الزامات توسعه شبکههای اجتماعی فراگیر بومی در آینده
محورهای موضوعی : بررسی وضعیت مطلوب رشد فناوری در کشور و چگونگی رسیدن به آنسحر کوثری 1 , علی شریفی 2 , علیرضا یاری 3
1 - مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
2 - پژوهشگاه اطلاعات و فناوری اطلاعات
3 - مرکز تحقیقات مخابرات ایران
کلید واژه: توسعه فراگیر شبکههای اجتماعی سوادآوری اقتصادی فناوری کسب و کار سیاستهای پیشنهادی,
چکیده مقاله :
شناسایی الزامات و عوامل موفقیت مرتبط با توسعه شبکههای اجتماعی بومی میتواند به فراگیرشدن این شبکهها در داخل کشور و افزایش توان رقابتی آنها با بازیگران مسلط در این حوزه کمک نماید. جامعه آماری پژوهش حاضر را متخصصین و خبرگان مطلع تشکیل دادند که با استفاده از نمونهگیری هدفمند 11 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردید. روش پژوهش حاضر کیفی و برای تحلیل دادهها از تکنیک تحلیل موضوعی (تم) استفاده شد و روایی یافتههای پژوهش با استفاده از روشهای بازبینی توسط اعضا، بررسی همکار، مشارکتیبودن پژوهش تضمین گردید. همچنین به منظور سنجش پایایی کدگذاریهای انجامشده، از روشهای پایایی بازآزمون و توافق درون موضوعی استفاده شد. بر پایه نتایج پژوهش، الزامات در توسعه شبکههای اجتماعی فراگیر بومی را میتوان به الزامات ایجادی، الزامات حمایتی، الزامات تحلیلی، و الزامات راهبردی دستهبندی نمود. همچنین نتایج نشان میدهد که ازدیدگاه تقاضا (کاربران) موفقیت شبکههای اجتماعی در گرو عوامل وابسته به مفیدبودن و حس تعلق هستند و از دیدگاه عرضه (کسب و کار) توجه به عوامل رشد و پایداری کسب و کار باعث موفقیت شبکههای اجتماعی بومی میشود. با مطالعه عوامل موفقیت شبکههای اجتماعی از منظر کسب و کار و کاربران، چالشهای فراگیر شبکههای اجتماعی بومی استخراج گردیده و برای هر یک از چالشها، سیاستها و راهبردهای پیشنهادی معرفی شدهاند. توجه به نيازهاي جوانان، استفاده از تحليل شبكههاي اجتماعي برخط موجود، شفافسازی قوانين و مقررات مرتبط، ارائه مشوقها و حمايتهای زیرساختی، ملاحظه معیارها و هنجارهای فرهنگی و اجتماعی، نوآوری در مدلهای کسب و کار و ایجاد دسترسی آزاد به دادهها و اطلاعات عمومی از جمله راهبردهای پیشنهادی به منظور توسعه شبکههای اجتماعی فراگیر بومی میباشد.
Social networks with more than a decade of experience in providing services and attracting countless user globally have reached a significant economic profitability. Entrance into the social networking market requires creating an innovative, entrepreneurial and secure environment for business. From the viewpoint of native social networking, in addition to the above requirements, this requires financial and infrastructures support as well as a comprehensive strategy. In Iran, along with the global trend of technology, numerous communication and social networks have been launched, which in most cases, their experience has not been successful. In this paper, by studying successful experiences in this field, the existential and obligatory requirements of the coverage of these networks in the country are determined and successful factors of the social network identified. Finally, based on the results obtained and modeling the successful factors of social networks from the perspective of business and users, the vast challenges of native social networks have been extracted and policies and solutions proposed for each of challenges. Attention to the needs of young people, using existing on-line social network analysis, transparency of related lows and regulations, providing incentive and infrastructure supports, considering criteria and cultural and social norms, innovating in business models and creating free-to-access; are suggested strategies for developing native social networks.
1- آزادنیا، محمدرضا، رعیتآبادی، مریم، بررسي شبکههاي اجتماعي موجود و تحليل آنها، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، پژوهشکده فناوری اطلاعات، 1390.
2- نبیمیبدی، مرتضی، علیدوستی، سیروس، نظری، مریم، مفهومسازی عوامل موفقیت شبکههای اجتماعی بر خط از دیدگاه کاربری و سیاستگذاری: مطالعه تحلیلی، فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی، سال 6، شماره 22 ،1396.
3- مجموعهای از مطالعات میدانی داخل کشور، 93-96.
4- رحمانزاده، سیدعلی، کارکردهای شبکههای اجتماعی مجازی در عصر جهانیشدن، مطالعات راهبردی جهانیشدن، 1(1) (1389).
5- خانیکی، هادی، اتابک، محمد؛ عزیزی، فرید، تحلیل وضعیت شبکههای اجتماعی مجازی در ایران با رویکرد حوزه عمومی هابرماس، 18(37)، 1396.
6- امیرپور، مهناز؛ گریوانی، مریم، تأثیر شبکههای اجتماعی بر سبک زندگی جوانان، فصلنامه دانش انتظامی خراسان شمالی، 1 (3)، 1393.
7- Arpi, M., & Shademanpour, J. A Case Study of Motivators Behind The Use of Social Networking Sites. Lund University. 2010.
8- Alam, T., Ali, M. The Challenge of Usability Evaluation of Online Social Networks with a Focus on Facebook, School of Computing Blekinge Institute of Technology, Box 520. SE – 372 25 Ronneby, Sweden. 2007.
