واکاوی نقش مدرسه در ساخت هویت اخلاقی دانشآموزان
محورهای موضوعی : روانشناسیحمیده پورتیموری 1 , منصوره حاج حسینی 2 , محمد خدایاری فرد 3
1 - گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 - گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کلید واژه: هویت اخلاقی, آموزش, مدرسه, دانشآموز, معلم, روش کیفی, پدیدارشناسی.,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف واکاوی سهم آموزش و مدرسه در شکلگیری هویت اخلاقی دانشآموزان انجام شده است. روش انجام پژوهش، کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. مشارکت کنندگان در این پژوهش شامل 15 دانش آموز دختر 15 تا 17 ساله بودند که به روش انتخاب هدفمند بر پایه اصل اشباع و یا تکراری شدن پاسخها برگزیده شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، مصاحبه کیفی و از نوع مصاحبه نیمه ساختاریافته با پرسشهای باز و استاندارد شده بود و داده ها مطابق با رویکرد استراس و گلاسر تحلیل و طبقهبندی گردید. با توجه به نتایج، در بُعد خانواده، ویژگیهای والدین و سبکهای فرزندپروری در شکل گیری هویت اخلاقی، تعاملات و تأثیرپذیری فرد از مدرسه، تأثیرگذار است. در بُعد مدرسه، آگاهی و التزام به قوانین، میزان و چگونگی تشویقها و تنبیهها، نحوه تعامل با همسالان، نحوه تدریس و ویژگی های رفتاری معلمان، چگونگی ارتباطگیری و برخورد کادر مدرسه، میزان و نوع فعالیت های فوق برنامه و فضای مدرسه و نیز محتوای کتب درسی تأثیر بسزایی در شکلگیری هویت اخلاقی دانشآموزان دارند. همچنین از یافتههای پژوهش اینگونه بر میآید که در بعد مدرسه، شخصیت و رفتار معلمان، هویت اخلاقی شکل-گرفته در آنها و التزام عملی آنها به آموزههای اخلاقی تأثیر ماندگاری بر هویت اخلاقی دانشآموزان میگذارد.
The present study has been carried out at the aim of investigation of the share of education and school in constructing the student’s moral identity. The qualitative method with a phenomenological approach was utilized to perform the research. The participants were 15 female students with the age of 15 to 17 years that were selected with a targeted method based on the principle of saturation or repetition of answers. The tool for data gathering in the present research was the semi-structured qualitative interview with open-ended and standardized questions and the data were analyzed and classified according to Strauss and Glaser's approach. Due to the results, in the family aspect, the parents’ characteristics and their educative methods are effective factors on constructing the moral identity, interplays, and influence of students from the school. In school aspect, the awareness and obligation of laws, the amount and how to encouragement and punishment, the interplay with classmates, the teaching method and personality of teachers, the interplay with school staff, the amount and type of the extracurricular activities, school environment, and also the content of educational books exhibits a significant effect on the constructing the moral identity of the students. Likewise, it can be obtained from the results that in the school aspect, the personality and behavior of teachers, their moral identity, and their obligation to the moral teaching have an indelible effect on the moral identity of the students.
امامی¬سیگارودی، عبدالحسین، دهقان¬نیری، ناهید، رهنورد، زهرا، نوری، سعیدعلی. (۱۳۹۱). روش شناسی تحقیق کیفی، پدیدارشناسی پرستاری و مامایی جامع نگر. شماره ۶۶، 162-154.
بخشایش، علیرضا. (1390). روانشناسی عمومی. یزد: موسسه انتشارات یزد.
برزينكا، ولفگانگ. (1371). نقش تعليم و تربيت در جهان امروز. تهران: مركز نشر دانشگاهي.
جهانگیرزاده، محمدرضا. (1390). نظریه¬های شناختی تحولی در رشد اخلاقی. معرفت اخلاقی، (4)2، 122-101.
حسنی، محمد. (1395). بررسی و نقد الگوی تربیت اخلاقی در کتاب¬های آموزش قرآن دوره ابتدایی، فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 137-161.
خنیفر، حسین و مسلمی، ناهید. (1398). اصول و مبانی روش های پژوهش کیفی، تهران: نگاه دانش.
رضایی، زینب، حجازی، الهه و کارشکی، حسین. (1399). نقش تعدیل¬کنندگی همدلی در رابطه بین قضاوت اخلاقی و رفتار اخلاقی در دانش¬آموزان، مجله روان¬شناسی، 24(2). 183-167.
