عوامل مؤثر بر ایجاد انگیزش جهت پیادهسازی مدیریتدانش مطالعه موردي: سازمان مرکزي يکی از بانک هاي کشور
محورهای موضوعی : مديريت دانش
1 - دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
2 - دانشگاه خواجه نصیر
کلید واژه: مدیریت دانش تسهیم دانش انگیزش کارکنان فرهنگ سازمانی بانک,
چکیده مقاله :
امروزه دانش جزئی اساسی از سرمایه هر سازمانی است.حتی رقابت در بازار وابسته به توسعه دانش فردی و سازمانی است مدیریت دانش در پی آن است تا بتواند با پیوند بین استراتژیهای کلان سازمان و استراتژی مدیریت دانش به کسب دانش مناسب در زمان مناسب و به فرد مناسب و همچنین حفظ مزیت رقابتی سازمان کمک کند. این مطالعه به دنبال بررسی عوامل ایجاد انگیزه در کارکنان برای امروزه دانش جزئی اساسی از سرمایه هر سازمانی است. حتی رقابت در بازار وابسته به توسعه دانش فردی و سازمانی است مدیریتدانش در پی آن است تا بتواند با پیوند بین راهبردهای کلان سازمان و راهبرد مدیریت دانش به کسب دانش مناسب در زمان مناسب و به فرد مناسب و همچنین حفظ مزیت رقابتی سازمان کمک کند. این مطالعه به دنبال بررسی عوامل ایجاد انگیزه در کارکنان برای به اشتراکگذاشتن دانش خود با سایر کارکنان است. در این پژوهش، که مبتنی بر روش توصیفی پیمایشی است، جامعه آماری متشکل از کارکنان سازمان مرکزی بانک مورد مطالعه به تعداد 191 نفر بوده که تعداد نمونه برابر با 128 نفر محاسبه شده است. نمونهگیری با استفاده از شیوه تصادفی ساده انجام گرفته و برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه پنج گزینهای لیکرت استفاده شده است. روایی محتوای پرسشنامه با مراجعه به استادان و کارشناسان خبره مورد تأیید قرار گرفته است. پایایی پرسشنامه از طریق فرمول آلفای کرونباخ 4/82 درصد محاسبه گردید. از آزمون کولموگورف اسميرنف براي تشخيص نرمال و غيرنرمالبودن دادهها استفاده شد که نتيجه آن غیرنرمالبودن دادهها شده است. جهت آزمودن فرضيات تحقيق از آزمون همبستگی اسپيرمن براي دادههای غيرنرمال استفاده شده است. نتایج نشان داد که از دید کارکنان و مدیران بانک انگیزش بر تسهیم دانش کارکنان مؤثر است. از طرفی رابطه بین عوامل انگیزشی در ایجاد انگیزه کارکنان بانک یکسان نبوده و بیشترین نقش مربوط به پاداشهای مالی و غیرمالی و کمترین نقش مربوط به ساختار سازمانی بوده است.به اشتراک گذاشتن دانش خود با سایر پرسنل است. در این پژوهش، که مبتنی بر روش توصیفی پیمایشی است، جامعه آماری متشکل از کارکنان سازمان مرکزی بانک مورد مطالعه به تعداد 191 نفر بوده که تعداد نمونه برابر با 128 نفر محاسبه شده است. نمونه گیری با استفاده از شیوه تصادفی ساده انجام گرفته و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه پنج گزینه ای لیکرت استفاده شده است. روایی محتوای پرسشنامه با مراجعه به استادان و کارشناسان خبره مورد تایید قرار گرفته است. پایایی پرسشنامه از طریق فرمول آلفای کرونباخ 82.4 درصد محاسبه گردید. از آزمون کولموگورف اسميرنف براي تشخيص نرمال و غيرنرمال بودن داده ها استفاده شده که نتيجه آن غيرنرمال بودن داده ها شده است. جهت آزمودن فرضيات تحقيق از آزمون همبستگی اسپيرمن براي داده هاي غير نرمال استفاده شده است. نتایج نشان دادکه ازدید کارکنان و مدیران بانک انگیزش برتسهیم دانش کارکنان موثراست. از طرفی رابطه بین عوامل انگیزشی در ایجاد انگیزه کارکنان بانک یکسان نبوده و بیشترین نقش مربوط به پاداش های مالی و غیر مالی و کمترین نقش مربوط به ساختار سازمانی بوده است.
