تأثیر خلق ارزش مشترک بر توسعه خدمات جدید: نقش میانجی هماهنگی درون سازمانی و تعدیلگری تجربه فناوری
محورهای موضوعی : مديريت تکنولوژيمسعود پارسا 1 , مصطفی ابراهیم پور ازبری 2 , محمد رحیم رمضانیان 3
1 - دانشگاه گیلان
2 - دانشگاه گیلان
3 - دانشگاه گیلان
کلید واژه: تجربه فناوری, توسعه خدمات جدید, خلق ارزش مشترک, هماهنگی درونسازمانی,
چکیده مقاله :
جهانی سازي و فرایند هاي تکنولوژي پرسرعت، از طریق فناوري اطلاعات، سازمانهای خدماتی در بخشهای خصوصی و عمومی را براي رقابت در خدمترسانی جدید تحتفشار مضاعف قرار داده است. در اقتصادهاي توسعه یافته بخش خدمات مسئول بیشترین رشد اشتغال و ارزشافزوده است. درنتیجه مطالعات گسترده تر در زمینه توسعه خدمات جدید و عوامل تأثیرگذار بر آن مهم تر از پیش جلوه میکند. از سویی دیگر خلق مشترک ارزش، مفهومی جدید در کسبوکار، بازاریابی و نوآوری سازمانها محسوب میشود که باهدف ایجاد مزیت رقابتی برای حفظ بقای سازمانها، موردتوجه قرارگرفته است. خلق مشترک ارزش درواقع فرایند ایجاد ارزش از طریق تعاملات سازمانها با سایر سازمانها، کارکنان، مشتریان و دیگر شرکا در بازار است و امروزه مورد توجه مدیران سازمانهای خدماتی ازجمله در صنعت بانکداری و بیمه که از ارکان محوری اقتصاد کشورها محسوب می شوند، قرارگرفته است. پژوهش حاضر به دنبال ارائه مدلی باهدف بررسی تأثیر خلق مشترک ارزش بهصورت مستقیم و غیرمستقیم بر توسعه خدمات جدید، بررسی تأثیر هماهنگی درون سازمانی بهعنوان عامل میانجی بین دو متغیر خلق مشترک ارزش و توسعه خدمات جدید و همچنین متغیر تجربه فناوری بهعنوان تعدیلکننده هماهنگی درونسازمانی در 41 شعبه از شعب مرکزی بانکها و بیمه های شهرستان بروجرد انجام گرفته است. این تحقیق از نوع کاربردی با استراتژی پیمایشی میباشد. دادهها از طریق پرسشنامه جمعآوریشده و همچنین از روش معادلات ساختاری بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها استفادهشده است. نتایج بهدستآمده حاکی از آن است که خلق مشترک ارزش هم به شکل مستقیم و هم غیرمستقیم تأثیر مثبت و معناداری بر توسعه خدمات جدید دارد همچنین نقش میانجی گری هماهنگی درونسازمانی و تعدیلگری تجربه فناوری نیز تأیید شد.
Globalization and high-tech processes, through information technology, have doubled the pressure on service organizations in the private and public sectors to compete in new services. In developed economies, the service sector is responsible for most employment and value-added growth. As a result, more extensive studies on the development of new services and the factors influencing it are becoming more important. On the other hand, value creation is a new concept in business, marketing and innovation of organizations that has been considered with the aim of creating a competitive advantage to maintain the survival of organizations. Sharing value creation is actually the process of creating value through the interactions of organizations with other organizations, employees, customers and other partners in the market and today is the focus of managers of service organizations including the banking and insurance industry, which are central pillars of economies. The present study seeks to provide a model to investigate the impact of shared value creation directly and indirectly on the development of new services, the impact of internal coordination as a mediating factor between the two variables of value creation and new service development as well as technology experience variable as moderator of internal coordination in 41 branches. It has been done from the central branches of banks and insurance companies of Boroujerd city. This research is of an applied type with a survey strategy. Data were collected through a questionnaire and also structural equation method was used to analyze the data. The results show that the creation of shared value has both a direct and indirect positive and significant effect on the development of new services. Also, the mediating role of intra-organizational coordination and moderation of technology experience was confirmed.
