تأثیر ویژگیهای کارآفرین بر بازاریابی کارآفرینانه (موردمطالعه: شرکتهای مستقر در پارک علموفناوری استان فارس)
محورهای موضوعی : كارآفريني و مديريت شركتهاي دانش بنيانمحمدجواد نائیجی 1 , پرنیا یدالهی 2
1 - دانشگاه شهید بهشتی
2 - دانشگاه شهید بهشتی
کلید واژه: بازاریابی کارآفرینانهساختار شبکهارتباطاتتبلیغات توصیهایپارك علموفناوري,
چکیده مقاله :
با وجود آنکه بازاریابی کارآفرینانه به عنوان یکی از مهمترین الزامات موفقیت شرکتهای کوچک و متوسط و شرکتهای نوپا دانسته میشود، مطالعات اندکی در خصوص عوامل موثر بر بازاریابی کارآفرینانه انجام شده است. برای پوشش این شکاف پژوهشی، هدف این مقاله بررسی تأثیر ویژگیهای کارآفرین بر بازاریابی کارآفرینانه با نقش میانجی ساختار شبکه و ارتباطات است. روش پژوهش از نظر طرح تحقیق، توصیفی-همبستگی و ازنظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری این مطالعه، شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری استان فارس هستند. دادهها از 110 شرکت گردآوری و با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیلشدهاند. نتایج تحقیق نشان میدهد که ویژگیهای کارآفرینان ارتباط مستقیمی با بازاریابی کارآفرینانه ندارند؛ با این حال، به صورت غیرمستقیم و از مسیر ساختار شبکه و ارتباطات بر بازاریابی کارآفرینانه تاثیر میگذارند. به عبارت دیگر، ویژگیهای فردی کارآفرینان در صورتی میتوانند به بهبود قابلیتهای بازاریابی کارآفرینانه منجر شوند که شبکهها و ارتباطات شرکتهای کارآفرین را تقویت کنند. شرکتهای کوچک و متوسط و شرکتهای دانشبنیانی که قصد بهبود اقدامات بازاریابی کارآفرینانه را دارند، باید بر آن دسته از ویژگیهای فردی تمرکز کنند که به تقویت شبکهسازی و ارتباطات میانجامند. این مطالعه به دانش موجود دربارهی نقشی که کارآفرین میتواند در توسعه قابلیتهای بازاریابی کارآفرینانه داشته باشد کمک میکند. همچنین، این نتایج میتواند در شناخت پویاییها و روابط تعاملی میان پیشبینهای تقویتکنندهی بازاریابی کارآفرینانه مورداستفاده قرار گیرد. از نقطهنظر عملی، این مطالعه نشان میدهد که پایههای بازایابی کارآفرینانه بر شبکهسازی و ارتباطات استوار شده است.
Despite entrepreneurial marketing being cited as one of the most important requirements for success of SMEs and startups, literature reveals few academic studies dealing with antecedents of entrepreneurial marketing. To contribute to the research gap, the purpose of this paper is to investigate the effect of entrepreneur’s characteristic on entrepreneurial marketing with considering the mediator role of network structure and communication. The study is descriptive-correlation and in terms of purpose is an applied research. The statistical population of this study is companies in Fars Science and Technology Park. Data are collected from 110 companies and are analyzed by using structural equation model (SEM). The results show that entrepreneur characteristics not positively direct influence entrepreneurial marketing. However, findings support the indirect effect of entrepreneur characteristics through mediating path of network structure and communication. In other words, if entrepreneur characteristics facilitate networks and communication, they will improve entrepreneurial marketing. SMEs and knowledge based companies that interested in improving entrepreneurial marketing practices should enhance individual characteristics that can be help developing network structure and communication. The study contributes to the existing research about the role the entrepreneur can have in the firm’s ability to develop entrepreneurial marketing activities. Also, these results could be used for understanding entrepreneurial marketing dynamics and structure based on the interactive relations between antecedents to improve entrepreneurial marketing. From a practical viewpoint, the study has found that entrepreneurial marketing is based on networking and communicating.
