تاثیر آموزش خلاقیت نمایشی بر حافظه کاری و درگیری با تکالیف دانش آموزان دوره ابتدایی
محورهای موضوعی : روانشناسیسعید طولابی 1 , نرجس متولي زاده 2
1 - گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2 - گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد ساوه، ساوه، ایران
کلید واژه: خلاقیت نمایشی, حافظه کاری, درگیری با تکالیف مدرسه,
چکیده مقاله :
اين پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش خلاقیت نمایشی برحافظه کاری و درگیری با تکالیف دانش آموزان دوره ابتدایی انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پيش آزمون، پس آزمون و مرحله پيگيري با گروه گواه بود. جامعه آماري پژوهش دانشآموزان مدارس ابتدایی دخترانه ناحیه یک شهر ساوه بودند كه از بین آنها 50 دانش آموز پایه دوم با روش نمونه گيري در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایشی در یک دوره 12 جلسه ای خلاقیت نمایشی مبتني بر تحريكات شنيداري و ديداري حافظه فعال و ايجاد هيجانات مثبت و انگيزش براي انجام تكاليف مدرسه شرکت کردند. براي گرد آوري داده ها از مقياس درگیری تحصیلی و نرم افزار رایانه ای«شاخص پردازش اطلاعات حافظه کاری» استفاده شد. داده ها با استفاده از روش تحليل واريانس چندمتغيري با اندازه-گیری مکرر تحليل شد. یافته ها نشان داد که آموزش خلاقیت نمایشی منجر به افزايش معنادار ظرفیت پردازش حافظه کاری و میزان در گیری با تکالیف مدرسه دانش آموزان شد. اين يافته ها در پيگيري دوماهه نيز پايداري خود را نشان دادند. از اين رو مي توان نتيجه گرفت که كاربست بازي هاي نمايشي خلاقانه در فرايند آموزش، موجب افزایش ظرفیت پردازش حافظه فعال و ایجاد انگیزه براي درگيري بيشتر با تکالیف مدرسه در دانش آموزان می شود.
The purpose of this study was to investigate the effect of dramatic creativity training on working memory and schoolwork engagement of elementary school students. The research method was quasi-experimental with pretest, posttest and follow-up with control group. The statistical population of the study was the students of primary girls' schools in district one of Saveh city. Among them, 50 second grade students were selected by available sampling method and randomly assigned in experimental and control groups. The experimental group participated in a 12-session course of dramatic creativity based on auditory and visual stimuli of working memory and creating positive emotions and motivation to do homework. Academic engagement scale and computer software "working memory information processing index" were used for data collection. Data were analyzed using multivariable variance analysis with repeated measures. Findings showed that teaching dramatic creativity led to a significant increase in working memory processing capacity and school-work engagement of students. These findings were also stable in the two-month follow-up. Therefore, it can be concluded that the use of creativity dramatically plays in the educational process, increases the capacity of processing working memory and students motivate to engage more in school works.
ارجمندنیا، علی¬اکبر؛ شریفی، علی؛ رستمی، رضا(1393) اثربخشی برنامهی تمرین رایانهای شناختی بر عملکرد حافظهی فعال دیداری-فضایی دانشآموزان با مشکلات ریاضی. مجله ناتوانی¬های یادگیری،3(4) 24-6
آریایی نسب، احمد؛ سارونی، مهتاب(1395). ادبيات نمايشي روشي راهبردي براي آموزش کودکان. یازدهمین گردهمايي انجمن ترويج زبان و ادب فارسي ايران. دانشگاه گیلان.
افروز، حمیدرضا؛ اژهای، جواد؛ حجازی، الهه، مقدم زاده، علی (1398). درگیری تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی ایرانی: یک مطالعه کیفی. مجله روانشناسی 92(23)
پیوستهگر، مهرانگیز؛ دستجردی، الهام؛ دهشیری، غلامرضا(1389). رابطه خلاقیت و بهزیستی¬ذهنی در دانشجویان. فصلنامه علوم رفتاری.3(13)
طولابی، سعید؛ اسدزاده، حسن، مرادی، علیرضا؛ فراهانی، محمد نقی؛ شکری، امید (1389). بررسي اثر خستگي شناختي و حافظه فعال بر حل مسائل شناختي در دانشجويان دختر و پسر. فصلنامه روان شناسي دانشگاه تبريز، 5(18).
