اولویتبندی ابعاد و شاخصهاي مؤثر بر مديريت نوآوري در صنعت تجهيزات نيروگاهي و تأمين انرژي (مطالعه موردی: شرکت مهندسی و ساخت ژنراتور مپنا پارس)
محورهای موضوعی : مديريت تکنولوژيعباس خمسه 1 , محمدحسن ناصرملي 2 , علی رمضانی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامي واحد كرج
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
3 - دانشگاه آزاد واحد کرج
کلید واژه: نوآوری مدیریت نوآوری مدیریت فناوری شرکت مپنا پارس تجهيزات نيروگاهي,
چکیده مقاله :
نوآوری ذاتاَ دارای ریسک است و حتی شرکتهای رشد یافته نیز نمیتوانند ریسکهای نامحدود انجام دهند. عوامل متعددی از قبیل نوع و شیوه رهبری سازمان، منابع مالی، توانمندی کارکنان و ... در اجرای فرايند نوآوري تأثیرگذار میباشند که پس از شناسایی عوامل و شاخصهای مؤثر بر مدیریت نوآوری، تعیین اولویت و رتبهبندی آنها، مدیران را در برنامهریزی و مدیریت بهتر فرایند نوآوری یاری میکند و باعث کاهش ریسکهای فعالیتهای نوآورانه میگردد. از این رو در این پژوهش که به عنوان یک مطالعه موردی در شرکت مپنا پارس، صورت گرفته، تعداد 55 شاخص مؤثر بر مديریت نوآوری، در 8 بعد شامل: عوامل مالی، مدیریتی، سازمانی، تحقیقاتی، انسانی، فرهنگی، خارجی و عوامل سیستمی دستهبندی گردید و سپس با توجه به میزان تأثیر آنها بر مدیریت نوآوری در شرکت مپنا پارس هر کدام از این شاخصها و ابعاد اولويتبندي شده و اولویت هرکدام تعیین گردید. که با توجه به نتایج آن، عوامل انسانی، مدیریتی و فرهنگی نسبتاً در وضع مطلوب میباشند و سایر عوامل یعنی عوامل مالی، سازمانی، خارجی، سیستمی و تحقیقاتی در وضعیت نامطلوب قرار دارند. همچنین میان شاخصها، شاخصهای سبك رهبري سازمان، ميزان حمايت سازماني از كاركنان خلاق، حمايت مديريت ارشد از فعاليتهاي نوآورانه داراي بالاترين اولويت و شاخصهاي وجود منابع علمي، تبديل دانش ضمني به دانش صريح، توسعه محصولات جديد، تعامل با تأمينكنندگان، تعامل با مراكز دانشگاهي و تحولات فناوري، دارای کمترین اولویت میباشند.
Innovation is full of risk naturally and even developed company couldn’t do that non limitation risk. Innovation management has inter several elements such as kind and distributing organization management, financial resources, staff ability and …that is influenced in that performance that after recognizing elements and influenced index on innovation management, help to determine priority and ranking this elements of managers in programming and make to decrease cost and risk of innovation activities.so in this project as a sample of project in engineering company and constructing Pars Mapna generator is done and 55 influences index on innovation management in eight dimension: is characterized in financial elements , management, organization , researching , human , cultural, external and systematic elements and then is studied according to influences value on innovation management in Pars Mapna company with each of this index and the value of ranking and priority is determined . According to its results human, management and cultural elements is in a suitable position and other elements means financial, organization, external, systematic and searching is in a unsuitable position. Also among index, index of organization leadership method, the value of Also among indexes, index of organization management method, the value of organizing supporting from creative staffs, supporting from management from innovation have the highest priority and existing index such as scientific resources, transferring implied knowledge to clear knowledge, development of new product, cooperation with providing and university center and technical innovation have the lowest priority.