1. پورآتشی، مهتاب، پرهیزگار، مرتضی. "طراحی مدل مفهومی صلاحیت های کارآفرینی دانش آموختگان دانشگاه کارآفرین (پیش بین ها، صلاحیتها، و برآمد)"، رشد فناوری، (51)13، 3463-26، 1396.
2. ذوالفقاری، عاطفه، زندحسامی، حسام. "چشمانداز آينده نقش شبکهسازي در افزايش مزيت رقابتي از طريق نوآوري باز در کسب و کارهاي کوچک و متوسط". رشد فناوری، (48)12، 63-58، 1395.
3. اسفندیاری، زینب، نائیجی، محمدجواد. "تاثیر گرایش کارآفرینانه و گرایش بازار بر موفقیت توسعه محصول جدید در شرکتهای دانش بنیان: نقش میانجی کنترلهای داخلی". رشد فناوری، (48)12، 63-58، 1396.
4. زارعی، عظیم، کاظمی، احمد. "اثر تبلیغات توصیهای مثبت، تصویر فروشگاه و ریسک ادراکی بر تمایل خرید از برند فروشگاهی". چشم انداز مدیریت بازرگانی،26، 189 – 173 ، 1395.
5. Franco, M., de Fátima Santos, M., Ramalho, I., & Nunes, C, “An exploratory study of entrepreneurial marketing in SMEs: The role of the founder-entrepreneur”, Journal of Small Business and Enterprise Development, 21(2), 265-283, 2014.
6. Hisrich, R., & Ramadani, V, Entrepreneurial marketing a practical managerial approach. Northampton, MA: Edward Elgar, 2018.
7. Ferreira, C. and Robertson, J, "Examining the boundaries of entrepreneurial marketing: a bibliographic analysis," Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 22(2), 161-180, 2020.
8. Gilmore, A, “Entrepreneurial and SME marketing,” Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 13(2), 137-145, 2011.
9. Amoncar, N, “Entrepreneurial marketing and digital political communication – a citizen-led perspective on the role of social media in political discourse”, Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 22(2), 145-159, 2020.
10. Morrish, S.C. & Miles, M.P, “Post-disaster business recovery: An entrepreneurial marketing perspective”, Journal of Business Research, 13, 83-92, 2020.
11. Anwar, M.N. & Daniel, E, “Entrepreneurial marketing in online businesses: The case of ethnic minority entrepreneurs in the UK,” Qualitative Market Research: An International Journal, 19(3), 310-338, 2016.
12. Jones, R., & Rowley, J. (2011). Entrepreneurial marketing in small businesses: A conceptual exploration. International Small Business Journal, 29(1), 25-36.
13. Morrish, S.C, “Entrepreneurial marketing: a strategy for the twenty-first century?” Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 13(2), 110-119, 2011.
14. Kilenthong, P., Hultman, C.M., & Hills, G.E, “Entrepreneurial marketing behaviours: impact of firm age, firm size and firm’s founder,” Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 18(1), 127-145, 2016.
15. Nijssen, E.J, Entrepreneurial Marketing: An effectual approach. second edition, New York: Taylor & Francis, 2017.
16. Sadiku-Dushi, N., Dana, L.P., & Ramadani, V, “Entrepreneurial marketing dimensions and SMEs performance,” Journal of Business Research, 100, 86-99, 2019.
17. Morris, M.H., Schindehutte, M., & LaForge, R.W, “The emergence of entrepreneurial marketing: Nature and meaning,”. presented at 15th Annual UIC Research Symposium on Marketing and Entrepreneurship, Washington DC, USA, 2007.
18. Fiore, A.M., Niehm, L.S., Hurst, J.L., Son, J., & Sadachar, A, “Entrepreneurial marketing: Scale validation with small, independently-owned businesses,” Journal of Marketing Development and Competitiveness, 7(4), 63-86, 2013.