فیضالاسلامی، فائزه. مقدمه¬ای بر آموزش خلاقیت نمایشی برای کودکان، الگوها، روشها و نمونهها. انتشارات مدرسه، تهران، 1385
مرادی، مرتضی؛ بهروزی، ناصر؛ حاجی یخچالی، علیرضا؛ عالیپور، سیروس(1397). آزمون مدل رابطه علی حمایت اجتماعی ادارک شده و مولفه های بهزیستی تحصیلی با میانجیگری باورهای خودکارآمدی، حرمت خود و استرس تحصیلی در دانش آموزان پسر. فصلنامه روش¬ها و مدلهای روانشناختی.9(30).
مرادی، مرتضی؛ سلیمانی¬خشاب، عباسعلی؛ شهاب¬زاده، صدیقه؛ صباغیان، حمید؛ دهقانی¬زاده، محمدحسین (1395). آزمون ساختار عاملی و سنجش همسانی درونی نسخه ایرانی پرسشنامه بهزیستی تحصیلی. فصلنامه اندازه¬گیری تربیتی. 6(24)
ناجی، الهام سادات؛ شکوهی یکتا، محسن؛ حسن زاده، سعید؛ حجازی، الهه؛ اژه¬ای، جواد(1399). اثربخشي برنامه آموزشي حافظة فعال واج محور بر بهبود توانايي خواندن دانش آموزان نارساخوان. فصلنامه روانشناسی95(24)
ویسکرمی، حسنعلی؛ خلیلی گشنیگانی، زهرا؛ عالیپور، کبری؛ علوی، زینب(1397). نقش میانجی اشتیاق تحصیلی در پیش¬بینی بهزیستی تحصیلی دانش¬آموزان بر اساس جو روانی- اجتماعی کلاس درس دانش¬آموزان. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری.7(12).
Al-Dababneh, Kholoud A.; al-Masa'deh, Mu'tasem M.; Oliemat, Enass M(2015). The effect of a training program me in creativity on developing the creative abilities among children with visual impairment. Journal of Early Child Development and Care,185(2)317-339
Byrge, C & Tang, C(2015). Embodied creativity training: Effects on creative self-efficacy and creative production. Thinking Skills and Creativity, 16, 51–61
. Baddeley, Alan D (2017). Modularity, working memory and language acquisition. Second language Research. Special Issue. Cowan, N.(2017). The many faces of working memory andshort-term storage.Psychonomic Bulletin & Review, 24(4),1158–1170
. Fanchini, A; Jongbloed, J & Dirani, Agathe (2019): Examining the well-being and creativity of schoolchildren in France. Cambridge Journal of Education.49(4)
Fenouillet, F., Heutte, J., Martin-Krumm, C., & Boniwell, I. (2015). Validation française del’échelle multidimensional Satisfaction de vie chez l’élève (Multidimensional Students’Life Satisfaction Scale). Canadian Journal of Behavioural Science, 47(1), 83–90
. Furley, P., and Memmert, D. (2015). Creativity and Working Memory Capacity in Sports: Working Memory Capacity Is not a Limiting Factor in Creative Decision Making amongst Skilled Performers.25(3)
Halloran, R, Kathryn(2011). Self-regulation, executive function, working memory, and academic achievement of female high school students. Fordham University,phd. Hadlington, L. J. (2015). Cognitive failures in daily life: Exploring the link with internet addiction and problematic mobile phone use. Computers in Human Behavior, 51, 75–81
. Martin-Krumm, C; Fenouillet, F; Csillik, A; Kern, L; Besancon, M; Heutte, J; . . . Diener, E.(2018). Changes in emotions from childhood to young adulthood. Child Indicators Research, 11(2), 541–561
. Mehta, R; Henriksen, D; Mishra, P(2020).“Let Children Play!”: Connecting Evolutionary Psychology and Creativity. TechTrends 64, 684–689
Mellou, Eleni(2006). The values of dramatic play in children. Journal of Early Child Development and Care.V.(104) 1.105-114
Meinel, M;Wagner, T; Baccarella, C; Voigt (2018). Exploring the Effects of Creativity Training on Creative Performance and Creative Self-Efficacy: Evidence from a Longitudinal Study. The Journal of Creative Behavior, Vol. 1,(1)
