عوامل ارتقا تابآوری کارکنان پرستاری درگیر در مراقبتهای بالینی از بیماران مبتلا به کووید-19
محورهای موضوعی : روانشناسیحمید آروند 1 , بهنام عبدی 2 , نسرین عسکرزاد 3 , حمیده ارتقایی 4
1 - گروه مدیریت رفتار سازمانی، دانشگاه امام علی (ع)، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت رفتار سازمانی، دانشگاه امام علی (ع)، تهران، ایران
3 - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی، مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی دکتر مسیح دانشوری، تهران، ایران.
4 - دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، بیمارستان خانواده نزاجا، تهران، ایران.
کلید واژه: استرس, تابآوری, کووید 19, مراقبت بالینی,
چکیده مقاله :
هدف از تحقیق حاضر، احصاء عوامل موثر بر ارتقاء تابآوری روانشناختی کارکنان پرستاری بیمارستان خانواده در مبارزه با کووید-19 میباشد. تحقیق حاضر از حیث روش، ترکیبی و از نوع اکتشافی متوالی میباشد. در مرحله کیفی از روش فراترکیب و در مرحله کمی از روش تحقیق پیمایشی استفاده گردید. در مرحله کیفی، عوامل ارتقاء تابآوری روانشناختی کارکنان پرستاری در مبارزه با کووید 19 در 3 مقوله اصلی شامل مسئولیت جمعی، شایستگیهای تابآوری و سبک زندگی کاری، 9 مولفه و 33 شاخص احصا گردید. در مرحله کمی روایی و اعتبار سازهای برای کلیه مولفهها بجز حمایت عاطفی علنی و مداوم جمعی تایید گردید. همچنین در رتبهبندی اهمیت هریک از مولفههای تایید شده، شایستگی سرپرستاران در رهبری تیمهای پرستاری، در رتبه اول قرار گرفت. با توجه به اینکه ماهیت بیماریها و چالشهای سلامت عمومی در حال تغییر هست، ضروریست به مسائلی همچون آسیبهای روانشناختی که تاثیر عمیق بر عملکرد کارکنان پرستاری دارند، پرداخته شود و در مدیریت مراقبتهای بالینی نیز استانداردهای جدید متناسب با ماهیت و ویژگیهای بیماریهای همهگیر و نوظهور آینده پیشبینی و اجرا نمود.
The aim of this study was to discover factors enhancing the psychological resilience of nursing staff involved in the frontline of clinical care of Coronavirus Disease Patients. The research method is exploratory mixed method (qualitative - quantitative). In qualitative stage, Systematic and in-depth review of qualitative studies related to the subject and in quantitative stage, a questionnaire has been used to collect data. Based on the results of the study, three categories including mobilize public support for mental health care of nursing staff, fostering key resilience competencies and working life of nursing staff were identified and extracted as key categories affecting psychological resilience of nursing staff involved in the front line of crisis. In the quantitative stage, the validity and reliability of the structure for all components except public emotional support were confirmed. Also, in ranking the importance of the approved components, the competence of the head nurses in leading the nursing teams was in the first place. According to the changes of the nature of diseases and public health challenges, it is necessary to address problems such as psychological trauma of nursing staff that have a profound and lasting impact on their performance and quality of clinical care of patients, and to define and apply new standards in clinical care management appropriate to the nature and characteristics of future viral diseases Predicted by Scientists and International experts.
آذر، عادل و خدیور، آمنه (1395). کاربرد تحلیل آماری چندمتغیره در مدیریت. تهران: نگاه دانش.
اميري، مقصود، الفت، لعيا، فيضي، كامران، صالحي ابرقويي، محمدعلي (1397). طراحي مدلي براي تاب آوري سازماني، مجله علمی مديريت بهره وري، دوره 11، شماره 44، 65-35.
بازرگان، عباس(1397). مقدمه ای بر روش های تحقیق کیفی و آمیخته. تهران: نشردیدار.
جزنی، نسرین و همکاران (1398). طراحی مدل برندسازی منابع انسانی در سازمانهای دولتی ایران به روش فراترکیب. مجله علمی مشاوره شغلی و سازمانی، دوره11، شماره 41، 194-159.
سپهوند، تورج (1398). نقش معنویت محیط کاری و تابآوری در پیشبینی بهزیستی روانشناختی کارکنان. مجله علمی روانشناسی، شماره 3، صفحات 334-320.
کمالی، یحیی (1395). روش شناسی فراترکیب و کاربرد آندر سیاست گذاری عمومی. مجله علمی سیاست، دوره 47، شماره 33، صفحات736-721.