19. Yang, M., & Gabrielsson, P, “Entrepreneurial marketing of international high-tech business-to-business new ventures: A decision-making process perspective,” Industrial Marketing Management, 64, 147–160, 2017.
20. Gilmore, A., & Carson, D, “ Entrepreneurial marketing by networking,” Journal of Entrepreneurship, 2(2), 31-38, 1999.
21. Becherer, R.C. Haynes, P.J., & Helms, M.M. “An exploratory investigation of entrepreneurial marketing in SMEs: The influence of the owner/operator,” Journal of Business and Entrepreneurship, 20(2), 44-63, 2008.
22. Miles, M., Gilmore, A., Harrigan, P., Lewis, G., & Sethna, Z, “Exploring entrepreneurial marketing,” Journal of Strategic Marketing, 23(2), 94-111, 2015.
23. Whalen, P.S. & Akaka, M.A, “A dynamic market conceptualization for entrepreneurial marketing: the co-creation of opportunities,” Journal of Strategic Marketing, 24(1), 61-75, 2016.
24. Coviello, N.E, “The network dynamics of international new ventures,” Journal of International Business Studies, 37(5), 713-731, 2006.
25. Naeiji, M.J. & Siadat, S.H, “Developing a measurement for strategic entrepreneurship by linking its dimensions to competitiveness in knowledge-based firms,” International Journal of Business Innovation and Research, 18(1), 1-18, 2019.
26. Shaw, E, “Marketing in the social enterprise context: is it entrepreneurial?” Qualitative Market Research: An International Journal, 7(3), 194-205, 2004.
27. Gilmore, A., Carson, D., & Rocks, S, “Networking in SMEs: Evaluating its contribution to marketing activity,” International Business Review, 15(3), 278-293, 2006.
28. Carson, D. Gilmore, A. & Rocks, S, “SME marketing networking: a strategic approach,” Journal of Strategic Change, 13(7), 369-382, 2004.
29. Crick, J.M., Crick, D. & Chaudhry, S, “Entrepreneurial marketing decision-making in rapidly internationalising and de-internationalizing start-up firms,” Journal of Business Research, 113, 158-167, 2020.
30. Fink, M., Koller, M., Gartner, J., Floh, A., & Harms, R, “Effective entrepreneurial marketing on Facebook – A longitudinal study,” Journal of Business Research, 113, 149-157, 2020.
31. Soares, A.M., Pinho, O.C., & Nobre, H, “From Social to Marketing Interactions: The Role of Social Networks,” Journal of Transnational Management, 17(1), 45-62, 2012.
32. Rashad, N.M, “The impact of entrepreneurial marketing dimensions on the organizational performance within Saudi SMEs,” Eurasian Journal of Business and Management, 6(3), 61–71, 2018.
33. Collinson, E., & Shaw, E, “Entrepreneurial marketing-a historical perspective on development and practice,” Management decision, 39(9), 761-766, 2001.
34. Rezvani, M. & Fathollahzadeh, Z, “ The impact of entrepreneurial marketing on innovative marketing performance in small- and medium-sized companies,” Journal of Strategic Marketing, 28(2), 136-148, 2020.
35. Stokes, D., & Lomax, W, “Taking control of word of mouth marketing: the case of an entrepreneurial hotelier,” Journal of Small Business and Enterprise Development, 9(4), 349-357, 2002.
36. Martin, D.M, “The entrepreneurial marketing mix,” Qualitative Market Research: An International Journal, 12(4), 391-403, 2009.
37. Kilenthong, P., Hultman, C. M., & Hills, G. E, “Entrepreneurial marketing behaviours: Impact of firm age, firm size and firm’s founder,” Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 18(1), 127-145, 2016.
38. Yang, M., & Gabrielsson, P, “Entrepreneurial marketing of international high-tech business-to-business new ventures: A decision-making process perspective,” Industrial Marketing Management, 64, 147-160, 2016.