1- باقری مقدم. ناصر، موسوی درچه. سيدمحمد، (1391)، موتورهای محرک نوآوری: چارچوبی خلاقانه برای تحلیل پویایی نظامهای نوآوری فناورانه، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور.#
2- جوتید و جان بسنت، (1393)، مدیریت نوآوری، جلد دوم: یکپارچهسازی تغییرات فناورانه، بازار و سازمان، ترجمه: محمدرضا آراستی و دیگران، تهران، مؤسسه خدمات فرهنگی رسا. #
3- جوتید، جان برانت، کیت پاویت، (1391)، مدیریت نوآوری: ترجمه: علیرضا جباری و عباس کحالزاده، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.#
4- جوتید و جان بسنت، (1391)، مدیریت نوآوری، جلد اول: یکپارچهسازی تغییرات فناورانه، بازار و سازمان، ترجمه: محمدرضا آراستی و دیگران، تهران، مؤسسه خدمات فرهنگی رسا.#
5- خمسه. عباس، اسدی. سیما، (1393)، شناسایی و ارزشیابی عوامل مؤثر بر مدیریت نوآوری در صنایع دارویی، تحقیق موردی: شرکت دارویی سها)، کنفرانس بینالمللی اقتصاد، حسابداری، مدیریت و علوم اجتماعی،20 آذر. #
6- رادفر. رضا، خمسه. عباس (1394)، مدیریت تکنولوژی (نگرشی جامع بر تکنولوژی، نوآوری و تجاریسازی، انتشارات علمی و فرهنگی. #
7- سعیدا اردکانی. س. و کنجکاو منفرد. ا.ر. (1392)، شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه نوآوری فردی، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری / شماره 2/ پاییز 1392. #
8- سلطانی، شهره. (1389)، طراحی الگوی ترویج مدیریت نوآوری در صنایع غذایی کوچک روستایی استان تهران، رساله دکترای رشته ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات. اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال بیستم، شماره 77، بهار 1391.#
9- روزبهانی، شاهين. (1388)، بررسی عوامل مؤثر بر نوآوری تکنولوژیک در مؤسسات کوچک و متوسط، پایاننامه کارشناسیارشد رشته مدیریت تکنولوژی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات. #
10- رحمان سرشت. حسین، هاشمی. سیدکمال، (1391)، عوامل مؤثر بر مدیریت نوآوری در شرکتهای عمرانی ایران، مدیریت: راهبردهای بازرگانی: پاییز و زمستان 1391، شماره 2، 23-86.#
11- طارق خليل، مديريت تكنولوژي، ترجمه محمد اعرابي و داوود ايزدي، دفتر پژوهشهاي فرهنگي، 1384.#
12- نسيمي. همايون و ديگران، مدیریت نوآوری در صنعت نفت، فصلنامه مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، 1 (1): 5-30، 1386.#
13- ناصرملی، محمدحسن. شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر مدیریت نوآوری در شرکت مهندسی و ساخت ژنراتور مپناپارس، پایاننامه کارشناسیارشد, دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، تابستان 1394.#
14- محمدی. علی، امیری. یاسر، (1392) شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر پذیرش نوآوری فناوری اطلاعات در سازمانهای دولتی با رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری، مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 5، شماره 4، زمستان 1392.#
15- هنری چسبرو، (1389)، نوآوری باز: پارادایم نوین آفرینش و تجاریسازی فناوری، ترجمه: سیدکامران باقری و مرضیه شاوردی، تهران، مؤسسه خدمات فرهنگی رسا. #
16- Abernethy. K.E, Bodin.O, Olsson.P, (2014), Two Steps forward,two steps back: The role of Innovtion In transforming towards community-based marine resource.#
17- Change in 20th-ication Perception of Academics In Universities for Innovation management, Procedia-Social and Behavioral Sciences 131(2014) 211-217.#
18- Evitt, F.M. (2007), Modeling the innovation process: a multi-case comparison, Msc thesis, Unitec New Zealand, school of business, Available in web: www.coda.ac.nz/unitec_bus_di/5.#
19- Isaksen, s. and J. Tidd. Meeting the Innovation Challenge: Leadership for transformation and growth, New York, John willey& Sons, ltd, 2006.#
20- Katila, R. (2002). Measuring innovation performance .Cambridge: Cambridge University press. #
21- Kasar, M., Moise. I, Colomba. C, 2014. Innovation Management in the Globalized Digital Society, Prodia-Social and Sciences 143 (2014). 1083-1089.#
22- Lundvall, B-A., Borras, S.,2004. Science, Technology, and Innovation Policy, in fagerberg, J., Movery. D., Nelson. R., The Oxford Handbook of Innovation, Oxford University Press. #
23- Li-Hong han, (2011), Innovation Of Balanced Scorecard on The Theory and Practice. Proceedings of the 2011 International Conference on machine learning and Cybernrtics, Guilin, 10-13 july. 2011.#
24- Lung lai. Y, Lin. F, (2012), The Effects of Knowlwdge management and Technology Innovation on New Product Development performance –An Empirical Study of Taiwanese machine Tools Industry, Procedia-Social and Behavioral Sciences 40 (2012) 157-164.#
25- Naranjo Valencia, J.C., Valle, R.S., Jimenez. D.J. (2010) Organizational Management Vol. 13 No.4, pp.466-480.#
26- Oke, A., N. Munshi and F.O. Walumbwa (2009), The influence of leadership on innovation process and activities, Journal of organizational Dynamics, 38(1): 64-72.#
27- Osborne, S P. (1998). Defining and classifying service innovation in social policy. Human Relations. Vol.51, No. 9, PP. 1133-1154.#