1. باغشی¬ستانی، حسن؛ کریمی¬زند، مهدی؛ مرجانی، امیربابک (1395). بررسی نقش مدیریت فرایند، بهبود مستمر و خلاقیت کارکنان بر عملکرد توسعه خدمات بانکی(مورد مطالعاتی: بانک سپه). پایان¬نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.#
2. میر¬غفوری، سید¬حبیب¬الله؛ شفیعی¬رود¬پشتی، میثم؛ ملکشاهی، فاطمه (1391). رتبه بندی عوامل حیاتی موفقیت خدمات شهری در پروژههای توسعه خدمات جدید. فصلنامه مطالعات مدیریت، سال بیست و دوم شماره 68، صص 85 تا 108.#
3. سبحانی فرد، یاسر؛ اخوان خرازیان، مریم(1390). تعیین اولویت راهبردی بهمنظور بهبود کیفیت خدمات مشتریان بانکی. مطالعات مدیریت راهبردی شماره5 ، صص149-164.#
4. حسینی¬نیا، غلامحسین؛ یعقوبی فرانی، احمد؛ روستا، پیام(1395). بررسی نقش خلق مشترک ارزش در توسعه محصولات جدید در شرکتهای لبنی استان فارس. بررسی¬های بازرگانی شماره79.#
5. رضاییان، علی (1387). مبانی سازمان و مدیریت، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، چاپ دوازدهم، تهران.#
6. عباس زادگان، سید محمد؛ رضایی زاده، مرتضی (1388)، مورد کاوی براي کارکردهاي اصلی مدیریت، انتشارات شرکت سهامی انتشار، چاپ اول.#
7. درابک، توماس اي؛ هواتمر، جرالدجی؛ ترجمهی رضا پورخردمند (1383). مدیریت بحران، اصول و راهنماي عملی دولتهای محلی، انتشارات پردازش و برنامهریزی شهري وابسته به شهرداري.#
8. ایران نژاد پاریزي، مهدي؛ ساسان گهر، پرویز ( 1382). سازمان و مدیریت از تئوري تا عمل، انتشارات موسسه عالی بانکداري ایران، بانک مرکزي جمهوري اسلامی ایران.#
9. ابراهیم پور ازبری، مصطفی؛ مرادی، محمود؛ مرزبان مقدم، نیلوفر(1394). ارائه الگویی برای ارتقای عملکرد شرکتهای فناوری محور بر مبنای قابلیت یکپارچگی با تأمینکننده، دو فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، شماره 26.#
10. كيه زا، ويكتوريا (1384). استراتژي و سازماندهی (D&R ترجمه سپهر قاضي نوري و محبوبه مهديخاني( تهران، انتشارات مركز صنايع نوين.#
11. خالدی، آرمان (1388). ارزيابي توانمندي تكنولوژي زيستي در سطح ملي، پایاننامه كارشناسي ارشد، دانشگاه علامه طباطبائي.#
12. شیخ¬الاسلام، نجمه؛ داناییفرد، حسن؛ کردناییج، اسدالله؛ مرتضوی، مهدی(1396). واکاوی موانع هماهنگی بین سازمانهای بخش عمومی ایران: پژوهش کیفی. فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت سازمانهای دولتی، دوره5، شماره4، صص14-30.#
13. داوری، علی؛ رضازاده، آرش (1393). مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی.#
14. Glauco, H.S; Mendes Maicon Gouvea Oliveira Eduardo, H; Gomide José Flávio Diniz Nantes (2017). Uncovering the structures and maturity of the new service development research field through a bibliometric study (1984–2014), Journal of Service Management, Vol. 28.#
15. Afsar, A; Safdar,U; Dost,M; Ali,Z (2017). Flight attendant’s knowledge sharing, innovative work behaviour, and new service development. Journal of Work Innovation, Vol. 2, Nos. 2/3.#
16. Taghizadeh.S.K; Rahman.S.A; Marimuth.M (2018). Idea generation leveraged from value co-creation process enhances new service development performance, Journal of Strategic Marketing.#
17. Tai Tsou,H; Shen Chen,J; Qiang Wang,Z (2018).Partner Selection, Interorganizational Coordination,and New Service Development Success in the Financial Service Industry. Canadian Journal of Administrative Sciences Revue canadienne des sciences de l’administration.#
