ارتباط ادراک از سبک رهبری مربی و استحکام ذهنی ورزشکاران رشته های برخوردی
محورهای موضوعی : روانشناسیجلیل مرادی 1 , کامبیز صادقی 2 , علیرضا بهرامی 3
1 - گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک
2 - گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک
3 - گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، مطالعة ارتباط ادراک از سبک رهبری مربی و استحکام ذهنی ورزشکاران رشته های برخوردی بود. نمونة آماری شامل 357 نفر از ورزشکاران رشته های برخوردی بودند که به صورت تصادفی انتخاب شدند. شرکت کنندگان دو پرسشنامة سبک رهبری سالزمن و اندرکولک (1982) و پرسشنامة استحکام ذهنی کلاف و همکاران (2002) را تکمیل نمودند. جهت تجزيه و تحليل داده ها از ضريب همبستگي پيرسون و رگرسيون چند متغيره استفاده شد. نتایج نشان داد که بین دو متغیر سبک رهبری مربی و استحکام ذهنی ورزشکاران ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین از دیدگاه ورزشکاران، سبک های رهبری مربیان، به ترتیب آزادمنشانه، تلفیقی و آمرانه میباشد. نتایج رگرسيون چندمتغيره نشان داد که میتوان بر اساس سبک رهبری مربی به صورت معناداری میزان استحکام ذهنی ورزشکاران را پیشبینی کرد. یافته های این پژوهش نشان مي دهد كه متغير محيطي سبک رهبری مربی و نحوة ارتباط مربي- ورزشكار عوامل مهمي در رشد استحکام ذهنی ورزشكاران مي باشند.
The purpose of this research was to study the relationship between coach’s leadership style and mental toughness of contact athletes. The sample consisted of 357 athletes who were randomly selected. All participants were asked to complete the Salzmann (1982) Leadership Style Questionnaire and Mental Toughness Questionnaire of Clough et al. (2002). Pearson correlation coefficient and multivariate regression were used to analyze the data. The results showed that there was a significant relationship between coach’s leadership style and mental toughness of contact athletes. Also from the perspective of athletes, coach’s leadership styles, respectively supportive, combined and directive. The results of multivariate regression showed that we can predict athletes' mental toughness according to the coach’s leadership style. The findings of this study indicated that the coach leadership style as environmental variable and the relationship between coaches and athletes are important factors in the development of athletes' mental toughness.