گلوردي، مهدي (1396). تابآوري ملي: مروري بر ادبيات تحقيق، مجله علمی مطالعات راهبردي سياست گذاري عمومي، دوره 7، شماره 25، 310-293.
داناییفرد، حسن، الوانی، سید مهدی و آذر، عادل (1390). روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: انتشارات صفار.
فراستخواه، مقصود (1395). روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی. تهران : آگاه.
عطایی، مریم، صالح صدقپور، بهرام، اسدزاده، حسن و سعادتی، ابوطالب (1398). رابطه خودتنظیمی با تابآوری تحصیلی با میانجیگری انگیزش خودمختار. مجله علمی روانشناسی، شماره 2، صفحات 189-170.
هیر، جوزف و همکاران (1395). مدلسازی معادلات ساختاری. ترجمه آذر ، عادلو غلامزاده، رسول. تهران: نگاه دانش.
Chmitorz, A., et al. (2018). Intervention studies to foster resilience – A systematic review and proposal for a resilience framework in future intervention studies. Clinical psychology review, 59, 78-100.
Raoofi, A., et al. (2020). COVID-19 Pandemic and Comparative Health Policy Learning in Iran. Archives of Iranian Medicine, 23(4), 220-234.
Ferguson, N., et al. (2020). Report 9: Impact of non-pharmaceutical interventions (NPIs) to reduce COVID-19 mortality and healthcare demand. London, UK: Imperial College London.
Maarefvand, M., Hosseinzadeh, S., Farmani, O., Farahani, A., & khubchandani, J. (2020). Coronavirus Outbreak and Stress in Iranians, Environmental Research and Public Health, 17(12), 1-11.
Reisyan, G. D. (2016) Nero-organizational Culture:A new approach to understanding human behavior and interaction in the workplace . London: Springer International Publishing Switzerland.
Ornell, F., Chwartzmann H., Silvia. H., Kessler, F., & Magalhães, J. (2020). The impact of the COVID-19 pandemic on the mental health of healthcare professionals. CSP Journal, 36(4), 1-6.
Roger, D., & Petrie, n. (2017). Work Without Stress: Building a Resilient Mindset for Lasting Success Hardcover . New York, USA: Center for Creative Leadership.
Henshall, C., Davey, Z., & Jackson, D., (2020). Nursing resilience interventions–A way forward in challenging healthcare territories. Journal of Clinical Nursing, 3597-3599.
Nindl , B., et al. (2018). Perspectives on resilience for military readiness and preparedness:Report of an international military physiology roundtable. Journal of Science and Medicine in Sport. 21(11), 1116–1124.
Southwick, S.M., Bonanno, G.A., Masten, A.S., Panter-Brick, C., & Yehuda, R. (2014). Resilience definitions, theory, and challenges: Interdisciplinary perspectives. European Journal of Psychotraumatology, 5(1), 1-14.
Richardson, G.E., Neiger, B.L., Jensen, S., &Kumpfer, K.L. (1990). The resiliency model. Health Education, 21(6), 33-39.
Makai, Kozhi Sidney (2019). Disrupted at Work: A Phenomenological Study of Resilient Reintegration After Bifurcation. Doctoral Project Presented to the Faculty School of Behavioral Sciences .California Southern University.
Sarboozi H., et al. (2020). Depression, stress and anxiety of nurses in COVID-19 pandemic in Nohe- Dey Hospital in Torbat-e-Heydariyeh city. Journal of Military Medicine, 22(6), 526-533.
Esmaeili Dolabi nejhad, s., et al (2020). survey of post-traumatic stress disorder in nursing staff involved in Dr. Masih COVID Hospital . Journal of Medical Council, 38(1). Pp 27-33.
Opatha, H., (2020). The Coronavirus and The Employees: A Study from the Point of Human Resource Management. Journal of Human Resource Management, 10(1), 37-49.
Peiro, T., Lorente, l., & Vera, M., (2020). The COVID-19 Crisis: Skills That Are Paramount to Build into Nursing Programs for Future Global Health Crisis. Environmental Research and Public Health, 17, 1-30.
Labrague, L., De Los Santos, J. A. (2020). COVID-19 anxiety among front-line nurses: Predictive role of organisational support, Personal Resilience and Social Support. Nursing Management, 28(7), 1653-1661.
Tilson, E. (2020). Promoting Health, Self-Care, and Resiliency for NC Public Health Staff: During the COVID-19 Pandemic and Beyond. NC Department of Health and Human Services.17,45-155.
Yuan, Y., Deng, l., Zhang, l. (2020).Work stress among Chinese nurses to support Wuhan in fighting against COVID-19 epidemic. Nursing Management, 28, 1002-1009.