18. Bowers, M.R. (1988). Developing market-driven insurance products: A suggested model. Journal of Professional Services Marketing 3(¾): 161-173.#
19. Cooper, R.G; Edjett, S.T (2005). Lean, rapid and profitble, new product development institute. Available at (www.stage-gate.com).#
20. Trischler, J; Lohmann, G (2018). Monitoring quality of service at Australian airports: A critical analysis. Journal of Air Transport Management, 67, 63-71.#
21. Yang, Y; Lee, P. K. C; & Cheng, T. C. E (2016). Continuous improvement competence, employee creativity, and new service development performance: A frontline employee perspective. International Journal of Production Economics, 171(2), 275–288.#
22. Mostafa, R. B (2016). Value co-creation in industrial cities: A strategic source of competitive advantages. Journal of Strategic Marketing, 24(2), 144–167.#
23. Sharma، Sh; Conduit, J; Rao Hil, s (2014). Organisational capabilities for customer articipation in health care service innovation. Australasian Marketing Journal, 22 : 179–188.#
24. Tsourela, M; Garifallos, F; Dimitrios, P; Tarabanis, K (2015). VALUE CO-CREATION IN EDUCATION: SCOPE, METHODS AND INSIGHTS. International Journal of Advance Research and Innovative Ideas in Education, 1(2): 2395-4396.#
25. Spitzeck, H; Chapman, S (2012).Creating shared value as a differentiation strategy – the example of BASF in Brazil, Corporate Governance. The international journal of business in society, 12(4), pp. 499 – 513.#
26. Mooney, J (1974). Defines coordination as the orderly arrangement of group effort, to provide unity of action in the pursuit of a common purpose. See the principles of organization. Ver.ed. (New York: harper & Brothers).#
27. Fusi. F(2020). When Local Governments Request Access to Data: Power and Coordination Mechanisms across Stakeholders. PAR Public Administration Review. Volume 81. P.p 23-37.#
28. Arshinder, Kanda, A, Deshmukh, S.G, (2008). Supply chain coordination: Perspectives, empirical studies and research directions, Int. J. Production Economics 115, 316– 335.#
29. Mohmoudian.f . Lu.j and Nazari.j (2021). Inter-and intra-organizational stakeholder arrangements in carbon management accounting. The British Accanting Review. Volume53.#
30. Saad.gh (2020). Roles of communities of practicein intraorganization coordination of productive knowledge. International Transaction Journal of Engineering, Management, & Applied Sciences & Technologies.#
31. Ren, Y; Kiesler, S; & Fussell, S. R (2008). Multiple group coordination in complex and dynamic task environments: Interruptions, coping mechanisms, and technology recommendations". Journal of Management Information Systems, 25(1), 105–130.#
32. Millson, M.R; Wilemon, D (2002). The Impact of Organizational Integration and Product Development Proficiency on Market Success, Industrial Marketing Management, 31, pp.1–23.#
33. Sabrina, Lamberth-Cocca, Thomas Meiren (2017). Towards a Reference Model for Agile New Service Development Using the Example of E-Mobility Service Systems, In Procedia CIRP, Volume 64, Pages 259-264.#