شناسایی کیفی موانع فرهنگی کارآفرینی، ارزیابی ابعاد فرهنگی و شکست کارآفرینان
محورهای موضوعی : كارآفريني و مديريت شركتهاي دانش بنيانرویا افراسیابی 1 , مریم حافظیان 2 , راضیه رضایی 3
1 - دانشگاه ازاد اسلامی واحد بجنورد
2 - دانشگاه ازاد اسلامی واحد بجنورد
3 - دانشگاه ازاد اسلامی واحد بجنورد
کلید واژه: موانع فرهنگی, کارآفرینی, شکست, نپذیرفتن شکست, سازمان فنی و حرفهای.,
چکیده مقاله :
یکی از ابزارهای مهم رشد و توسعه کارآفرینی وجود فرهنگ حامی کارآفرینی است. فرهنگ کارآفرینانه قوی به معنی تحمل بیشتر شکست و منعکسکننده میزانی است که جامعه عقاید کارآفرینان و ابتکارات را حمایت میکند. از اینرو در این تحقیق موانع فرهنگی کارآفرینی شناسایی شدند و در ادامه فرهنگ کارآفرینی و فرهنگ شکست در جامعه کارآفرینان مورد ارزیابی قرار گرفت. این مطالعه از نوع تحقیقات آمیخته کیفی و کمی انجام شد. جامعه آماری شامل کارآفرینان مراکز آموزش فنی و حرفهای خراسانرضوی بودند که به دلیل پراکندگی جامعه از روش نمونهگیری هدفمند گلولهبرفی تعیین گردید. این پژوهش با روشهای کیفی و کمی، کارآفرینی را از ابعاد متفاوت فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت و در بخش کمی و یافتن مؤلفههای موانع فرهنگی پس از انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته با نخبگان و اساتید حوزه کارآفرینی، استخراج مؤلفههای موانع فرهنگی کارآفرینی و تشکیل دسته کیو و انجام تحلیل عاملی مؤلفهها با استفاده از طیف مدرج کیو و نرمافزار انجام گردید که نتایج در بخش کیفی نشان داد کارآفرینان با موانع فرهنگی مانند نبود فرهنگ خلاقیت، نپذیرفتن شکست، نگرش منفی به ریسک، بیاعتقادی به توانمندی زنان، وجود فرهنگ مردسالاری در جامعه و سازمانها روبرو هستند. همچنین نتایج در بخش کمی نشان داد میزان نپذیرفتن شکست در جامعه مطالعه شده بسیار است و کارآفرینان با دادن فرصت دوباره به افراد شکستخورده موافق هستند. فرهنگ جمعگرایی و دوری از عدم قطعیت یا به عبارتی ریسکگریزی، در بین جامعه کارآفرینان خراسانرضوی غالب است. در مجموع تحلیل نتایج کیفی و کمی نشان میدهد زیرسیستم فرهنگی در اکوسیستم کارآفرینی اوضاع خوبی ندارد و فرهنگ موجود حامی کارآفرینی نیست و حتی در بسیاری از مواقع از ظهور کارآفرینی جلوگیری میکند.
One of the most important tools for entrepreneurial growth and development is the existence of a culture that supports entrepreneurship. In this study, the cultural barriers of entrepreneurship were identified and the entrepreneurial culture and failure culture in the entrepreneurial society were evaluated. This study was conducted on the basis of qualitative and quantitative mixed research. The statistical population included the entrepreneurs of Khorasan Razavi Technical and Vocational Training Centers, which was determined by the purposeful sampling method of snowballs due to the dispersion of the community. The results of the qualitative section showed that entrepreneurs are facing cultural barriers such as lack of culture of creativity, rejection of failure, negative attitude to risk, distrust of women's empowerment, the existence of patriarchal culture in society and organizations and parental opposition to girls' entrepreneurial activities. Also, the results of the quantitative section showed that the rate of failure in the studied community is very high and entrepreneurs agree to give the failed people a chance again. In general, the analysis of qualitative and quantitative results shows that the cultural subsystem in the entrepreneurial ecosystem is not in a good situation and the existing culture is not supportive of entrepreneurship and even prevents the emergence of entrepreneurship in many cases.
1- کرد، باقر، آبتین، عبدالعزیز. بررسی اولویت موانع فرهنگی مؤثر بر توسعه کارآفرینی، پژوهشهای مدیریت، 2(6)، 96-75، 1388.
2- حسینی دانا، حمیدرضا. میراسماعیلی، بیبی سادات. بلندهمت، امین. نقش مطبوعات در ترویج فرهنگ کارآفرینی. مطالعات رسانهای، 8(3)، 26-9، 1393.
3- شهرکی، حسن. موحدی، رضا. یعقوبی فرانی، احمد. واکاوی مؤلفههای فرهنگی و اجتماعی کارآفرینی روستایی. توسعه کارآفرینی، 9(4)، 767-749، 1395.
4- قلیزاده، آذر. صرافان سلیمانزاده، منصوره. موانع فرهنگی کارآفرینی زنان در بخش کشاورزی (مطالعه موردی: شهرستان نجفآباد). مجله کار و جامعه، 226، 50-35، 1397.
5- علی اصغری، فرزانه. پیکارجو، کامبیز. کاووسی، اسماعیل. موانع فرهنگی کارآفرینی زنان. همایش بینالمللی مدیریت نوین درافق 1404، 14-4، 1395.