شاملی، عباسعلی؛ ملکی، حسن؛ کاظمی، حمید رضا. (1390). برنامه درسی، ابزاری برای نیل به تربیت اخلاقی، نشریه اسلام و پژوهش¬های تربیتی، 6(3)، 96-65 .
ﻃﺎﻟﺐ زاده نوبریان، محسن و فتحی واجارگاه، کوروش. (1382). مباحث تخصصی در برنامه درسی ، تهران: آییژ.
ﻓﺘﺤﻲ واﺟﺎرﮔﺎه، ﻛﻮرش (1386). برنامه ی درسی به سوی هویت های جدید، تهران: آییژ.
فرزاد، ولی الله و نظیری، عشرت (1365)، تحلیل محتوای ادبیات فارسی، تهران: سازمان پژوهش و برنامه¬ریزی وزارت آموزش و پرورش.
کدیور، پروین (1391). روانشناسی اخلاق . تهران: آگاه.
گال، مردیت؛ بورگ، والتر؛ گال، جویس (1398). روش¬های تحقیق کمی وکیفی در علوم تربیتی و روانشناسی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه¬ها (سمت).
گیدنز، آنتونی (1390). جامعه شناسی، تهران : ني.
لاری، نرجس؛ الهه، حجازی؛ جوکار، بهرام و اژهای، جواد (1399). تحلیل پدیدارشناسی ادراک دانشآموزان از ویژگیها و کنشهای مؤثر معلم در رابطة معلم-دانشآموز. مجله روانشناسی، 24 (1) 22-3.
محمدپور، احمد. رضایی، مهدی (1387). درک معنایی پیامدهای ورود نوسازی به منطقه اورامان کردستان ایران به شیوه پژوهش زمینه¬ای. مجله جامعه شناسی ایران. 129(3)، 1387-33.
موسوي، اعظم السادات، فتاحي، بهاره، زارع بيدكي، فاطمه و فلاح، ريحانه (1394). نقش معلم در تربيت اخلاقي جامعه، اولين كنفرانس علمي پژوهشي راهكارهاي توسعه و ترويج آموزش علوم در ايران.
Aquino, K., & Reed, I. I. (2002). The self-importance of moral identity. Journal of personality and social psychology, 83(6), 1423.
Bandura, A. (2001). Social cognitive theory: An agentic perspective. Annual review of psychology, 52(1), 1-26.
Beatty, B., & Brew, C. (2005). Measuring student sense of connectedness with school: The development of an instrument for use in secondary schools.
Blasi, A. (2008). Moral functioning: Moral understanding and personality. Moral development, self, and identity, 335-347.
Blasi, A. (1984). Moral identity: Its role in moral functioning. Morality, moral behavior, and moral development, 128-139.
Blum, R. W. (2005). A Case for School Connectedness. Educational Leadership, 62(7), 16-19.
Carr, D. (2005). Professionalism and ethics in teaching (Vol. 2). Routledge.
Dunn, J. (2014). Moral development in early childhood and social interaction in the family. Handbook of moral development, 331-350.
Gigerenzer, G. (2010). Moral satisficing: Rethinking moral behavior as bounded rationality, Topics in cognitive science, 2(3), 528-554.
Grusec, J. E., Chaparro, M. P., Johnston, M., & Sherman, A. (2014). The development of moral behavior from a socialization perspective.
Hart, D., Atkins, R., & Ford, D. (1998). Urban America as a context for the development of moral identity in adolescence. Journal of social issues, 54(3), 513-530.
Harter, S. (1999). The construction of the self: A developmental perspective. Guilford Press.
Hoffman, M. L. (2001). Empathy and moral development: Implications for caring and justice. Cambridge University Press.
Lezin, N., Rolleri, L., Bean, S., & Taylor, J. (2004). Parent-child connectedness: Implications for research, interventions and positive impacts on adolescent health. Santa Cruz, CA: ETR Associates, 1-96.
Pourebrahim, T., Heydari, J., & Khoshkonesh, A. (2011). Relationships among parenting styles, identity and job tendency in adolescents.
Ryan, K. (1993). Mining the Values in the Curriculum. Educational Leadership, 51(3), 16-18.
Sepahvand, E., Shehni Yailagh, M., Allipour, S., & Bahroozi, N. (2018). Testing a Model of Causal Relationships of Family Communication Patterns, Metacognition, and Personality Traits with Critical Thinking Disposition, Mediated by Epistemic Beliefs of Female High School Students in Ahvaz. International Journal of Psychology (IPA), 12(1), 50-80.
Shao, R., Aquino, K., & Freeman, D. (2008). Beyond moral reasoning: A review of Moral identity research and its implications for business ethics. Business Ethics Quarterly, 18(4), 513-540.