. Oberauer, Klaus (2019).Working Memory and Attention – A Conceptual Analysis and Review. Journal of conition. 2(1): 36
. Rice, K. G., Richardson, C. M. E., & Clark, D. (2012). Perfectionism, procrastination, and psychological distress. Journal of Counseling Psychology, 59(2), 288–302
. Sirois, Fuschia M; Kitner, Ryan; Hirsch, Jameson K(2015). Self-compassion, affect, and health-promoting behaviors. Journal of Health Psychology, Vol 34(6), 661-669
Salmela-Aro, K., Upadyaya, K. (2014). “School burnout and engagement in the context of demands–resources model”. British Journal of Educational Psychology, 84(1), 137-151
. Salmela-Aro, K., & Upadaya, K. (2012). The Schoolwork Engagement Inventory Energy, Dedication, and Absorption (EDA). European Journal of Psychological Assessment, 28(1), 60–67
Tang, M., & Werner, C.H.(2017). An interdisciplinary and intercultural approach to creativity and innovation: Evaluation of the EMCI ERASMUS intensive program. Thinking Skills and Creativity, 24, 268–278
Tuominen-Soini, H., Salmela-Aro, K., Niemivirta, M. (2012). Achievement goal orientations and academic well-being across the transition to upper secondary education. Learning and Individual Differences. 22, 290-305
. Upadaya, K; Salmela-Aro, K.(2013). Development of school engagement in association with academic success and well-being in varying social contexts. A review of empirical research. European Psychologist, 18(2), 136-147
. Wen Z, Mota MB, and McNeil A (2015) Working memory in second language acquisition and processing. Bristol: Multilingual Matters
. White, Irene (2020) Participatory arts for creativity in education (PACE) model: exploring the participatory arts as a potential model for fostering creativity in post-primary education. PhD thesis, Dublin City University
. Yazzie-Mintz, E; McCormick, K (2012). Finding the humanity in the data: understanding, measuring, and strengthening student engagement. Handbook of Research on Student Engagement. pp. 743-762
. Fink, Andreas; Reim, Thomas; Benedek, Mathias; Grabner, Roland H (2019). The Effects of a Verbal and a Figural Creativity Training on Different Facets of Creative Potential. The Journal of Creative Behavior. 1
May, Jon; Redding, Emma; Whatley, Sarah; Łucznik, Klara; Clements, Lucie; Weber, Rebecca; Sikorski, John; Reed, Sara(2020). Enhancing creativity by training metacognitive skills in mental imagery, journal of Thinking Skills and Creativity.38
Jarrett, Olga; Bulunuz, Mizrap; Jarrett, Robert & Bulunuz, Nermin (2020). Teaching with Toys: Scientific Inquiry through Play. 30-39
. Takeuchi, Hikaru; Taki, Yasuyuki; Nouchi, Rui; Yokoyama,Ryoichi; Kotozaki,Yuka; Nakagawa,Seishu; Sekiguchi, Atsushi; Iizuka,Kunio; Hanawa,Sugiko; Araki, Tsuyoshi; Miyauchi,C. Makoto; Sakaki,Kohei; Sassa,Yuko; Nozawa,Takayuki; Ikeda, Shigeyuki; Yokota,Susumu; Magistro,Daniele;Kawashima,Ryuta (2020).Originality of divergent thinking is associated with working memory related brain activity: Evidence from a large sample study,NeuroImage, Journal of NeuroImage.V.216
Spencer, M; Smith, R; Gialloc, M.L; Sealbd, N; Georgiou, C; Nosartie, K; Robert, G(2018). Intrinsic motivation and academic performance in school-age children born extremely preterm: The contribution of working memory. Journal of Learning and Individual Differences. V. 64, 22-32