6- علائی، سوسن. نقش فرهنگ کارآفرینی در توسعه کارآفرینی مطالعه صنایع فرهنگی. مجله پژوهشهای مدیریت راهبردی، 48، 132-109، 1390.
7- ملکیپور، احمد. قاسمپور، عرفانه. زارع صفت، صادق. تبیین مؤلفههای برنامه درسی معنوی با نگاهی به دیدگاه نادینگز. نشریه پژوهشهای کیفی در برنامه درسی. 3، 51-27، 1395.
8- الوانی، سیدمهدی. کارآفرینی، همافزایی فرد، فرهنگ و جامعه، ماهنامه کار و جامعه، 134، مرداد 1390، 9-5، 1390.
9- وثوقی، محمد. میرزایی، حسین. رحمانی، جبار. فردگرایی چشمانداز خارجی و جمعگرایی ایرانیان گردشگران. مجله مطالعات و ارتباطات فرهنگی،6(2)، ص: 115-34، 1384.
10- Deal, T. E, Kennedy, A. A Corporate cultures. Reading, MA: Addison- Wesley, 1982.
11- Eurobarometer. Flach Eurobarometer 134 Entrepreneurship. Brassels: European Commission. Global Entrepreneurship Monitor, (2013&2014)" GEM Global Report, 2002.
12- Thornton, P. H. The Sociology of Entrepreneurship, Annual Review of sociology, 25(1), 49-19, 1999.
13- Casson, M. Entrepreneurship the concise encyclopedia of economics. Retrieved from http://www.econlib.org/library/Enc/ Entrepreneurship.html, 2002.
14- Burns, P. Entrepreneurship and small business, (3ed). Basingstoke, U. K: Palgrave Macmillam Press, 2011.
15- Grigore, A. Anation, s culture and its openness to Entrepreneurship: an established liason notes about the situation in Romania today. International Journal of Business and social science, 3(10), 139-44, 2012.
16- Levie, J. & Autio, E. Entrepreneurial framework conditions and national- Level Entrepreneurial activity: seven-year panel stady. Paper Presented at the 3Global Entrepreneurship Research Conference George Mason University, Washington D.C, USA, 1-3 October 2007.
17- Hofstede, G. Culture, s Consequences: Comparing values, Behaviors, Institations, and organizations across Nations (2ed). California, CA: Sage, Th ousand Oaks, 2001.
18- Saffu, K. The role and impact of calture on sought pacitic Island entrepreneurs. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 9(2), 55-73, 2003.
19- Ahmad, N. Across- cultural stady of Entrepreneurial competencies and Entrepreneurial Success in SMEs in Australia and Malaysia, (Doctoral dissertation). Adelaide: University of Adelaide, 2007.
20- Hayton. J.C. George, G. & Zahra, S.A. National culture and Entrepreneurship: A review of behavioral research. Entrepreneurship Theory and Practice, 26 (4), 52-33, 2002.
21- Lim, L. Work- related values of Malays and Chinese Malaysians. International, Journal of Cross Cultural Management, 1(2), 209-26, 2001.
22- McGrath, R. MacMillan, I. Yang, E. Tsai, W. Dose culture rndures, orisit nalleable? Issaes for Entrepreneurial economic development. Journal of Business venturing, 1(6). 441-58, 1992.
23- Mueller, S. L. & Thomas, A.S. culture and Entrepreneurial Potential:anine contry study of Locus of control and innavativeness. Journal of Business venturing, 16(1), 75-51, 2001.
24- Welter, F. Contextualizing Entrepreneurship, Theary and Practice, 35(1), 184-165, 2010.
25- Shapero, A. Sokol, L. The social dimensions of Entrepreneurship, Academy for Entrepreneurial Leadership Historical Research Reference in Entrepreneurship, University of I llinois, USA, 1982.
26- Sarasvathy, S. D. Effectuation: Elements of entrepreneurial expertic, e, Edward Elgar, UK. USA, 2008.
27- Litch, A. & Siegel, J. The social dinensions of Entrepreneurship. InA. Basu, M. Casson, N. Wadeson & B. Yeung (Eds). Oxford Handbook of Entrepreneurship.oxford: oxford University perss. Available from http://ssrn.com/abstract=824844, 2009.
28- Osborne, N. Plos Genet. Asymmetric transcript discovery by RNA- seg in C. eleqans, 2015.
29- Cave, F., Eccles, S. & Rundle, M. Attitudes towards entrepreneurial failure: a learning experience or an indelible stigma? Paper presented at the 2001 Babson College- Kauffman Foundation entrepreneurship. Research conference Jonnkoping, Sweden, 13-16, May 2001.
30- Landier, A. Entrepreneurship and the sitigma of failure. Retrieved from http://ssrn.com/abstract=850446.doi:10:2139/ssrn.850446, 2005.
31- Bengtsson, O. Investor attitades and the sapply of capital: are venture capitalists in california more forgiving? Evanston, I. L: Northwestern University publication, 2005.
32- Codrina Contiu, L. The importance of individualism vs. Collectivism in organizational Entrepreneurship. Paper presented at National and Regional Economics VII, Techmical 2008. University of Kosice. Herlany, slovacia, 1-3 October, 2008.
33- Rao, D. Calture and entrepreneurship in Fijis small tourism business sector (Doctoral desertation). Melbourne. Vivtoria University, 2004.
34- Pearson, C. & Chatterjee, S. Differences and similariting of entrepreneurial characteristics in a diderse social setting- evidence from Australian and singaporea managers Journal of enterprising Calture, 2(3), 273-89, 2001.