9- Banbersta, M. The success factors of the Social Network Sites “Twitter.” Utrecht University of Applied Sciences & Cross media lab. 2010.
10- Bibby, P. A. "Dispositional Factors in the Use of Social Networking Sites: Findings and Implications for Social Computing", In C.C. Yang et al. (Ed.), ISI 2008 Workshops : 392–400. Springer-Verlag Berlin Heidelberg. 2008.
11- Bolton, R. N., Parasuraman, A., Hoefnagels, A., Migchels, N., Kabadayi, S., Gruber, T., Solnet, D. Understanding Generation Y and their use of social media: areview andresearch agenda", Journal of ServiceManagement,24(3): 245–267. 2013.
12- Boyd, D. M. "Why youth (heart) Social network sites: therole of networked publics in teenage social life", In D. Buckingham(Ed.), Youth, Identity, and DigitalMedia: 119–142. Cambridge, MA: TheMIT Press.2008.
13- Brandtzæg, P. B. & Heim, J. "Why People Use Social Networking Sites", In A. A. Ozok & P. Zaphiris(Eds.), Online communities and social computing: 143–152. Springer-Verlag Berlin Heidelberg. 2009.
14- Calisir, F., Atahan, L. & Saracoglu, M. "Factors Affecting Social Network Sites Usage on Smartphones of Students in Turkey", In Proceedings of the World Congress onEngineering and Computer Science(Vol. II). San Francisco, USA.2013.
15- Chang, Y. P., & D. H.Zhu . "Understanding social networking sites adoption in China: A comparison of pre-adoption and post-adoption", Computers in Human Behavior, 27 (5): 1840–1848.2011.
16- Cheung, C. M. K., P.Y. Chiu &M. K. O. Lee. "Online social networks: Why do students use facebook?", Computers in Human Behavior, 27(4): 1337–1343. 2011.
17- Dwyer, C., S. R. Hiltz & G.Widmeyer. "Understanding Development and Usage of Social Networking Sites: The Social Software PerformanceModel", In Proceedings of the 41st Annual HawaiiInternational Conference on System Sciences, 2008.
18- Han, B . AnInvestigation of FactorsInfluencing the User’s Social Network Site ContinuanceIntention. UNIVERSITY OF NORTH TEXAS. 2012.
19- Hanna, K., Hildebrand, T., Günther, O. and Kovrigin, A. Why Participate In An Online Social Network An Empirical Analysis.European School of Management and Technology. 2006.
20- Hargittai, E. "Whose Space? Differences Among Users and Non-Users of Social Network Sites", Journal of Computer-Mediated Communication, 13 (1): 276–297. 2008.
21- Isaías, P., P. Miranda & S. Pífano. "Critical Success Factors for Web 2.0 – A Reference Framework", In A. Ozok & P. Zaphiris(Eds.), Online Communities and Social Computing, Vol. 5621: 354–363. Springer Berlin / Heidelberg. 2009.
22- Jin, X.-L., C. M. K. Cheung, M. K.O. Lee & H.-P. Chen. "How to keep members using theinformation in a computer-supported social network", Computers in Human Behavior, 25 (5): 1172–1181. 2009.
23- Kwon, O., & Y. Wen(2010). "An Empirical Study of the Factors Affecting Social Network Service Use", Computers in Human Behavior, 26 (2): 254–263. 2010.
24- Lee, S. M., T. Kim, Y. Noh & B. Lee. "Successfactors of platform leadership in web 2.0 service business", Service Business, 4(2): 89–103. 2010.
25- Seol, S., H. Lee, J. Yu & H. Zo. "Determinants Of The Successful Usage Of A Firm’s SNS Page", In PACIS 2012 Proceedings. 2012.
26- Sombutpibool, P. "The Adoption of Social Networks in Thailand", Journal of Information Technology Impact, 11(1): 1–34. 2011.
27- Sun, Y., L. Liu, X. Peng, Y. Dong & S. J. Barnes. "Understanding Chinese users’ continuance intention toward online social networks: an integrative theoretical model", ElectronicMarkets, 24(1): 57–66. 2013.
28- Thelwall, M. "Social Network Sites: Users and Uses", InM. V Zelkowitz (Ed.), Social Networking andThe Web (1st ed., Vol. 76: 19–73). Elsevier. 2009.
29- Wilson, R. E., S. D. Gosling & L. T. Graham. "A Review of Facebook Research in the Social Sciences", Perspectives on Psychological Science, 7(3): 203–220. 2012.
30- Wu, Y., Y. Tao, C. Li, S. Wang & C. Chiu. "User-switching behavior in social network sites: A model perspective with drill-down analyses", Computers in Human Behavior, 33: 92–103. 2014.
31- Zahari, Z &E. Pardede. "Analysis of Success Factors in Social Networking Website Development", InM. Safar & K. Mahdi(Eds.), Social Networking and Community BehaviorModeling: Qualitative and Quantitative Measures: 103–121. IGI Global. 2012.
32- Lin, X., Featherman, M., & Sarker, S. (2017). Understanding factors affecting users’ social networking site continuance: A gender difference perspective. Information & Management, 54(3), 383-395.
33- Noguti, V., Singh, S., & Waller, D. S, Gender differences in motivations to use social networking sites. In Social Media Marketing: Breakthroughs in Research and Practice (pp. 680-695). IGI Global. 2018.
34- Obar, J. A., & Oeldorf- Hirsch, A. (2018). The biggest lie on the internet: Ignoring the privacy policies and terms of service policies of social networking services. Information, Communication & Society, 1-20.