today, Knowledge is considered as an essential part of any organization's capital. Even competition in the market depends on the development of individual and organizational knowledge, Hence Knowledge Management plans to organize the link between macro strategies and knowledge management strategy in order to give the right knowledge to the right person at the right time and also to maintain a competitive advantage. The study of factors affecting processes such as motivation will be very important. This study seeks ways to motivate employees to share their knowledge with their colleagues. In this study, that is based on the descriptive survey method, a statistical population of Bank headquarters staff, 191 people which is calculated 128 samples, has been used. Sampling has been done according to a simple random method, and for collecting data, a five-option likert questionnaire has been used. The Validity of the questionnaire was confirmed by visiting masters and experts. Cronbach's alpha reliability of 82.4% was calculated by the formula. The Kolmogorov-Smirnov test was used to detect normal or abnormal data, which resulted in abnormal data. Spearman correlation test for abnormal data was used to test the research hypotheses. The results show that in the opinion of the Post Bank staff and managers, motivation affect the staff knowledge sharing. Indeed the relationship between motivational factors in motivating staff in Bank is not equal, and the greatest role is related to financial and non-financial rewards and the lowest one is related to organizational structure.
1- یوسفی سجاد، مرادی مرتضی و تیشه ورز دائم محمد کاظم، " نقش تعهد سازمانی کارکنان در تسهیم دانش". دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال هفتم، شماره 30، ص 23-36، 1389.
2- لاجوردی سیدجواد و خانبابایی علی، "بررسی عوامل تسهیل کننده مدیریت دانش در تیمهای کاری مطالعه موردی بانک کشاورزی". فصلنامه دانش مدیریت، 20 (76)، ص 97-116، 1386.
3- کشاورزی علی حسین و رمضانی یوسف، "بررسی رابطه بین فرایند مدیریت دانش و شاخصهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه رابینز". نشریه چشمانداز مدیریتی، شماره سه، ص 25-46، 1389.
4- وظيفه زهرا, توكلي فرشاد، "بررسي رابطه بين مؤلفههاي فرهنگ سازماني و مديريت دانش در سازمانهاي آموزشي ـ درماني"، دوره 14، شماره 2، ص 139- 146.
5- خسرویپور، نگار. جعفری، سیده محبوبه. عبدی، محمدرضا "طراحی الگوی بهینه مدیریت دانش برای دستگاههای نظارتی در ایران مطالعه موردی: دیوان محاسبات کشور"، مجله دانش حسابرسی، سال 17، شماره 69، ص 328 -309، 1395.
6- صفایی، ناصر. طالقانینیا، فرشته. کیامنش، احمد "شناسایی و رتبهبندی عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش در شرکتهای دانشبنیان (مطالعه موردی: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران)"، فصلنامه رشد فناوری، سال 13، شماره 50، ص 21-28، 1396.
7- صفایی، ناصر. طالقانینیا، فرشته. غلامیان، فاطمه "اولویتبندی و تحلیل معیارهای مؤثر در عملکرد سازمانهای دانشبنیان با رویکرد مدیریت دانش در مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری شهر تهران"، فصلنامه رشد فناوری، سال پانزدهم، شماره 57، ص 24-33، 1397.
8- محبی آشتیانی، سیمین. اخوان، پیمان. "تأثیر یادگیری سازمانی با میانجیگری مدیریت دانش (مطالعه موردی: بانک کشاورزی ایران)"، فصلنامه رشد فناوری، سال پانزدهم، شماره 59، ص 55-62، 1398.
9- Senge, P. Sharing Knowledge: You can't own knowledge, so why not share it?. Executive Excellence, 15, 11-12, 1998.
