluation of use of reading comprehension strategies to improve reading comprehension of adult college students with acquired brain injury. Neuropsychol Rehabil, 1-30. doi: 10.1080/09602011.2015.1007878.
Grigorenko, E. L., Jarvin, L., & Sternberg, R.J. (2002). School-based tests of the triarchic theory of intelligence: Three settings, three samples, three syllabi. Contemporary Educational Psychology, 27, 167-208.
Graham.E,J.,& Bellert. A. (2004). Difficulties in reading comprehension for students with learning disabilities. Learning about Learning Disabilities,3,251-279.
Ku, K.Y.L. & Ho, I.T. (2010b). Metacognitive strategies that enhance critical thinking. Metacognition Learning, 5, 251-267..
Mandelman,S.D., Tan.M., Kornilov., Strenberg.R. & Grigorenko.E.L. (2010). The metacognitive component of academic self-concept: The development of a Triarchic Self-Scale.Journal of Cognitive Education and Psychology. 9 (10).1891/1945-8959.9.1.73.
McNamara, D. S. (Ed.). (2007). Reading comprehension strategies: Theory, interventions, and technologies. Mahwah, NJ: Erlbaum.
Meltzer,L. (2007). Executive fanction in education from theory to practice. The Guilford Press.NewYork. London.
Mogonea, F.R., & Mogonea, F. (2013). The specificity of developing metacognition at children with learning difficulties. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 78, 155-159. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.04.270.
Peculea, L., & Bocos, M. (2015). The role of learning strategies in the development of the learning-to-learn competency of 11th graders from technical schools. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 203, 16-21. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.08.253.
Randi, J., Grigorenko, E. L. & Strenberg, R. J. (2005). Revisiting definitions of reading comprehension: Just what is reading comprehension any learning (pp. 19-39).Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Association Inc.
Sandford, J. A. & Turner, A. (1995). Intermedate Visual and Auditory Continuous Performance Test. Richmond, VA: Braintrain, Inc.
Shaywitz, S.E, & Shaywitz, B.A. (2005). Dyslexia (specific reading disabilities). Biological Psychiatry, 57, 1301-1309.
Strenberg, R. J. (1997). Successful intelligence. New York: Plume.
Strenberg, R. J., & Grigerinko, E. L. (2000). Our labeled children: What every parent and teacher need to know about learning disabilities. Da Capo Press.
Strenberg, R. j., Grigorenko, E. L., & Jarvin, L (2010). Explorations in giftedness. Cambridge University Press.
Thornton, K. E., & Carmody, D. P. (2005). Electroencephalogram biofeedback for reading disability and traumatic brain injury. Child Adolesc Psychiatr Clin N Am, 14 (1), 137-162, vii. doi: 10.1016/j.chc.2004.07.001.
Vellutino, F. R. & Fletcher, J. M. (2005) Developmental dyslexia, in the science of reading:A handbook (Eds M. J. Snowling & C. Hulme), Blackwell Publishing Ltd, Oxford, UK. doi: 10.1002/9780470757642.ch19.
Woodcock, R. W., McGrew, K. S. & Mather, N. (2001/2007). WJ III tests of achievement, form B, with normative update. Retrieved June 17, 2013: http://www.assess.nelson.com/test-ind/wj-3-ach.html.