10- Wiig, K. M. Knowledge management foundations: thinking about thinking: how people and organizations create, represent, and use knowledge (Vol. 1). Arlington, TX: Schema press, 1993.
11- Salopek, J. J., & Dixon, N. M. Common knowledge: How companies thrive by sharing what they know. Training & Development, 54(4), 63-64, 2000.
12- Hales, S. Dimensions knowledge and its management. Avalable at: www. insighting. co. UK, 2001.
13- Bhatt, G. D. Knowledge management in organizations: examining the interaction between technologies, techniques, and people. Journal of knowledge management, 5(1), 68-75, 2001.
14- Zarghamifard, M., & Behboudi, M. R. Exploring the Underlying Relations between the Business Intelligence and Knowledge Management. International Journal of Science and Engineering Investigations, 1(2), 31-35. 2012.
15- Jennex, M. E., & Olfman, L. Assessing knowledge management success/effectiveness models. In 37th Annual Hawaii International Conference on System Sciences, 2004. Proceedings of the (pp. 10-pp). IEEE, 2004.
16- Robbins, S. P., & Coulter, M. Management: International Edition. Prentice Hall, 2005.
17- Milton, N. R. Knowledge acquisition in practice: a step-by-step guide. Springer Science & Business Media, 2007.
18- Agrawal, V., Muhammed, S., & Thatte, A. Enabling knowledge sharing through intrinsic motivation and perceived IT support. Review of Business Information Systems (RBIS), 12(3), 2008.
19- Foss, N. J., Minbaeva, D. B., Pedersen, T., & Reinholt, M. Encouraging knowledge sharing among employees: How job design matters. Human resource management, 48(6), 871-893, 2009.
20- French, N. Factors which influence organisational knowledge sharing (Doctoral dissertation, University of Pretoria), 2011.
21- Subiksha, K. P., & Alagarsamy, K. Terminology-Based Approach: Knowledge Acquisition and Integration in Healthcare. International Journal of Computer Technology and Applications, 3(4), 2012.
22- Hussinki, H., Ritala, P., Vanhala, M., & Kianto, A. Intellectual capital, knowledge management practices and firm performance. Journal of Intellectual Capital, 18(4), 904-922, 2017.
23- Sangiorgi, D., & Siboni, B. The disclosure of intellectual capital in Italian universities: What has been done and what should be done. Journal of intellectual capital, 18(2), 354-372, 2017.
24- North, K., Maier, R., & Haas, O. Knowledge management in digital change. Springer International Publishing, Heidelberg. doi, 10, 978-3, 2018.
25- Al-Emran, M., Mezhuyev, V., Kamaludin, A., & Shaalan, K. The impact of knowledge management processes on information systems: A systematic review. International Journal of Information Management, 43, 173-187, 2018.
26- Gagné, M., Tian, A. W., Soo, C., Zhang, B., Ho, K. S. B., & Hosszu, K. Different motivations for knowledge sharing and hiding: The role of motivating work design. Journal of Organizational Behavior, 40(7), 783-799, 2019.
27- Gupta, A. K., & Govindarajan, V. Knowledge management's social dimension: Lessons from Nucor Steel. MIT Sloan Management Review, 42(1), 71, 2000.
28- Basu, B., & Sengupta, K. Assessing Success Factors of Knowledge Management Initiatives of Academic Institutions- a Case of an Indian Business School. Electronic Journal of Knowledge Management, 5(3), 2007.
29- Smith, G. J., & Lumba, P. M. Knowledge management practices and challenges in international networked NGOs: the case of one world international. Academic Conferences Ltd, 2008.
30- Chang, T. H., & Wang, T. C. Using the fuzzy multi-criteria decision making approach for measuring the possibility of successful knowledge management. Information sciences, 179(4), 355-370, 2009.
31- Gunjal, B. Knowledge management: Why do we need it for corporates. Malaysian Journal of Library & Information Science (ISSN: 1394-6234), 2019.
32- Gloet, M., & Samson, D. Knowledge management and systematic innovation capability. In Disruptive Technology: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (pp.1198-1218). IGI Global, 2020.